Hoihoi Ik ben zelf nog lang niet zover (negatief getest vanochtend) maar heb het met vriendlief wel regelmatig over namen, deels ook omdat zijn broer en zn vrouw komende week of de week daarna een baby'tje gaan krijgen Zij krijgen een dochtertje dat Lilia gaat heten (naar de moeder van vriend en zn broer, zij heet Liljana). Nou zat ik hier eens door het forum te lezen en het lijtk erop dat weinig mensen nog doen aan vernoemingen, klopt dat? Zelf vind ik het wel mooi, op de voorwaarde dat de naam natuurlijk een leuke naam is! Ik denk dat mocht ik zwanger worden en het is een meisje, Joanna de eerste keus wordt (naar mijn moeder) en voor een jongen weet ik het nog niet helemaal.. Zoran is een optie (naam uit zijn familie) maar moet er nog over nadenken, nouja, daar is natuurlijk ook nog tijd zat voor Wat vinden jullie van vernoemen en van mijn ideetjes voor namen?
Wij hebben wel vernoemd. Dochter: 1e naam naar mijn moeder (ongewijzigd), 2e naam naar mijn schoonmoeder (licht gewijzigd, maar naam heeft wel dezelfde herkomst) en 3 naam naar mijn schoonvader die heel ziek was toen, hij zou een zoon niet meer halen en was nog niet vernoemd (wij hadden deze naam al gekozen, jaren geleden, en toen bleek deze naam qua herkomst verwant te zijn aan die van mijn schoonvader en hebben we het als een vernoeming gepresenteerd.) Mijn moeder heet naar haar oma en die oma heet weer naar haar oma en zo verder. Mijn dochter heeft dezelfde roepnaam als mijn moeders oma (iets afwijkend van de officiële eerste naam). Mijn zoon heeft als 1e naam een zelfgekozen naam. 2e naam weer naam mijn schoonvader en ook mijn opa (ongewijzigd, heetten hetzelfde) en 3e naam naar een geliefde overleden oom van mijn man (ook ongewijzigd). Joanna is leuk. Zoran... tsja, niet mijn smaak. Leuk dat jullie willen vernoemen!
Ik vind vernoemen juist leuk, ik vind het mooi als een bepaalde naam over de generaties heen terugkomt. Het geeft je zo mooi een soort 'plek' in een grote familie en in de tijd. Mijn oudste zoon is naar de beide opa's vernoemd (2e en 3e naam), onze jongste heeft als 2e naam de naam van papa. Joanna en Zoran vind ik allebei best leuk. Niet direct mijn keuzes, maar zeker met de extra betekenis van vernoemen mooie namen. Ik hou overigens weer niet zo van verbasteringen van een naam. Vernoemen is vernoemen vind ik, dus dan gebruik je de echte naam, geen afgeleide daarvan.
Joanna vind ik erg leuk als vernoeming! Van vernoemingen vind ik traditionele namen het leukst. Zoran vind ik dus wat minder leuk maar het is ook echt niet mijn smaak. Wij hebben ook vernoemd. Onze dochter heeft als tweede naam dezelfde naam als mijn vrouw. Als we nog een dochter krijgen krijgt zij weer de naam María en ook de naam van haar oma Luisa mee. Een zoon krijgt de naam van zijn opa Fernando en opnieuw de naam María.
Ik denk dat Zoran heel traditioneel kan zijn als je afkomst ernaar is. (voormalig Joegoslavië). De naam Liljana is toch ook uit die regio afkomstig? Zie: NVB - verklaring voornaam Zoran
Klopt, we wonen in FYROM en zijn familie is half Servisch, vandaar de naam Zelf vind ik het wel mooi trouwens, maar ben iig blij dat er nog wel mensen zijn die aan vernoemen doen Ik vind het een mooie traditie - hoewel ik zelf vernoemd ben naar 2 grootmoeders die allebei nogal vreemde namen hadden (Fijtje en Hillegonda), van mij hadden ze die best mogen verbasteren
wij hebben ook vernoemt. Zowel mijn vader als schoonvader hebben dezelfde roepnaam eitje (wel als tweede naam hoor!)
Ah zo, dacht dat ze gewoon in Nederland woonden. In Nederland vind ik traditionele vernoemingen het mooist. Dus als vernoeming Johannes, Cornelis, Maria, etc.
Ik merk dat ik als tweede naam wel wil vernoemen. Eerste naam hebben we al voor ons meisje. Vind het ergens gek om twee namen te geven die zo "los" gekozen zijn... maar ben er nog niet uit... wil naar mijn moeder vernoemen maar soms heb ik ook wel "een ding" met haar, beetje iets moeilijks in onze relatie, wat me best veel verdriet bezorgt. dus twijfel nog... soms denk ik: ik wil júist naar haar vernoemen omdat ik juist zo naar haar contact verlang en omdat ze zo belangrijk voor me is. ik weet dat ik dat ook ben voor haar, maar toch zijn er miscommunicaties (grote) tussen ons die het contact in mijn ogen beschadigen... dus vernoemen een goed idee? ???
Wij hebben ook vernoemd: onze zoon is al de vierde op rij met dezelfde naam. Dus ik kan het zeker aanraden.
hier zijn ze ook vernoemd, zoon naar schoonvader, dochter naar mijn moeder. Uk word of mijn vader of schoonmoeder. Maar de eerste/roepnaam verzinnen we zelf dus niet opa heet jantje pietje dus zoon heet ook zo (met eventueel jan-pieter als roepnaam). Alleen bij dochter kwam het nou eenmaal zo uit dat haar roepnaam op die van oma lijkt (a-li-da e-li-za-beth -> li-a. dochter heet Ly-di-a E-li-za-beth ->ly-di-a als roepnaam)
Wij hebben eigenlijk meteen gezegd niet te vernoemen naar ouders. Wel wisten we dat als we een meisje zouden krijgen zij dezelfde tweede naam zou krijgen als haar nichtje dat ons helaas veel te vroeg heeft moeten verlaten. Mijn schoonzusje haar eerste kindje is in de baarmoeder overleden met 41+5 omdat ze meconiumhoudend vruchtwater binnen heeft gekregen. Haar tweede naam zal dus ook de tweede naam van ons meisje worden. Verder wil ik geen ouders uitsluiten of teleurstellen dus dan maar helemaal niet vernoemen naar ouders.
Volgens mij kun je alleen maar je gevoel volgen in deze. Gewoon laten bezinken en op een dag, dan weet je het! Maar gek is het niet om te vernoemen. Het wil niet zeggen dat je relatie met je moeder ideaal moet zijn om te vernoemen.
Ik ben ook aan het twijfelen. We hebben altijd een naam in gedachten gehad voor onze dochter. Nu krijgen we een meisje en die naam vinden we nog steeds erg mooi. Het is alleen ook meteen de eerste naam van mijn moeder. Vroeger nooit bij nagedacht en nu is het meteen zo'n ding. Ik ben zelf weer naar mijn oma vernoemd, dus op zich heb ik er zelf niet zo'n problemen mee. Maar omdat we de afgelopen jaren wat strubbelingen hebben gehad in de familie ben ik eerder bang hoe mijn broers er tegen aan kijken. Weet dat de keuze van een naam uiteindelijk onze keuze is, maar ik vind het toch moeilijk. Heb dus ook nog steeds geen definitieve keuze kunnen maken.