Mijn dochter van 2,5 plast en poept al heel lang regelmatig op het potje of de wc. Maar ook in de luier, het is maar net waar ze zin in heeft. Op de psz gaat ze wel braaf naar de wc, hoewel ik vermoed dat ze ook daar nog wel ook in haar luier plast. Gisteren gaf ze aan graag een onderbroekje aan te willen. Oke prima, doen we dat. Potje in de kamer, uitleg dat als ze moet plassen ze daar op moet en/of even zeggen dan help ik haar. Voor 10 uur al twee natte broeken.. Goed, niet erg, verschonen en huppakee weer verder. Op commando op het potje, geplast, jippie. Later wilde ze iets hebben wat op zolder staat. Mocht van mij als ze weer een plas op het potje zou doen. Prompt wilde mevrouw plassen en ja hoor, weer een plas. 'S Middags wederom een natte broek, daarna weer een (op commando) op het potje. Vandaag bij oma hetzelfde verhaal. Voor 10 uur alweer twee natte broeken. Als je haar vraagt hoeft ze nooit. Zet je haar op het potje dan plast ze wel. Zostraks na het eten gevraagd of ze ook moest plassen, nee hoor. Even later een mooi meertje gecreeerd op het laminaat.... Ik ben ervan overtuigd dat ze het kan, maar wat is nu wijsheid? Stug doorzetten en morgen op de psz ook pamper uit? Of dan nog even een luierbroekje aan en de volgende dag weer oppakken?
persoonlijk zou ik het nog niet doen, zindelijk zijn is in mijn ogen dat ze zelf kunnen aangeven wanneer ze na het toilet moeten en niet iedere 10 minuten verplicht op het potje zitten en zoals ik lees mist je dochter dit nog voor een stukje, als jij denkt dat ze het wel kan en goed aanvoelt kun je haar misschien gaan belonen? ene sticker bij een (halve) dag droog? en na zoveel dagen een kadootje kiezen? of haar lievelings eten maken wanneer ze een dag droog is?
Hier in dezelfde fase maar hier nog broekje aan naar psz. Wel gaat hij daar mee in toilet ronde. Soms is hij droog bij ophalen,som klein plasje. thuis heeft hij geen pamper meer aan. Gaat vaak goed en soms mis..
Ik werk op een peuterspeelzaal. Hier is de regel dat een kind eerst thuis goed zindelijk moet zijn. Als ze dit goed kan dan gaan wij er mee verder. Als je dochter het nog niet aangeeft, is ze nog niet goed zindelijk.
Als je een broekje aan doet kan ze toch gewoon mee doen met de wc rondes op de psz? Hier was het toen wel zo dat als ze een broekje aan hadden ze gewoon met de rest op de plee werden gezet. Het broekje helemaal uit heb ik gedaan nadat ze thuis zo goed als helemaal zindelijk was, daarvoor expres niet gedaan omdat het op psz toch anders is dan thuis, en als ze het thuis al vergeten dan zal dat op psz met alle afleiding nog sneller gebeuren. Ik vond dat zelf niet fijn voor haar zelfvertrouwen, maar hier zat ze dan ook in zak en as als het even mislukt was.
Ze wilde vanmorgen perse een onderbroekje aan, dus gedaan. Ze heeft 1 natte broek gehad op de psz. Toen wilde ze zelf een pamper aan maar de leidster zei tegen haar dat ze het best kon en haar een nieuw onderbroekje aangedaan. Rest van de ochtend was het goed gegaan. Vanmiddag thuis toch weer in haar broek geplast en vanavond ook weer een beetje.. Elke keer als ik haar op het potje zet doet ze een plas, maar uit zichzelf gaat ze niet. Het lijkt haar niet zoveel te doen als het misgaat, als je echt gaat vragen hoe het kon dat het mis ging gaat ze wel een beetje apart doen, ik weet alleen niet echt of ze nou gewoon geen zin heeft om op het potje te gaan of dat ze het echt niet altijd aanvoelt. Morgen gaat ze de hele dag naar mijn schoonouders, die hebben vloerbedekking.... Misschien dan toch maar een luierbroekje aan en oma de opdracht geven haar regelmatig op de wc te zetten ook al wil ze niet..
Bij onze psz wordt het erg gestimuleerd, leidster geeft wel duidelijk en eerlijk aan of ze vindt dat je kind eraan toe is. Bij mijn dochter heeft ze al een paar keer aangegeven dat ze het wel kan omdat ze daar dus vaak zelf aangeeft dat ze moet plassen en dan ook daadwerkelijk op de wc plast. Ze geeft het dus wel aan, maar niet altijd... Filmpje op de ipad is op dit moment nog ff belangrijker Denk dat ze er op zich lichamelijk wel aan toe is, maar mentaal nog niet helemaal. Elke keer de boel uit, op dat potje, boel weer aan, kost haar teveel tijd denk ik
Wij doen bij ons bij het kdv na 2 natte broeken de luier aan of eerder als we merken dat de kinderen er geheel niet mee bezig zijn of juist elke keer enorm teleurgesteld zijn als het fout gaat. Met oefenen gaan ze sowieso mee in de ronde, met of zonder kuier maakt dan niet uit.. die doen we dan gewoon even uit. De luierbroekjes zijn voor heel veel kinderen prettig omdat het dan toch nog fout kan gaan maar ze niet meer een 'echte' luier aan hebben dus zich groter voelen
Gisteren bij schoonouders had ze een luierbroekje aan, maar heeft ze wel regelmatig op de wc geplast (op aandringen van sm). Vandaag weer in de onderbroek, op een half ongelukje vanmorgen na gaat het de hele dag al goed. Ik moet haar alleen regelmatig op het potje zetten, ze gaat niet uit haarzelf. Vanmorgen had ze dus een beetje in haar broek geplast, toen zei ze het pas, net te laat dus, gauw op het potje daar kwam nog meer. Ze kan het dus wel prima ophouden, maar het knopje van ik moet naar de wc of het potje als ik moet, die moet nog even om. Ik zet haar nu regelmatig erop, dat dan straks maar afbouwen denk ik.
Mijn dochter heeft dus prima in de gaten dat ze best in haar luierbroekje kan plassen, is voor haar hetzelfde als een pamper... Voor haar is een luierbroekje iets van 'als ik dan geen zin heb om te gaan, kan ik gewoon in mijn broekje plassen', makkelijk dus... We gaan gewoon lekker door met oefenen. Gaan we echt ergens heen dan maar een luierbroekje aan, maar verder lekker in de onderbroek en op de psz ook.
Hier op de psz zeiden ze de luier helemaal uit te laten, dus niet weer aan op de psz en ook niet als je bv op bezoek gaat. Mijn dochter snapt ook totaal niet dat ze met een luierbroekje aan nog naar de wc kan; dan plast ze gewoon in dat broekje. Dus om verwarring te voorkomen de luier uitgelaten en dat gaat prima op de psz!