naar aanleiding van het topic,enigs kind verwend.

Discussie in 'De lounge' gestart door Moonfairy, 26 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    - Verwennen vind ik niet zozeer toepasbaar op materiele dingen, wel op gedrag.

- Persoonlijk had ik het niet erg gevonden om enig kind te zijn. Mijn oudere broer heeft een milde vorm van autisme en is vaak uit de band gesprongen. Ik heb nogal gestresste ouders die daar niet goed mee om konden gaan en het op mij afreageerden. Mijn ouders zat het tot hier (trekt denkbeeldige lijn boven hoofd) en ik heb daar geen vruchten van geplukt. Thuis was het altijd bonje. Had het lekker bij één kind gelaten, denk ik dan....

- Zelf zouden wij er wel overigens wel meerdere willen... We denken dat wij een stuk kalmer zijn en de drukte kunnen relativeren.

2. Superlievemama

Superlievemama Niet meer actief

#82 Superlievemama, 27 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2011
    Ik ben zo'n iemand die bewust geen 2e wil. Ik vind ons gezin compleet, waarom zou ik dat gevoel pas hebben bij 2 kinderen?? Snap dat niet zo eigenlijk. Mijn man denkt er gelukkig precies zo over. En ja eentje is makkelijk, opa en oma passen graag even op en we nemen hem makkelijk even ergens mee heen. En nu hij ouder wordt is het allemaal steeds makkelijker en heb ik ook meer vrijheid. Moet ik mij schamen omdat ik dat vind? Ik heb een hele kleine familie (de helft woont in Brabant) en we hebben erg weinig back-up als er wat is. Mijn moeder heeft al gezegd dat ze er voor past om een dag op 2 kids te passen, ze vindt het nu al heel druk zo. Ook dat is voor mij een motivatie om nee te zeggen tegen een tweede. Maar als anderen vinden dat het zielig is om er maar eentje te hebben dan kan mij dat weinig boeien, mijn lijf en mijn keuze (en dat van mijn partner) als ik de eerste tig maanden 's-nachts mijn bed uit moet komen om mijn tweede baby te troosten en te voeden dan vind ook niemand mij zielig :)

En nog een klein puntje, ook financieel hebben wij een beetje onzekerheid wat ook voor ons mee weegt. Mijn man heeft een tijdelijke aanstelling en ik ben werkzoekende. (als het goed is maandag een nieuwe job!) Wij verloren allebei onze (goede) vaste aanstelling een paar maanden na elkaar als gevolg van de crisis. Erg fijn als je net een nieuw huis hebt gekocht. Deze onzekerheid vind ik helemaal eng als je de verantwoordelijkheid over 2 kids hebt, want 2 eten meer dan 1, dus drukt meer op je financiële balans.

3. me83

me83 Niet meer actief

ik las ergens nog dat enigskinderen meer moeite zouden kunnen hebben met het delen van dingen/snoepjes ed

ben ik het niet mee eens

ik heb nooit problemen gehad met het delen van mijn spulletjes en nu nog koop ik liever wat voor een ander dan voor mezelf
    .. daarintegen is mijn zwager(1 van drie)juist heel erg op ze spulletjes gericht en erg materialistisch...

dit ligt ook aan de opvoeding uiteraard.. maar je kan het ook anders zien..
    enigskind hoeft niet perse te delen maar juist omdat ze veel krijgen maakt ze dat niet zo uit,,terwijl broers en zussen kunnen vechten voor wat ze willen hebben en er ruzie over kunnen maken

dus tis maar net hoe je het ziet denk ik

4. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Mijn dochter is 9 jaar alleen geweest en was/is absoluut niet verwend. Ze maakt heel gemakkelijk contact met anderen, erg handig als we op vakantie zijn want ze heeft binnen een halve dag een nieuw vriendinnetje. Gingen we naar de dierentuin dan mocht ze een vriendinnetje meenemen. Ze heeft geen moeite gehad om te delen. Terwijl ik juist bij vriendinnen met meerdere kinderen zag dat de kinderen erg bezitterig met hun spullen waren.
    Om nou te denken.. leuk voor later.. dan is ze niet alleen als wij komen te overlijden.. Ik heb een broertje die echt een grote egoist is, een te hoge eigendunk heeften flink kan liegen en door zijn gedrag wil ik dus geen contact met hem hebben. Dat vreet veel te veel energie. Liever alleen dan met zo'n broer.

Je moet voor jezelf uit maken wat jij het beste voor jouw kind vindt. Je vriendin mag haar mening hebben en jij mag je eigen mening hebben en als het je vriendin is laat ze jou in je waarde.

Naar mijn idee is het zo dat enigst kinderen socialer zijn dan kinderen met broertjes en zusjes. Juist omdat ze contacten moeten leggen buiten het gezin om. Volgens mij zijn daar meerdere onderzoeken naar geweest.

5. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Heb het boek gelezen, maar hij viel mij een beetje tegen. Had gehoopt dat er meer ervaringen van de ouders in zouden staan. Hoe zij met de rotopmerkingen om zouden gaan ed.

Deel Deze Pagina