Volle luier moet metéén uit maat potje is krijsen.. Wat nu..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2jees, 22 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2jees

2jees Niet meer actief

Pff lastig. Mijn jongste is net 2,5 en al een tijd zit ze steeds aan de pamper te trekken en meteen na een klein plasje moet er een nieuwe om, huilen als het niet gebeurd. Dusss.. ik dacht dit is de tijd. Ze had al eens voor de lol wat op het potje gezeten, nu dus maar echt. Ze vond het wel grappig en deed 1x een klein plasje, best trots. Pamper moest wel weer aan maar goed. Toen deed ze min of meer per ongeluk een poep op de pot, ze zag het gebeuren en schrok behoorlijk. Sindsdien wil ze niet meer op potje/wc wat ik ook doe. Al gaat ze maar een seconde zitten gaven we haar positieve aandacht. plasje of 1 druppel was een sticker, maar ze wil NIET. Ik dacht maar even laten rusten maar een pamper moet meteen verschoond en helft van de dag loopt ze krom (ook in de winkel ;)) met een hand aan de bips omdat ze wat voelt ofzo! Wat is wijsheid?

Oh ja alleen onderbroekje ook wel geprobeerd, ze vond het vreselijk maar wel gedaan. Ze deed af en toe een drupje en liep maar rondjes, niet op de pot willen.. na verloop van tijd een wat groter plasje, ze werd gek van zichzelf heel zielig. Helemaal opgelucht dat de pamper weer aan was en deed ze daar na een tijdje de plas is. Ze heeft het al die tijd op lopen houden dus.

Poepen in de pamper wil ze nu ook niet meer maar goed, soms is het niet meer tegen te houden. Dan huilt ze van narigheid. Iemand tips?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heb je al geprobeerd met pamper op het potje? Dus de 'angst' van het potje te proberen te verminderen?

Of de wc?

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Hee goeie tip. Ik ben benieuwd, morgen een dagje weg maar ga het wel proberen daarna! Mooi nog vakantie een paar weken dus volop rust en thuis.

4. 2jees

2jees Niet meer actief

Is dat niet verwarrend trouwens?

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dit kan inderdaad gebeuren. Sommige kindjes schrikken van het feit dat er iets uit hun lijfje komt. Ze heeft nog niet zelf de controle en ze snapt nog niet waar het vandaan komt. Mijn dochter heeft dit ook gehad en is heel bang geweest. We hebben haar toch op!potje gezet maar dan afgeleid met een tekenfilm of boekje lezen terwijl ze erop zat. Daarna samen het poepje weggespoeld en een sticker geplakt. Het vel met stickers hing in de wc.

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Afleiden doen we ook ze is dol op voorlezen maar nu wil ze dat op de pot absoluut niet meer. Wc wil ze ook meteen af. Heel lastig hoor. Nu te lang wachten is ook niet de oplossing.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk ondanks het niet op een wc of potje willen dat dit toch idd HET moment is. Kijken wat er gebeurd als je haar gewoon helemaal geen luier meer omdoet. Misschien eerst eat ongelukjes omdat ze niet op het potje wil maar ik denk dat ze daar zo overheen is als ze merkt dat dit veel minder vervelend voelt dan een vieze luier.

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Tuc, dat is mijn gevoel ook. Maar zoals ik zei al geprobeerd zonder luier maar ze vind dat vreselijk. Houd alles op (op een paar druppels na) tot ze weer één om heeft..

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik denk dat je beter is eerst de angst weg te halen van het potje. Een stapje terug om een stapje verder te kunnen.

Want idd, dit is waarschijnlijk het moment. Juist omdat ze het wel op houdt zonder luier.
    En mogelijk dat als de angst weg is ze vrijwel direct zindelijk is.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik herken dat deels hier voor nacht luier en ze drinkt dat behoorlijk veel bij boek lezen (300ml zeker) dus wil dan naar wc. Gaat willen op potje maar ik zeg plas in luier dat mag.gedaan dan wil ze meteen nieuwe. We doen niet gewoon zeggen dat het goed zo etc.

Ik zou gewoon luier aanhouden dan in jou geval en even steeds zeggen dat het is goed zo in luier, niet erg, dat je wisselt het pas als jullie gaan wandelen bijv. gewoon waste tijden aangeven voor wissel.
    Dochter tussen 1.5-2 jaar ook sporadisch niet fijn vond met luier vol lopen en poepen allang niet.

Wellicht onderbroek onder luiet aandoen?

11. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Onderbroek onder luier kan handig zijn als ze zich er niet van bewust is wat er gebeurt. De dochter van TS beseft het wel degelijk, dus lijkt het me niet zinvol en zelfs niet zo wenselijk.

TS wij hadden het zelfde, ook met een poep op het potje waar ze erg van schrok.

Sommige kinderen vinden stap voor stap erg fijn; met luier aan op het potje, dan luier in het potje leggen en uiteindelijk zonder luier. Anderen vinden dat niks. Bij ons kind hebben we haar een stuk interessant speelgoed (aankleedpop) gegeven specifiek voor op het potje, puur zodat ze, zonder druk erachter, gewoon even op het potje kon gaan zitten. Ze had een pullup aan en op een gegeven moment ging ze uit zichzelf zitten. We proberen het ook een prettige ervaring te maken. Klappen als er pipi/poep gedaan wordt. Samen het potje naar de wc brengen. Zwaaien naar de poep/pipi op de WC helpt hier ook. En toevallig is het na een succesvolle poging altijd tijd voor een snoepje :D

Maar for Pete's sake, nooit de WC doortrekken met de deksel open! Dat heb ik hier per ongeluk een keer gedaan. Dochter dook er bijna achteraan en was erg van streek. Ze heeft 2 dagen geweigerd om op het potje te zitten daarna...

Zindelijk is ze nog niet, mede door bovenstaande problemen, maar de bereidheid tot meewerken is wel weer grotendeels terug. Ik moet er toch binnenkort weer eens een paar dagen in steken, en dan zien wat er gebeurt!

12. 2jees

2jees Niet meer actief

Dank jullie wel!! Ben benieuwd hoe het gaan zal..

Deel Deze Pagina