Mijn zoontje van 9 weken slaapt bij alle slaapjes ingebakerd. Dit heeft hij voorlopig echt nog wel nodig. Toch vind ik het de laatste tijd soms 'zielig'. Op dit moment ligt hij op bed, vanaf 15:00 (slaapt vanaf 15:15) om 14:00 heeft hij een fles gehad. Rond 17:00/17:30 is het weer tijd voor de volgende fles (liefst nog later, 4 uur ertussen, maar dat haalt hij overdag nooit) Nu heb in een babyfoon met camera en zie dat hij vanaf ong 16:00 wakker is. Hij ligt druk te trappelen, is vrolijk, huilt niet, kijkt rond. Ik houd het ritme slapen-wakker worden- verschonen - fles- knuffelen-spelen-evt verschonen -weer naar bed, aan. Als hij niet ingebakerd zou liggen zal hij misschien ook lekker met zijn handjes kunnen spelen/kijken. Ik beperk zijn bewegingsvrijheid door hem in te bakeren. Als ik hem uit bed haal, doorbreek ik het ritme/de voorspelbaarheid. Hij huilt niet, dus heeft nog geen honger en heeft er dus oom nog geen genoeg van? Wat zouden jullie doen?
Hier precies hetzelfde. Ook ingebakerd en korte slaapjes. Blijft lastig. Eruit halen doe ik als hij echt huilt. Evt kan hij dan later weer terug voor een slaapje. Of eerst drinken en dan weer slapen als ik slaapsignaaltjes zie. De voorspelbaarheid is nu lastig maar in bed laten als hij huilt kan ik niet want dan gaat het steeds harder. Soms is hij stil en blijft hij een uur wakker en slaapt hij zelf weer in. Eerst deed ik; slapen, drinken, samen spelen, box, slapen etc. Maar na een kort slaapje wil hij gewoon nog geen drinken. Dus dat werkte niet. Nu dus soms maar even eruit en later weer terug in bed.
Maar waarom laat je hem in bed als hij geslapen heeft een wakker wordt? Je zal nu langzaam aan gaan naar wat langere wakker momenten op een dag. Als hij in 4 uur wakker wordt en in 5 uur weer moet eten dan zou ik ben lekker uit bed halen zodat hij idd lekker kan bewegen. Hoe laat haal je geen anders uit bed? Hier was het ritme eten, slapen, wakker worden, even "spelen", eten, slapen enz.
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van inbakeren. Het is JUIST bedoeld om hem rustig te houden, en dan bedoel ik: niet met de handen maaien zodat hij wakker wordt, moe is als hij wakker wordt en dus in een cirkel terecht komt. Het ontwikkelen, handjes grijpen, pakken, etc komt echt wel. Mijn dochter heeft 4 maanden ingebakerd gelegen. Ze is nu bijna 10 maanden. Ze kruipt, heeft getijgerd, kan zichzelf optrekken, brabbelt, pakt, grijpt, alles doet ze of heeft ze gedaan wat bij haar leeftijd hoort. Sommige baby's hebben echt behoefte aan de geborgenheid van het inbakeren. De wereld is nog net even te groot (zo zie ik het dan). En waarom wil JIJ er 4 uur tussen hebben terwijl HIJ misschien behoefte heeft aan meer voeding? (nieuwsgierigheid, ik wil je niet aanvallen)
Hier is het ritme dus: slapen - fles - knuffelen - spelen - slapen. Als ik m eruit zou halen, zou hij dus weer de fles moeten. Dat verwacht hij ondertussen ook. Gaat op z'n vuistjes zuigen, jengelt in de fles. Ik denk dat ik maar een nieuw ritme aan ga leren, en hem ook wel eens eruit halen om te knuffelen/spelen/wandelen. Nu hij ouder wordt zal hij inderdaad meer wakker zijn en dan klopt mijn schema sowieso niet meer. Hoewel ik tot nu toe overal lees: voed je baby meteen na het wakker worden! Best lastig allemaal, pfff!
Je beperkt een kind juist niet door hem in te bakeren.Je beperkt je kind juist door hem niet in te bakeren wanneer hij het nodig heeft.Onze dochter heeft tot 6 maanden ingebakerd liggen en toen zijn we gaan afbouwen.Had misschien wel eerder gekund maar ze sliep altijd zo heerlijk rustig.Onze dochter heeft wel een motorische achterstand maar dat heeft niets met het inbakeren te maken.Ze heeft een lage spierspanning en is hypermobiel maar dit was ook zo geweest wanneer ze niet ingebakerd had gelegen.
Ik herken je vrhaal helemaal. Ik probeerde ook na elk slaapje de fles dan spelen en knuffelen en dan slapen. Maar hier sliep en slaapt ze nu nog niet ieder slaapje van fkes tot fles. Dus ik moet soms ook eerst met haar knuffelen en spelen voordat ze een flesje krijgt. Eerst wilde ze ook altijd meteen haar fles maar nu ze ouder is, kan ze prima wachten en heeft ze niet meteen honger met wakker worden. Ik heb voor mezelf nu bedacht dat het niet erg is om eerst te spelen, zolang ze maarniet met en door haar flesje in slaap valt. Hier is het dus soms slapen, wakker, spelen, flesje, even knuffelen of spelen en soms meteen wakker naar bedje. Ze leert dus wel om zelf in slaap te vallen. En inbakeren geeft ze juist rust, in dd box kan ze zich heerlijk bewegen en zich ontwikkeken.
Ik begrijp je hoor, het is heel lastig elke keer een passend ritme te vinden/creƫren. Misschien dat nu ik drie kindjes heb ik er inmiddels makkelijker over denk. Hier vielen ze vaak ook na de fles meteen in slaap dus speelde we wanneer ze wakker werden en probeerde ik op deze manier de fles wat te rekken.
Omdat als ik het ritme wakker worden - voeden- etc aanhoud, ik op veel te veel voedingen binnen 24 uur kom. Ik geef flesvoeding, en daar zit, zo heb ik begrepen, toch wel een max hoeveelheid aan. Vandaag heb ik zijn ritme gevolgd en zit nu al bijna op 7 voedingen: 2:15 - 8:00 - 11:00 - 14:15- 17:15 - 20:00 - 23:30??? (Hij slaapt nu) 6x150= 900 Dat is best veel volgens mij, voor een baby van 5,5 kg En dan heb ik tussen sommige flessen al wat gerekt!
Misschien is forte voeding te overwegen? Je moet niet rekken met de voeding, het is verwarrend voor een baby als hij honger heeft maar krijgt op dat moment niks.
Hier ook lange tijd ingebakerd. Ging prima, af en toe wel inslaaphuiltje, maar meestal viel meneer na max 20 minuten wel in slaap. Ook wij hielden en vast ritme aan: wakker - voeden - knuffelen of spelen in de box en bij eerste vermoeidheidssignalen terug in bed.