hoe zindelijkheid voor ontlasting verder stimuleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vera, 29 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Iemand een goede tip? Ons zoontje van 3,5 jaar is nu een week of 2,5 zindelijk voor plas en dat gaat heel goed. Luier gaat dus ook niet meer aan.
    Alleen poep gaat dus niet goed. Elke dag zeker 1 of 2x in zijn onderbroek gepoept. Hij geeft het wel aan, maar als het al te laat is.
    Op het kdv hebben ze nu aangegeven dat een keer een ongelukje niet erg is, maar dat dit structureel is en voor hen lastig om elke dag te verschonen. Dat snap ik best. Nu heb ik afgesproken met hen dat zij daar op vaste tijden weer een luier om doen bijv. net na het fruit tot aan de lunch of zoiets. Dan kan ie toch zindelijk blijven voor plas, maar voor de poep is het even een oplossing (hoop ik). Thuis blijven we stug doorgaan.

Vandaag had hij op tv van de playmobiel een safariset gezien. "Dat wil ik graag hebben mama". Dus meteen aangegeven dat dat kan en hij het zelf mag uitzoeken in de winkel als hij voortaan elke dag op de wc poept en niet meer in de onderbroek. Vandaag heel vaak op de wc gezet en vanmiddag gaf ie aan "ik heb gepoept (in de onderbroek dus)". Nu bleek dat niet zo te zijn en snel op de wc gezet, want hij voelde dus die aandrang en jawel... op de wc gepoept.
    Hoe kan ik dit nu verder het beste doen? Een bepaald aantal dagen bepalen dat ie zindelijk moet zijn voor ontlasting en dat bijv. op de kalender aangeven? Stickers laten plakken? Niks aan termijn aangeven?
    Nog andere tips om het te stimuleren? En enig idee hoe lang het duurt voordat hij helemaal zindelijk voor ontlasting zou kunnen zijn overdag?

2. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Geen idee of je wat aan mij hebt, wij zijn pas net begonnen en ons meisje is nog een stuk kleiner maar inmiddels wel een week poep en plas zindelijk.

Hoe ik het heb gedaan is overdag blote billen, alleen een shirtje en altijd in oogzicht het potje houden. In de woonkamer, tuin etc. Bij een plasje doen we onze "Goedzo plas dans ;)" en bij een poepiej mag ze een mooie sticker op de WC kleurplaat plakken.

Het plasje of poepje gooien we samen in de grote wc, en zij mag dan op de doorspoelknop drukken 1 groot feest is dat voor haar.

Als we weggaan is het nog iets lastiger omdat ze het niet veel langer op kan houden dan 10 minuten, maar ondanks dat doe ik toch geen luier om, dan maar wat meer was en onderweg een kind schoon moeten maken ik denk toch dat dat de beste manier is, met een luier merkt ze namelijk niet dat ze geplast heeft.

(alleen als we met de auto weg gaan voor stukken langer dan 10 minuten rijden krijgt ze een luier om omdat anders de stoel natuurlijk lekker vies wordt. Snachts heeft ze ook nog een luier om, want wakker worden om te plassen doet ze nog niet)

3. NA2252

NA2252 Niet meer actief

Belonen en volhouden. Mijn oudste, nu 5 jaar, was met 3.5 jaar ook met plassen zindelijk. Maar poepen? Ho maar! Hij heeft nogal een regelmatige stoelgang en bij het zien van zijn aandrang deed ik hem een luier om. Hij had moeite "afscheid" te nemen van zijn poepje in de wc. Uiteindelijk na een week of zes hem weer op de wc gezet en het ging steeds beter. Sinds dat hij 4 jaar is en naar de basisschool gaat is hij helemaal zindelijk, ook 's nachts. Geef het vooral de tijd hoor, dat hij op de wc plast is al superknap!

4. Hester

Hester Niet meer actief

Onze zoon heeft een redelijk vast moment waarop hij moet poepen. Voor plassen is hij sinds een maand of 3 zindelijk maar poepen doet hij nu eenmaal liever staand, in zijn onderbroek ;) dus dan moeten wel echt opletten wanneer hij tekenen geeft dat hij moet en DAN SNEL op de wc zetten.

Oja, hij is net 3 jaar.

5. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik probeer er idd ook op te letten wanneer ie moet poepen. En ik zie het wel, maar ja... hier is net 4 weken terug nr 3 geboren, dus nogal druk. Ik ga maar stug door en we zien wel. In elk geval fijn om te horen dat het vaker zo loopt en soms wat langer kan duren.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier was het vanochtend "mama ik wil een luier"
    "luierbroekje?"
    "nee! een luier! mamamamamamaaama!"
    wat bleek.. ze moest poepen

"wil je niet op de wc poepen dan?"
    "nee want dan komt er niks uit"

tja.. daar sta je dan als ouder he :)

7. rodelief

rodelief Fanatiek lid

14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Hier een knulletje al 2 maanden plas zindelijk maar dat poepen wilde gewoon niet. Als ik zag dat hij moest en zei dat we die dan op het potje moesten doen hield hij hem op.
    Ik heb het op een gegeven moment maar genegeerd want hij hield zijn poep zo 2 of 3 dagen op. Dat vond ik ook niet echt gezond.
    Ik heb hem vorige week standaard elke dag weer een luier broekje aan gedaan en gezegd dat die pas uit mag als hij gepoept had. Hij plaste er niet in.
    En misschien vond hij dat wel niet fijn want ineens viel het kwartje!!!
    Hij is nu bijna een week poep zindelijk met 2 kleine ongelukjes.

8. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe

Whahahahaha, Sorry!
    Mijn beurt komt nog. Mijn zoon heeft net zijn eerste kadootje verdient met 5 dagen op het potje plassen. Okee, er zitten nogal wat dagen tussen. Maar ach, hij is nog maar net 2. Dus vandaar, ik zie het al helemaal voor me.

Groetjes Janna

9. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Hij poept gewoon op de wc (of in zijn onderbroek :s ), dus dat is het punt niet. We zijn nu begonnen met stickertjes. Als ie er 10 heeft mag ie wat uitzoeken, dus ben benieuwd. Ben ook bij aan het houden op welke tijden hij poept en daar zit redelijk regelmaat in geloof ik. We gaan gewoon stug door en dan zien we wel. Ooit zal het wel lukken. Al hoop ik wel voordat ie vier is en naar school gaat.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    2,5 week zindelijk is toch nog helemaal niet lang, ik zou gewoon luierbroekjes halen, die kan hij als onderbroekje omlaag doen voor te plassen maar als hij poept is het ook nog veilig.

Mijn zoontje is al veel langer zindelijk maar die heeft snachts zoiezo nog broekje aan en als we weg gaan ook, niet alles hoeft binnen 1 maand, ik zou dit wat tijd geven hoor, 2,5 weken is nog zo kort!

Deel Deze Pagina