Hoi dames, misschien zijn er al wel onderwerpen hierover geweest maar heb even geen tijd om ernaar te zoeken: bij mijn 18 maanden oude zoontje is afgelopen vrijdag door de uroloog een waterbreuk (liesbreuk, maar dan een waar vocht door heen gaat, en (nog) geen darm) geconstateerd. We zijn op de wachtlijst gezet (6-8 maanden) voor een operatie omdat ze daar hier (Canada) na 18 maanden al iets aan doen. Toen belde het ziekenhuis echter vandaag ineens, dat ze een afzegging hadden voor morgen om 8u en of wij dat plekje wilden. Daar hebben we na enig nadenken ja op gezegd; dan is het maar achter de rug (gerepareerd moet het toch) en nu is hij nog op de leeftijd dat hij het (hopen we dan) iets minder bewust meekrijgt (en dus minder bang is enzo). Ik heb het hem wel een beetje uitgelegd, maar echt krijgt hij dat natuurlijk nog niet mee. Maar nu heb ik ineens wel een beetje de schrik, vooral omdat ik nog niet echt de tijd heb gehad om me te verdiepen in wat ze gaan doen, en wat ik kan verwachten - het agaat allemaal ineens zo snel! Iemand dit meegemaakt? Wat kan ik verwachten voor de operatie zelf, en vooral, voor de tijd erna? Waar moet ik op rekenen (ervan uitgaande dat alles goed gaat), qua hoe ziek hij zich gaat voelen enzo? Ik weet dat ieder kindje anders is, maar een beetje ervaringen horen zou ik prettig vinden. Het is hier een dagopname operatie, dus we zijn morgenmiddag al weer thuis. Zijn er dingen die ik vooral wel of niet zou moeten doen? Ben benieuwd of er iemand tips heeft, alvast heel erg bedankt!
Mijn dochtertje is geopereerd aan een liesbreuk toen ze vier maanden oud was. De nacht ervoor mocht ze alleen nog suikerwater drinken. Een uur voor aankomst in het ziekenhuis hebben we verdovingsgel op haar handjes gesmeerd voor het prikken van een infuus. In het ziekenhuis ging het op leeftijd en was ze als jongste als tweede aan de beurt. Voor haar was een oudere jongen die een gecompliceerdere operatie kreeg. Mijn vriend ging mee naar de OK. Daar ging het prikken in de handjes niet echt goed, dus werd ze onder narcose gebracht met een kapje. De operatie duurde een klein uurtje. Wat vreselijk was om te wachten. Hierna mocht ik naar de uitslaapkamer. Daar lag ze te slapen in alleen haar luiertje onder een dekentje en warme lamp. Toen ze wakker werd, heerlijk moment trouwens, mocht ze met me mee naar de afdeling. Daar dronk ze wat flesjes en nadat ze een plasluier had, mochten we in de middag naar huis. Voor thuis hadden paracetamol zetpillen gehad die ze om de zoveel uur moest krijgen. Eenmaal thuis lag ze direct in de box al weer te lachen en te zwiepen met haar benen. Voor mijn gevoel heeft ze er weinig last van gehad. Het litteken (1 cm) ziet er erg netjes uit. Ik vind het fijn dat het maar gebeurd is, hoe ouder ze zijn, hoe meer ze het meemaken. Veel sterkte morgen! Het komt vast helemaal goed!
ik zit zojuist te wachten op mn zoontje, die wordt voorde 2de keer geopereerd aan zn liesbreuk . operatie valt wel mee hoor.hooguit een uurtje en herstel ging super snel. je kan het ,maar beter gelijk laten doen want bij mn zoontje zaten ze allebei klem met zn darmpjes, en dat was echt vreselijk!! succes!
Wat vervelend boor jullie kleintjes! Wat ik me alleen afvroeg, hoe herken je zoeits? Niet dat ik vermoed dat mijn dochtertje het heeft. Maar was gewoon nieuwsgierig
Bij ons zoontje was het spoed (2 dagen in ziekenhuis gewacht). Hij was nog maar 11 weken (5 gecorrigeerd) en dat is niet echt te vergelijken met 18 maanden! Maar de operatie was heel snel klaar en de wondjes hel klein. Hij was wel wat hangerig en wat verhoging de dagen erna. Waarschijnlijk zal jouw kleintje beter kunnen aangeven of hij er pijn aan heeft. Wij hebben 4 dagen paracetamol gegeven. Sterkte! @suzzert: aan een (of beide) kant in de lies een dikke bobbel, die je als het goed is weer weg kan drukken. Bij Hidde was zijn balzakje helemaal dik geworden!
Mijn zoontje is met 14 maanden geopereerd aan een flinke liesbreuk. Met 11 maanden al gezien maar toen nog zo klein, en in een paar maanden opeens veel groter geworden dus gelijk geopereerd. Operatie duurde hier 45 min. en herstel idd heel snel! En ben zo blij dat het zo snel gedaan kon worden. Hij had er zoveel last van en kon niet fijn en soepel bewegen. Na de operatie liep hij vrij snel en alles ging weer soepel. Wij hebben de eerste dagen zijn loopauto weg gehaald, anders rende hij gelijk de hele kamer rond. Ik vond vooral de narcose heel naar. Omdat hij het nog niet snapte en je het moeilijk uit kon leggen was hij heel erg overstuur bij het wakker worden. Hij heeft na de operatie dus ook heel erg last gehad van verlatingsangst en niet alleen willen slapen. Dit ging gelukkig na 2 weken weer over.
Dank jullie wel voor de antwoorden! Stelt me wel een beetje gerust. We moeten zo (is hier in Canada nu 6 u 's morgens, hij is om 8u aan de beurt, en we moeten om 6.30u in het ziekenhuis zijn). Zal laten weten hoe het is gegaan zodra ik de kans heb. Angela: is je zoontje goed uit de operatie gekomen? Sterkte en beterschap voor hem!! Suzzert: bij mijn zoontje is het dus een 'waterbreuk', d.w.z. dat er vocht van zijn buik in zijn linkerbalzak loopt door een opening tussen zijn buikholte en scrotum (zo legde de uroloog het uit). Dat zie je omdat zijn balzak aan de linkerkant af en toe veel groter en dikker is dan rechts, en dat soms ook weer weg is. We waren eigenlijk bij de uroloog voor iets anders (nier-reflux) maar mijn zoontje werd zo boos van het onderzoek dat hij veel druk zette door het huilen, en daardoor dus vocht naar zijn scrotum perste) dat de uroloog het zag. Het moet wel gerepareerd worden, omdat de kans dat het wel een 'echte' liesbreuk (met dikke bobbel in zijn lies - dan zijn er dus darmen door die opening gezakt) behoorlijk aanwezig is. Beter om dat voor te zijn dus.
Alles is goed gegaan, en we zijn weer thuis. Ben erg opgelucht, en ook wel blij eigenlijk nu dat het allemaal zo snel is gegaan, en dat we ook al weer zo snel naar huis mochten. Weinig tijd gehad om ons echt zorgen te maken, en nu hebben we het maar gehad. Mijn zoontje was erg groggy toen hij uit de operatie kwam, en mopperig (natuurlijk) maar ligt nu lekker te slapen. Hij had ook veel dorst (moest sinds gisteravond nuchter blijven), en heeft net ook al fruit gegeten voordat hij is gaan slapen, dus het gaat geloof ik wel goed. Hoop dat hij snel helemaal opknapt!!
Wat fijn dat het achter de rug is en goed gegaan is! Hier is het ook goed gegaan, duurde alleen wat langer dan de eerste keer. Toen ik op de uitslaapkamer kwam was ie flink overstuur en pijn toen gaven ze wat in zn infuus en daarna dronk ie zn flesje leeg. 2 uur later waren we thuis. Nu is er niks te merken aan m, lekker aan het lachen en met zn beentjes aan het trappen. Nu afwachten hoe de nacht gaat
Wij mochten de eerste 3 dagen na de operatie paracetamol zetpillen geven 3 x per dag (ons zoontje was net 9 weken en maar 3 kilo tijdens de operatie) En heeft daardoor weinig last gehad van de operatie en het herstellen. Sinds de operatie hebben we een heel ander kind! Hij heeft de eerste 9 weken van zijn leventje alleen maar veel gehuild en gespuugd namelijk.
Stopcontact: fijn dat de paracetamol zo goed werkte bij jullie zoontje. Hier hebben ze ons morfine meegegeven, maar dat heb ik 'm alleen gisteren hoeven geven, vandaag gaat het op paracetamol prima. Geloof toch niet dat ik na zo'n operatie vandaag al weer rondjes door de kamer aan het rennen zou zijn, maar mijn zoontje lijkt er allemaal maar weinig last van te hebben. Alleen toen hij moest poepen brak het zweet hem uit, en begon hij erg te jammeren, arm jochie! Hij heeft goed geslapen, en was vanmorgen heel gezellig. Weinig te merken aan dat hij een snee van 3cm in zijn buik heeft... AngelaV: fijn dat het bij jullie ook goed is gegaan, al duurde het iets langer. Alles vandaag ook nog goed? Heeft je zoontje een goede nacht gehad? Ik hoop het!