Al ruim 1 jaar stotterperiodes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Flutterby, 23 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik lees veel verhalen over peuters die een paar weken stotteren en vervolgens weer vloeiend spreken, normaal ontwikkelings stotteren.
    Mijn dochter heeft deze periodes ondertussen al ruim een jaar. Het ging een maand of 3 goed en nu is het weer terug, best heftig ook. Al lijkt het de laatste dagen weer wat beter te gaan.

We zijn al bij een stottertherapeute geweest en zijn nu bezig met de Hausdörfer methode.

Ik vraag me af er meer mensen zijn bij wie het zo kang duurde. De kans op volledig herstel wordt natuurlijk kleiner en ik begin me toch wel zorgen te maken met het oog op pesten etc.

2. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Helemaal niemand :( dat stemt me niet veel positiever

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Sorry geen ervaring. Heb je de huisarts of het cb al gevraagd wat hun evaringen zijn?

4. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik zou inderdaad eens navraag gaan doen, bij het cb of huisarts misschien kunnen die wel helderheid verschaffen!

5. tuc

tuc Niet meer actief

ja hier ervaring, het hakkelen (want hier is het volgens de logopediste geen stotteren) begon met 2 jaar ongeveer. Ik heb een behoorlijke kwebbeltante, dus het kon toen nog de ontwikkeling van het spreken zijn. Een jaar aangekeken en werd mij aangeraden dat wanneer het met een jaar niet verbeterd zou zijn ik toch contact met een logopediste op moest nemen. Met ruim 3 jaar hebben we dat gedaan omdat de periodes bleven komen.
    Bij de logopediste bleek dat mijn dochter in haar hoofd meer wilde dan ze kon uitspreken. Bv opa en oma vroegen dan: hoe was het in de speeltuin...ben je op de schommel geweest??? Zij wilde na vraag 1 al antwoord geven hoe het in de speeltuin geweest was, maar dan hadden opa en oma vraag 2 al gesteld en wil ze op alles tegelijk antwoord geven.
    We hebben allerlei tips gekregen en daarmee was het zo goed als weg. De logo waarschuwde ons wel dat het met drukke/stressvolle periodes weer terug kan komen. En dat blijkt ook, in oktober is ze naar school gegaan en 5 weken geleden heeft ze een broertje gekregen. Nu hakkelt ze weer volop, we kijken dit nog een paar maanden aan en anders gaan we weer terug naar haar, dat gaf ze ook aan.

Ik merk idd wel dat onze dochter het vervelend vind wanneer mensen de nadruk erop leggen, haar zinnen afmaken oid, ze zucht ook wel eens als ze niet uitgesproken komt, ik vind dat zelf heel moeilijk.

6. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Mijn kindje heeft ook ruim 1,5 jaar gesproken met onvloeiendheden/ gestotter. Hij heeft 2,5 jaar "gewone" logopedie gehad en een jaar stottertherapie en het gaat eigenlijk heel goed. Hij heeft af en toe nog weleens een stotter momentje, vooral als hij heel erg enthousiast is en 10 dingen tegelijk wil vertellen.

Hoe oud is jouw dochter? Bij onze stottertherapie gaven ze aan dat er tot het 6de jaar nog veel aan het gestotter gesleuteld kon worden en het daarna vooral gericht was met het leren omgaan met het probleem en zo duidelijk/ goed mogelijk te leren praten.

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Wat fijn dat ik niet de enige ben!

We zijn via cb en ha bij de stottertherapeut terecht gekomen, dus die stap hebben we al gehad :)

Tuc, ik heb er eens op gelet en wij doen het idd ook regelmatig. Was het leuk op school? Heb je lekker gespeeld? Gaan we op letten, bedankt voor de tip!

Miekje, mijn dochter wordt in juni 4. Ze stottert niet altijd, het zijn periodes. Was dat bij jouw zoontje ook? Wat fijn dat hij er nu zo goed als geen last meer van heeft. Heeft hij directe of indirecte therapie gehad?

8. tuc

tuc Niet meer actief

verdere tips die wij kregen:

- overdreven langzaam praten, want kinderen gaan je kopieren en willen dan ook zo snel praten en dat lukt ze niet.
    - niet de woorden/zinnen afmaken, en ook al weet je al wat er gevraagd gaat worden, niet antwoorden voor de vraag helemaal uitgesproken is
    - niet de nadruk leggen op het stotteren/hakkelen.

9. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Het stotteren begon in periodes, maar hoe langer het duurde hoe erger het werd.

Het was indirecte therapie. Wij kregen als tips mee om rustig, langzaam en duidelijk tegen hem te praten. Veel samen met hem te spelen en tegen hem te praten binnen het spel. Met zijn fantasie en spel meegaan.
    Het stotteren af en toe benoemen, zonder daar een lading aan te geven, dus bijv. "Dat was een hobbeltje". Dit doe je dan gewoon in jouw verhaal, zonder er de nadruk op te leggen. Hoe jong een kind ook is, ze horen en merken zelf ook dat het praten soms niet zo makkelijk gaat. Vandaar het benoemen.
    Het kind zoveel mogelijk de zinnen/ woorden zelf af laten maken, maar als hij/ zij vast loopt dan mag je gerust helpen.

10. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Wij kregen inderdaad dezelfde tips, maar de stottertherapeut wilde toch beginnen met directe therapie. Aangezien ik dat niet helemaal zag zitten bij een 3 jarige die 'bang' is ergens niet goed in te zijn zijn we begonnen met de Hausdorfer methode.

Ik heb eigenlijk geen idee wat nou werkt. De ene dag stottert ze niet de andere dag komt er geen enkele zin vloeiend uit.. Ik denk dat ik me er te druk over maak. Morgen een gesprek met een 'coach' van Hausdorfer. Hopelijk kan die me weer wat gerust stellen :)

Deel Deze Pagina