Ons zoontje gaat morgen beginnen op school, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik het moet gaan aanpakken. Meteen hele dagen of toch maar halve dagen? Ik heb echt geen idee, wie heeft er voor mij een paar tips? Groetjes lucky.
Oh spannend! Ik zou zeggen, kijk vooral goed naar je zoontje, en wat hij nodig heeft. Slaapt hij nu bijv. nog overdag? Zo ja, dan lijkt mij ineens 3 minder best veel (ma,di,do). De donderdag is echt 'killing', eind van de week, en ook nog eens een lange dag. Je zou er voor kunnen kiezen om hem die dag een halve dag te laten gaan. Hier hield ik hem de eerste maanden de maandagmiddag thuis, achteraf gezien had ik dat misschien beter die donderdagmiddag kunnen doen, maar op zich ging het met die maandagmiddag best heel goed. Het zal misschien ook afhangen van de vrijdag, gaat jullie zoontje de vrijdag een halve dag of is hij vrij? Ach weetje, school is leuk en belangrijk maar 4 is voor velen nog echt klein en jong, dus hou hem gewoon (met regelmaat als hij er behoefte aan heeft) eens een middagje thuis om lekker bij te slapen of gewoon even niks te moeten. Veel succes morgen!
Jasmijn ging gelijk de hele dag. Wel had ik overlegd met de juf of de middag wel lukte voor haar. Maar het ging goed en ze gaat met plezier naar school toe.
Eva gaat morgen ook voor het eerst naar school Ik wilde Eva eerst met halve dagen laten beginnen, maar heb er nu toch voor gekozen om haar hele dagen te laten gaan. Ze slaapt al 1,5 jaar niet meer overdag, ging altijd 2 lange dagen naar het kdv en stuitert van ongeveer 6 tot 20 uur op de andere dagen . Ik wilde haar halve dagen laten gaan ivm het wennen, maar dan moet ze straks weer wennen om hele dagen te gaan. Wel heb ik morgen vrij genomen zodat ze niet over hoeft te blijven en niet naar de bso hoeft (al vroeg ze vanmorgen wel naar de bso, ze heeft er ter kennismaking 1 keer met Lisa gespeeld en vond het er geweldig). Vrijdag gaat ze wel de hele middag naar de bso, maar dan zijn er maar 12 kindjes, van wie ze er in ieder geval eentje kent en er zit dan een leidster die ze op maandag altijd op het kdv heeft gehad. De week erna gaat ze wel op maandag overblijven en naar de bso.
Op de school van dochter hebben ze een continuerooster dus dochter ging meteen hele dagen (oefenen heeft ze ook niet echt gedaan, ze draaide gewoon mee al was ze toen nog 3 jaar). De kleuters hebben maandag, dinsdag en donderdag, vrijdag school. Op woensdag zijn ze de hele dag vrij.
Hier ook niet geoefend ivm de kerstvakantie. Eva heeft er gelukkig wel zin in, was wel een klein beetje verdrietig toen we vrijdag bij het kdv weggingen (en ik ook daardoor ), maar kijkt er nu erg naar uit om naar school te gaan.
Gewoon even afwachten joh, ik riep van te voren ook dat hij waarschijnlijk vaak halve dagen zou gaan. Nou dat is 1 keer gebeurt, toen viel hij op de bank in slaap. Verder houdt hij het prima vol, die hele dagen. En 's middags is het ook maar 2 uurtjes hé?
Ik zou zeggen kijk naar het kind. Ik had ook het idee om mijn dochter af en toe een half dagje naar school te laten gaan. Maar zij wil zelf ook elke keer ,s middags naar school. Zij is half november begonnen. Het is 1 keer gelukt om ze thuis te houden maar toen moesten we zeggen dat er geen school ,s middags was. Dat was wel in de drukke periode met haar verjaardag, sinterklaas en kerstmis. Ik verwacht dat ze nu na de vakantie gewoon hele dagen mee draait.
Hier gingen ze meteen hele dagen. Op de dagen dat ik vrij was had ik bedacht dat ze dan wel eens een middag thuis zouden blijven. Dit kwam alleen niet voor. In het begin sliepen ze hier alleen op woensdagmiddag nog wel eens als ze erg moe waren en ja, in het begin best vroeg naar bed.
Het eerste jaar hield ik mijn zoon soms ook s middags thuis. En of lied hem vrijdags niet meer gaan hij was dan op. Zelfs met vijf jaar gebruikte ik de regel van vijf uur per week vrij van school nog. Er is een uitzondering nog met vijf jaar dan mag je je kind vijf uur thuis houden en zelfs uitbreiden naar tien uur in overleg met school. Ik zou gewoon kijken hoe het gaat. Als jij het gevoel hebt dat het te zwaar is gelijk. Dan s middags een of twee dagen per week thuis houden.
Bedankt voor jullie reactie's. Ik vraag of de juf het ook een beetje in de gaten wil houden, en verder vind ik het ook erg spannend.
als het niet gaat geeft de juf het wel aan. mijn dochter is de eerste schooldag alleen de ochtend geweest, de juf zei hou haar vanmiddag maar thuis ze was erg moe. niet zo gek ook want 10 nov jarig, 11 nov sintmaarten 12e kwam sinterklaas binnen en de 13e vierde we haar verjaardag. succes morgen met de eerste schooldag, ik vond de eerst edagen het ontzettend lang duren dat ik dr weer kon halen
Mijn oudste dochter is eind september 4 geworden. Haar school heeft 5 gelijke dagen van 8.30 tot 14.15 uur. Ze is meteen volledig gegaan. Tot haar verjaardag sliep ze nog bijna elke middag! De 1e wendagen heeft ze 's middags uit school nog geslapen, daarna niet meer. Ze is 1 dag ziek thuis gebleven sindsdien, maar had toen ook echt gespuugd. De 1e weken heeft ze op woensdagmiddag nog geslapen en in het weekend. Nu laten we haar alleen op zondag nog een middagslaapje doen en dan slaapt ze ook zeker 1.5 uur. Ik zou gewoon hele dagen laten gaan en anders trekt de juf of jij heus wel aan de bel. Succes morgen! En toch ook: veel plezier..
Mijn dochter gaat morgen ook voor het eerst. Zie er erg tegenop. Wendag vond ze niet leuk, moest huilen en nu zegt ze ook dat ze niet naar school wil.. Mijn man is morgen vrij en houdt haar ws 's middags thuis. Dinsdags gaat ze naar de bso en moet overblijven maar mijn man neemt wat eerder vrij zodat ze nog niet naar de bso hoeft. Woensdag gaat ze 's ochtends, donderdag weer overblijven en vrijdag ook alleen 's ochtends. Hoop dat ze het volhoudt. Dinsdags en donderdags zijn lange dagen voor haar met overblijven en op dinsdag ook nog bso maar het is niet anders. We hebben niet de mogelijkheid om haar makkelijk thuis te houden. Hoop dat ze gauw went. Vind het erg spannend
Ik heb gestemd voor hele dagen. Gaat het echt niet.. Kun je dr altijd een middag thuis houden als ze echt moe is. Maar merkte hier heel erg dat op de wendagen (halve dagen) ze slecht kon wennen. Alsof ze slechts op visite was.... Eenmaal hele dagen naar school ging het hartstikke goed uiteindelijk. We hadden met elkaar afgesproken dat ze anders wel af en toe thuis kon blijven op vrijdagmiddag. Maar daar doen we haar duidelijk geen plezier mee dus per saldo is ze nog niet 1x 's middags thuis gebleven. Wel was ze ontzettend toe aan vakantie.... (en na een ruime week was ze weer erg toe aan school )
Eva net voor naar school gebracht, ze had er zin in en stond heel vrolijk voor de deur. Jas ophangen, tas in de bak en de klas in was ook nog wel leuk... maar op haar stoeltje zitten en mama loslaten vond ze helemaal niet leuk... Uiteindelijk huilen en heb haar huilend bij de juf op schoot achtergelaten.... snik... Ik hoop dat het haar toch meevalt en ik haar vanmiddag uit eigen wil mee krijg naar school. Ga nu met een brok in m'n keel wat opruimen in huis
@Snoopy dan is helemaal moeilijk dan om weg te gaan dochter ging gelukkig niet huilen, maar mama was niet heel erg vrolijk op haar 1ste wendag en nu vandaag heb ik ook weer zo`n brok in mijn keel. Blij als ik om 14:30 weer naar haar toe mag.
Snoopy: dat hadden wij op de wendagen ook.. Maar eenmaal echt naar school was dat Heel snel over hoor Komt goed! Het s voor haar ook spannend hè
Ik ben zelf juf en ik denk echt dat het het belangrijkst is dat je kijkt wat voor JOUW kin het beste is. Je schiet er niets mee op om een doodmoe kind een volle dag naar school te laten gaan en hè schiet er ook niets mee op om een kind dat alles op school leuk vindt en dat barst van de energie halve dagen te laten gaan. Overleg met juf wat voor jullie het beste werkt.
ik vind ook dat je goed naar je kind moet kijken! onze oudste gaat nu ook naar de basischool maar alleen de ochtenden smiddags word hem te veel hij heeft een vorm van autisme en is perfectionistsche en pakt alle prikkels op dus hier gekozen om eerst te kijken 5 proefochtenden en nu 5 ochtenden naar school en straks de 2 middagen erbij