Mei kindje 2008 wel of niet naar school dit jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door daphne78, 17 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Aangezien er geen topic meer is voor de mei 2008 kindjes en ik hier wel benieuwd naar ben..

Mijn jongste wordt op 5 mei 4 jaar, zij gaat na de mei vakantie naar school Wij vallen onder regio zuid dus de zomer vakantie begint 8 weken later. De kleuterklassen waar zij in kan komen gaan beiden naar de 36 a 37 kinderen.
    Dat is natuurlijk heel erg groot (maar komt door keuze van school om 1 van de drie kleuterklassen op te heffen, want ze hadden namelijk eerst 3 kleuterklassen).

Het wennen wil ik over een aantal weken spreiden, dus niet in 1 week. Zij krijgt 5 dagdelen, en ik wil dan 3 ochtenden en 1 hele dag over 4 weken verspreiden. Dus vanaf april elke week een dag naar school. (Heb dat bij de oudste ook zo gedaan en dat beviel mij prima, ondanks dat dat dus niet gebruikelijk is!).

Nu heeft de school mij al meerdere malen duidelijk gemaakt dat ze liever niet hebben dat de kinderen dan nog beginnen. Maar mijn dochter (en ik denk de meeste van jullie kinderen ook) is zich zeer bewust van het feit dat als ze 4 wordt dat ze naar school mag, en ze kijkt daar dus ook naar uit (net zoals ik hahaha, moet ik eerlijk bekennen ja). Het brengt zoveel rust in huis, de meiden gaan dan naar de zelfde plek, geen geleur meer met de meiden van hot naar her, en voor de jongste, dan hoort ze er eindelijk bij.
    Mijn man en ik hebben ook al besproken dat ze gewoon gaat starten in mei, en als ze het niet trekt dan kunnen we altijd nog een alternatief bekijken. (nu gaat ze ivm mijn werkeloosheid alleen naar peuterspeelzaal, tegen die tijd wellicht naar kinderdagverblijf, waar je als 4+ er echt al oud bent, aangezien ze nu met 3,5 jaar al de oudste was, en dus daar geen vriendjes meer had). Heb ik werk dan mag ze samen met haar zus overblijven, en ze mag samen met haar zus naar de bso. Dus niet meer gescheiden, enkel in de klas. Ook tijdens de zomervakantie....
    gaat ze naar school dan gaat ze (als ik werk) naar de bso met haar grote zus, gaat ze niet naar school dan moet ze als te oud kind naar kinderdagverblijf. Want naar de bso terwijl je niet naar school gaat is ook beetje raar. Kortom voor ons allemaal is het beter als ze naar school gaat.

Lang verhaal geworden, sorry.....

Maar hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er ook mei mama's die er voor kiezen om toch naar de zomervakantie te beginnen? (En hoelang kunnen de kinderen nog naar school tot aan de zomervakantie)

2. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier zijn er scholen die vanaf juni of soms nog eerder geen kinderen mee "aannemen" wegens te volle klassen. Na de vakantie in het nieuwe schooljaar kunnen ze dan beginnen.

3. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik zou haar in jullie geval gewoon laten gaan. Volle klas of niet, ze heeft er gewoon recht op. Als je nou een kindje hebt dat erg moeilijk went aan een nieuwe situatie en er nog niet zo aan toe is, dan is dat een reden om pas na de zomervakantie te gaan. Maar als ze graag wil zou ik haar echt niet nog naar het kdv laten gaan alleen omdat de school dat liever heeft.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik ben het met jou eens.. Gewoon gaan.
    Ik vind overigens 36/37 kindjes in 1 klas echt veel!
    Zitten ze in groep 3 en verder ook in zulke grote klassen?
    Heb bijna medelijden met de juf.
    (al kunnen ze natuurlijk ook met 2 zijn)

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier gaat ze in juni gewoon beginnen. Hier overigens 4 kleuterklassen groep 1/2 met alle 4 max 25 kids.

6. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier vorig jaar in juni naar school laten gaan. 26e is ze jarig geweest en meteen de volgende dag naar school. Omdat er ook zoveel kindjes in de klas zaten hebben wij ervoor gekozen om met halve dagen te beginnen. Dat was geen probleem.....

Misschien is dat ook een optie voor jullie? Halve dagen beginnen. Hier wilden ze namelijk ook niks weten van wennen voor ze 4 zijn. Als ze 4 zijn hebben ze tijd genoeg om te wennen op school is de stelling hier.

Maar als je kind er zo klaar voor is zou ik haar gewoon naar school brengen. Je merkt vanzelf hoe het gaat met al die kinderen en dan kun je er altijd nog voor kiezen om het anders te doen.....

7. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou haar ook gewoon laten gaan hoor. Wat je zelf al zegt, als je 4 bent ga je naar school, dat hoort erbij. Jammer dat de school daar anders over denkt. Maar 36/37 kinderen: wow!

8. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    gelukkig zitten er in groep 3 volgend jaar mindere kinderen, alhoewel.. toch nog zo'n 27 kinderen ben ik bang. school is tijdje wat minder populair geweest, zo heeft groep 7 maar iets van 14 kinderen.

Ze hebben vorig jaar de groep drie willen splitsen, en daardoor moesten ze van 3 groepen 1/2 terug naar 2. Nu door bezuinigingen ook weer die tweede groep 3 verdwenen, en geen extra groep 1/2.

Ze doen hier gelukkig wel aan wennen, 5 dagdelen.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou het ook doen. Hier hebben we thijmen ivm sinterklaas pas na de kerstvakantie laten starten (ook op advies van school) en daar heb ik eigenlijk spijt van. Hij was zich er idd heel bewust van dat hij vier was en nog niet op school zat. Hij heeft in die periode gelukkig wel gewend, maar het had ook echt niet uitgemaakt als ie wel naar school was gegaan.

10. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Wij doen het niet. Inge is 31 mei jarig en begint na de zomervakantie en wat ik zo om mij heen hoor (KDV) doen heel veel ouders waarvan de kindjes in mei jarig zijn ze pas na de vakantie naar de basisschool.

De scholen nemen hier ook de laatste 4 weken van het schooljaar geen kindjes meer aan omdat die weken vaak zo onrustig zijn.

Verder vond ik het fijner dat ze dan de zomervakantie op haar vertrouwde KDV kan blijven ipv dat ze meteen hele dagen naar de BSO moet die ze niet kent. En aangezien er meer kindjes de zomer blijven op het KDV zal ze wel genoeg vriendjes hebben om mee te spelen.

11. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Onze zoon wordt 1 mei 4jaar en hij gaat 23 april starten op school. Hier wordt het dus wel gedaan. Hij komt in de instroomklas.
    Ik snap je gevoel ts en zou het idd ook gewoon doen.

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hoe zit het eigenlijk met bijv kinderopvang en school combi. Mijn zoontje wordt volgend jaar pas 4 en dat in juni. Wij laten hem dan dus na de zomer starten ( zou dat trouwens in jou geval ook doen omdat er 6 wk vakantie tussen zit en na de vakantie er dan ook kindjes weg zijn jaar groep 3). Kinderdagverblijf is tot de 4e verjaardag en lijkt mijn dat je afscheid viert samen met hun verjaardag maar wat dan. School starten kan niet en wat extra weken vrij op me werk is ook geen optie. Is nu voor het eerst dat ik hier overna denk haha.

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@lovewinnie bij ons op kdv bleven de kindjes die in de vakantie jarig waren gewoon tot de vakantie was afgelopen.
    Waren we toen heel blij mee anders was ze 3 maanden enige bijna-kleuter geweest :)

Deel Deze Pagina