Embryo adoptie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Dreamer83, 8 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik kwam in mijn zoektocht naar donorverhalen een verhaal tegen over embryo adoptie.
    Ik vind het een supermooi iets en vroeg me af of er misschien mensen zijn hier op het forum die hier ook aan meewerken?
    Dus die hun overgebleven embryo's aan onvruchtbare stellen geven?
    Of zijn er stellen die dit overwegen?
    Of zijn er misschien zelfs stellen die overwegen om gebruik te maken van embryo adoptie?

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik vind het een mooi idee, heb het altijd al een beetje een naar idee gevonden dat de overgebleven embryos bij ivf "vernietigd" worden.

3. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    IK wist niet dat het in Nederland mogelijk was. Maar schijnbaar is het nog legaal ook!

Dit zou dus voor veel stellen het begin van hun wens kunnen zijn!

4. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi hoi,

wat een 'mooie' discussie...
    Ik had het er net met mijn vriend over of wij dat evt zouden doen als er bij ons emmy's overblijven, vriend had meteen zoiets van, ja dat zou ik wel doen.
    Mijn eerste reactie was ook zo, maar wat ik me aanvroeg:
    Vertel je het kind later dat hij/zij eigenlijk door een ander stel 'verwekt' is (klinkt gek, want het is ook klinisch) en kan het kind dan op zoek gaan naar zijn/haar eigen ouders? (wij, in dat geval)

Want ik las gister een verhaal van een meisje dat helemaal niet op haar vader leek en ze wist dat er iets niet klopte, maar ze wist niet wat. Later bleek dat ze via KID ter wereld is gekomen. En ze wilde heel graag in contact komen met haar donor...
    En als het kind helemaal niet op zijn eigen ouders lijkt, kan ik me voorstellen dat het vragen heeft.

Ik kon dat niet helemaal uit het verhaal vinden...weet iemand dat?

Je weet natuurlijk zelf, hoe moeilijk het is om geen kinderen te kunnen krijgen (spontaan) en elke keer die teleurstelling te voelen, dus je gunt een ander ook een mooi wondertje natuurlijk.

Liefs Loesie

5. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Goeie vraag Loesie!
    Ik weet niet of embryo adoptie onder de adoptiewet of donorwet valt.
    Ik gok, zoals de naam zegt, onder de adoptiewet.
    Hoe die regels zijn weet ik niet.
    De donorwet ken ik wel.

Het verhaal wat jij schrijft komt idd voor.
    Maar vaak is dat bij kinderen die pas op late leeftijd te weten komen dat ze via KID verwekt zijn.
    Als kinderen het vanaf de geboorte te horen krijgen, dan weten ze niet beter en hebben ze vaak minder behoefte om de donor te leren kennen.

Over het wel of niet vertellen, dat is iets persoonlijks.
    Zo gaan wij wel direct vanaf het begin openheid geven.
    Onze kinderen zullen dus weten dat ze verwekt zijn via KID.
    Maar er zijn ook stellen die voor geheimhouding kiezen.
    Dus openheid of geheimhouding ligt aan de ouders.

Ik vind het echt super dat jullie erover nadenken!

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    In Nederland is anonieme adoptie van eicellen, sperma en embryo's niet mogelijk. De kinderen kunnen dus altijd op zoek gaan naar hun biologische oorsprong, vanaf hun 16e of 18e meen ik.

7. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Dat klinkt als de donorwet.
    Dan kunnen kinderen vanaf hun 16e de persoonsgegevens van de donor opvragen.
    En vanaf hun 12e de fysieke en sociale kenmerken.

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, op embryo''s is de donorwet ook van toepassing.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Klopt, donorwet.

Want de moeder is de vrouw die het kind baart (volgens de Nederlandse wet dan). Dus dan hoef je niet te adopteren. En de echtgenoot van die vrouw is ook van rechtswege de wettelijke vader van dat kind, ookal zou het kind door de buurman verwekt zijn.

10. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Een tijd terug stond er een verhaal in de Freya over eventuele embryo adoptie. Ik kan eventueel wel voor je nakijken in welke Freya dat dat was.

Verder zou je eens bij Geertgen in Elsendorp kunnen informeren of die aan embryo adoptie doen.
    Ze doen daar wel aan zaaddonoren en eiceldonoren. Wellicht ook embryo adoptie?

11. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hieronder een mooi stuk met het juridische verschil tussen embryoadoptie en embryodonatie. Eigenlijk is de term embryoadoptie dus niet zo gelukkig gekozen omdat er geen sprake is van adoptie.

Op de websites van Leiderdorp en Geertgen wordt trouwens nergens meer gesproken over embryodonatie. Wij hebben het destijds in het Radboud ook voorgelegd. Daar werd er ook 'vaag' over gedaan. In ieder geval wordt het volgens mij op dit moment nergens toegepast in Nederland. In België daarentegen komt het regelmatig voor.

Ik zou het zelf wel graag gedaan hebben als er bij ons restembryo's zouden zijn geweest. Helaas hebben wij al onze embryootjes 'verbruikt' en zijn er dus geen cryootjes meer over. Anders had ik er graag iemand anders mee willen helpen.

Groetjes,
    Josien

12. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Josien, bedankt voor de extra info!
    Ik vind het echt heel interessant en vind het jammer dat het nog niet toegepast wordt.
    En de term embryo adoptie is dan idd misleidend.

Ik ben wel benieuwd of ze bij het MCK zelf wel vragen of de restembryo's gebruikt mogen worden door onvruchtbare stellen.

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Eén probleem kan ik mij wel voorstellen: dan staat er opeens zo'n 16jarige op de stoep die zegt: "Waarom konden jullie mij er niet meer bijhebben? Waarom ben ik weggegeven?" Dat lijkt mij wel even slikken; het is toch een kind van jou en je partner samen, 100% jullie eigen biologische kind, 100% broertje of zusje van je "echte" kinderen. Net even anders dan wanneer je "alleen maar" sperma of een eicel doneert.

14. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Het lijkt mij daarom ook een hele moeilijke keuze.
    Wij gaan zelf gebruik maken van donorzaad en zijn dus heel erg dankbaar dat er donoren zijn.
    Maar of ik zelf donor zou kunnen worden?
    Dat zou ik echt niet weten!
    En mochten wij IVF-D moeten doen en we houden cryo's over, dan weet ik niet waar ik voor zou kiezen.
    Het intrigeert mij waarom mensen er voor kiezen, waarom mensen donoren.
    Maar wat de reden ook is, ik ben superdankbaar dat er donoren zijn!

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, het is fijn dat mensen doneren... ik vind dat ook bijzonder.

Wij zouden misschien in zijn voor ruildonatie (dat doen ze bijv bij Geertgen). Dus stel dat mijn eitjes niet meer goed zijn, dat ik een eicel accepteer en dat mijn partner in ruil daarvoor zaad doneert. Maar dan nog zou ik het moeilijk vinden als zijn biologische zoon of dochter opeens op de stoep zou staan.

Deel Deze Pagina