@ 123, geen idee welke pil ik moet gaan slikken. Dat hoor ik morgen denk ik. Ben benieuwd, mijn lichaam zal ook wel even van slag zijn. Van de meeste dames hoor je dat ze zich hetzelfde voelen als dat ze ongi moeten worden. De echte kwaaltjes komen meestal wat later, vanaf een week of 6. Ik ga stoppen met mijn baan. Sasman heeft een eigen zaak met mijn vader. Mijn vader stopt in januari en ik ga samen met Sasman verder. Het is een rolluikbedrijf en ik zal me vooral achter de schermen met dingen bezig houden. Ik zie mezelf namelijk geen rolluiken hangen Ik ga me bezig houden met de agenda, telefoon, administratie, inkoop en verkoop, het schoonhouden van kantoor en showroom, personeel, alle andere voorkomende handelingen en incidenteel het in elkaar zetten van rolluiken. Veel vrije tijd en eigen tijd indelen... ik kan niet wachten! Dat betekent dat ik me volledig op de ICSI kan richten, maar toch voldoende afleiding heb. Ik kan zelf bepalen wanneer ik op de bank ga liggen en wanneer ik aan het werk ga. Ideaal!
Hoi meiden, Ja...die wachtweken zijn sowieso al spannend, maar helemaal als je daadwerkelijk een TP of IUI of ICSI achter de rug hebt! En als je dan eenmaal zwanger bent van een doperwtje (hihi), dan is het nog steeds spannend. Gelukkig zal die spanning met elke echo die je krijgt afnemen. Hoewel het natuurlijk altijd spannend blijft, al is je kind 18 Saskia, welke pil slik je dan / moet je slikken? Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met de eerste spuit Puregon. Gelukkig dankzij dit forum een handig filmpje gevonden met instructies, dus het viel me erg mee. Het voelt alleen nog steeds dubbel en raar om tegen half 8 (da's mijn tijdstip) naar de badkamer te gaan met m'n spuit. Er blijft toch in mijn hoofd rondzingen of ik niet de natuur zijn gang moet laten gaan; da's bij jullie natuurlijjk wel anders, omdat jullie weten wat de oorzaak is... Maar als ik dan lees welke bijwerkingen je kunt krijgen en je een verhoogde kans op miskramen hebt (sorry 123), dan vraag ik me toch af of ik dit allemaal wel moet doen...
@ Nikaatje, ik moet dé pil slikken, maar ik weet nog niet welk merk/soort. Ik moet volgende ongi 3 weken de pil slikken en dan beginnen met het spuiten van de hormomen. Ik snap je twijfels. Zelfs ik heb mezelf een tijdje afgevraagd of we dit allemaal wel moeten doen. Wij weten dat de kans op een kindje zonder ICSI haast nihil is. Maar toch... al die rommel in je lijf, de bijwerkingen, verhoogde kans op miskramen e.d., verhoogd risico op hormoongerelateerde eierstok- baarmoeder- en borstkanker, de emotionele belasting, de lichamelijke belasting... Toch gaan we ervoor. Kan me namelijk geen leven zonder een kindje voorstellen. Ondanks mijn eigen vruchtbaarheid, zet ik mijn gezondheid en welzijn toch wel op het spel. Best gek eigenlijk. Dus ja, ik snap wat je bedoelt hoor! Het is niet niks om jezelf al die rotzooi in te spuiten. Maar... het brengt je wel dichter bij een kindje. Ook voor jou denk ik. Misschien is dit net het zetje wat je nodig hebt. En daarom ga je door. Omdat je je anders altijd af zult vragen, "wat als?"
Ja, dat is inderdaad zo... maar je hoort toch zoveel clichéverhalen van mensen die ook de hele molen hebben doorlopen, tot frustraties en gezondheidsproblemen aan toe, en uiteindelijk pas zwanger raken op het moment dat ze de wens hebben losgelaten. Maar het is precies wat jij zegt, ik kan en wil me op dit moment nog geen leven zonder een kindje (in mijn geval: een groot gezin) voorstellen, dus ik ga er voorlopig nog mee door. Wat een ideale situatie heb jij straks trouwens qua werk/privé!!! Ik heb zelf ook wel zitten twijfelen om het roer om te gooien en voor mezelf te beginnen, maar aan de andere kant vind ik de vastigheid en de collega's waar ik nu op kan terugvallen - hoewel ik nog niemand heb verteld over de medische molen - ook wel prettig.
Hey Nikaatje, geen sorry hoor. Ik weet ook wel dat je een verhoogde kans hebt op een miskraam daarom ben ik nu zo onzeker. Maar het vruchtje heeft zich al zeker ingenesteld in mijn baarmoeder dus nu hopen dat het blijft zitten. Wat vind je van de Puregon? Ik vond het super makkelijk die te spuiten. Er zit wel meer in een patroon dan dat erop staat he. Ik moest 125EH spuiten en toen dacht ik met berekenen dat er op een gegeven moment nog maar 25 in zat, maar hij draaide nog gewoon door tot 125 en toen zat er nog wat in! Ik helemaal in paniek. Maar de verpleegkundige zei dat er altijd meer in zit, zelfs soms 100EH meer. Ik sta helemaal achter ICSI, geen twijfel gehad. Een kindje krijgen volgens de natuurlijke weg is bij ons, net als bij Sas, nihil. Bij mij is alles verder perfect we hebben alleen het probleempje met de zaadjes moeten oplossen. Misschien dat ik daarom totaal geen moeite heb gehad met spuiten en zo, vond het soms zelfs stoer van me! Neem je tijd he, en weet voor wat voor een doel je het doet. Er zijn ook mensen (zoals ik) die totaal geen last hebben gehad van bijwerkingen... Sterkte en succes meid!
Toch heb ik er ook wel moeite mee om een gezond lichaam zo vol te duwen met hormonen. Ik sta wel achter de ICSI, want de kinderwens is té groot om het niet te doen. Ik ben niet bang om mezelf te spuiten en ook niet bang voor de bijwerkingen. Maar het is en blijft toch rotzooi wat je in je lichaam spuit. Maar ik heb het er voor over hoor! En het resultaat zal er vast wel mogen zijn. Ik hoop alleen dat ik niet al te lang mezelf moet drogeren, maar ook na poging 1 of 2 zwanger ben. Dan zal de schade wel meevallen. De pil is immers ook hormonale rotzooi en die heb ik ook 8 jaar geslikt.
Thanks voor jullie reacties... ik zit op dit moment een beetje in de achtbaan van twijfels en emoties, maar nu ik al drie dagen op een rij heb gespoten en nog geen last van bijwerkingen heb (zelfs op mijn buik is niks te zien), is er al wat van me afgevallen. Nu ben ik vooral benieuwd hoeveel echo's ik nodig heb en hoe de behandeling zelf zal verlopen. Ik heb op mijn werk nog steeds niks verteld en dat wil ik toch proberen vol te houden... 123, het is echt een superspannende tijd voor jou, maar geniet er ook van! Want er is inderdaad een doperwtje in jou aan het groeien en da's onwijs bijzonder! Die onzekerheden zijn normaal en misschien ook een beetje ter bescherming van jezelf. Grappig trouwens wat je zegt over de inhoud: ik had op dit forum al topics over puregon doorgelezen en gelukkig las ik dat al... ik ken mezelf, als ik straks nog hartstikke veel over heb (terwijl ik in theorie al een ampul zou moeten hebben leeggespoten), ga ik me meteen druk maken of ik wel genoeg gespoten heb Ben jij / zijn jullie er trouwens door het ziekenhuis op gewezen dat de behandelingen/hormonen bepaalde risico's met zich mee brengen (waaronder een verhoogde kans op miskramen)? Mij niet namelijk, ze doen er tamelijk luchtig over. Aan de ene kant wel zo prettig, aan de ander kant vind ik het wel info die er toe doet.
Saskia! Hoe is de intake gegaan? Nikaatje, bij ons hebben ze het niet gehad over verhoogde kans op miskramen. Het is natuurlijk spannend of het vruchtje zich gaat innestelen, zeker als het 'buiten de baarmoeder' gemaakt is. Als het vruchtje zich heeft ingenesteld, dan is de kans volgens mij net zo hoog op een miskraam als bij iedere andere gezonde vrouw. Ik wil er niet teveel over nadenken (doe ik wel) want ik vind het nog steeds doodeng, dat zwanger zijn. Het voelt nog niet zo hoor. Ik begin wel steeds meer te fantaseren over 'wat als het nou goed gaat' dan ga ik het zo aan mijn ouders vertellen en dan ben ik op mijn verjaardag 14 weken en dan.....etc.. Pfff.... ik heb het best wel moeilijk hoor.. en ik wil geen zeur zijn hoor want ik weet ook donders goed dat ik van geluk moet spreken!
@ 123, de intake ging goed. We hebben veel info gehad en ik heb een prikinstructie gehad. Het viel me ontzettend mee. Ik heb een zoutoplossing in mijn buik mogen spuiten en dat ging helemaal goed. De medicijnen zijn besteld bij de apotheek en komen morgen binnen. 27 december heb ik mijn eerste echo om te kijken of alles er goed uitziet en als dat zo is mag ik dan gaan starten met de gonal-f. Tot die tijd gebruik ik de decapeptyl (vanaf CD17 van de eerstvolgende cyclus). Half januari verwachten we de punctie. Gaat toch best veel tijd zitten in een poging! @ Nikaatje, bij ons is alleen gezegd dat de kans op een miskraam iets verhoogd is maar ze hebben het luchtig gehouden. Ik wil er ook niet te veel over nadenken. Eerst maar eens zwanger worden en dan hopen dat het goed blijft gaan. Ik denk dat je die onzekerheden blijft houden. Dat is heel logisch. @ Thomassen, morgen testen Hoe voel je je?
Hey Sas, we gaan echt helemaal gelijk op: ik ga ook beginnen met de decapeptyl en daarna over op de gonal. Ik moet mij aan gaan melden begin december, dan 21 dagen wachten en dan starten met de decapeptyl en daarna met de gonal. Jij loopt dan ongeveer 2 weken voor volgens mij, wanneer moet jij met de decapeptyl echt starten? Gelijk bij je volgende cyclus? Nikaatje, spannend he, nu echt prikken. Ik kan mij je twijfels voorstellen hoor, zeker omdat er bij jullie geen duidelijke oorzaken gevonden zijn. Bij ons kan het gewoon niet anders, de kans op een spontane zwangerschap is nog meer dan nihil bij ons als dat al kan. Ik zie het als kansen die ons geboden worden, wat weer de voordelen zijn van het leven in deze tijd van de medische wonders 123, wat heerlijk dat het nog steeds goed gaat. Je onzekerheid lijkt mij niet meer dan normaal. Maar, je hebt nu net zoveel kans op een miskraam als ieder ander en dat is 10%: dus laat jij nu maar gewoon bij die andere 90% zitten Fijne avond ladies! Meiden, fijne avond!
@ Amy, ik begin volgende cyclus op dag 3 met femodeen (de pil) dat zal ongeveer 23-11 zijn en dan op dag 17 met decapeptyl, dat zal ongeveer 7-12 zijn en die moet ik doorspuiten tot aan de eerste echo op 27-12. Als alles er dan goed uitziet mag ik gonal-f erbij spuiten en krijg ik 8 dagen daarna een echo en vervolgens om de dag tot de punctie. Ik verwacht zo rond 10 januari de punctie ongeveer. Als alles volgens schema gaat tenminste.
@ Sas, ben benieuwd hoe het bij jou allemaal verloopt. Hoe ik me voel? Op zich wel goed eigenlijk moet ik zeggen nu weer. Het is over gelukkig ook het zeurderig gevoel dus dat is in iedergeval mooi en verder is het afwachten geblazen.
Hey Sas, dat is een heel ander schema dan dat ik had. Ik moest de Stederil (de pil) slikken, dan werd ik ongesteld. Op de 2e menstruatiedag begon ik met decapeptyl en de 3e menstruatie dag kwam de puregon erbij. Op de 12 dag kreeg ik een eerste follikelmeting. Al die medicijnen zullen allemaal wel dezelfde werking hebben! Amy, je hebt me al wat meer gerustgesteld. Gisterenavond echt een jankavond gehad want de mensen die het al weten roepen steeds dat ik moet genieten, maar ik kan dat nog niet echt. En dan denk ik dat er iets mis is met mij of dat ik het niet verdien. Maar jij hebt me eigenlijk al gerustgesteld, ik ga gewoon bijdie 90% horen!! Nikaatje, al getest? Dit is by the way echt een fijn forum, bij sommige forums zijn er teveel meiden en dan word er alleen over jezelf gepraat....
@ 123, ik vind het echt niet gek dat je nog niet kunt genieten. Het is allemaal nog zo pril en zo onrealistisch. Na 2 lange jaren ben je nu dan eindelijk zwanger, maar je merkt er nog helemaal niks van. Je hebt nog geen echo gehad en continu is er de angst dat het misschien nog mis gaat. Het genieten komt wel, nu eerst een beetje zorgen maken. Dat hoort er helaas allemaal bij. En toch denk ik dat jij echt bij die 90% hoort @ Thomassen, en en en????
@ 123 ik vind het ook echt een heel fijn forum dankzij sas gelukkig overgehaald om hier mee te komen schrijven! En ik snap je gevoel wel meis en zoals sas zegt genieten komt wel. @ Sas en anderen, Ik kan het echt gewoon nog niet geloven maar ik kan jullie vertellen. Ik had vanmorgen een licht streepje dus posisitief Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ik geloof het nog niet hoor maar ik moest wel al direct de gyn bellen aangezien ik dit met hem zo heb afgesproken vorige week vrijdag. Ik heb de eerste echo staan op 7-12 dan ben ik precies 7 weken. Ohh en Sas nog thomassenman wilde het nog niet meteen vd daken schreeuwen en tegen iemand zeggen dus je weet t sssssssstttttttt hahaha maar goed kon er niet om heen om het niet tegen je te zeggen.
Gefeliciteerd Thomassen!! @ 123: je bent absoluut geen zeur!! Ik kan me ontzettend goed voorstellen wat er allemaal in je hoofdje omgaat. Maar één ding kunnen we met z'n allen vaststellen: het begin is er @ Amy en Saskia: poehee, wat een schema's. Voor mij is het nog allemaal een beetje accabadabra, maar dat komt ook omdat de behandeling bij iedereen weer verschillend is. Wel fijn dat er nu schot in zit, hè! Ik ben nog steeds vrolijk aan het prikken, ik vind het eigenlijk niet zoveel voorstellen, hoewel ik wel een beetje voel dat er iets gebeurd in mijn onderbuik. Hadden/hebben jullie dat ook? Nou las ik gisteren een artikel over endometriose in de Viva en dat vond ik toch weer angstig herkenbaar; moet ik toch eens over doorvragen bij de FA.
Thomassen JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Gefeliciteerd meid!! Doe een Clear Blue test, da's leuk om te doen en dan komt er echt Zwanger te staan! Super gefeliciteerd! Nou, de volgende zijn Sas en Amy en Nikaatje en dan gaan we gewoon door in dit topic he! Ik had vanmorgen ook weer een kruidvattestje gedaan hihi... de teststreep was donkerder dan de controlestreep dus het zit nog wel goed. Nikaatje, ik voelde op een gegeven moment ook wel gerommel in mijn buik hoor. En zeker een paar dagen voor de punctie leek het alsof ik op knappen stond, maar er zaten dan ook 10 volle eiblaasje in mijn eierstokken. Prikken valt best mee he, vond ik ook wel. Heb ook geen angst voor naalden dus dat scheelt.
Thomassen, gefeliciteerd met dit mooie roze nieuws! En natuurlijk hou ik het voor me, heel logisch dat je het nog niet van de daken wil schreeuwen. Eerst maar eens een mooie echo. Wie weet zijn het er 2
@ Amy, het gaat hier ook weer hard met de zwangeren hè Elke keer zijn wij de laatste 2 van een topic... dan maar samen zwangeren ok??