Voorkeurshouding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door nikkijane, 14 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Ons zoontje had vanaf het begin af aan al een voorkeurshouding. Hij lag het liefst met zijn hoofdje naar rechts.
    Nu ligt hij net zo vaak naar links als naar rechts als hij op zijn rug ligt, en draait zijn hoofdje goed zelf naar beide kanten. Dus dat is mooi!

Maar als hij op zijn buik ligt, wil hij absoluut zijn hoofdje niet naar links draaien. Wel naar rechts, en naar voren, maar niet naar links...
    Ik heb voor mijn gevoel al alles uit de kast getrokken, maar het wil echt niet. Als ik zijn hoofdje dan naar links 'dwing' dan word hij heel erg boos, en probeert op zijn rug te draaien.

Heb al geprobeerd met speelgoed, met kleurtjes, met de televisie, met mijn eigen stem zijn aandacht te trekken, maar dat lijkt hem dan niet te interesseren.

Als ik hem bij me draag dan draag ik hem wang tegen wang zodat hij naar links moet kijken wil hij iets zien, dit vind hij (na enig protest) wel prima.

Het CB had de vorige keer gezegd dat hij misschien fysio moet als hij zo naar rechts blijft neigen, maar dat wil ik natuurlijk graag voorkomen. Het is ook goed gekomen met het naar rechts kijken als hij op zijn rug ligt, en dat hebben we ook helemaal zelf gedaan!

Hebben jullie nog suggesties hoe hij, als hij op zijn buik ligt, naar links zou kunnen kijken??

Alvast bedankt!

2. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou toch voor die fysio gaan. Hier een enorme voorkeurshouding en Thijs zou in aanmerking komen voor een helmpje. Met fysio was dit niet meer nodig. Gelukkig want zo'n helmpje zagen we echt niet zitten.
    Je zou ook eens naar een osteopaat kunnen gaan. Die kijkt waarom je kindje zo'n voorkeurshouding heeft of dat misschien in de werveltjes zit.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij zijn naar een osteopaat geweest, voor een behoorlijke voorkeurshouding, en toen waren we na 4 behandelingen klaar. Met jullie probleem zou je sneller klaar moeten zijn volgens mij...
    Een osteopaat zet de werveltjes weer recht, zodat ze weer ongehinderd kunnen bewegen.
    zie www.osteopathie.nl

4. Mariel77

Mariel77 Bekend lid

17 aug 2007
    969
    0
    0
    Brabant
    Wij hebben ook fysio gehad voor de voorkeurshouding van Lenn en hebben er veel baat bij gehad. Zij had goede tips en hiermee hebben we voorkomen dat Lenn een helmpje hoefde. Ook zag ze dat de nekwervels van Lenn niet goed zaten en heeft een maueel therapeut deze rechtgezet.
    Succes ermee!

5. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Misschien is het dan inderdaad wel verstandig om met fysiotherapie te starten.
    We moeten over 2 weken weer naar het CB, zal ik afwachten wat zij ervan zeggen, of zal ik maandag even naar het CB bellen, en dan al om een verwijzing vragen?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zioontje had ook een flinke voorkeurshouding en draaie echt NOOIT op zn andere kant en zn oorje was al afgeplat en zn hoofdje was ook niet mooi rond meer. Hij was toen pas 7 weken... na 2 bahandelingen met de osteopaat was het helemaal over!
    Voordeel is ook dat je niet steeds terugkerende oefeningen hoeft te doen...

7. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

Ja hoor. Gewoon bellen en gelijk de fysio bellen as maandag en dan het verhaal uitleggen. Als het goed is wordt je dezelfde week nog geholpen. Mijn zoontje had het ook. En hij krijgt nu nog steeds fysio en manueel therapie. Het gaat super met zijn nek en hoofd maar toch zitten er af en toe nog wel eens spanningen. maar je moet veel speeltjes neer leggen aan de niet voorkeurskant. Zodat hij er steeds naar gaat kijken. Laat hem maar lekker zijn gang gaan. Maar wat dus het belangrijkste is is dat je zijn voorkeurskant saai maakt.

8. Tese

Tese Niet meer actief

Waarom zou je fysio WILLEN voorkomen dan? Ze komen als ze zo klein zijn gewoon bij je thuis dus dat is makkelijk. En ze hebben goede tips en oefeningen.

9. patriesja

patriesja Fanatiek lid

26 jul 2007
    2.183
    0
    36
    Wij hebben hetzelfde gehad en ook fysio gehad, wat heel goed geholpen heeft.
    Wat bij ons nog hielp was de tv, dat vond hij toch wel zo interessant om zn hoofd naar toe te draaien, ook al wilde hij dat eigenlijk niet ;)

10. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    je hoeft t CB niet te bellen. je kunt gewoon meteen terecht zonder verwijzing. Gewoon meteen de osteopaat bellen. Of de fysio.
    Osteopaat is ook echt heel goed en je hebt minder behandelingen nodig, vaak. Wel even kijken of je verzekeraar t vergoed. Osteo doet geen pijn en kijkt naar hoe de oorzaak van de voorkeurshouding verholpen kan worden. Fysio is meer oplossingsrgericht.

11. Tatatamara

Tatatamara Nieuw lid

30 nov 2009
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bijna klaar met mijn verkorte opleiding tot kraamverzorgster. Als afsluiting van de opleiding moet ik een scriptie schrijven. Als onderwerp heb ik 'voorkeurshoudingen' gekozen. Het komt de laatste jaren zoveel meer voor en ik wil graag weten of een kraamverzorgster een belangrijke rol kan spelen in het voorkomen en/of tijdig signaleren van een voorkeurshouding. Daar zou ik graag jullie mening over willen weten. Heeft jullie kraamverzorgster iets vertelt over de oorzaken en gevolgen van een voorkeurshouding? Zo ja, was deze informatie voldoende? Zo nee, hadden jullie dit wel op prijs gesteld? Vinden jullie dat kraamverzorgsters een belangrijke rol kunnen spelen in het voorkomen van een voorkeurshouding?

Alle informatie is welkom! Alvast bedankt voor jullie reacties.

groetjes,
    Tamara

Deel Deze Pagina