Naar de kleuterschool....30 kindjes!!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanjuul, 19 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het even nagezocht, ik dacht dat er wettelijke regels voor waren. Maar ik lees nu dat de school zelf het maximaal aantal kinderen per groep bepaalt.
    Neemt niet weg dat de financiering wel beperkt is, en ze dus keuzes moeten maken. Klassen kleiner? Dan minder schoonmaak, of minder dure lesmethoden, of minder van iets anders. Of nog grotere klassen in de bovenbouw.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@bri: in alle gevallen ga je er als leerling op achteruit..

3. Bri

Bri Niet meer actief

uh... ja. dat lijkt me wel. van mij mag er meer geld naar onderwijs.
    maar het blijft altijd een kwestie van keuzes maken, voor iedere school en voor iedere ouder.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.510
    36.471
    113
    Ja, maar daarom zijn er ook zoveel onderwijzers gaan staken 2 weken terug.

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik doe mijn zoon met zin naar een school waar 17 kinderen in de klas zitten. Hij zou naar een basisschool waar 33 kinderen in de klas zitten, toen ik dit hoorde ben ik geswitcht naar de andere basisschool hier in het dorp.

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Zegt niet zo heel veel hoor, ligt vooral aan het kind. Mijn dochter was gewoon thuis bij mij (gastouder dus wel veel kinderen hier) en heeft geen problemen gehad. Terwijl ik ook kdv kinderen en psz kinderen ken die er heel veel moeite mee hadden.

Overigens mogen ze per 28 kinderen 1 leraar inzetten volgens de stichting van onze school. Verder zijn de klassen op dochters school niet zo groot, volgend jaar is de kleuterklas ook weer een stuk kleiner, omdat vooral groep 2 zo groot is.

7. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Ja dat zou ik even navragen. Een groep van 30 leerlingen aan het eind van het schooljaar is vrij normaal. Maar als er aan het begin van het schooljaar al 30 kinderen in de klas zitten, dan worden het er nóg meer in de loop van het jaar.
    Ik werk op een kleine school, kleine klassen (ik sta voor gr. 3, 16 leerlingen) en onze kleutergroepen (2 groepen 1/2) hebben aan het einde van het jaar rond de 30 leerlingen.

Dit zegt niks, dus bind je daar niet teveel op vast. Ik heb een klas van 16 leerlingen met tenminste 6 zorg (probleem) kinderen... Dus een kleine klas betekent niet altijd minder zorg (probleem) kinderen.

Volgens mij is het zo, dat een openbare school nooit mag weigeren. De stichting waar de school onder valt, kijkt per jaar naar het aantal leerlingen op de school. Aan de hand daarvan wordt gekeken hoeveel leerakrachten je als school mag hebben. Groeit je school, dan kan het zijn dat je een leerkracht erbij mag aannemen. Krimpt je school, moet er een leerkracht weg. Anders dan voorheen is, dat de norm opgehoogd is. Je hebt nu dus minder leerkrachten op hetzelfde aantal leerkrachten als voorheen. Dit ivm die fijne bezuinigingen.

TS: ik zou de school even bellen en je vraag bij hen voorleggen. Ze zijn vast wel zo vriendelijk om je te vertellen hoe het zit. En misschien kunnen ze zelfs je twijfel weg nemen.

8. Saskia78

@tamaraliza: sorry.. ik bedoelde dat precies anders.
    de adnere school van onze keuze heeft veel anderstalige kinderen.
    Op zich niet erg.. ik woon nou eenmaal in Rotterdam
    Maar die spreken dus op hun eerste schooldag vaak nog geen woord nederlands.
    De school waar we uiteindelijk voor zijn gegaan heeft als vaste eis dat kinderen nederlands spreken zodra ze naar school gaan.
    En het zijn dus niet echt probleemkinderen in de letterlijke zin van het woord maar ze vragen wel veel extra tijd/aandacht omdat het gewoon lastig is als zo'n kind je niet begrijpt en het moet dus zsm nederlands leren.
    Dus geen echte probleemgevallen en ook niet echt een gevolg van kleine/grote klassen maar voor ons wel een punt zegmaar
    Ik gun die kinderen het beste onderwijs van de wereld en ze moeten ook naar school.. maar tegelijkertijd gun ik mijn dochter een juf die niet de halve dag bezig is met nederlandse les.
    En dan kan je denken.. dat valt wel mee.. maar 80% van die kleutertjes spreekt dus als ze beginnen geen of slecht nederlands.
    En dan denk ik.. flinke kluif voor juf!
    want het hele jaar door schuiven er verse kleuters aan tenslotte.

maar wat betreft het leraar aannemen als de school groeit en leraar weg als de school krimpt klinkt wel heel logisch
    maar rijmt niet zo goed met het verhaal van TS toch?
    (en ook het schoolgebouw zit ooit vol toch?)

9. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Hier ook zo'n klas met 28 kinderen, gaat prima. 2 juffen die elkaar afwisselen in de week en veel assistentie. Mijn dochter is pas gediagnostiseerd met PDD-nos en zelfs zij "verzuipt" niet in de klas, iets waar ik wel bang voor was. Motivatie op onze school is dan ook erg groot! Wel gaan er elke dag 10 kinderen uit beide klassen een dagje naar een andere juf, voor de meer individuele aandacht, iedere dag andere kinderen (volgens rooster). Het kan dus echt, mits er een goede stuctuur aanwezig is en het is idd. iets van de tegenwoordige tijd. Probeer je kindje goed te laten wennen in het begin, onze dochter is een tijdje halve dagen naar school geweest, zo'n 2 maanden. Ze is tenslotte pas 4.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Hier nu ook 30 kinderen. Ze zijn gestart met 20.

Ze stromen het hele jaar door in.

Mijn dochter vindt het nu soms wel te druk maar het gaat nog net.

Heel veel meer moeten er ook niet komen.

11. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Ok ik snap je!
    Ik werk op een school in Den Haag met 85% allochtone kindjes. Het is een wijk waar mensen wonen uit een laag sociaal milieu. We hebben dus niet alleen leerlingen met een taalachterstand, maar ook met gedragsproblemen.
    Ikzelf zou mijn kind ook nooit op de school doen waar ikzelf lesgeef. Ik weet dat het een hele goede school is, maar mijn kind past hier gewoon niet tussen. Gek hè :)
    Dus ik snap je wel hoor! :)

12. Saskia78

@tamaraliza: nouja.. ik vind het dus niet zo heel gek :)
    de school in ons geval heeft een hele goede naam en scoort boven landelijk gemiddelde (wat je van veel rotterdamse scholen niet kunt zeggen dus) terwijl wij wel in zo'n "kansenwijk" wonen en ook hier dus veel problemen.. (alcohol, drugs, werkeloosheid maar ook mentaal murw geslagen ouders die echt niet meer kunnen opbrengen om naast hun werk ook nog voor de kinderen te zorgen en ze dus maar met oudere broer/zus (soms van slechts 6/7 jaar oud) naar buiten stuurt)
    maar als zelfs een poolse moeder klaagt dat er te veel buitenlanders in de klas zitten.. tja :)
    en onze algemene indruk van de ouders was ook nogal slecht.
    Best wel asociaal zegmaar.. autoos op de stoep parkeren, hele straat blokkeren, schreeuwen, gevulde koeken als lunch mee.. je ziet best wel wat als je tegenover een school woont en door omstandigheden tijdelijk fulltime huismoeder bent.
    en tja.. een kind is toch een produkt van zijn ouders wat dat betreft.

hier is 80% islamitisch en tja.. het aantal blonde koppies is op 1 hand te tellen.
    wel iets meer nu er de laatste jaren steeds meer polen komen wonen.. maar ook die ouders spreken vaak geen nederlands.
    (al moet ik zeggen.. vaak werken daarvan beide ouders en gaan de kinderen dus naar kdv... waar ze wel nederlands leren)

maar het was ook niet onze eerste keuze.. ondanks dat we er tegenover wonen dus wat dat betreft snap ik het wel.
    het moet gewoon wat gemengder zijn wat osn betreft.

13. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Oh wat veel :$

Hier is ze begonnen met 7 kindjes en er zijn nu 13. En straks in groep 2 max 22 kindjes gelukkig.

14. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    bij mijn dochter ook vanaf het begin af aan een erg grote klas. uiteindelijk 33 kindjes. die van mij verdween er wel een beetje in hoor, in het begin. 2 goede juffen voor de klas, en veel structuur, maar toch zei ze vaak dingen als: ik vroeg maar niks mam, want de juf had het al zo druk..dat soort dingen

toen ze wat langer ging, ging het wel beter maar toch, ze is gewoon een gevoelig ding en had soms wel last van de drukte.

laatst is er een tijdelijke 4e kleuterklas gestart (ws maar tot de zomervakantie) en zit ze nu nog met 25 kids in de klas. ik hoor meerdere keren per week dat het "zo lekker rustig is nu", en ze is toch wel vrolijker en gaat liever nr school (scheelt ook wel dat precies de kindjes waar ze minder mee had nr de nieuwe klas zijn, en ze wordt ouder ook natuurlijk)

moeilijke afwegingen zijn het he..je wil het beste voor je kind! succes!

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    @Saskia: er zit al een noodgebouw bij voor de kleuters. En de oorspronkelijke gymzaal wordt ook gebruikt als leslokaal. De gymzaal van de school er naast wordt nu gemeenschappelijk.

We hebben inderdaad al contact gehad met de particuliere school hier. Kost 600 euro per jaar :)
    Maar daar zijn nog 24 wachtende voor ons. We konden haar wel inschrijven voor groep 2.

Ga even een mail opstellen met vragen en dan verstuur ik die....

Tja..lang leve de bezuinigingen! Krijg altijd een beetje het idee dat ze in Den Haag dan niet weten wat die bezuinigingen nog meer inhouden dan alleen geld besparen....

16. Saskia78

@mamavanjuul: mja prioriteiten ook denk ik
    je kunt het geld maar 1x uitgeven

kan me alleen niet voorstellen dat het slim is om te bezuinigen op scholing.. volgens mij levert dat hooguit later extra andere kosten op?

17. Roba77

Roba77 Fanatiek lid

11 jul 2006
    1.079
    0
    0
    Hier nu 28 kindjes in de klas, groep 0/1/2 door elkaar. Vorig jaar stroomde er gewoon het hele schooljaar kindjes in. Nu hebben ze dat veranderd dat de kindjes die t/m dec op school komen instromen in de bestaande kleuterklassen en kindjes die daarna komen worden in een speciaal instroomklasje gedaan en die stromen met het nieuwe schooljaar. Hier tot nu toe weinig te klagen. Al horen we vrij weinig vd juf (alleen met de oudergesprekken), maar ik ga er maar vanuit dat geen nieuws goed nieuws is. Succes met je beslissing.

18. Mickys

Mickys Actief lid

30 okt 2005
    339
    0
    0
    Ik zou toch t fijne willen weten van wel n leerkracht ontslaan, maar geen budget voor n nieuwe. Dit vind ik, zelf leerkracht, erg vreemd. Zijn de overige groepen misschien zo klein dat er geplukt moet worden aan de formatie? Kan er niet een andere groep samengevoegd worden of een combi-klas zodat t onderbouw bespaard blijft?

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    mbt de ontslagen onderwijzeres...waarschijnlijk met doorbetaling van loon en dus hebben ze geen budget meer. Ook kan het zijn dat het potje van dit jaar en niet toelaat en misschien volgend schooljaar weer wel.

Maar goed, da's allemaal speculeren natuurlijk.

Maar goed, uit jullie reacties haal ik wel punten waar ik het fijne van wil weten. Vrijdag ga ik er even goed voor zitten om een mail te sturen.

Deel Deze Pagina