Onze dochter gaat komend schooljaar naar groep acht. Waar ik steeds dacht dat ze dan een gsm zou krijgen om mee te gaan oefenen, twijfel ik hier steeds meer aan. Steeds meer onderzoeken laten zien dat het beter is om zo lang mogelijk te wachten met een gsm. Aan de ene kant is het voor mij duidelijk en denk ik, oké we wachten voorlopig nog. Maar aan de andere kant is er die twijfel, omdat ik bang ben dat dochter buitengesloten zal worden of gepest zal worden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met op de middelbare school zitten en geen gsm hebben?
Geen ervaring met zelf geen gsm, maar mijn oudste dochter had in de brugklas een meisje dat geen gsm had. Zij kreeg hem pas in de tweede. Mijn dochter vond het knap lastig. Ze fietsten regelmatig samen naar school. Met elk ander kon ze dat even met een appje regelen (tijd van vertrek bijv) maar bij haar kon dat niet. Dan moest ze daar langs gaan of naar de huistelefoon bellen. Je loopt dat ook het risico dat een ander niet de moeite wil nemen om die extra dingen te doen om toch met je af te spreken. Huiswerk staat in een app, cijfers komen binnen in die app. Kan ook allemaal bekeken worden via een pc hoor. Maar even op de telefoon gaat wel lekker snel en makkelijk. Hier hebben ze allemaal in de zomervakantie na groep 8 hun telefoon gekregen. En dat zal de jongste ook krijgen. Op zich vind ik niks mis met pas met 14/15 jaar een mobiel, maar dan niet als enige in de klas, want dat lijkt me voor een tiener echt niet fijn
Als je er een ouderprogramma op zet kan je er ook voor kiezen om een deel op de blok te hebben en een deel toegang te geven.
Hier in de brugklas mis je wel veel zonder telefoon, gewoon simpelweg het rooster even bekijken ‘‘s ochtends bv. Hier zo vaak uitval en daardoor een omgegooid rooster, ja, je zou dat op bv de computer kunnen bekijken… maar dat lijkt me ook onhandig. Oudste kreeg halverwege groep 8 een smartphone en ik heb het qua schermtijd en ouderlijk toezicht echt helemaal dichtgetimmerd. Dus ze heeft er wel een, kan altijd mij of haar vader bellen/sms’en, kan altijd op haar schoolapp, maar verder zitten er blokkades op diverse apps etc.
Eens met bovenstaande opmerkingen. Je plaats je kind in dit geval echt buiten de groep. Ze spreken zelf af via App of bellen, dat gaat niet meer via Mama… Dat je tegen Tiktok, Snap en insta ben dat snap ik volledig, maar ook gaat veel van de pubercommunicatie via die websites. Je kan je kind beter voorbereiden op en goede gesprekken hebben over het internet en de gevaren hiervan. Schermijd, telefoon beneden, niet mee naar boven, samen ‘controleren’, maar ook vertrouwen geven. Het is lastig, en ik zou ook het liefst zien dat die dingen verboden zouden worden tot een jaar of 25
Eens met bovenstaande reacties! En daarnaast, in groep 8 nemen ze (meestal) meer van je aan dan dat je bijv een puber in de 2e van het VO een telefoon geeft. In groep 8 kun je makkelijker meekijken, communiceren via de telefoon is echt anders dan IRL, dat hebben ze hier wel moeten leren. En dan gebeurden er echt nog geen gekke dingen.
Ik zou wel echt beginnen. Nu kun je samen nog dingen bekijken en bijsturen. Zo had zoon een app groep en daar ging het van kwaad tot erger en begon zoon ook met reageren. Uiteindelijk begreep hij waarom hij niet op die manier moest reageren en dat woorden en zinnen anders over kunnen komen dan tijdens een gesprek. Hij heeft al langer een telefoon en is nu net 11. Hij heeft geen tiktok, snapchat etc met uitleg waarom we dat niet hebben. Hij gebruikt zijn telefon voor luisterboeken, muziek en om dingen op te zoeken zoals voor het tekenen. Hij gaat na de zomer naar het voortgezet onderwijs en moet hem in de kluis leggen. Wel heeft hij hem nodig voor zijn lesrooster die van horen zeggen nog al eens kan veranderen.
Je zou eigenlijk dan op de voorlichtingsavond van haar nieuwe middelbare school daar vragen over moeten stellen hoe ze daar in staan. Bij ons staat het rooster in de school-app, en ook heel veel communicatie met leraren gaat via die app, het huiswerk, alles. Het kan helaas eigenlijk niet zonder smartphone. Er was ook meteen bij de kennismaking een groeps-whatsapp aangemaakt met de mentor er ook bij en het werd heel goed vanuit school ook begeleid, dus dat was wel weer positief. Maar die appgroep had je ook echt nodig om vragen te stellen over kennismakingsactiviteiten (ze gingen meteen op kamp) over het bestellen van de boeken etc etc. Dus vanuit onze school kun je echt niet zonder. Ik vind dat ook jammer hoor. Mijn kinderen hebben geen social media, ze spelen voornamelijk suffe spelletjes metelkaar op het ding. Als het aan mij lag gaan we naar een verbod op smartphones onder de 14, maar het kan alleen als de middelbare school ook meewerkt daarin.
In deze tijd kan dat echt niet meer. Je sluit haar inderdaad buiten. Want alle onderlinge communicatie gaat via de app of snap. Maar ook de gesprekken gaan vaak over dingen die ze onderling delen. Niemand gaat continu jou benaderen of haar apart bellen op een andere telefoon. Dan gaat ze dus niet mee, weet de onderlinge afspraken niet en heeft daar ook geen zeggenschap in. En kan dus niet met jullie afstemmen waar ze is, met wie en tot hoe laat. In situaties waarbij ze wat later komt kan ze jou ook niet benaderen. Ze heeft straks heel andere tijdstippen. Een rooster met regelmatig wijzigingen. Na schooltijd even naar de stad of het huis van een klasgenoot etc. Zij is niet bereikbaar maar jullie ook niet. En school zet ook alles in de schoolapp (rooster, huiswerk, cijfers maar ook informatie). Continu je pc aanzetten is geen optie. Dan staat zij daar straks terwijl de les is uitgevallen. Leer haar omgaan met een gsm ipv haar klein en afhankelijk te houden.
Ik waardeer je bezorgdheid en terughoudendheid. Maar het zal heel lastig zijn zonder telefoon Je zou kunnen kijken voor een tussenweg? Dus bv wel de.schoolapp en alleen whatsapp?
Ja wij hebben dus wel de oudste in groep 8 een telefoon gegeven. Er zit een limiet op per dag. Social media mag sowieso niet. Ik vind het fijn dat ze bereikbaar is als ze met vriendinnen weg gaat. En straks na de zomervakantie start ze in de brugklas. Dan vind ik het ook een fijn idee dat ik kan zien dat ze ook daadwerkelijk aan is gekomen. Ze moet een stuk fietsen namelijk. Wel zit ze straks op een telefoon vrije school. Deze moet dus bij aankomst in het kluisje en mag er pas weer uit als ze uit school is. Tijdens pauzes mogen de kinderen ze dus ook niet pakken. Helemaal prima vind ik het zo.
Bedankt dames, voor jullie reacties. Zonder gsm naar de middelbare is dus eigenlijk echt geen optie. De komende tijd maar eens gaan verdiepen in de mogelijkheden om apps te kunnen blokkeren en andere juist wel toe te staan.
Bij ons moesten ze zelfs een eigen telefoon hebben bij de eerste dag op school. Ik weet niet meer of dat was voor het ophalen van de laptop of voor het schoolaccount. Op dat moment hoefden ze (in tegenstelling tot nu) nog niet in de kluis. Maar.....er gaat veel communicatie via de telefoon. Het meeste ervan kan natuurlijk ook op de laptop (magister, mail, teams etc), maar het is niet altijd handig en je moet alsnog dan een laptop opstarten steeds. Verder wordt er veel geappt en gebeld als er samen een project gedaan moet worden. Natuurlijk kan dit ook op school, maar als je de enige bent zonder wordt het lastig afspreken. En verder hebben ze groepsapps met de begeleidende docenten bij de buitenlandreis bijv, de uitwisseling van het TTO, dagjes uit etc. En bij bepaalde schoolse activiteiten die niet op school zijn (praktijkles, introductieprogramma etc) krijgen ze opdrachten via de telefoon. TO, ik snap je reden heel goed, maar ik denk dat het niet meer van deze tijd is om geen telefoon te hebben op de middelbare. Je zou natuurlijk wel regels kunnen opstellen over het gebruik ervan en bijv het beperken van de socials. En ik zou er eerder mee starten dan de brugklas, omdat ze op de basisschool nog makkelijker te 'controleren' zijn.
Ook ik ben het met bovenstaande dames eens dat je je kind wel soort vsn buitensluit zonder telefoon op het vo. Het kan wel zonder maar fijn is anders. Nr2 heeft dr beste vriendin hemelsbreed nog geen 50m hier vandaan wonen denk ik, vanuit de slaapkamers kunnen ze naar elkaar zwaaien maar ook die bellen nog regelmatig om samen huiswerk te maken of kletsen omdat de schooldag te kort was Onnodig? Vast wel. Maar "in mijn tijd" was het hele avonden MSN dus daarin zie ik niet veel verschil. Behalve dat ik met bellen beter mee krijg wat er speelt zonder te controleren. Nr1 heeft geen vrienden in de buurt, die zit vaak onder het gamen te bellen. Voor huiswerk gebruikt hij zijn telefoon helaas minder vaak
Kan je niet met haar in gesprek gaan (en blijven) over dit onderwerp? Leg haar jouw bezwaren uit. Hoe denkt zij daarover? Hoe kan ze veilig omgaan met de telefoon? Google family link is een goede app om toezicht te houden. Het heeft schermtijd en je moet toestemming vragen voor het downloaden van apps. Daarnaast een filter. Zoals gezegd is ze nu in groep 8 waarschijnlijk beter in staat tot een gesprek dan halverwege de 2e of 3e.
Waarom zou je op voorhand al dingen blokkeren? Geef haar het vertrouwen en blijf in gesprek. Ruimte geven op die leeftijd is zo belangrijk. Ze mogen hun eigen fouten maken en ervan leren. Indien nodig kun je later altijd nog bijsturen. Het kan ook gewoon 'goed' verlopen.
Denk dat middelbare zonder telefoon heel moeilijk wordt. Hier moet ze b.v via authenticator soms inloggen voor dingen op school (waar dan alleen de leerlingen bij kunnen), magister (schoolrooster, cijferlijst), contact met leerkrachten gaat vaak via teams. En soms is er een leerkracht die met quizlet test of de stof erin zit (helaas heeft ze die leraar dit jaar niet maar vorig jaar heeft ze er b.v het dagboek van annefrank ermee gewonnen) Daarbij moet ze 10 km fietsen langs weilanden en bossen en is het gewoon fijn dat ze bij b.v een lekke band contact met ons kan opnemen. Voor de rest de regel, je kunt prima afspreken maar laat ons even weten waar je zit en wanneer je weg fietst. En dan heb ik het nog niet over het sociale gedeelte via watsapp etc. Hier ze altijd vrij gelaten op socialmedia en in gesprek gebleven erover.
De tijd van ouderwetse telefoonbomen is voorbij. Gsm gebruiken ze al niet meer als term, denk dat onze oudste niet eens weet wat ik daarmee bedoel. Heeft ze geen tablet? Want daar begint bij mij al de media opvoeding
Gelukkig wel, de gruwel ik vond (/vind) bellen evht niet fijn en dan ook nog eens smorgens vroeg en niet wetende wie je aan de lijn kreeg... Nee laat de pubers maar lekker op zermelo kijken of het eerste lesuur uitvalt Bel wel vaak en lang met mn zusjes maar dat is anders
Haha, met die telefoonboom heeft de klas weleens de eerste 2 uur thuis gezeten omdat er 2 meiden waren die de eerste bovenaan hadden gebeld met die mededeling