Hoi Meiden, Ik ben er net achter dat ik weer zwanger ben, dit is mijn 4e zwangerschap de vorige 3 zijn misgegaan, dus je kan je misschien voorstellen dat ik erg voorzichtig ben en bang dat het weer misgaat. Nu heb ik aankomende woensdag een afspraak bij de tandarts om een kroon te plaatsen. Nu weet ik niet wat hij allemaal gaat doen, maar ik ben bang dat evt. verdoving en een foto erbij hoort. Dit is dacht ik niet zo best voor de zwangerschap. Heeft een van jullie daar ervaringen mee? Weten jullie wat wel of niet goed is? Liefs
'k Geloof dat verdoving liever niet wordt gegeven en foto's ook liever niet. 'k Weet niet of je het nog kunt uitstellen?
Ik zou het gewoon met de tandarts overleggen wat hij ervan denkt (eventueel van tevoren bellen?) Hij weet vast wel wat hij doet en of het met een zwangerschap mag.
J aik zou ook gewoon bellen...en melden dat je zwanger bent...lee sveel dat idd verdoving...( wellicht plaatselijk mag mss wel)...en rontgenfoto's absoluut niet! Beste is bellen, succes en gefeliciteerd!!! liefs!
Inderdaad bellen voor de zekerheid. Verdoving mag trouwens wel, maar rontgen niet. Als het mogelijk is stellen ze de verdoving liever wel uit na de 12 weken. Ik heb hier een wortelkanaalbehandeling gehad rond 7 weken. Ze hebben het wel zonder foto's gedaan, maar wel verdoofd. Ik was er overigens niet erg blij ben. Ik heb jankend in de stoel gelegen en was zo bang dat het daardoor mis zou gaan. Gelukkig onterecht! Heel veel succes en ik hoop dat je zwangerschap goed mag gaan!!!
Hoi, ik had laatst ook een verstandskies die eruit kwam en net op het moment dat ik een afspraak wilde maken bleek ik zwanger te zijn. Ze hebben tegen mij gezegd dat ze het zo lang mogelijk willen uitstellen, liefst tot na de zwangerschap, omdat verdovingen niet worden aangeraden bij zwangere vrouwen. Dus idd even aangeven bij de tandarts en misschien, als hij gewoon door wil gaan, een second opinion vragen. Better safe than sorry.. Succes!
Ik heb gewoon aangegeven dat ik zwanger was toen ik al in de stoel lag. Ze hebben bij mij wel foto's gemaakt maar met een beschermend matje over mijn buik. Die foto's waren wel heel belangrijk namelijk omdat er 1 kies zat die mogelijk al mijn tanden naar voren zou kunnen duwen.
Ik ben ook naar de tandarts gegaan in het begin van de zwangerschap. Idd een foto met een matje over mijn buik, én een verdoving gehad. Ik moest wel, ging kapot van de pijn!!! Niks aan t handje met de kleine hoor. Ze stellen het het liefst uit tot na de 12 weken grens, maar als je echt pijn hebt moet je toch wat hè?
Mijn tandarts deed niet meer dan controle, iets meer deed hij niet uit voorzorg. mama stress = baby stress
Inderdaad en wekenlang met pijn en ontstekingen in je mond rondlopen lijkt me ook niet goed voor de baby.
Is idd helemaal niet goed. Door pijn komen er ook stoffen vrij die niet goed voor de baby zijn. Volgens de tandarts die ik toen had (was spoeddienst in het weekend) kan het niet veel kwaad voor de baby. Heb zelfs een peniciline kuur geslikt daarna ivm een grote ontsteking. Die ontsteking was gevaarlijker dan de peniciline. Als je geen pijn hebt zou ik het ook uitstellen (heb dat zelf met een klein gaatje ook gedaan) maar als je echt wat hebt, moet je het gewoon laten behandelen.
Ladies, Nou ik heb gelukkig weinig last, want ik heb vandaag gebeld en de tandarts wil het zoiezo uitstellen tot de volgende controle, die is in maart. Eerst begon de assistente wel over speciale verdoving en een loodschort, maar toen ik vertelde dat het heeeel pril is en hiervoor al meerdere keren misgegaan, waardoor ik erg voorzichtig ben, ging ze het navragen en de tandarts en die gaf aan uitstellen. ben wel opgelucht, alleen wel voorzichtig blijven kauwen aan 1 kant! Dank voor al jullie reacties!
Mijn tandarts heeft een speciale verdoving! Deze is zonder adrealine!!! deze is niet (zo) schadelijk Ik moet donderdag een gaatje laten boren maar ben ook wel bang hoor. In mijn vorige zwangerschap moest ik ook een gaatje laten boren maar volgens mij was ik toen al wel langer zwanger als wat ik nu ben! Liefs J.
ha meiden, Aangezien ik zelf bij een tandarts werk is het misschien wel nuttig om nog even te reageren; Het maken van foto's liever vooral tijdens de eerste 3 maanden niet, wanneer het echt noodzakelijk is i.v.m. opsporen van pijn met een loodschort. Als het gaat om controle foto's om gaatjes op te sporen graag wachten tot na de zwangerschap. De meeste tandartsen doen dit ongeveer om de 2á3 jaar, dus die paar maanden extra kan dan ook nog wel. Wat betreft de verdoving; de meeste soorten injectievloeistof passeren de placenta niet, dus komen zodoende ook niet bij de baby. Omdat de meningen hier nogal over verschillen is het natuurlijk het beste (vooral tijdens de 3 eerste maanden) om geen verdoving te nemen als dit niet nodig is, maar ja... pijn lijden is natuurlijk ook wat! enneh... ter bemoediging voor degene die twijfelen: in juni '09 heb ik zelf een cursus gedaan voor het geven van verdoving. Als cursisten moet je dan op elkaar oefenen, waarbij je dus ook echte vloeistof ingespoten krijgt. Ik wist natuurlijk dat ik zwanger zou kunnen zijn, maar volgens de tandarts die daarbij was zou het geen kwaad kunnen... Zodoende dus toch laten prikken, en wat denk je? Ik was hartstikke zwanger! Nu intussen 30 weken en ja, of het gezond is is natuurlijk nog even afwachten, maar zoals het er nu uitziet heeft de baby er niet onder geleden hoor! Liefs, Anna
onze tandarts doet alleen verdovingen tot na de 12 weken tenzij het echt nodig is.. foto's doen ze het liefst na je zwangerschap..
heb in mn zwangerschap nu bij 2 verschillende tandartsen gelopen.. de eerste was ik net zwanger en bleek ik gaatjes te hebben die hij zo al zag zonder foto (foto maken stelde hij ook liever uit) die heeft hij toen gerepareerd met verdoving.... bij de andere tandarts kon ik het ook niet uitstellen want die 2 zelfde tanden waren zo ontzettend pijnlijk en werd erger dat ik er gewoon de hele dag door last van had een maand lang dus uitstellen was geen optie meer want het beinvloedde mijn hele dagelijks leven die heeft ook gewoon verdoving gezet mara ook daar zeiden ze idd fotos maken doen we niet.. als het had gekund had ik het wel uitgesteld maar helaas is mijn gebit een stuk gevoeliger tijdens de zwangerschap (zo heb je jaren geen enkel gaatje en zo in je zwangerschap in een paar maanden tot 2x toe 2 gaatjes pff) maar ik kan me voorstellen dat je als het even kan het liever uitstelt.. helaas had ik weinig keus want ik ging kapot van de pijn
Ik heb vandaag 2 vullingen er opnieuw in laten zetten omdat die er gedeeltelijk uit waren gevallen. Dus ook boren enzo, maar dat doe ik altijd zonder verdoving en ik vind het ook niet zo erg, lijkt me dat het dan sowieso geen kwaad kan. Persoonlijk zou ik als het kan het uitstellen als je persé verdoving wil of je het doodeng vindt om te laten boren zonder verdoving. Bij mij had het geen haast, maar ik heb er dus ook geen problemen mee.