Bijna 2-jarige wil niet uit een beker drinken.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Chantal79, Feb 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantal79

Chantal79 Actief lid

Aug 20, 2007
    344
    0
    0
    Mijn zoontje van bijna 2 drinkt nog niet goed uit een beker. Dit heb ik een beetje aan mezelf te wijten doordat ik het een tijdje had laten versloffen.
    Soms neemt hij wel eens een slokje, meestal als opa en oma erbij zijn want dan gaan we met zijn allen juichen en klappen en dat vindt hij dan erg leuk.
    Maar als ik samen met hem ben is het een stuk moeilijker, al doe ik gek en uitbundig.
    Nu dacht ik aan een beloningssysteempje ofzo met stickers plakken, maar denk dat hij daar misschien nog te jong voor is.

Hij drinkt nu uit zo'n rietjesbeker en in de ochtend nog een fles peuter groeimelk. Dat vindt hij zo lekker. Maar denk ook dat ik dit echt moet gaan afbouwen.

Wat vinden jullie, meer kindjes die slecht uit een gewone beker drinken?? Tips en advies erg welkom!

2. Mijn aanpak (zeker op die leeftijd) zou denk ik zijn gewoon de fles acuut de deur uit te doen. Want uit je verhaal blijkt dat ie het wel kan, maar de fles gewoon gemakkelijker lijkt te vinden.

Het is misschien even doorbijten, maar als je consequent volhoudt dat de fles nou echt niet meer kan, dan zal ie toch vanzelf wel gaan drinken uit een beker. Want tja, dorst zal ie op een gegeven moment wel hebben. En als ie dan toegeeft kan je natuurlijk nog iets van een beloning geven, klein presentje, autootje, of zoiets.

3. josie

josie Bekend lid

Sep 28, 2007
    685
    0
    0
    Mijn zoontje drinkt ook nog steeds uit een fles. Ik maak me er niet zo druk om. Af en toe proberen we weer een beker en als hij interesse heeft dan gaan we door maar tot nu toe was het echt strijd en daar begin ik nu niet aan.
    Op een gegeven moment is hij er zelf wel aan toe en dan lukt het vast wel snel (zo ging het met de oudste ook).

Mijn zoontje drinkt aan de weinige kant per dag, dus ik ben al blij dat er met fles net voldoende in gaat.

Groetjes, Josie

4. Seth

Seth Niet meer actief

mijn zoontje had dat ook hoor.... HIJ wilde echt niet....

en als ik hem zn rietjesbeker niet meer gaf, dronk hij gewoon helemaal niet......
    OOK niet gezond....., want normaal dronk hij echt veel....

sinds hij naar de psz ging, had hij het gelijk door.... ja hij wilde natuurlijk met de andere mee aan doen.....
    probleem dus vanzelf opgelost hier door andere kinderen....

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Toen Vigo nog maar net 2 was dronk hij ook nog uit een fles, tuit of rietjesbeker (fles was wel zijn favoriet!)
    Ik weet eigenlijk niet eens meer hoe, maar het is eigenlijk heel vanzelf gegaan adat hij uit een beker drinkt. Hij gaf zelf aan dat hij het zo wou.

Wat je zou kunnen doen is beginnen met hele kleine beetjes drinken in de beker te doen (2 a 3 slokjes) en hem dan belonen met iets als hij alles heeft opgedronken. Als er maar een heel klein beetje in een beker zit, is die stap voor ze ook wat makkelijker te nemen. Dit dan steeds verder opbouwen en dan komt het uiteindelijk wel goed. Het komt hoe dan ook wel goed hoor, daar niet van ;) Niet te veel druk op leggen en je al helemaal niet druk maken! Nergens voor nodig in mijn opinie.

Succes!

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ik zou gewoon acuut ermee stoppen, moet kunnen op deze leeftijd lijkt mij. Als hij echt dorst heeft drinkt hij ook wel uit een beker hoor. :D En dan de hemel in prijzen natuurlijk de eerste dagen totdat hij niet beter meer weet. Zo is het bij mijn zoontje destijds 14mnd prima gegaan. Mijn dochtertje is 10mnd en drinkt nu al uit een beker, moet natuurlijk wel nog wat helpen met vasthouden! ;)

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn jochie dronk ook slecht uit een beker. Inderdaad wel slokjes voor de show, maar echt een beker leeg was voor heeeeeel lekker drinken. (yoghi)

Tot 17 maanden deed hij al moeilijk om van de fles te komen. En tot zijn 2e verjaardag krijg hij bijna alles uit de tuitbeker. Natuurlijk wel dagelijks een beker aanbieden, maar dat werkte niet. Na zijn 2e verjaardag hebben we de tuitbekers in de kast laten staan. En spontaan dronk hij prima uit een gewone beker. Was dus gewoon een portie koppigheid ;)

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Heb je leuke bekers? Dat werkte hier heel goed! Eva dronk wel al heel vroeg uit een gewone beker, maar melk dronk ze helemaal niet goed. Ik heb toen leuke bekers gehaald (we hadden eerst alleen die van Ikea, lekker saai) en toen ging het een stuk beter! Ze is sowieso geen grote drinker, maar uit een leuke beker drinkt ze echt een stuk beter.

9. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    de flessen zijn hier al heel lang de deur uit (ze was denk een maand of 9 ) ze dronk alleen uit een tuitbeker en die is later vervangen door een rietjes beker.
    nou was die laatst stuk (rietje gescheurt) en heb ik haar een (grote kindjes) beker gegeven met een gewoon rietje en dat gaat tot nu toe erg goed, ze vraagt nu ook om drinken uit een grote kindjes beker.
    gewoon uit een beker drinken zonder rietje lukt niet zo goed en ze wil het ook nog niet , ik maak er ook geen punt van ze moet zelf maar aangeven wanneer ze zonder rietje wil gaan drinken.

10. Tamio

Tamio Niet meer actief

Mijn dochter wilde ook niet uit een gewone beker drinken, en als ze het al deed werd het een knoeiboel. Ze dronk altijd uit een anti-lek tuitbeker en die heb ik toen vervangen door een gewone tuitbeker, waardoor ze toch slokjes moest gaan afpassen i.p.v alleen te zuigen wanneer er anti-lek op zit (zelfde idee als uit een fles). Dat ging wel goed en ineens kon ze toen ook snel uit een gewone beker drinken. Ik denk dat het een goede tussenstap is geweest. Overigens drinkt ze nog meestal uit de tuitbeker uit gemak i.v.m per ongeluk omgooien.

11. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hier ook al zo'n eigenwijsje.
    Alles drinkt hij al zelf uit een bekertje (ranja, sap, yogidrink) maar als hij z'n melk met thee krijgt, drinkt hij het niet op, behalve uit z'n fles. En dan het liefst nog achterover op schoot, als een kleine baby!
    Dus zitten we nog steeds drie keer per dag met hem op schoot en lurkt hij lekker uit z'n fles.
    Stiekem vind ik het nog wel leuk hoor, lijkt hij nog even m'n kleine baby. :D

12. Hier opzich wel een snelle met uit een beker drinken rond 7.5 maand had ik een oefenbeker gekocht van difrax en ze dronk er gelijk goed uit en ene maand later dronk ze uit een gewone beker sindsdien alleen maar bekers

13. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    Ik ben met 6 mnd begonnen met oefenen uit een gewone beker dit ging goed. Niks aan de hand, opeens wilde ze dat niet meer. Nou geen probleem was immers nog vroeg.

Flessen zijn hier al heel lang de deur uit, alleen heeft ze nog een tuitbeker en die is haar heilig.

Mama's die zeggen gewoon wegpakken en als ze dorst krijgen drinken ze wel. Sorry maar dat werkt hier niet en gaat me ook aan mn hart net als laat maar huilen. Niet echt te verglijken maar voor mijn gevoel kan ik dat niet.
    Mijn dochter drinkt gewoon echt niet dan en normaal drinkt ze heel veel.

Op de psz de eerste dag bekertje voor dr neus gekregen. Na wat geprobeer heeft ze t gepakt en op de een of andere manier de inhoud over zich heen gekregen. Dat was helemaal drama natuurlijk en vanaf toen daar geen beker meer aangeraakt.

Ik blijf proberen. En bij t eten krijgt ze een normale beker aangeboden maar tot nu toe doet ze t niet. We blijven hopen hihi ze is gewoon heeeeel eigenwijs :D heeft ze vast niet van mij

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    En als je nou zegt dat hij/zij eerst uit de gewone beker moet leeg drinken en daarna pas de tuitbeker krijgt? En dan dus de gewone beker niet meteen helemaal vol doen, maar eerst een klein laagje en dan opbouwen?

Hier werkt 'chantage' ;) namelijk heel goed. Eva is niet zo heel dol op melk, ze vraagt vaak ook om roosvicee, maar ik zeg dat ze wel roosvicee mag, maar eerst haar melk moet opdrinken. En dan is de beker meestal zo leeg.

15. Chantal79

Chantal79 Actief lid

Aug 20, 2007
    344
    0
    0
    bedankt voor al jullie reacties!
    Ik heb zaterdag een groot stickervel op de kastdeur geplakt. Hij mag een sticker plakken als hij zijn beker leeg drinkt (half vol gedaan). Heb inderdaad leuke bekers gekocht, van teletubbies, nijntje en bumba!
    Ik dacht, misschien is hij nog wat te klein voor het beloningssysteem, maar ik probeer het gewoon. Heeft hij er geen interesse voor of snapt hij de bedoeling misschien nog niet, dan is het ook goed.

Maar hij vond het reuze interessant, eerste dag al 4 stickers! Alleen zijn melk wil hij er echt niet uit drinken. Maak me er niet druk om, ook dat gaat vast wel komen. Ook vandaag uit zijn nijntje glas gedronken bij oma. Melk nog uit fles. Doe deze nog niet de deur uit, komt vast wel..

Hij kiepte alleen zaterdag express 3 x zijn beker om en roept dan "stofzuigen!" Hij vindt het altijd leuk om te stofzuigen. Hmmm, ik ben bijna 2!! Ook dat gaan we merken..

Nogmaals bedankt..

16. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    heb je dan gewone bekers of met oortje?
    ik vind dat t hier ook eens moet gaan gebeuren

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij hebben bekers met en zonder oortje, maar zonder is wel wat makkelijker. Eva wil bekers met een oortje ook persé bij het oortje vastpakken met 1 hand en dat is dan wat wiebelig (maar het gaat prima). Maar Eva is dan ook al eventjes gewend om altijd uit een gewone beker te drinken, als ze daar nog aan moeten wennen zou ik een beker zonder oortje pakken. En dan met beide handjes de beker vast laten pakken.

18. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,191
    113
    Hier al vanaf 9 maanden alleen rietjesbeker. Een gewone eigen beker is niet leuk, mama d'r beker daarentegen. Kortom meisje drinkt altijd uit de beker die zogenaamd voor mij bestemd is.

19. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Hahaha, ik heb er helemaal nog niet over nagedacht (stom hè). Hier drinkt hij altijd nog uit een antilekbeker, maar het wordt inderdaad wel eens tijd om te drinken uit een normale beker. Dus daar gaan we vanaf morgen mee beginnen. :D;)

20. Chantal79

Chantal79 Actief lid

Aug 20, 2007
    344
    0
    0
    Succes!! Nick zegt nu bij elke slok; sticker plakken??! Hij vindt het erg leuk op deze manier.

Share This Page