moederkoek in de weg...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door josje2, 10 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. josje2

josje2 Lid

3 aug 2011
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo ik ben nu 22 week zwanger en ben laatst voor
    de 20 weken echo geweest.
    daar werd mij verteld dat de moederkoek voor de ingang ligt..
    ik ben nu heel erg benieuwd na iemand anders hun verhalen
    ik maak me der nogal zorgen om aangezien ik weer na de echo moet
    aangezien de moederkoek...

stel je voor hij ligt er nog wel voor wat gebeurd er dan...
    ik hoop zo erg dat er mensen zijn die hun verhaal met mij kunnen
    delen aangezien ik me toch best wel zorgen maak...

2. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Als die ervoor blijft liggen dan kan je volgens mij niet op een natuurlijke manier bevallen dus ks. Dat zeiden ze tegen mij......mijn placenta ligt aan de voorkant maar wel hoog genoeg dus ik kan wel op een natuurlijke manier bevallen.

Ligt die helemaal voor de uitgang?? Want hij kan nog iets verschuiven maar daar krijg je ook een extra echo voor als t goed is

3. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    placenta praevia heet dat volgens mij.
    Bij mijn eerste lag de placenta bij mij gedeeltelijk over de uitgang.
    Dat is met de groei van de baarmoeder mee om hoog getrokken en uiteindelijk ben ik "normaal" bevallen.
    Als hij er helemaal overheen blijft kan je inderdaad niet vaginaal bevallen maar zal dat via een keizersnede gaan.

Fijn toch dat ze het goed in de gaten houden dmv extra echo's?

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je baarmoeder groeit de komende weken nog behoorlijk en daardoor is het best mogelijk dat je placenta gewoon mee naar boven schuift door de groeiende baarmoeder... in dat geval mag je gewoon normaal bevallen.

Blijkt bij de echo voor placentalocatie (rond 30-32 weken meen ik) dat je placenta nog altijd (deels) voor de uitgang ligt, dan zal er worden gekozen voor een keizersnede ivm het risico op bloedingen.

Verder hoef je je er op dit moment nog helemaal niet druk over te maken. Mijn zusje had dit en is uiteindelijk gewoon bevallen en ook bij was dit het geval... en ben ook natuurlijk bevallen

5. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

24 jun 2012
    3.050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    hier ook gehad maar na een tijdje was hij toch omhoog gekomen en ligt nu aan de voorkant

6. tasha

tasha Actief lid

21 jul 2012
    355
    114
    43
    NULL
    NULL
    ik had dit vroeg in de zwangerschap waar door ik 3 bloedingen kreeg grote schik natuurlijk maar was niks aan de hand wel werd er gezegd dat als hij niet mee zou groeien om hoog het zeker een keizersnee zou worden. bij 20 weken zat hij netjes helemaal om hoog.

7. glimworm

glimworm Niet meer actief

klopt. bij mijn vorige zwangerschap lag mijn placenta ook heel laag, maar niet helemaal ervoor. ze hebben toen afgewacht tot de 37 weken, kreeg toen nog een echo om te kijken of hij nog iets naar boven was geschoven, dat was het geval dus ik kon via de gewone uitgang bevallen. Als hij er echt voor ligt dan krijg je idd een ks. De gyn. zei achteraf bij evaluatiegesprek dat de kans wat groter is dat als de moederkoek laag ligt, je placenta er na de bevalling niet in 1 keer eruitkomt en dat je bloedverlies krijgt dit is ook bij mij gebeurd.

8. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Volgens mij heb je meer kans dat hij gewoon mee omhoog groeit dan dat hij voor de uitgang blijft liggen. Oftewel.. bij meer dan 90% gaat ie gewoon omhoog.
    Maak je maar niet druk.

9. dilara1

dilara1 Bekend lid

25 apr 2012
    896
    1
    0
    Bij mij hebben ze het met 34 weken pas gezien dat hij er voor lag dus een keizersnee gehad. 20 weken echo hebben ze dat niet gezien.

10. josje2

josje2 Lid

3 aug 2011
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedaankt allemaal voor de geruststellende verhalen...
    en nu is het gewoon een kwestie dus van afwachten....
    en hopen dat ik gewoon thuis mag bevallen want dat lijkt me
    wel wat fijner dan een ks
    maar ja zolang de kleine maar gezond er uit komt ben ik
    natuurlijk al heel tevreden.....

:)

Deel Deze Pagina