heey ff een vraagje kenissen van ons zijn hier en willen graag een huis kopen maar wat zijn de voorwaardes om dat te doen... ik weet dat je een vast contract nodig hebt, maar dat heeft hij nog niet en hij weet ook niet zeker of zijn baas m een vast contract gaat geven. weet een van jullie hier iets van af... thanx alvast xxx
Het kan volgens mij ook met een werkgeversverklaring! Maar ik weet het niet zeker! Heb ook niet zoveel verstand van die dingen! Anders moeten ze het eens navragen bij een hypotheekverstrekker! SUCCES! X MIR
Idd, in ieder geval even kijken of hij een werkgeversverklaring kan krijgen.. en heeft zij een vast contract?
Je hebt o.a. een intentieverklaring nodig van je baas, een verklaring dat je baas je in dienst blijft houden als dat mogelijk is. Heb je die niet, dan wordt het aanbod van hypotheekverstrekkers een stuk kleiner en heb je kans dat je hypotheek iets duurder wordt. (i.v.m. het risico dat de hypotheekverstrekker dan aangaat) Dus die vrienden moeten even informeren of ze bij hun baas een intentieverklaring krijgen, als het goed is krijg je daar meteen antwoord op. En verder komt er natuurlijk nog veel meer bij kijken.... Wat is je jaarinkomen, heb je ergens leningen lopen etc.etc. Het is dus belangrijk dat je jezelf goed laat voorlichten!
Als je beide geen vast contract en/of werkgeversverklaring hebt kun je in de meeste gevalen maar tot 100% van de executiewaarde lenen (= ongeveer 80% van de vrije verkoopwaarde) en dat betekent dat je redeljk wat eigen vermogen in moet brengen.
Je moet niet alleen kijken of je een verklaring kan krijgen, maar ook of je verwacht dat je het werk kunt houden. Want zonder werk kun je vaak na een poosje het huis niet meer betalen. De werkgeversverklaring is niet alleen een garantie voor de bank, maar ook voor jezelf dus. En zonder vast contract kom je meestal niet zo heel ver.
Nog ff een aanvulling: als een van beide wel een vast contract en/of intentieverklaring heeft, moet diegene vaak 60% van het hypotheekbedrag kunnen dragen. Dus als partner A een vast inkomen heeft van 25000 euro en partner B 20000, en ze willen een huis kopen van 140.000 euro, moet partner A op basis van zijn inkomen 60% van 140.000 kunnen dragen (= EUR 84.000,-)
ok pfff komt daar een hoop bij kijken eg nou ze gaan het maar idd ff na vragen bij een hypotheek man hahahaha thanx meiden!!! xxx
Ook zonder intentieverklaring kun je een hypotheek krijgen hoor! Hangt er een beetje vanaf wat voor werk je doet, mijn vriend en ik hebben allebei een tijdelijk contract maar onze vooruitzichten zijn goed wat werken betreft en daar deed de bank dus niet zo moeilijk over...
Eerst maar eens een afspraak maken bij de bank. Die kunnen precies vertellen wat de mogelijkheden zijn. Soms kijken ze ook naar je salaris van de afgelopen 3 jaar als je geen vast contract hebt. Er is veel mogelijk hoor. Zorg alleen dat je niet op je max gaat zitten. Vaak is het zo dat je met een hypotheek niet eens zo heel veel duurder uit bent als met een huurwoning. Toen wij van huur naar koop gingen, moesten we netto 50 meer per maand gaan betalen. En als je het dan niet meer op kunt brengen om wat voor reden dan ook, kun je het in elk geval weer verkopen.
@nala heey meid je hebt idd gelijk ze zijn naar een hypotheek advieseur geweest. die zei of je mot een vast contract/of zon intentie verklaring(zo heet dat volgens mij) hebben of je ken ook idd via je 3 jaar opgaves ofzoiets. thanx in ieder geval xxx