Naar flesvoeding willen overstappen maar voel me schuldig

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Chrissie1990, 10 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.183
    1.080
    113
    Hulpverlener
    Hoi lieve dames,

    Mijn zoontje is nu 11 weken en ik heef borstvoeding. Het is een vrolijke en makkelijke baby en eigenlijk gaat het best goed.

    Maar ik wil stoppen met borstvoeding geven. Ik vind het teveel gedoe, krijg er stress van en ik vind het benauwend dat ik de enigste ben die hem kan voeden. Zou zo graag willen dat iemand anders ook even een flesje kon geven. Als ik een flesje gekolfde melk geef, dan voel ik me zoveel rustiger en relaxter.

    Ook ga ik na de kerstvakantie weer werken en het idee dat ik dan moet kolven staat me echt tegen. De vorige twee keren heb ik dat ook gedaan maar ik had er altijd stress van en liep mijn productie terug.

    Nu zou je denken, wat is je probleem. Nou gevoelsmatig voel ik me schuldig en overal waar je komt en leest is het ‘borstvoeding is de beste voeding voor je baby’ alsof je je kind laat roken.

    Kennen de mama’s hier dat gevoel?
     
  2. Zuremat

    Zuremat Actief lid

    5 jan 2021
    440
    679
    93
    Vrouw
    Lieve mama, je hebt je kindje een prima start gegeven zo. Uiteindelijk is de beste voeding voor je kindje, de voeding waar ook jij je het prettigst bij voelt. En als dat flesvoeding is, dan is dat ook helemaal prima. Ik heb m'n kinderen best lang borstvoeding gegeven, maar zal nooit iets negatiefs denken of zeggen als iemand bewust voor flesvoeding kiest ofzo. Je doet het goed! :)
     
    Milena92, nizzie86, Mammavantwee en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.556
    3.790
    113
    Overijssel
    Nee, ik ben nog erger: ik had er gewoon helemaal geen zin in toendertijd. En raad eens? Van mijn inmiddels 9 jarige zoon krijg ik daarover geen verwijten.
    Denk je nou serieus dat mensen er mee zitten dat jij je kind geen borstvoeding geeft?
    Flesvoeding is geen gif hoor.
    Of minder media bekijken die hier een issue van maken.
     
    G89, Golden1213, Bloem2310 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.498
    2.325
    113
    Oh ik zou me er nou echt niks van aantrekken.Ik heb mijn eerste twee kinderen alleen maar volledig de fles gegeven precies omdat ik datzelfde gevoel had als jij van tevoren. Een benauwend idee dat ik de enige was die die voeding kon doen.
    Kind drie en vier heb ik juist allebei een jaar borstvoeding gegeven omdat ik er toen anders tegenaan keek. Ik vond het zelf juist heel onspannend en fijn maar je moet gewoon doen wat goed voelt voor jou dat is uiteindelijk het belangrijkste
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.431
    17.394
    113
    Vrouw
    Ik ben zelfs nooit begonnen aan borstvoeding :p
    En verder eens met bovenstaande reacties; je doet het goed zoals je doet, flesvoeding of borstvoeding maakt in deze niets uit.
     
    Theezeefje en Chrissie1990 vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Tijd. Tijd heelt. Dat schuldgevoel zakt vanzelf weg, je ziet je kindje ook op flesvoeding groot worden en blij zijn.

    Ik heb de oudste geen borstvoeding mogen geven. Ik vond t vreselijk, kind kreeg ook nog koemelkallergie en eczeem, maar de tijd verstreek en... het schuldgevoel verdween :) mijn zoon kreeg de juiste voeding, hij groeide en deed het super. En ik kwam erachter dat de fles geven ook super liefdevol is en een fijn momentje is.

    En heel eerlijk? Ik vind t harstikke lastig dat ik die vrijheid met nr3 nu niet heb. Gelukkig eet hij nu ook hapjes zodat ik wel even speling heb maar toch... ik kan niet even met mijn man uit eten bv....
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  7. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.183
    1.080
    113
    Hulpverlener
    Lieve dames,

    bedankt voor jullie lieve reacties. Die doen me echt goed.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.650
    7.471
    113
    He, wat rot dat je je zo voelt!

    Ik herken het wel, had dat bij de 2e ook, voelde me schuldig naar haar, maar zag het absoluut niet zitten om op het werk weer te moeten kolven.

    Consultatie bureau had ik niet zon hoge pet van op, maar toen ik het daar noemde kreeg ik het beste advies ever, overdag flesvoeding en 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding.
    Het pakte goed uit (steeds 1 overdag voeding afgebouwd) en werkte voor ons perfect.
    Tot 6 maanden zo gedaan, toen had ze al meerdere tanden en beet ze zo hard dat het niet meer te doen was. Maar was heel blij dat ik het zo heb kunnen doen.

    Misschien is past dit niet bij jou/jullie, maar combinatie van borstvoeding/flesvoeding is wel mogelijk.
     
    Chrissie1990 en WWJD vinden dit leuk.
  9. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Hier heel diverse ervaring gehad met borstvoeding en flesvoeding. Bij de oudste 2 een paar maanden borstvoeding en toen over op flesvoeding. Grootste punt was toen ook het kolven op werk.
    Bij de 3e maar 3 weken afgekolfde borstvoeding kunnen geven helaas.
    Bij de jongste 2 (ruim) 1,5 jaar borstvoeding.

    En elke keer voelde ik me schuldig bij het afbouwen/stoppen.
    Dat gevoel is gewoon een stukje afsluiten van een bijzondere tijd die je mocht hebben met je kleintje. Of je nu 3 weken, 3 maanden of een jaar hebt gevoed, dat gevoel is er naar mijn ervaring elke keer.

    Je hebt je kleine een mooie tijd mogen voeden. Hij heeft ook erg veel aan een moeder die zich goed, fijn en energiek voelt.

    Dat hele borstvoeding is beter, vind ik een heftige reclame. Wellicht is het zo. Maar het kwetste mij heel erg toen het bij de 3e niet ging. Borstvoeding is goed, flesvoeding ook.

    Als je langer dan een jaar voedt ben je volgens sommige ook niet wijs...genoeg naar mn hoofd gehad.
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  10. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.880
    3.678
    113
    En onthoud, voor een ander doe je het nooit goed. Of je nu bv of fv geeft, bij beide krijg je shitload aan commentaar waarom het niet goed is.

    Dus ene oor in, andere uit en maak een keuze die het beste bij jou en jou gezin past.
     
    Chrissie1990 en WWJD vinden dit leuk.
  11. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.708
    6.408
    113
    Dit inderdaad. Je kan best meningen van anderen aanhoren, maar kies iets wat bij jou/jullie past. Of het nou over voeding voor je kind gaat of het kiezen van een andere wasmachine. ;)
    Zolang je zorgt dat je je baby voeding geeft (die bij de leeftijd past) dan is het toch goed. Flesvoeding is geen vergif, dus echt prima om naar over te stappen.
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  12. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.052
    1.533
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar. Ik had er zoveel pijn aan dat ik na twee weken alleen ging kolven. En dat gedaan met aanvulling fles tot ik helemaal was afgebouwd naar vier maanden. Voelde me ook erg schuldig. Maar indd na een tijdje zakt dat gevoel weg. Je doet wat je kunt en wil en dat is altijd goed.
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  13. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    490
    63
    Vrouw
    Je moet doen wat goed voelt. Je hebt 11 weken borstvoeding gegeven, hoe kleiner ze zijn hoe meer gezondheidsvoordelen borstvoeding heeft, dus je hebt al heel veel goeds gedaan voor je kindje. Als het niet meer goed voelt moet je stoppen. Wat ik nog wel wil benoemen, en dat weet je denk ik zelf ook omdat je al 2x bv hebt gegeven: het wordt met de tijd wel makkelijker. En als ze dan hapjes gaan eten etc wordt het nog makkelijker, dan kun je iets meer volgens schema voeden (vond ik altijd wel fijn). En ik ben het met je eens, kolven op het werk is ellendig. Hoeveel dagen ga je werken? Ik 2, en het hielp mij om te denken dat ik veel minder dagen hoefde te kolven dan dat ik live kon vonden, dus dan was het gedoe van het kolven die 2 dagen mij het gemak van die andere 5 dagen wel waard
     
    Chrissie1990 en Zoe123 vinden dit leuk.
  14. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    490
    63
    Vrouw
    Oja, en wat betreft stress van het kolven, is dat stress of je wel voldoende kolft? Ik had dat ook bij de oudste, maar heb ik daarna losgelaten. Als ik te weinig kolfde kreeg hij gewoon kunstvoeding bij, geen probleem. Ging prima en heb lang bv gegeven, en door niet panisch te doen over een beetje kunstvoeding erbij scheelde het me veel stress
     
    Chrissie1990 en Zoe123 vinden dit leuk.
  15. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    865
    871
    93
    Vrouw
    Ik herken het. Bij de oudste gaf ik borstvoeding maar ik vond het zelf vreselijk. Zoveel gedoe. Later bleek dat hij ook te weinig kreeg waardoor hij huilde. Nou ja, we gingen er beide aan onderdoor en toch had ik een dik schuldgevoel dat ik hem geen borstvoeding bleef geven. Wat voelde ik me naar! Je zit ook nog helemaal onder de hormonen natuurlijk.

    bij de tweede gaf ik 2 dagen borstvoeding en toen begon ook hij te huilen. Ik kreeg gelijk weer stress en mijn man zei; we stoppen met borstvoeding anders gaat het straks weer zo. Wederom voelde ik me vet schuldig. Maar het gaf beide keren zo’n opluchting toen ze de fles kregen. Iedereen was toen blij: ik en baby’s. En raad eens: super gezonde kinderen!

    Bij de derde ben ik er niet meer aan begonnen. En helemaal ok mee.

    je doet het goed. Je hebt een prachtige start gegeven.
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  16. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.183
    1.080
    113
    Hulpverlener
    Super bedankt lieve dames voor al jullie reacties. Dat doet me goed.

    Ik ben nu rustig aan het afbouwen en ik heb ook meteen een blijere baby. En ben zelf ook relaxter.
     
    WWJD en TotalBella vinden dit leuk.
  17. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.378
    1.564
    113
    Ik herken het benauwende ook heel erg! Het vraagt al heel veel van je om voor een baby te zorgen, maak het jezelf niet moeilijker dan hoeft. Er komen nog uitdagingen genoeg :DFlesvoeding is ook super goed!
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  18. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.052
    1.533
    113
    Vrouw
    Precies dat! Ik vond dat zo gek, niemand noemde dat als optie? Het was borstvoeding of kunstvoeding. En toen dacht ik na een tijdje, maar ik kan toch gewoon borstvoeding geven en dat aanvullen, dat hoeft toch niet iets tijdelijks te zijn? Heel zwart wit:roflmao:
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.488
    5.581
    113
    Vrouw
    Hier ook, de boobies vonden de kolf maar niks.
    Dus ik kolfde wel op m’n werk en wat ik tekort kwam werd aangevuld met kunstvoeding
    Alledrie lang mogen voeden dus inderdaad, zo zwart wit is het niet
     
    Chrissie1990 en Milena92 vinden dit leuk.
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Ik heb ook de knoop doorgehakt en ik ben ook aan het afbouwen nu :) een nacht geen voeding gedaan nu, mijn man heeft 2x de fles gegeven. En ik voel mij oprecht vandaag gewoon al wat beter
     
    Chrissie1990 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina