Mijn dochter is 15 maand en kan alleen stappen maar enkel als ze het niet beseft. Voor de rest wil ze dolgraag kunnen lopen, wil overal aan 1 handje naar toe stappen maar loslaten, oh nee hoor, ze is gewoon veel te bang.
Mijn zoontje liep pas toen hij bijna 22 maanden was. Ook op het cb vonden ze het op een gegeven moment nodig hem door te verwijzen naar de fysiotherapeut. Ik heb het niet gedaan omdat hij wel kon lopen aan de hand en langs de tafel. Dus het was geen onkunde van hem. En dat is het van jouw kindjes zo te lezen ook niet. Bij mijn zoontje was het de angst om te vallen. Binnen 2 weken nadat hij los liep rende hij ook al. Sinds hij los loopt is hij amper gevallen. Hij is duidelijk pas gaan lopen op het moment dat hij zeker wist dat hij het kon. Ook liep hij daarna heel snel op zijn tenen los. Daarnaast kan een kind zich maar op één ontwikkel gebied per keer ontwikkelen. Bij mijn zoontje was dat zijn fijne motoriek, i.p.v. zijn grove motoriek waar lopen onder valt. Met zijn fijne motoriek liep hij namelijk ver voor op zijn leeftijdsgenootjes. Als je nog meer vragen hebt m.b.t. het laat leren lopen moet je mij maar pb-en. Succes.
ik kan zeggen dat sophie met 17,5 maand loopt. heeft wel lang geduurt hoor moet ik zeggen, komt ook doordat veel kindjes in de omgeving al wel lopen, lijkt het nog veel langer
Hey bolbuikje, ik snap dat je van dat soort adviezen onzeker wordt en baalt dat het bij jullie dan net ff anders loopt en jullie dat advies krijgen. Maar laat je niet opjutten joh, zoals je hier ook al leest, zijn er zát kindjes die wat later zijn met lopen. En zeg nou zelf, 17 maanden is toch helemaal niet laat? Vind ik niet hoor. Tuurlijk er zijn altijd kindjes die met 10 maanden al lopen, maar er zijn er ook zat die pas rond de 2jaar lopen. Mijn neefje was geloof ik 22 maanden toen hij ging lopen, hij vond t simpelweg niet nodig, hij kon supersnel kruipen (heel schattig gezicht!) en vond lopen schijnbaar maar eng of onhandig. Nu is ie 3 en loopt en rent net zo goed als elke andere kleuter hoor, niks meer van te merken. Mijn nicht is dus niet naar een fysio ofzo gegaan en heeft t gewoon afgewacht. Dus doe wat je hart je ingeeft en geef je kids gewoon lekker de tijd om het op hun eigen tempo te doen.
Dankje nogmaals voor alle verhalen! Ik vind het wel fijn te lezen dat er genoeg andere kindjes zijn die ook niet zo heel vroeg waren met zelf los lopen! Ik ga me er dus ook voorlopig niet meer zo druk over maken. Met de kleintjes is niks mis, dus dat lopen gaan ze vast wel doen...ooit... haha! TruusdeMier, Super van Joey zeg! Komt helemaal goed ! Esli, Je hebt helemaal gelijk meid! Dankje! Miekje80, Jullie kleine is het dus met een beetje geduld ook gewoon zelf gaan doen! Ik ga er nu vanuit dat ze dat hier ook gaan doen! Liefs, Hanneke!
Mijn zoontje loopt ook nog niet los en is nu 18 mnd. Hij krijgt over 2 weekjes fysio maar niet omdat hij niet losloopt maar om de stand van zijn voetjes. Hij loopt helemaal op de binnenkant van zijn voeten en met zijn voeten naar buiten gedraaid. Dit zou een oorzaak kunnen zijn van het niet lopen.
Ben het eens met de anderen hoor... het komt wel. En twijfel je, dan zou ik gewoon een keer een afspraak maken met die fysio, ze doen er inderdaad geen 'enge' dingen met je kind ofzo . Gewoon oefeningetjes, spelletjes, om je kind uit te lokken om iets te doen. Mijn jongste zoon had wat achterstand in de motoriek, en kwam via het CB ook bij de fysiotherapeut terecht. Ik moet zeggen dat het hem veel goed heeft gedaan, al vond hij het in het begin (toen was hij ongeveer 9 maanden geloof ik) zeker niet leuk. We hebben hem op een gegeven moment wel schoentjes aan gegeven en dat vond hij duidelijk prettig, hij had er steun van en durfde toen ook meer. Hij is uiteindelijk nog vrij plotseling los gaan lopen toen hij bijna 2 jaar was. Hier zijn ze trouwens geen van allen uitzonderlijk vroeg met los lopen. Oudste begon met 16 maanden, nummer 2 met 14 maanden, nummer 3 dus pas toen hij bijna 2 was en jongste is nu bijna 16 maanden en kan het ook nog niet.
Tink, Daar dus ook niet zo heel vroeg met lopen! En idd als er echt iets is, zoals bij jullie de motoriek, dan had ik het misschien wat minder 'erg' gevonden ! Mama007, Succes bij de fysio, hoop dat er daar wat gedaan kan worden zodat de kleine lekkerder/beter kan gaan wandelen ! Al geweest? Of nog niet? Succes in ieder geval!
.....Joepie..... ..... Een wonder ! Ruben heeft vandaag los gestaan naast de tafel en twee stapjes gedaan! Haha! Bij opa en oma wel te verstaan, en zonder papa en mama, maar ik ben toch echt wel blij! Al had ik eigenlijk gedacht dat Malou eerder zou zijn! Nu maar hopen dat ze zo doorgaan ! Maar weet nu wel zeker dat hij het kan ! Nu zn zusje nog ! Liefs, Hanneke!
Ze gooien tegenwoordig wel erg snel met de term fysio vind ik.. Het lopen komt van zelf wel! Dochterje van een vriendin.. 8 maanden .. naar de fysio omdat ze nog niet kruipt. Belachelijk! Zou het cb er geld voor krijgen ofzo?
Lucia, Idd zeker een stapje in de goede richting ! Dankje! MamavanEsmee, Hier was het niet het cb, maar de kinderarts ! Maar oke, idd met 8 maanden nog niet kruipen lijkt mij ook niet zo erg. Maar ik mag daar niks over zeggen ! Zeker niet gezien mijn vraag hier. Liefs, Hanneke!
Hanneke, niet stressen hoor ... ik denk dat het overdreven is om naar de fysio te gaan (en dus een overdreven reactie van KA, niet van jou ). Komt vanzelf (zoals Ruben ook al eventjes heeft aangegeven ). Mijn man liep pas toen hij 2 jaar was (was een kontschuiver en vond het wel best). Mirre is weliswaar iets jonger, maar is ook heel voorzichtig. Loopt al ruim 2 maanden een paar stapjes los zo nu en dan. Maar doet dat altijd onder meidengegiechel, hoewel ze vandaag echt een loopbui had ... Ik denk dat ze pas gaat lopen als ze zeker weet dat ze het kan. No worries dus!
Idd zonder fysio Tink ! Salapio, Dankje! En idd zo is het hoor! En ik zie Mirre al helemaal aan het wandelen en giebelen tegelijk! ! Liefs!