Ja ok, met zo'n EHIC kaart, ik lees net dat je die gewoon kan laten zien, dus die hebben we in ieder geval. Maar als je een reisverzekering afsluit met medische kosten dekking...heb je dan ook zo'n pasje? Je neemt toch alleen medische dekking bij je reisverzekering als je bij de zorgverzekering niet aanvullend verzekerd bent?
Als je in het buitenland serieus in het ziekenhuis terecht komt moet je de alarmcentrale van je reisverzekering bellen. Zij zullen ervoor zorgen dat het ziekenhuis weet dat je verzekerd bent en sturen je naar een ziekenhuis dat goed is. In sommige landen kun je beter niet in de staatsziekenhuizen liggen maar ga je als toerist naar een prive ziekenhuis. De standaard Nederlandse ziekenkostenverzekering dekt de kosten tot aan het Nederlandse niveau. Alles wat daarboven zit wordt gedekt door de reisverzekering. Ook is de reisverzekering belangrijk in het geval je door een ziekenhuisopname langer in het land zou moeten blijven. Je zit dan met extra kosten van je ticket, verblijfskosten, telefoonkosten etc. Deze worden gedekt door de reisverzekering, niet door de ziekenkostenverzkering. Ook ambulancevluchten, reddingshelicoptervluchten van bergen oid valt daaronder: dit zit in een reisverzekering. Ook als iemand komt te overlijden op vakantie dekt de reisverzekering de repatrieringskosten. Bovendien is een telefoontje naar de alarmcentrale het enige wat je moet doen in calamiteiten, zij regelen daar verder alles. Zonder reisverzekering op vakantie gaan is onverantwoord. En nee, ik werk niet bij een verzekeringsmaatschappij Ik heb altijd op een reisbureau gewerkt en heb genoeg schrijnende gevallen meegemaakt die gemakkelijk hadden kunnen worden voorkomen door het afsluiten van een reisverzekering.
Een EHIC-kaart kun je gratis via internet aanvragen. https://www.ehic.nl/Aanvraag.aspx Je krijgt dan een nieuw pasje dat je eigen pasje van je zorgverzekeraar vervangt, je kunt de pas hier in Nederland ook gebruiken. Je doet de aanvraag via internet, het pasje krijg je binnen een paar dagen via de post opgestuurd. Wij hebben ze vorig jaar aangevraagd, toen we naar Corfu gingen.
Hoi meiden. Hier een berichtje vanaf Samos. Het is hier geweldig, wàt een superfijne plek om vakantie te vieren We hebben nog geen pinautomaat opgezocht, dus geen idee of ze werken. De mensen zijn hier echt super vriendelijk, je merkt heel weinig van de crisis. Ze hebben echter wel liever cash ipv creditcard. Verder is alles gewoon aangevuld in de supermarkten en ook restaurants hebben gewoon een uitgebreide kaart.... Wij genieten met volle tuigen en ik ben blij dat ik Griekenland als bestemming heb gekozen
Wij vliegen zaterdag naar Kefalonia met Sunweb en ik had deze facebookpagina gevonden, misschien handig om te checken voor andere Griekenlandgangers, volgens mij heb je die ook voor de andere eilanden. Al ga je niet met Sunweb, toch handig als je op de hoogte wilt blijven. Zo te zien is er bij ons ook nog niks aan de hand. https://www.facebook.com/pages/Met-Sunweb-naar-Kefalonia/149136231823225?fref=ts
Fijn Loetje dat jullie het goed hebben en alles normaal is. Ik was eigenlijk bang over mogelijke voedsel tekorten in resorts en zo maar ik weet niet hoe snel dat gaat. Maar de supermarkten zijn dus nog wel vol met eten...dat is goed nieuws. Bedankt voor de tip Meral...net gelezen op die FB pagina. Wat een goed idee van Sunweb om mensen zo op de hoogte te houden!
Hier net weer terug uit griekenland. Wat een geweldige vakantie hebben we gehad! Zo blij dat we gegaan zijn.
Ik heb niet bij sunweb geboekt, maar houdt hun site ook in de gaten, super goed idee van hun haha. Wij gaan dan eindelijk over 2 weken naar Lesbos!