Hallo allemaal! Morgenochtend komt er iemand bij mij thuis om het te hebben over mijn pensioen. Ik heb er alleen helemaal geen verstand van. Ik heb net een vast dienstverband gekregen. Zijn er dingen die ik moet weten hierover? Misschien zijn er ook vragen die ik moet stellen? Jullie zouden mij enorm kunnen helpen en alvast vriendelijk bedankt.
Nou, ik weet wel, teken niet zomaar iets want de laatste tijd hoor je zoveel verhalen over woekerpolissen enzo. Wij hebben een eigen bedrijf en hebben de laatste tijd al veel adviseurs over de vloer gehad voor pensioenregelingen, maar alles wat zij tot nu toe voor ons op papier hebben gezet is per direct door onze boekhouder op nee gezet. Allemaal op papier mooie verhalen maar als je het dan na gaat rekenen ben je heel veel geld kwijt en schiet je er uiteindelijk niet veel mee op. En ook ik snap er nog steeds niet veel van hoor, al die ingewikkelde berekeningen. Succes morgen. gr. Naja
Hoi Naja, Heel erg bedankt voor je reactie. Hier was ik al bang voor. Ik heb er zo naar gevoel over. Alsof de meneer die morgen komt een winstoogmerk heeft en daar hou ik absoluut niet van! Groet
Wie komt er langs? Iemand van je werk of een tussenpersoon? Als je net een vaste baan hebt, begin je als het goed is daar pensioen op te bouwen vanaf je 25ste. Dan is het de bedoeling dat je 40 jaar werkt en zo heb je op je 65ste een volledig pensioen opgebouwd. Dit is niet bij alle bedrijven zo. Of dat voor jouw bedrijf geldt, kun je in je CAO nalezen. Ook je afdeling HR/PZ weet het antwoord wel. Daarnaast kun je ervoor kiezen om zelf extra pensioen op te bouwen. Hier zit wel een maximum aan als je wilt dat de belastingdienst meebetaald. Maar omdat je nog erg jong bent, is het relatief goedkoop. Waar je om moet denken: - hoeveel bouw ik automatisch op via mijn werk - hoeveel kan ik nu missen - wat gebeurt er met de premie als ik werkloos word, arbeidsongeschikt raak of kom te overlijden Als je besluit zelf ook pensioen op te bouwen is het belangrijk goed te kijken hoe en bij wie. Een deel van de premie die je gaat betalen wordt gebruikt om een potje te maken waaruit je pensioen vanaf je 65ste wordt betaald. Belangrijk is dat je ook eerder zou moeten kunnen stoppen met werken als je dat wilt. Een ander deel van de premie wordt gebruikt om je te verzekeren tegen financiele gevolgen van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of overlijden. Kan erg belangrijk zijn. En nog weer een ander deel van je premie wordt gebruikt om de kosten te betalen. Verzekeraars zijn tegenwoordig verplicht je te laten weten hoeveel dit is. En zeker in de eerste jaren dat zo'n polis loopt, kan het om erg veel geld gaan. Er zijn gevallen bekend waarbij 40% van je premie aan kosten opgaan! En laatste wat mij zo te binnenschiet: let op hoe je premie belegt wordt. Het deel van je premie waarmee je een spaarpot opbouwt kan worden gespaard (minder rendement) of belegd (kans op hoger rendement). Beleggen geeft meer risico maar dat hoeft geen probleem te zijn. Wel is belangrijk dat je premie wordt belegd in goede fondsen. Al met al (heb geloof ik wel een heel lang verhaal getypt) zou ik de beste man aanhoren, veel vragen stellen als je iets niet snapt en er dan eens rustig over nadenken. Evt. de adviseur gewoon nog eens laten terugkomen om extra uitleg te geven. Hij verdient behoorlijk aan zo'n polis en het gaat om veel geld. De moeite waard dus om je goed te laten voorlichten en echt denktijd te nemen. Veel succes!
Pendrag, mooi omschreven en een goed advies waarbij ik me alleen maar aan kan sluiten. De leeftijd waarop pensioenopbouw begint is alleen wel verlaagd naar 21 jaar. Aan het getalletje achter de naam van Cinderella te zien, is zij ook nog jonger dan 25 jaar, dus misschien nog ff een belangrijke toevoeging. Laat je goed voorlichten en inderdaad van te voren eerst goed bekijken of degene komt vanuit jouw werk of als tussenpersoon. Dan kijk je ook al direct met hele andere ogen naar iemand . Soms heb je als werknemer weinig te kiezen bij welke pensioenverzekeraar je verzekerd bent (is dan immers bedrijfstakgerelateerd). Maar vooral over het eventuele bijverzekeren kan je natuurlijk altijd een persoonlijk plan maken. Succes! Josien
@Josien: dank je wel. En een hele goede aanvulling. Blijkt mijn kennis toch weer wat verouderd te zijn.