Hallo dames, Gister heb ik mijn echo gehad en ik kreeg een folder mee met info de screening op Downsyndroom. Wie van jullie heeft de combinatietest of andere testen gedaan? Werden jullie daardoor zenuwwachtiger tijdens je zwangerschap? Vind je het op mijn leeftijd (33) nodig om te doen? Zou je het zelf doen? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen! Groetjes Pip
Ik ben dan geen 30, dus ik mag eigenlijk niet reageren. Maar onthou wel dat een combinatietest niet zoveel zegt. Het is een kansberekening, maar verder weet je eigenlijk nog niks.
Hihi tuurlijk mag je wel reageren, alleen ik vraag het omdat je op wat latere leeftijd een grotere kans hebt op een kindje met downsyndroom! Bedankt voor je reactie!
In het onderdeel onderzoeken en echo's is hier veel meer over te vinden. Wij hebben het alletwee de zwangerschappen laten doen. Het is inderdaad een kansberekening, maar ik vind niet dat dat niks zegt. Een kans van 1 op 10 is toch heel wat anders dan een kan van 1 op 10000. Maar goed, hier zijn de meningen erg over verdeeld!
ik ben volgende maand ook 33 en heb de combinatietest gedaan, dus bloedonderzoek en de nekplooimeting, wij hebben dat gedaan omdat ik nogal veel en vaak medicijnen moet slikken. we deden het niet met de optie om dan abortus te doen bij een negatieve uitslag maar wel om ons zo goed mogelijk voor te bereiden mocht het niet goed zijn en uiteindelijk uit de vruchtwaterpunctie die dan volgt ook blijken dat het niet goed is, we zijn gewoon het liefst zo goed mogelijk op de hoogte van wat er dan eventueel gaat komen. gelukkig was alles goed
Ik ben 39 en heb hem bewust niet gedaan omdat het MIZ niets zegt; het blijft slechts een kansberekening. Dus waarom zouden we onszelf 26 weken zenuwachtig maken nav een slechte uitkomst (die dus niets zegt). Je zou bij een slechte score kunnen gaan voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest, maar die nemen ook risico's met zich mee. Bovendien is Down geen reden voor ons voor abortus.
Zou een kindje met down een reden voor jou zijn om de zwangerschap af te breken dan? Voor mij echt niet hoor.. En het zegt inderdaad of je een kans van 1 op 1000 hebt of een kans van 1 op 10.000 hebt. Maar dan nog weet je niet of je kindje het heeft?
Wij hebben het wel gedaan, ook omdat wij in de omgeving zwangerschappen van down-kindjes hebben meegemaakt. Het was dus voor mij niet zo van 'dat gebeurt mij niet'. Bij ons was de uitslag 1: 3300. Heel erg goed voor mijn leeftijd dus. Wij zijn daarom niet doorgegaan voor de vruchtwaterpunctie. De kans dat het mis gaat tgv de VWP was namelijk zoveel malen groter dan de kans op een kindje met een chromosoomafwijking dat dat voor ons niet goed voelde. Ik vind het wel moeilijk aan te geven bij welke uitslag we wel door waren gegaan voor een VWP..... Het schijnt trouwens zo te zijn dat naarmate je ouder bent de uitslag van de combinatietest nauwkeuriger wordt. Dus dat "het niets zegt" gaat voor mij zeker ook niet op! Succes!
Nee het zou voor mij geen reden zijn om de zwangerschap af te breken! Maar door die folder denk ik er toch even over na. Daarom wilde ik er graag even wat meningen over horen! Mijn gevoel zegt ook dat ik de test niet moet doen!
Tja, moeilijk onderwerp hoor. Het blijft een eigen afweging, maar ik heb er destijds ook op gezocht hier op het forum, omdat ik wilde weten wat anderen ervan dachten. Wij hebben uiteindelijk besloten om het niet te doen. De reden: wij zouden bij Down niet hebben gekozen voor beeindiging van de zwangerschap, tenzij er ook sprake zou zijn van ernstige hartafwijking (en dat zie je pas bij de 20 weken echo, die hebben we dus wel gedaan) Heb wel zitten twijfelen, omdat ik ook graag goed geinformeerd wil zijn, maar vond het risico van een vruchtwaterpunctie (bij een verhoogde kans obv de combinatietest) niet opwegen tegen dit voordeel. Ik weet niet of ik het bij een eventuele volgende zwangerschap weer zo zou doen. Omdat je dan al een kindje hebt, is de impact op je gezin nog groter en tegen die tijd ben ik natuurlijk weer een paar jaartjes ouder. Tja, het is heel persoonlijk. Praat er goed over met je partner. Wat je ook kiest is goed.
Ik ben 38 en ik heb hem wel gedaan. Ik weet dat het een kansberekening is, maar voor mij heeft de goede uitslag wel een stukje rust gegeven. Mocht de uitslag niet goed geweest zijn, hadden we een vwp laten doen. En mocht dat allemaal niet goed geweest zijn, weet ik niet. We hadden samen afgesproken dat mocht het niet goed zijn, we het er dan samen over zouden hebben wat te doen. Had denk ik ook afgehangen van de aard en de zwaarte van de aandoening. Maar we wilden niet vantevoren allerlei doomscenario's in ons hoofd halen.
Ik denk dat je gevoel je de juiste weg wijst. Als jullie gevoel zegt niet doen, waarom zou je het dan doen? Omdat het "tegenwoordig kan"? Wij hebben er bewust voor gekozen om het wel te doen. Wel hebben we vantevoren hele goede gesprekken gehad over "wat als..". Ook een kansberekening heeft een (mogelijke) betekenis, idd zeker als je 30 plus bent wordt de test nauwkeuriger. Wij wilden bij een verhoogde kans uit de combinatietest ook vervolgonderzoek in de vorm van een VP laten doen. Anders heeft m.i. de hele combitest weinig nut en blijf je in onzekerheid zitten. Gelukkig hadden wij geen verhoogde kans en was het voor ons klaar met een kans van 1:2700. Of iemand een zwangerschap van een Down-kindje wel of niet zou laten afbreken, vind ik een andere discussie en voor iedereen heel persoonlijk. Je kunt diagnostiek ook zien als een voorbereiding op wat komen gaat. Liefs Monique
Volgens mij is nog steeds niet duidelijk bij de meeste vrouwen dat de combinatietest meer aangeeft dan alleen de kans op down... Wij hebben de combinatietest wel 2x heel bewust gedaan. Zo kan je je goed voorbereiden als het kindje een afwijking heeft en event. al behandeling oplijnen voor na de geboorte. Het wil niet zeggen dat je dan meteen voor het afbreken van een zwangershcap hoeft te gaan. Als het kindje niet levenvatbaar is leek het ons ook fijner om dat vroegr te weten dan pas bij de 20 weken echo.
Ja, maar het is een kansberekening, hoe kan je dan al een behandelplan opstellen en waarvoor? Het is een kansbereking op chromosoomafwijkingen. Of het daadwerkelijk zo is en om welke afwijking het gaat, dat zegt de combinatietest niet.
Dat klopt, de combinatietest zegt niet alleen wat over de kans op het syndroom van Down, maar ook over de kans op een open ruggetje of bepaalde hartafwijkingen. De kans op deze aandoeningen is echter nog een stukje kleiner dan de kans op Down en de ernst of levensvatbaarheid is niet te voorspellen op basis van de testuitslag of de vlokkentest. Daar kun je pas na de 20 weken echo wat meer over zeggen.
Dag dames, Wij hebben de combinatietest eind januari wel laten doen, bewust. Ook al zijn wij beiden kerngezond, dat zegt namelijk niets. Niet alleen op syndroom van Down wordt een kansberekening gegeven, maar ook op een mogelijke hartafwijking. Ik kreeg 1:60 terug en heb vorige week maandag een vruchtwaterpunctie laten doen. De voorlopige uitslag is goed teruggekomen afgelopen vrijdag, we wachten nog op de definitieve. Toch is het schrikken geweest en enorm spannend, maar bij een volgende zwangerschap zou ik het weer doen. Ongeacht wat je als 'ouders' zou doen nadat je een slechte uitslag krijgt, dat is je eigen beslissing. Het enige advies dat ik kan geven: denk er goed over na, vooral over de consequenties mocht je geen goede uitslag na een vlokkentest of vruchtwaterpunctie krijgen. De combinatietest is alleen een kansberekening. Ik heb voor de VWP gekozen omdat ik niet tot aan de bevalling in onzekerheid wilde zitten. Succes! Liefs, Shel
wij hebben hem wel gedaan maar meer omdat hij ons min of meer door de strot gedwut werd en we er niet tegenop gewassen waren om nee te zeggen. na een paar dagen hebben we er wat van gezegd dat het ons erg dwars zat de manier waarop het gegaan is enzo. en we hebben ook heel duidelijk aangegeven dat ookal was de uitslag slecht geweest en was het een kindje met het syndroom van down geweest dat dat geen reden voor ons geweest zou zijn stappen te ondernemen. het kindje was evengoed meer dan welkom. ze kunnen trouwens met zo'n test niet eens met zekerheid zeggen of het zo is daarvoor heb je dan weer de punctie of de vlokkentest nodig en die weigerde we bij voorbaat pertinent. we wilde het risico op een miskraam hoe klein ook niet aangaan en we waren inmiddels tot de tanden gewapend voor de agresieve verkoopmethode van de eerste test dus ze kregen er egen speld tussen. ze vonden zelfs dat we goede motivaties hadden en er goed over nagedacht hadden. bij ons was de test positief in die zin dat ik vooruit schoot van een kans van 1 op 100 gezien mijn leeftijd naar 1 op 565. gezien sommige getallen die voorbij komen nog een klein getal maar voor ons was het onderzoek eigenlijk helemaal niet nodig geweest. we houden evengoed van dit kindje. we hebben de situatie toen maar omgebogen anar nou dan weten we het in ieder geval en kunnen we ons afdoende voorbereiden mocht het kleintje inderdaad een grote kans hebben op het syndroom van down. en ach we hebben weer een extra echo te pakken. ikzelf zou hem dus niet gedaan hebben uit eigen beweging. of jij dat wel wil hangt af van het feit of je de concequenties ervan overdacht hebt en aankunt. wat doe je met slecht nieuws bijv? ga je voor verder onderzoek en als dat ook slecht uitpakt wat doe je dan. afbreken of niet? dat soort dingen moet je eerst voor jezelf op een rijtje hebben. succes met je keuze.
Dat ze ook kijken naar de kans op een open ruggetje en hartafwijkingen is mij nooit verteld en stond ook niet in de folder. Ik dacht echt dat dat pas met het SEO aan bod kwam, toen is daar idd uitvoerig naar gekeken. Ik dacht dat ze bij de combinatietest alleen screenden op chromosoomafwijkingen. Hier lees ik er ook niks over: http://www.prenatalescreening.nl/meer_l ... ietest.php
Het is idd waar wat wannebmum zegt ze kijken ook naar open ruggetje en hartafwijkingen.... Bij mij zei ze kijk hier zit het blaasje dat nu gevuld is en dat betekend dat de niertjes werken en precies hetzelfde bij het maagje wat gevuld was waardoor ze kon zien dat het goed kon slikken... Het hoeft niet gelijk te betekenen dat mensen het willen afbreken als ze een down kindje kunnen krijgen maar je zou een vervolg onderzoek kunnen laten doen waarbij ze je meer kunnen vertellen... Daardoor zou je je conclussie kunnen trekken of je voorbereiden op een gehandicapt kindje...
Hier de combinatietest wel gedaan. Ben 30 en de uitslag was 1:14000 voor Down en 1:100000 voor de andere chromosomale afwijkingen. Je mag je bij de combinatietest niet blindstaren op de cijfertjes, de cijfertjes zijn steeds een kansberekening en een samenvoeging van EN de bloedtest EN de echo. De echo krijg je rond 11-13 weken en die zegt veel meer dan alleen maar een kans op Down, al dan niet een verdikte nekplooi, etc...nee de echo die je krijgt is vrij uitgebreid; de ruggengraat wordt gecontroleerd, gehemelte, organen, kleine hersentjes etc... ook naar de aanwezigheid van het neusbotje wordt gekeken, is het al te zien dan is dit extra positief inzake Down en nog een paar chromosomale afwijkingen. Dus het is echt wel een totaalpakket.