hoi mede MMMers, Gisteren heb ik een HSG gehad, en gelukkig waren mijn beide eileiders goed open. Nu vertelde de gyn. dat de controlefoto ook is om te kijken of er verklevingen aan de buitenkant van de eileiders in de buik zijn. Maar dat weet je morgen, zei ze toen. Dus ik vandaag voor de controlefoto en ik vroeg aan de radioloog en die zei: dat durf ik niet te zeggen, dat hoort u van uw eigen arts. Ik heb toen stomgenoeg niet doorgevraagd. Dus ik heb daarna even de poli-assistente gebeld en gevraagd of ik volgende week kan bellen voor de uitslag, maar ik moet wel wachten tot eind nov. dan heb ik weer een afspraak bij de gyn. Ik lees op internet dat ze niet in ieder ziekenhuis een controlefoto maken, heeft iemand hier ervaringen mee? Volgens de assistente is de eerste foto het belangrijkst, maar ik ben toch wel van eerst zien dan geloven... Iemand ervaringen met de uitslagen van de HSG en controlefoto? Groet, Marit
Ik heb er ervaring mee... en ik weet dat er in de ziekenhuizen verschillend gewerkt wordt... De controlefoto is ervoor om te zien of de contrastvloeistof zich goed in de buikholte verspreidt... Is dat zo dan is alles goed... Is het niet zo dan kan er wat verkleving zijn... Echter hoeft dit niet ernstig te zijn... Het belangrijkste is dat je eileiders goed doorgankelijk zijn en dat wordt met de hsg zelf bekeken... Dat ze het van de rontgen niet konden zeggen, is omdat ze er geen uitspraak over mogen doen... Dat is aan de gynaecoloog... Stel dat ze het op de rontgen verkeerd tegen je zeggen zou je ze aansprakelijk kunnen stellen. Op de rontgen hebben ze de kennis ook niet... Ze hebben alleen de taak om een foto te maken... Als er echt iets raars op te zien is, wordt er wel contact met je opgenomen hoor... Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen...