Ik had geen kraamzorg de eerste dag dat ik thuis was. Mijn zoontje en ik hebben eerst 6 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ik kwam thuis met zware stuwing en kon niet veel vanwege de keizersnede. Ik heb eerst overal achteraan moeten bellen, maar uiteindelijk bleek dat ik toch nog recht had op 2 dagen kraamzorg en omdat ik het aantal uren wel behield heb ik 2x 8 uur gehad.
Ik ben om 18.16 bevallen in het ziekenhuis en was om 21.15 alweer thuis! Wij hadden geen kraamhulp direct! We belde om 22 uur en toen vroegen ze wat we wilde: of gelijk iemand komen, of de volgende morgen. Nou was bekaf, hoppa volgende morgen maar dan! Dus de eerste nacht was gelijk spannend, maar super gegaan hoor, ik kon niks, dus mijn man was de pineut, eerste nacht in 1 keer: spugen, plassen en poepen, en dat allemaal over zijn handen heen! 1 voordeel, hij wist gelijk hoe het moest en poep, kots etc. interesseerd hem niks meer! Ik vond het niet erg, de eerste 24 uur slaapt een baby alleen maar, en als de voeding niet goed gaat, is ook geen drama want ze hebben reserve voor 42 uur! kus miek
Hoi, Ik ben dan wel thuis bevallen, maar ik wil toch ook even reageren. Rond 19.30 was de kraamhulp in huis, toen ben ik ook gelijk gaan persen. Om 21.05 is onze zoon geboren, daarna heeft de kraamhulp meegeholpen met de controles en verzorging van mij en ons zoontje. Ze heeft ook nog alles opgeruimd en rond 01.00 uur is ze, na het geven van instructies, naar huis gegaan. De volgende ochtend, rond 08.00, is de kraamhulp weer teruggekomen. Dus wij hebben na de bevalling er ook alleen voor gestaan, maar volgens mij is dat bij iedereen die 's avonds of 's nachts bevallen. Bij het intakegesprek hebben we een kraamzorgmap gekregen, daarin kon de kraamhulp elke dag haar verslag schrijven. In die map stonden ook instructies voor flesjes bereiden, bedje opmaken en kruiken klaarmaken. En het kraamzorgcentrum heeft altijd een 24-uurs telefoonnummer, dus mocht je midden in de nacht iets willen weten, dan kun je gewoon dat nummer bellen. Even uitleggen dat je net bevallen bent en vanuit het ziekenhuis bent gekomen en dat de kraamhulp pas de volgende dag komt. Groetjes Saskia P.S. Het lijk allemaal eng als je er vantevoren over gaat nadenken, maar als het eenmaal zover is, dan gaan de meeste dingen wel vanzelf. Het belangrijkste is dat baby's goed warm gehouden worden, een nachtje zonder voeding is geen ramp.