Hallo, Ik gebruik nu enige tijd paroxetine en hoop zwanger te mogen worden. Veelal lees ik over de mogelijke gevaren rondom het gebruik van de medicatie tijdens een zwangerschap. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de medicijnen wel door hebben geslikt / mensen die er mee gestopt zijn - en hoe dit gegaan is. Ik heb cold-turkey proberen te stoppen maar werd er doodziek van. Nu lees ik op internet dat dit vaak, heel vaak zo is bij het stoppen met paroxetine. Dat dit langzaam afgebouwd moet worden. Als ik het internet mag geloven dan kan het wel 1 a 2 jaar duren voordat je volledig afgebouwd bent. Als ik dit eerder had geweten, inclusief de mogelijke gevaren rondom gebruik tijdens zwangerschap, had ik dit medicijn niet willen slikken. Dus mochten er ervaringen zijn rondom het zwanger worden en het gebruik van de paroxetine / het niet gebruik van paroxetine (hoe afgebouwd?) - dan zou ik die graag horen! Alvast bedankt.
Je hoeft echt niet zoooo lang af te bouwen hoor 10mg per 2 weken minderen ongeveer is prima.. En ja je word er ziek van... En ja dat kan wel 2 weken duren... Helaas moet je daar doorheen
Bedankt Biny voor je reactie! Heb jij zelf ook paroxetine geslikt en geminderd met 10mg? Fijn te horen dat 't ook met 10mg geminderd kan worden. Had wat rond gevraagd in omgeving en hoorde daar geen goede verhalen over. Op internet had ik dit schema gevonden: Stoppen met seroxat: hoe stop je met seroxat? | Mens en Gezondheid: Diversen Ik ga het in ieder geval proberen - om het met 10 mg te minderen.
Ik weet niet hoeveel je slikt? Je moet het wel rustig aan dien En vooral niet om de dag gaan innemen, je bouwt er normaal gesproken en spiegel mee op... Als je het om de dag neemt zit er te Lang de tijd tussen waardoor het niveau in je bloed te veel heen en weer schommelt waardoor je er ook weer last van kunt krijgen Als je het fijner vind kan je ook per 5 mg afbouwen hoor, is alleen wat lastig om die kleine tabletjes te breken Ik had 20 mg dus ik was er zo vanaf Ik ben ermee gestopt een paar weken nadat ik wist dat ik zwanger was Meld het teouwens wel even bij diegene waar je onder controle/behandeling staat, ik zou het niet zomaar op eigen houtje mee stoppen, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een terugval Oid krijgt
Ik slik het ruim twee jaar, 20mg. Ben er zwanger mee geworden, niet in ronde drie zoals bij mijn zoon, maar na ruim anderhalf jaar. Weet niet of de paroxetine hierin een rol heeft gespeeld. Ronde zes vmk gehad. Het schijnt het veiligste middel te zijn voor tijdens de zwangerschap. Heb geen extra controles gehad, wel intake pop poli en uitleg over evt ontwenning bij de kleine. Moest 48 uur in t ziekenhuis blijven ivm controle baby. Maar zij was gewoon bij mij en is niet extra in de gaten gehouden. Wel na geboorte direct, voor ontslag nog een keer nagekeken door de ka.
Ik slik 50 mg. Ik ga het eens proberen om te minderen met 10 mg per 2 weken. Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik wens je een goede zwangerschap toe (zie inmiddels dat je alweer 22 weken bent )
Fijn te lezen Eva dat je kleine er geen hinder van ondervonden heeft! Wist niet dat het het 'veiligste' medicijn is, ook goed om te weten - en eventueel mee te nemen in overwegingen mocht het niet gaan zonder de paroxetine. Heftig om te lezen dat je een vroege miskraam hebt gehad. En of het er mee te maken heeft, daar krijg je geen antwoord op.... 1,5 jaar is lang trouwens - wat een geduld moet je gehad hebben! Maar, het is wel beloond dus! Ik ga eens bij de apotheek informeren naar een pillensnijder, bedankt voor de tip!
Oef, 50 mg is wel veel Ik zou eens goed overleggen wat het handigst is om te doen, ik denk dat je best kan afbouwen naar 30/20 mg maar of helemaal stoppen te doen is? Dat zou je echt even moeten overleggen En dankje!
Volgensmij kun je er beter van te voren mee stoppen. Volgensmij heb je door anti depressieva voor en tijdens de zwangerschap meer kans op hartafwijkingen bij de baby
Ga aub niet zomaar op eigen houtje afbouwen/stoppen. Ik neem aan dat het niet gebruikt vanwege zweetvoeten Ga in gesprek met je behandelaar/diegene die het voorschrijft! Afbouwen kan heel goed gaan, maar ook heel fout... Als je eigen behandelaar weinig ervaring heeft met deze medicatie en zwangerschap, vraag dan een verwijzing voor de POP-poli. Dit is een gecombineerd spreekuur van een gynaecoloog, psychiater en kinderarts. Zij kunnen je alle informatie geven die je zoekt en die bij jouw situatie past. Ik gebruik tijdens deze zwangerschap fluoxetine 40 mg. Dit kan geen kwaad voor de baby (kans op een open ductus +0,5%), maar ik mag bijvoorbeeld geen borstvoeding geven, omdat dat wel gevaarlijk kan zijn. Wat ik ondertussen ook wel heb meegekregen is dat het veel belangrijker is dat a.s. moeder zich goed voelt! Een a.s. moeder die koste wat het kost stopt met medicatie, maar zich daaronder beroerd voelt kan veel gevaarlijker zijn voor een kindje (in de maak) en ook zwanger worden gaat lang niet zo 'gemakkelijk' als je niet lekker in je vel zit. Succes met alles!!
Ik zou in samenspraak met je arts deze medicatie geleidelijk afbouwen. Zeker niet op eigen initiatief omwille van het ernstige risico. Ik zou zeker afbouwen alvorens zwanger te zijn. Het is een heel gevaarlijk medicijn tijdens de zwangerschap.