Naar kdv laten blijven gaan of niet? (sondevoeding)

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Snoopy1979, Nov 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Hoi,

Ik worstel hier al een tijdje mee en weet gewoon even niet wat ik nu het beste kan doen. Ik wil graag even jullie meningen horen.

Sinds 2 maanden gaat Lisa naar het kdv. Ze krijgt sondevoeding en iemand van het kinderwijkteam doet daar de voedingen. Op zich allemaal prima geregeld. De eerste 3 keren heeft Lisa door eenkennigheid de hele dag gehuild, nu gaat het prima. Behalve als er iemand anders dan de vaste medewerkster van het kinderwijkteam komt, daar wil ze dan niets van weten (zeker als die eerst de sonde moeten inbrengen, dan vindt ze haar meteen niet meer lief ;)) maar de leidsters vindt ze erg lief en dat gaat dan dus prima.
    Het gaat dus op zich wel goed, maar:

- Ze snottert veel, waardoor de pleisters snel loslaten. De leidsters zijn niet ervaren in het plakken en hebben het vaak natuurlijk erg druk, waardoor de sonde er nog wel eens uit ligt. Het is voor Lisa erg belastend als de sonde opnieuw ingebracht moet worden. Thuis gaat ie er eigenlijk nooit uit.
    - Doordat ze naar het kdv gaat snottert ze meer, waardoor we thuis dus ook vaak wat pleisters moeten vervangen. Dit is ook niet erg leuk voor Lisa.
    - Op het kdv spuugt ze veel meer dan thuis, toch een beetje stress denk ik. Maar ook doordat ze verkouden is spuugt ze meer. Ze spuugt op het kdv de sonde ook wel eens uit (door haar mond dus), dit is erg vervelend en gebeurt thuis helemaal nooit.
    - We zijn druk bezig met hapjes en uit een beker drinken, ik vind het moeilijk om dit aan een ander over te laten. Maar op zich is dit niet echt een punt waardoor ik nu zo erg twijfel om haar wel of niet naar het kdv te laten blijven gaan.

Voor mijn gevoel zou ik Lisa het liefst thuis houden. Als mijn baas het goed vindt zou ik dan in de avonden kunnen gaan werken. En Lisa weer naar het kdv laten gaan als ze goed kan eten. Hopelijk is dit over een maand of 5. Maar:

- Ze vindt het leuk op het kdv, verder gaat het ook erg goed (slapen, spelen, ze vindt de leidsters lief). Ontneem ik haar dat dan niet?
    - Het gaat maar om 1,5 dag, doe ik niet te moeilijk?
    - Hoe zal het gaan als ze straks met 1 jaar wel weer gaat? Moet ze dan niet weer verschrikkelijk wennen? Zou het dan helpen haar mee te nemen als ik Eva op ga halen, zodat ze wel met de omgeving vertrouwd blijft?
    - Erg gezellig is het niet als ik straks 3 avonden in de week moet werken, daarbij vind ik het ook wel eens lekker niet de hele tijd de zorg voor haar te hebben. Ze is heel makkelijk hoor en ik vind het ook echt leuk, maar eventjes je niet bezig hoeven te houden met pleisters plakken en spugen is ook wel lekker ;). Straks is het dus dubbelop: en voor Lisa zorgen, eten maken, eten, kinderen naar bed en aan het werk. Gaat me dat niet veel meer opbreken? Woensdag overdag kan ik wel blijven werken, dan is mijn vriend thuis.

Het stomme is, als ik haar wegbreng heb ik er niet zoveel moeite meer, het ophalen vind ik ook erg leuk, Lisa is dan altijd erg vrolijk, ik ben altijd benieuwd hoe het gegaan is. En ik kan het vaak goed van me af zetten. Maar altijd voordat ik haar moet brengen (vanmiddag gaat ze weer) heb ik een brok in m'n keel, zeker als ik zie dat de pleisters zo snel loslaten of als ze thuis al veel moet spugen.

Bedankt voor jullie meedenken alvast!

2. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    O jé wat moeilijk!! Als de problemen met de pleistertjes en de sonde niet onoverkomelijk zijn, is het misschien goed om haar te laten gaan. Het klinkt alsof de optie waarbij jij thuis bent en de avonden gaat werken, je misschien toch gaat opbreken na verloop van tijd. Je moet zelf ook lekker in je vel zitten om goed voor je kids te kunnen zorgen he?
    Dus ik neig naar KDV :). Maar alleen jij kunt beslissen natuurlijk!

Ik begrijp je dilemma trouwens heel goed, ik vind het ook nog steeds moeilijk om de juiste keuzes te maken v.w.b. KDV :)

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Dank je voor je reactie! Mijn vriend denkt er ook zo over: ze is vrolijk als we haar ophalen, doet het verder helemaal prima, is vrolijk, slaapt goed. Dat is ook wel zo. Maar net ook weer, ze had geslapen en haar pleisters helemaal los gesnotterd en heel erg huilen, zo zielig. Dan denk ik, als ze niet naar het kdv gaat, is ze misschien veel minder snotterig, ze pikt daar natuurlijk alles op. Bij Eva was het net zo, die was totdat ze 1 jaar was constant verkouden.
    Aan de andere kant, het is nog maar voor 5 maanden, dan is de sonde er hopelijk uit. Pffffffff echt een moeilijke gevoelskwestie.

4. Sijke

Sijke Bekend lid

Zou je het ook kunnen bespreken met de leidsters? Of één waar je een goede band mee hebt? Misschien kun je hen nog eens instrueren over het pleisters plakken of vragen of degene die de voeding komt geven ook beter op de pleisters let?

Ik denk dat het juist voor haar en jezelf ook goed is als iemand anders de zorg af en toe overneemt, zeker als het maar om anderhalve dag gaat zou ik het denk ik zo laten, maar ik snap wel dat je twijfelt hoor!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Ik heb toevallig woensdag een gesprek gehad op het kdv over de kinderen (is elk jaar). Heb het er ook over gehad en ik ga ze ook laten zien hoe ik de pleisters plak, want ik heb het idee dat ze het een beetje eng vinden en dat snap ik ook heel goed. En ze doen echt hun best, maar het is gewoon lastig als je er niet ervaren in bent. Ik haalde haar net uit bed en het zat weer los, terwijl ik toch echt wel goed plak. Dus het ligt ook echt niet altijd aan hun ;). Ik hoop dat het dan na verloop van tijd beter gaat, alhoewel het nog maar een paar maanden is, hopelijk. De mensen van het kinderwijkteam plakken echt heel goed, niets op aan te merken. Maar als Lisa erg snottert moet ik het soms al na een uur vervangen en zo vaak komen ze niet voor een voeding.

Ik vind het wel fijn om jullie meningen te lezen. Want voor mezelf ligt het nogal gevoelig zeg maar, jullie kijken er toch wat objectiever naar ;)

6. adi

adi Niet meer actief

Ik denk inderdaad dat je het bespreekbaar moet maken. Als jij het hebt kunnen leren om pleisters te plakken, kunnen zij het ook wel. En natuurlijk hebben ze het druk, maar als het de vraag is om haar wel of niet naar KDV te laten gaan zullen ze misschien samen met jullie naar een oplossing zoeken.

Ik snap je twijfels hoor, en inderdaad is ze veel snotteriger doordat ze daar alles oppikt. MAAR, het is nu ook de tijd van het jaar dat ongeveer alle kinderen snotterig zijn. Als je haar thuis houdt, en Eva wel laat gaan, gaat ze het niet alsnog van Eva oppikken?

Zij is nu niet op de leeftijd dat ze KDV enorm gaat missen natuurlijk. Echt samen spelen kan ze nog niet, en thuis heeft ze haar zus ook wel (is niet alleen). Maar als ze straks met 1 jaar teruggaat, zal ze wel enorm moeten wennen. Dat is de moeilijkste leeftijd. Wij gaan straks verhuizen, en ik durf de kinderen niet te verplaatsen naar andere KDV vanwege wen-problemen op deze leeftijd. Dan maar op en neer rijden.

Als ik je verhaal lees neig ik ernaar om haar te laten gaan en dan samen met KDV op zoek te gaan naar een oplossing met pleisters.
    En wat ik denk dat een heel groot voordeel voor Lisa zal zijn de komende maanden: ze ZIET daar andere kinderen eten. Kinderen die net zo groot zijn als zij. Als ze binnenkort los kan zitten zal ze met andere kindjes aan tafel mogen, misschien dat ze dan sneller zal willen eten?

heel veel succes!

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Op zich moet het wel kunnen ja, het pleisters leren plakken, maar het is ook een kwestie van ervaring erin krijgen. Ik plak 7 dagen per week, 4 keer per dag die pleisters, op het kdv is het maar 1 of een halve dag (verschillende leidsters op die 2 dagen). Het is gewoon best lastig. Vandaag was er weer iemand van het kinderwijkteam en die had dus niet goed geplakt, maar goed, het zat wel vast en de sonde is er ook in blijven zitten, dan vind ik het wel goed :).

Het klopt wel dat ze van Eva ook wel wat zal meepikken, ook al zou ze niet meer naar het kdv gaan, maar ik denk wel minder, want op het kdv is de lucht natuurlijk gevuld met allerlei virusjes de hele dag ;). En dat iedereen momenteel snotterig is, dat klopt inderdaad, ik hoor het overal.

Ik voorzie inderdaad ook wel problemen als ze straks met 1 jaar pas weer zou gaan.
    Over het aan tafel zitten, ze zit nu altijd bij een leidster op schoot als ze aan tafel zitten en ze wil ook alles in haar mond doen, een leidster vroeg laatst of ze echt niets mag ;). Maar ze kan het nog niet (brood dan), daar gaan we nu rustig mee beginnen op de manier dat voor haar goed is. Maar ze wil het wel gelukkig, ze is het alleen snel zat of is moe (mondmotorisch gezien).

Vanmiddag ging het dus heel goed, ze hebben de pleisters vaak moeten plakken en blijkbaar is het goed gegaan, want de sonde zat er nog netjes in. Ze heeft zowaar niet eens gespuugd, terwijl ze dat vanochtend thuis wel behoorlijk had gedaan na de 2 voedingen. Nu kijk ik er ook weer wat positiever tegenaan :). Ik hoop dat ze het plakken gewoon goed oppikken en het goed blijft gaan.

8. tulip

tulip Niet meer actief

Ik weet niet of mijn mening objectief genoeg is;), maar ik zou het echt even met die meiden bespreken. Ze zullen jouw zorgen dan wel begrijpen denk ik. Met het plakken: er is geen leidster die er beide dagen is???? Dan is er van de andere groep misschien wel een leidster die er beide dagen is, of de unitmanager?? Dat 1 iemand zich daarover ontfermt, zodat het voor haar ook een routine kan worden.

Ik denk dat de stap wel groot voor haar is om met een jaar weer terug te gaan. Dat is meestal wel een moeilijke leeftijd.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Tulip, jouw mening is juist wel objectief, of in ieder geval, vanuit een ander oogpunt dan die van mij en misschien wat meer gebaseerd op je ervaring als leidster op een kdv.
    De unitmanager, daar zat ik vanavond dus ook al aan te denken ;), ze is er bijna altijd, ik vind het wel een goed idee. Ik ken haar alleen nog niet zo goed en moet nog een beetje aan haar wennen ;) (ze zit er nog niet zo lang). En Lisa ook vooral, dat is een beetje een nadeel, ze is erg eenkennig. Moet ze eerst dus maar even goed wennen aan haar. De leidsters die er op maandag zijn, zijn er allemaal op vrijdag niet en andersom, dus dat gaat niet.

Ik ben er ook bang voor inderdaad dat het met 1 jaar moeilijk gaat worden om weer terug te gaan, het is dan sowieso een moeilijke leeftijd, ook al gaan ze er al maanden naartoe. Toch maar even volhouden dan... Vandaag ging het goed dus dat geeft me toch weer een positiever gevoel erover :)

10. tulip

tulip Niet meer actief

haha, gelukkig. De unitmanager was ook zomaar een idee hoor, omdat die er vaak veel dagen is. Het lijkt mij voor Lisa het beste als 1 iemand dit op zich neemt.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Snoopy, hoe is het vooruitzicht mbt de sonde? Hoelang zal ze hem waarschijnlijk nog nodig hebben? Als ze over kan op hapjes, en zo voldoende binnenkrijgt, kan de sonde er dan uit? Of is dat nog niet zeker? Ze is wel geinteresseerd in dingen in haar mond lees ik, dus het zit er wel aan te komen dat die sonde er ooit uit mag?

Ik bekijk namelijk even vanuit verpleegkundig oogpunt. Op mijn werk hebben we de ervaring dat mensen die langdurig sondevoeding nodig hebben, een PEG sonde krijgen. Dat is even heel wat anders hoor, die zit niet door de neus of mond maar boven de navel, door de buik heen direct in de maag. Dat is dus een ingreep, maar het voordeel is dat je de sonde niet ziet, dat de sonde er bijna nooit uit zal gaan ( Eens in de 6-8 weken wissel je hem, en als je er voorzichtig mee omgaat zal hij er echt maar heel soms per ongeluk uitgaan bv bij onrust of grof stoeien/spelen ) Maar ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jullie presies is, of dit een optie is.

Ik vind het trouwens al heel knap dat jullie Lisa naar het KDV laten gaan, het is toch een zorgenkindje en dat loslaten voor die anderhalve dag in de week vind ik erg knap!

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Suus, we hopen dat ze rond haar verjaardag van de sonde af is. Van een pegsonde is dus geen sprake, aan de ene kant gelukkig, aan de andere kant ervaar ik het gedoe met de pleisters als het ergste. Het telkens plakken, de rode en soms kapotte wangen, de angst dat de sonde eruit ligt. Al kan het met een pegsonde ook mis gaan, maar minder snel denk ik, al gaat het bij ons erg goed (thuis) met de neus-maagsonde. Toen ze nog niet naar het kdv ging heeft de sonde er 8! weken in gezeten.
    Ik wist eigenlijk al vrij snel dat ik Lisa naar het kdv wilde laten gaan, verder is er namelijk helemaal niets mis met haar en juist ook daarom wilde ik haar net als Eva laten gaan. En eigenlijk gaat het, ook wat mijn gevoel betreft, best goed. Ik kan het goed loslaten. Scheelt ook wel dat ze ons 2e kindjes is en dat ik de leidster al bijna 2 jaar ken inmiddels. Ik heb alle vertrouwen in ze. Alleen dat pleisters plakken is gewoon lastig.

Wel fijn jullie reacties, daardoor heb ik er nu echt een beter gevoel over om haar te laten blijven gaan. Als het weer een keer wat minder gaat probeer ik mijn gevoel maar wat meer opzij te zetten ;)

13. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik vond bij Ymke op de leeftijd het kdv moeilijk en nu vind ik het weer moeilijk. Ik begrijp je dus heel goed, want Lisa heeft ook nog die sonde erbij! Maar ik dwing mezelf om naar mijn kind te kijken. Is hij vrolijk? Is hij uit zijn doen? En dat is allemaal okee, dat is het belangrijkste.
    Ymke is met ruim een jaar naar een ander kdv gegaan, en dat wennen was veel en veel heftiger dan toen ze een baby was. Duurde wel een week of 4/5 tot ze niet meer hoefde te huilen bij het afscheid.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Het enige moeilijke vind ik de sonde. Verder heb ik er echt totaal geen moeite mee, gelukkig, dat scheelt een hoop, anders had ik het echt niet getrokken. Ik weet dat ze daar in zeer goede handen is en als ik zie hoe Eva het er al jaren naar haar zin heeft dan denk ik: dat zit wel goed :). Maar ze doet het er ook echt prima.
    Als we haar ophalen is ze altijd vrolijk, nooit uit haar doen, alleen erg moe, maar gaat altijd zonder problemen slapen thuis.
    Lisa heeft de eerste 3 keer dat ze ging alleen maar gehuild, echt heel zielig, ik zag het hele kdv plan al in duigen vallen, dacht dat ze nooit zou wennen. Ze miste ons gewoon verschrikkelijk. Daar heb ik het wel heel moeilijk mee gehad (zeker omdat ze al zoveel heeft meegemaakt), maar ik ben nu blij dat we hebben doorgezet. Maar nog een keer hetzelfde gedoe en dan als ze al ouder is zie ik echt niet zitten.

Het moeilijke is dat ik dus niet zie hoe ze is als ze een nieuwe sonde krijgt daar, huilen zal ze zeker doen (doet ze thuis ook), maar ik ben wel bang dat ze er daar wat meer overstuur van is. Dat ze daarom ook meer spuugt en soms zelfs de sonde uitspuugt (gebeurt thuis nooit). Pfffff kwestie van loslaten dan maar denk ik... Wat kijk ik er naar uit zeg als ze straks 'gewoon' eet (zo gewoon is het niet voor ons ;)). En ondertussen proberen vooral volop te genieten van onze lieve kleine vrolijke baby :)

Ze doet trouwens mee aan baby van de maand, dus als jullie willen stemmen, graag! :)

15. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

Aug 31, 2008
    2,055
    0
    0
    Zeeland
    Je gaf aan dat het in overleg met je baas mogelijk zou zijn om misschien 's avonds te werken. Is het in overleg met hem ook mogelijk dat je een andere dag werkt dan je nu doet? Zodat Lisa op een andere dag naar de opvang gaat en dus wél 2 dagen dezelfde leidster heeft? Die dus allebei die dagen kan plakken?

Verder denk ik dat je zelf eigenlijk ook wel het gevoel hebt dat het goed voor haar is op het KDV. Je doet het super en je hoeft je niet schuldig te voelen dat jij ook af en toe eens pleister-en-spuug-en-sonde-vrij wilt hebben!

Succes!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Een andere dag naar het kdv en andere dagen werken zou misschien wel kunnen, weet ik eigenlijk niet. Maar Eva moet dan ook op een andere dag. En dan moeten ze 2 dagen achter elkaar, want papa is op woensdag altijd vrij en dan werk ik. Dus dat vind ik geen optie, ik vind het wel fijn dat het nu zo verdeeld is. Maar wel bedankt voor de tip, had er sowieso nog niet aan gedacht.

En ik doe m'n best me niet schuldig te voelen, ik voel me vooral ook schuldig dat ik zelf het beste kan plakken, maar er dan niet voor haar ben. Het was makkelijk geweest als ik om de hoek had gewerkt, had ik tussendoor even de pleisters kunnen doen. Maar dat is nu eenmaal niet zo. Loslaten is soms best moeilijk...

17. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    ik heb niet alle reacties gelezen hoor, maar hier gewoon even mijn berichtje :)

Als jij er wel een goed gevoel bij hebt hoe het gaat; gewoon doen. Heb je een ik-weet-het-niet gevoel, maak alles waar je mee zit bespreekbaar met het KDV. Probeer oplossingen te vinden, misschien lijken sommige problemen nu onoverkoombaar, en blijken ze makkelijk oplosbaar te zijn!
    Als je er echt geen goed gevoel bij hebt, ga eens verder kijken.
    Wat dacht je bijv. van een medisch kinderdagverblijf? Ik weet niet wanneer je daar een indicatie voor krijgt, maar misschien is het wel wat.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Vandaag is ze de hele dag naar het kdv gegaan en de sonde is blijven zitten!!! Vanochtend had ik zo'n rotgevoel erover, zat helemaal te huilen, op het kdv ging het wel weer met mij en vandaag is het dus ook goed gegaan met Lisa :). Alleen spuugt ze daar veel, thuis de laatste week ook echt overgeven na een voeding (je hoort het echt omhoog komen, niet een simpel mondje terug, maar ze spuugt niet veel uit), dus dat ga ik even overleggen met de wijkverpleegkundige en kinderarts.
    Medisch kdv komt ze niet voor in aanmerking, omdat er eigenlijk niets mis is met haar. Dat wilde ik zelf ook niet eigenlijk, want er zitten daar ook kindjes met 'echte' problemen. Ze heeft ook geen eettherapie nodig ofzo, want ze doet het eigenlijk erg goed, alleen gaat het iets langzamer. Vandaag heeft ze op het kdv fruithap op, ik geef altijd 2 ijsklontjes, maar dat was echt heel snel op, terwijl ze thuis de laatste hapjes nooit hoeft. Dus de volgende keer krijgt ze meer mee en kan er wat van de voeding af. Ze heeft er ook wat brood op. Het gaat echt heel goed.
    Vanochtend heb ik ook even laten zien hoe ik de pleisters plak en dat vonden ze wel fijn. Ze laten het liever aan de wijkverpleegkundige over, maar plakken wel als het nodig is. Ik heb het idee dat het echt wat beter gaat nu. Hopelijk blijft het zo!

19. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

Aug 31, 2008
    2,055
    0
    0
    Zeeland
    Super dat het zo goed ging vandaag! En dan nu maar hopen dat het zo goed blijft gaan! :D (vast wel!)

20. rfz

rfz Nieuw lid

Nov 22, 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb je verhaal en reacties met grote inleving gelezen. Ik vind dat je er heel goed mee om gaat! En naar mijn idee nog even volhouden.

Ons dochtertje van 3 mnd heeft ook sondevoeding en zou volgende week starten op het KDV. Toen wij vorige week de details gingen bespreken met de lokatiemanager bleek dat zij haar helemaal niet wilde plaatsen ivm de sonde! Is dat voor jullie nog een strijd geweest, om haar geplaatst te krijgen?

Ons gevoel is dat het totaal onterecht is. Ze zegt dat ze het gevoel heeft dat ze niet de juiste zorg voor mijn dochter kan geven. Maar als we haar direct vragen welke zorg ze dan precies niet kan leveren, komt er niet direct een antwoord. Zelfs toen wij zeiden dat wij zelf de voedingen willen doen, wilde ze haar nog steeds niet plaatsen.

Wij hebben nu een groot probleem. Het is geen stijl dat je 2 maanden van te voren ja zegt en 2 weken van te voren toch weer nee. En er is buiten de voedingen (die wij geven notabene!) helemaal niets met haar wat anders is dan andere kinderen. Je hebt natuurlijk de kans dat de sonde eruit gaat. Ik herken het losse pleisterprobleem... Onze dochter wrijft hem los, omdat het jeukt en snot en tranen helpen dan om hem los te weken. Ik vervang hem ongeveer om de dag. Kunnen jullie de sonde zelf terugplaatsen of doen de verpleegkundigen dat? En waar heb je geregeld dat iemand van het wijkcentrum? de voedingen komt doen?!

Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn?!

Share This Page