Hallo allemaal, 20 maart ben ik bevallen van een zoontje. Ik heb een vraagje over het leren van een dag en nachtritme. Bij mijn dochter weet ik niet meer hoe dat ging. Hij heeft het namelijk nog omgedraaid, overdag slaapt die eigenlijk na elke fles en moet ik hem er vaak voor wakker maken maar snachts komt die moeilijk in slaap en zelf al om de twee en half uur voor de fles. Nu zit ik te denken zou het helpen om hem een half uurtje ofzo voor de fles van half 11 savonds wakker te maken zodat die weer moe de fles krijgt? Nu ben ik wel bang dat het huilen is vanaf het moment dat ik hem wakker maak want dan heeft die altijd meteen honger, dan ben ik alleen bezig om hem stil te houden een half uur lang. Hoe doen/deden jullie dit? ( ik snap dat het tijd nodig heeft maar wil graag wat advies)
Vooral met licht en donker rekening houden, geen gordijnen dicht doen overdag. En eventueel proberen wat langer wakker te houden overdag. Maar uiteindelijk heeft het toch echt tijd nodig haha
Dit, maar overdag zou ik zelfs niet kiezen voor wakker houden. Aanleren van nieuw gedrag kost voor een volwassene volgens mij 28 dagen, dus van een kleintje zou ik zeker niet minder tijd verwachten. Mijn ervaring is dat de eerste drie maanden het een beetje aanpassen is aan je kindje en dat je pas daarna echt resultaat kan boeken met eigen interventies (rituelen e.d.).
Ik heb de kleintjes altijd overdag wakker gemaakt. Nog steeds. Max 4 uur tussen de flessen. S avonds heb ik een vast ritueel, lekker instoppen, liedje, kusje, 1 x muziekuiltje aan. Zij weten dat het nacht is. Toen wij nog nachtvoedingen hadden was het "zakelijk" voeden. Geen licht aan en geen gezelligheid.