Over een week gaat ons meisje naar haar nieuwe kamertje en haar nieuwe bedje (peuterbed). Ik heb er gewoon een datum voor geprikt, en dan moet het maar gebeuren. Ik lees ook al een topic over dat ze niet in slaap komen, niet meer doorslapen, erbij moeten blijven, noem maar op! Ik was toch echt van plan om ze er gewoon in te leggen (ze kan er zelf in en uit....), verhaaltje lezen, en weer te vertrekken. Er is vast geen beste manier, maar ik hoop op wat tips om het tot een succes te maken. Overigens verhuis ik al haar vertrouwde accesoires van haar huidige kamertje mee naar haar nieuwe kamertje. Ze heeft het kamertje al gezien, en mag er soms eventjes spelen. Mijn meisje hecht erg aan vertrouwde dingen, en is niet zo van de veranderingen, dus ik ben benieuwd.... Misschien even door de zure appel heen? Ze is nu 2 jaar en 2 maanden... thanks!
Onze uk lag tot anderhalve week terug bij ons. Jaja, tussenin. En is van de 1 op de andere dag naar haar eigen nieuwe, gepimpte kamertje gegaan. Groot bed, geverfd, beesten op de muren geverfd etc. In de week dat we haar kamertje gepimpt hebben, hebben we haar steeds weer verteld dat dit nu haar kamertje is, en haar bed, en dat ze nu hier gaat slapen. Ze slaapt er beter dan bij ons in bed (minder vaak wakker) en is geen minuut bang geweest of gehuild omdat ze niet wist waar ze was. Mijn ervaring dus (met een kindje 1jr10mnd): voorbereiden door er enthousiast over te vertellen, uitleggen dat papa en mama er altijd zijn en dat ze ons mag roepen, en dat deze moooooooie kamer met de schildpad en de giraf HAAR mooooooie kamer is! Verder: houdt het leuk. Niet dwingen, niet laten huilen oid. Haar nieuwe kamertje moet een feest zijn. Het lukt vast hoor!!
Ik zou dan sowieso hetzelfde riedeltje doen zoals jullie haar nu naar bed brengen en elke dag nu vertellen (en evt. laten zien op de kalender) wanneer ze naar haar nieuwe kamer mag. Zo heeft ze tenminste overzicht. Pushen ben ik met niks geen voorstander van, het moet wel leuk blijven allemaal... Succes! Gaat vast goed komen! Hier was Joris 1,5 toen hij een peuterbed kreeg, maar had wel zijn babybedje nog opstaan. Mocht hij echt niet willen of het slapen lukte niet, dan kon hij tenminste naar zijn vertrouwde bed. Gelukkig ging het meteen goed en na 2 dagen was zijn babybedje opgeruimd...
hier ook een zoontje dat zich hecht aan gewoontes en rituelen; rustig tiepje, dus we hadden wel een beetje 'gedoe' verwacht met het overstappen naar een peuterbedje.. Maar NIETS van dat alles! We hebben samen met hem zijn ledikantje uit elkaar geschroefd en per onderdeel aan de baby 'gegeven' en daarna zn nieuwe bedje in elkaar geschroefd. Natuurlijk met veel bombarie en wauw-wat-een-stoer-grote-jongens-bed! geklets. Hij was laaiend enthousiast in de weer met de schroevendraaier en wilde zn bedje al in toen de lattenbodem er nog niet eens in zat! Met zn middagtukje kon hij er voor het eerst in slapen, dat vonden we hanbdiger dan 's nachts voor het allereerst. Verder het hele bedritueel het zelfde gehouden en het ging meteen prima! Hij slaapt wel nog steeds in dezelfde kamer, dat scheelt misschien ook...
Wij hebben bij Rick hem eerst in z'n ledikant overgedaan naar z'n nieuwe kamer. Z'n grote bed stond er ook al, maar ik wou hem rustig laten wennen. Hij was dan ook nog geen 2 en ik vond het vrij jong voor een groter bed. Dat ging op zich best goed. Maar hij wilde zelf ineens in z'n grote bed slapen. Ging goed, tot hij ontdekte dat hij er zelf uit kon. Dat was drama. We hebben een tijd lang boven gezeten en elke keer als hij eruit kwam hem zonder wat te zeggen hem weer terug leggen. Heeft wel een tijd geduurt voordat het goed ging, Maar als ik jou was zou ik het gewoon proberen, niet teveel aandacht aan besteden als ze naar bed gaat. Alleen in de voorbereiding duidelijk maken dat dat haar nieuwe kamer is.
Madelief, volgens mij heb je het super goed overdacht. Het eerst spelen, langzaam aan wennen belangrijke spullen mee verhuizen. Ik denk dat je meer dan dat niet kan doen. Ik zou met haar als ze echt over gaat samen haar speelgoed verhuizen zodat ze ook heeft meegeholpen en daar duidelijk bij vertellen dat het nu haar kamertje is. Wij hebben dit nu al 2 keer gehad, de jongste slaapt nog in haar ledikant. Maar bij beide kinderen helemaal geen problemen. Gewoon het zelfde ritueel aangehouden het ging meteen goed. Ze kwamen allebei hun bed niet uit en maakte geen problemen. Het hoeft dus geen drama te worden. Ik zou er niet te lang meer mee wachten. Nu gaat ze over omdat ze ene grote kamer krijgt maar hoe langer je wacht, hoe dichter het bij de nieuwe baby komt. Het zou vervelend zijn als ze straks het idee krijgt dat ze uit haar kamer moet voor de nieuwe uk.
ze hoeft niet perse naar een nieuw kamertje, maar haar zusje komt straks op het kleinste kamertje, wat ook haar babykamertje was. Ze slaapt nu voor de 3e nacht in haar nieuwe kamertje, en het gaat super! De eerste avond was een drama, huilen, snikken, helemaal in paniek. Eerst stoer doen maar toen t puntje bij paaltje kwam wilde ze toch niet. We hebben gelukkig volgehouden, steeds terug in bed gelegd. Wel getroost, want het was echt paniek... En steeds maar zeggen hoe leuk het is op haar nieuwe kamertje. De volgende dag ging het al met het middagslaapje perfect! Ze was natuurlijk doodmoe..... Ook nog even zitten spelen in bed, terwijl ze moest slapen. Nou ja, dat moet ze dan zelf ook maar uitzoeken. En nu gaat ze (ook gisteravond al) meteen als een roosje slapen...... O ik ben zo trots op mn meisje! En ze vind het ook echt superleuk nu... Over een paar weekjes beginnen we met de babykamer weer op te leuken, als ze helemaal gewend is. Wat een mijlpaal zeg.... en wat is ze ineens een grote meid.... Dus ik zeg maar zo: Het kan dus ook goed gaan en heb me druk gemaakt om niks. Alleen die ene avond dan... Dank meiden voor jullie steun, project nieuwe kamer is gelukt!!