Hoe lang moesten jullie kindjes wennen aan het kdv?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Diesel82, 27 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Hoi moeders,

Even een vraag. Ik weet dat het een lastige leeftijd is waarop we onze dochter voor de eerste keer naar het kdv brengen, maar er is nu weinig anders mogelijk. Nu heeft ze vandaag haar tweede wen dag en bij het wegbrengen had ze dikke tranen toen ik weg liep.
    Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat ze er aan gewend waren en kan ik zelf nog iets doen om het voor haar makkelijker te maken?

Bedankt!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Eerlijk.. Mijn jochie ging met 15 maand voor het eerst. En heeft die 1e maand direct 2 ooronstekingen gehad, waardoor het wennen ook niet optimaal ging.
    Het afscheid nemen is nog lang lastig gebleven, geloof tot zeker 21-22 maand (bij 18 maand ook nog groepswissel). Wel was het snel goed overdag. Dat gaf eigenlijk weinig problemen. hij at, sliep, speelde prima. Alleen de 2e keer wennen hebben ze gebeld dat hij echt niet stil te krijgen was, en heb ik hem eerder opgehaald. Daarna was hij na 10-20 minuten wel steeds stil en rustig.

Het afscheid was dus erg moeilijk, maar overdag was het wel goed..

3. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Mijn zoontje gaat al sinds hij 11 weken was naar het KDV en we hadden nooit problemen, maar sinds kort huilt hij ook af en toe als ik wegga :( Helemaal niet leuk!! Maar het hoort er gewoon een beetje bij, zeker als ze wat groter zijn.
    Wat bij mij heel goed helpt: ik kan vanaf buiten door het raam naar binnen gluren, dus als hij huilt bij mijn vertrek dan loop ik buiten even naar het raam en spiek even of hij blijft huilen :) Tot nu toe is het nog nooit gebeurd dat hij nog steeds huilde als ik bij dat raam aan kwam!! Dat stelt me wel gerust :)

Het komt vast helemaal goed, hoor, zeker als je meisje de leidsters beter kent en zich wat meer thuisvoelt daar. Dat merk ik nl bij mijn zoon ook: als zijn favoriete 'juf' er is, zet ie me bijna eigenhandig het lokaal uit..... ;)

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

tranen bij het weglopen is heel normaal en heel gezond. Dit betekent dat ze goed gehecht is aan jou. Belangrijker is hoe ze het na het afscheid doet. Is ze vrolijk, maakt ze contact, eet en slaapt ze goed. Sommige kindjes doen dit gelijk, anderen hebben meer tijd nodig (van een paar dagen tot een paar weken) en een enkeling went nooit.
    Voor de mama's is het vreselijk dat huilen maar heeeeel vaak is het huilen nadat mama uit beeld is verdwenen heel snel over.
    Mijn tip: hou het afscheid overzichtelijk, kort maar wel duidelijk. Sluip niet weg maar zeg duidelijk dat je weggaat en dat jij (of papa) haar straks weer komt halen. Blijf vrolijk en zwaai en GA! (niet teruggaan, liever later even bellen. Een KDV zal echt niet tegen je liegen als het echt niet gaat!)

5. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn kinderen gingen beide vanaf 3 mnd naar het kdv, maar mijn zoontje is wel van kdv veranderd toen hij 14 mnd was. Het heeft toen ongeveer een maand geduurd voordat hij eraan gewend was. Ineens iedere keer huilen bij het afscheid, terwijl hij dat daarvoor nooit deed.
    Na die maand ging het goed, hij gaat er met veel plezier naartoe.

Qua tips ben ik het helemaal eens met Cygnet.

6. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Hier weggebracht vanaf 11 of 12 weken.
    Toen gaf hij geen kik, maar ze zijn dan ook nog zó klein dat ze er gewoon weinig besef van hebben.
    Wel huilde hij gedurende de dag best geregeld toen hij nog zo jong was.
    Sinds hij een jaar is huilt hij als ik vertrek, maar dat houdt na 10 seconden op. Dus echt het afscheid nemen vindt hij moeilijk. Als ik hem ophaal, straalt hij van oor tot oor en ziet hij er alles behalve ongelukkig uit. Hij speelt er altijd met heel veel plezier en heeft het echt naar zijn zin.
    Maar goed, hij huilt dus nog steeds bij het 'vertrek' moment. En da's niet leuk weggaan....

7. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Net ons dochtertje opgehaald, was ze aan t huilen omdat ze speelgoed tegen haar hoofdje had gehad. Verder was het goed gegaan, lekker gegeten en gedronken en gespeelk met de andere kindjes. Vorige week is ze daar al blijven slapen en ook dat ging, boven mijn verwachting, goed. Ze sliep zonder moeite in en heeft 1 1/2 uur geslapen. Volgende week voor het eerst een hele dag. Zal vast goed komen.

8. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier vanaf 10 weken naar het kdv en nog nooit problemen gehad. maar ze is ook nog maar 7 maanden nu, dus kan nog komen :)

9. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Hier vanaf 3 maanden beide kinderen weggebracht en nog nooit problemen gehad. mijn dochter (en mijn zoon tot nu toe ook niet) heeft nog nooit gehuild wanneer ik weg ging. Sterker nog, ze kijken niet eens meer naar me om :(
    Wel sliep mijn dochter het eerste jaar erg slecht op het kdv, mijn zoontje slaapt er ook bijna niet.
    Ze gaan trouwens 1 dag in de week.

10. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi hoi,

mijn zoontje ging ook met 14 maanden naar het kdv en heeft toch wel 3 maandjes moeite ermee gehad! Een troost hij heeft het nu geweldig naar zijn zin en gaat gelijk spelen als hij er is. Dus het komt goed! Gewoon even volhouden!

Groetjes lysanne

Deel Deze Pagina