Naar school en niet zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yoghurt, 16 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Hoe gaan ze hier op school mee om?
    We lopen bij het ziekenhuis bij de poeppoli dus daar zijn we mee bezig. Maar nu plaat dochterlief sinds n paar weken weer regelmatig in haar broek. Zomaar ineens.

Gaat de school echt bij ieder ongelukje of bij iedere poep (die dochter in de luier doet die ze zelf aantrekt) mij bellen dat ik moet komen om de billen te poetsen of een droge broek te brengen?
    Ik denk en hoop niet dat het iedere dag gebeurd maar mocht het n keer gebeuren?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.008
    4.015
    113
    Dat verschilt per school en per leerkracht. Ik zou even een gesprek met de juf aanvragen en het probleem bespreken. Wellicht wil de juf samen met jullie proberen een oplossing te zoeken.

3. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Staat misschien in de schoolgids.

4. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Normaal gesproken wel, maar mag toch hopen dat als een kindje medisch iets mankeert dat je dan als school met de ouders naar een oplossing zoekt? ( ben overigens zelf leerkracht, maar niet in de onderbouw)

5. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi,

Bij ons op school is de regel: niet zindelijk betekent dat er iemand moet komen om te verschonen. Bij een ongelukje krijgt kind schone kleren aan van school. Als er een medisch probleem is weet ik het niet maar als juf hoef je geen poepluiers te verschonen... Woon je dicht bij school? Gebeurt het elke dag of sporadisch?

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    M'n dochter had wat moeite met naar school gaan en had daardoor vaak ongelukjes. Dit verschoonden ze op school als het plas was maar ook veel te vaak naar m'n zin (bijna elke dag) kreeg ik haar nat mee naar huis. Poep ongelukjes heeft ze 2x gehad en beide keren liep ze ermee toen ik ze kwam halen. Heb dit bij de juf aangegeven dat ik dit wel heel erg vind. Maar bij plas verschoont ze dit dus zelf.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Meestal moeten kinderen zindelijk zijn. Aangezien jullie al bij de poeppoli lopen, zou ik even met de school overleggen. Als er sprake is van een medisch probleem, is er vaak wel wat meer bereidheid. Maar dan nog is het de vraag in hoeverre ze je kunnen helpen. Een poepluier verschonen duurt gewoon net wat langer en dan kunnen ze natuurlijk niet midden in de klas doen. Maar het is de vraag hoe lang de juf uit de klas kan wegblijven.
    Wij kunnen er dus geen antwoord op geven. Dat zal er van afhangen of de school 'extra handen' heeft die dit soort taken kunnen overnemen of als de juf het zelf zou moeten doen, wat voor 'zorg' er nog meer in de klas zit. Als het voor de school niet mogelijk is om hara te verschonen, zal het er inderdaad op neerkomen dat jullie als ouders gebeld gaan worden, als jullie dochter het niet zelf kan.

8. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    hier was het probleem ook medisch maar er was geen enkele medewerking van school of bereidheid. Er werd letterlijk gezegd dat hij dan nog niet naar school kan gaan ze zijn pas leerplichtig met 5
    dagelijks komen verschonen was voor school ook geen optie ivm onrust die het geeft.
    Lees: uit de klas bellen, ouders op school, kind mee met ouder etc

9. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Is je kindje niet zover dat je afspreekt dat hij niet op school poept maar dat zij het ophoudt?

Dan gewoon een luier om doen, zodat de plas wordt opgevangen. Als je kindje met een schone luier gaat, niet poept, dan moet het toch wel goed gaan? Tussen de middag weer een schone luier en gaan.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind het eigenlijk heel schokkend wat ik hier lees. Iemand laten komen bij een ongelukje??
    Mijn hemel. Het zijn kleuters hoor!
    Heb er eigenlijk geen woorden voor. Geeft me een machteloos gevoel. Mijn dochter is ook niet snel en ik vrees bij deze berichten voor haR schoolgang.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee, nergens staat dat ze ouders laten komen bij een ongelukje. Kinderen krijgen dan zelf schone kleren en mogen zich op de wc schoonmaken en omkleden. Bij een poepongeluk wordt de ouder wel gebeld.

Bij medische oorzaken wordt vaak wel wat geregeld met school. Maar over het algemeen zijn 4 jarige kinderen zindelijk.

Juffen mogen hier overigens ook niet mee naar de wc en het schaamgebied van kinderen niet aanraken, dit natuurlijk ter bescherming van kinderen en leerkrachten.

12. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik weet dat een vriendinnetje van mijn dochter regelmatig een ongelukje had/heeft. Zeker wel 1x per week en die werd dan gewoon schoon gemaakt door de juf en kreeg reserve kleren van school. Maar dat zal inderdaad per school (en leerkracht) verschillen..

13. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn dochter had in het begin regelmatig een natte broek, ze ging te laat naar de wc. Was gelukkig geen probleem, ze kreeg schone kleren aan (ik had er voor gezorgd dat er een schoon, passend setje klaar lag. Alle reservekleren van school waren te groot) en de juffen maakten er geen probleem van.

Ik zou in gesprek gaan met de leerkracht of de directeur. Als het iets medisch is, is er hopelijk meer mogelijk. En duidelijke afspraken maken, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik weet niet hoe ik moet quoten, maar 'niet mee naar de wc en geen schaamstreek aanraken'?
    Gaan we niet een beetje te ver met z'n allen? Als we leerkrachten niet meer vertrouwen kunnen we ze beter gewoon niet meer brengen.
    Hoop dat ze dat bij ons wel gewoon doen en ik m'n kind zonder poep In de schaamstreek (en gevaar voor infecties) mee terug naar huis krijg.

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Het is natuurlijk wel zo dat een leerkracht veelal alleen voor een groep kinderen staat, in tegenstelling tot het KDV en de Peuterspeelzaal.

Je kunt niet van een leerkracht verlangen dat die om de haverklap het klaslokaal en dus de groep achterlaat, om een kind te gaan verschonen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, Aiden kan zichzelf nog niet schoonmaken na het poepen. Daar heeft hij nog hulp bij nodig. Vraag me dan ook wel af hoe dat zal gaan straks op school......

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nou, ik denk dan: het is blijkbaar allemaal heel belangrijk dat een kind van 4 al Engels leert, maar zoiets elementairs als zindelijkheid daar is dan geen tijd voor.
    Lijkt me beter dat ze/we gewoon weer eens gaan kijken waar het leven echt om draait.
    Ik ben misschien te oud, maar mijn kleuterschool was een groot speellokaal met her en der een groepje tafels.
    Toen ik laatst naar een open dag ging trof ik een kleutergroep met rijen bankjes en ergens ver achterin ook nog een mini-hoekje met wat speelgoed.

17. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Maar hoe zie je dat voor je dan merah? Een kleuterklas kun je niet zomaar alleen laten en als Pietje wel verschoond wordt wil Keesje dat ook en Marietje is ook nog niet zindelijk.. en dan moeten de kleuters zichzelf maar even in toom houden/vermaken?

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #18 merah, 17 jul 2015
    Laatst bewerkt: 17 jul 2015
    Compleet niet-zindelijk lijkt me niet te doen (en dat bedoel ik ook niet), maar ongelukjes (poep of pies is me om het even), dat moet gewoon kunnen. Vroeger zat er bij ons een raam tussen toiletten (niet tussen de Toiletten zelf, maar tussen de groep en de wasruimte voor de toiletten. Voordat iemand rare ideeën krijgt) en de groep. Mee naar toilet gaan was nooit een probleem. Overal tegenwoordig ook klassenassistentes ed. Misschien kan die ook een deel hiervan opvangen.
    En voor als iemand zegt: de klassen waren vroeger kleiner.... Ik zat ook met 25/30 in 1 klas.
    Ik zeg niet dat een leerkracht hier iets aan kan doen, dus niemand hoeft zich persoonlijk aangevallen, maar het beleid moet anders. Incl het beleid in den haag (zie voorbeeld, wel Engels, maar voor toilet-ongelukjes is geen tijd).

En ja, wij vermaakten ons prima. Ook als de leerkracht even weg moest.

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Eens. Ik zou het niet prettig vinden dat de juf een hele groep kleuters alleen laat om een broek te verschonen. Dit is natuurlijk een klusje die je niet ik 1 minuut hebt geklaard.
    Hoe sneu ook voor een kindje, maar als zindelijk zijn niet lukt op 4 jarige leeftijd dan is het misschien verstandiger om gewoon even een paar maandjes met school te wachten.
    Dat een juf geen luiers verschoond heeft hier niets met weinig spelen of I.d. te maken. Hier zijn veel speelhoekjes en kleuters kleuteren ook echt. Maar het is simpelweg niet vertrouwd om een groep van 25-30 kleuters 5 minuten alleen te laten. En het onderwijs is zo uitgekleed dat er ook niet meerdere juffen voor een klas staan.
    Dus TS overleg met je school en kijk hoe zij hier in handelen.

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hier niet hoor. Er zijn af en toe stagiaires, maar geen klassenassistentes.

Deel Deze Pagina