Zindelijkheid is iets dat niet op de kleuterschool thuis hoort, kinderen horen zindelijk te zijn op school. Plas ongelukje een keertje, net als een kind dat in een plas valt, dat hoort wel bij kleuters en daar zijn reservekleren voor. Kind krijgt droge kleren en kleed zichzelf om. Als er niks medisch aan de hand is dan Moet een kind met 4 toch zindelijk kunnen zijn. vroeger waren ze als ze naar de psz gingen met 2,5 zindelijk en anders mocht je niet komen... Tegenwoordig gaan er heel veel met een luier aan naar de psz. Dus nee ik wil niet dat de juf 25 kleuters alleen laat om er 1 onder de douche te zetten. Tja aan de ene kant moeten kinderen snel groot zijn, met 3 mnd in de kinderwagenzitting, met 7 mnd in een autostoel vooruit, met 8 mnd op de fiets, maar luiers op de basisschool dat weer wel....
Dankje voor jullie meningen. Ik ga het mAar gewoon voorleggen aan de juffen en hopelijk gaan ze niet al te moeilijk doen. We hebben voordat de school begint ook nog een afspraak bij de poeppoli. Wellicht hebben hun nog tips.
Ik vind wel dat als een kind om medische redenen nog niet zindelijk is dat heel anders is hoor! Als ik zo'n kind in mijn klas zou hebben zou ik die met alle liefde verschonen. Alsof een leerkracht normaal gesproken nooit even snel wordt weggeroepen uit de klas. Ik las in een ander topic dat kinderen in België al met 2,5 jaar zindelijk moeten zijn omdat ze daar al met 2,5 naar school gaan. Dat vind ik dan weer totaal niet realistisch en vraag me ook af of al die kinderen ook echt zindelijk zijn!
Ja hoor. De meeste kinderen zijn hier in België zindelijk op ruim 2 jaar. Een ongelukje kan altijd, maar in principe gaan de kindjes in de kleuterschool gewoon allemaal zonder luier naar school. Medische issues buiten beschouwing gelaten (en daar ging dit topic toch over) zijn jullie in Nederland gewoon erg laat met zindelijk maken.
Ja, ik wist dat we in NL een van de landen zijn waarop kinderen het oudst zijn wanneer ze zindelijk zijn. Maar ik vind 2 gewoon zo jong als ik zie hoe mijn zoontje toen in zijn ontwikkeling zat (terwijl hij zich normaal ontwikkelt) En mijn ervaring is ook dat kinderen zich niet laten dwingen. Maar misschien zie ik het wel verkeerd en laten kinderen zich wel dwingen als je doorzet? Deze aanpak past alleen niet bij mij
Voor zover ik weet moet een kind zindelijk zijn zodra het naar school gaat. Een enkele keer een ongelukje is niet zo erg maar verder is het niet aan de juf om kinderen te verschonen.
wbt zindelijkheid krijg je veelal geen medewerking op school ook niet als het medisch is. klassenassistenten zijn wegbezuinigd en bij ons in de buurt kun je al lij zijn als je een kleuterklas treft met minder dan 30 kinderen. en wat betreft zindelijkheid met 2 tje is allemaal makkelijk praten als je een kindje zonder problemen hebt. Ik was ook wat naiever aan het begin van het schooljaar maar dat is allemaal weg. Er is heel weinig mogelijk. je kunt blij zijn als je een gemiddeld kind hebt
Natuurlijk kun je ze niet dwingen. Daar gaat het toch helemaal niet om? Er zit nog een hele weg tussen dwingen, en leren. Ik lees hier meestal 'ze moeten het zelf aangeven'. En dat is niet waar. Ze moet het fysiek kunnen ja, maar dat is meestal al het geval op anderhalf à twee jaar. En dan kan je hen daarin begeleiden, het hen leren, net zoals je een kind leert fietsen of laat wennen aan water. Stapje per stapje. En dat kan perfect op twee jaar. In de meeste gevallen natuurlijk, uiteraard zijn er altijd uitzonderingen. Maar in België zijn kinderen meestal gewoon zindelijk tegen 2,5. En daarvoor hoeven we hen heus niet te dwingen. Maar goed, daar ging het hier helemaal niet over.
Aangezien TS duidelijk aangeeft dat haar dochtertje al naar de poep poli gaat mag je aannemen dat het niet gaat om een meisje dat gewoon niet zindelijk is, hier is duidelijk meer aan de hand. TS ik zou het gewoon met school overleggen wat de mogelijkheden zijn eventueel met overlegging van een medische verklaring. Hier zit er dus een raam tussen de toiletten en het klaslokaal (niet bij het toilet zelf maar bij het gedeelte waar je je handen wast) Een kindje wat hulp nodig heeft kan simpelweg op het raam kloppen en juf kan rustig een handje komen helpen en de klas via het raam in de gaten houden. Meestal is er ook nog wel een leerling voor handen die dan de klas in de gaten kan houden of het kindje kan helpen.
Ik heb een hele drukke kleuterklas gehad die ik absoluut niet alleen kon laten. Een plasongelukje is zo opgelost vaak kunnen kinderen zich zelf wel omkleden of even heel snel op de gang. Maar bij zo'n klas heb je echt geen tijd om poep te verschonen één jongetje deed het toch. Na 2 poep broeken opgelost te hebben met de conciërge heb ik de derde keer de ouders gebeld. Als er geen extra handen zijn kan het gewoon niet! Iemand zei dat er tegenwoordig overal wel klassenassistentes zijn... heel grappig die worden juist wegbezuinigd! Ga praten met de juf en als zij het niet weet eventueel met de directie. Zij schakelen misschien conciërge oid in. Maar je kan het van de juf zelf niet verlangen.
En dan heb je die verklaring en dan? Als er geen extra handen aanwezig zijn kunnen ze die met de verklaring heus niet inhuren hoor.
Ik zou inderdaad met school overleggen, het beleid verschilt nogal eens per school (en per leerkracht). Alleen de school/leerkracht kan alles in overweging nemen in die specifieke situatie en kijken wat er wel/niet mogelijk is.
Ik ben het eerlijk gezegd wel een beetje met de Belgische dame eens. Het is ook een kwestie van cultuur denk ik. Mijn moeder zei bijvoorbeeld eens tegen mij dat haar moeder die zeven kinderen had en elke twee jaar weer een kind op de wereld zette ervoor zorgde dat de kinderen met anderhalf overdag zindelijk waren en met twee in de nacht en dat ging prima. Toen ging het niet andersomdat ze katoenen luiers hadden en dat was niet te doen om twee kinderen tegelijkertijd in de luiers te hebben. Maar natuurlijk geldt het niet voor een kind met een medische reden . Ik heb mijn dochter van twee vrij snel uit de luiers gekregen, maar ik denk echt dat dat ook komt omdat ik met verlengd zwangerschapsverlof thuis zat en veel tijd en energie had om erin te investeren. Ik kan me voorstellen dat als ik weer aan het werk was geweest het gewoon minder snel was gelukt.
Toen onze zoon met bijna 4 jaar nog niet zindelijk was waren er zorgen dat hij niet naar school toe zou kunnen omdat hij nog niet zindelijk was. De arts heeft me toen verzekerd dat, wanneer je een medische verklaring heb hiervoor de school het kind niet mag weigeren.
Overal zijn onderwijs/klassenassistentes weg bezuinigd. Engels kiest de school voor in de onderbouw, niet de politiek. Het gaat niet alleen om het vermaken, maar ook om lestijd.
Even off topic idd...heb het al vaker gezegd maar ben het compleet met je eens. Hier wordt in veel gevallen niet eens gestimuleerd. Ts, hopelijk levert de poeppoli iets op en misschien hebben ze op school mogelijkheden of een oplossing.