Naar school en niet zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yoghurt, 16 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    misschien verplaats ik mij te veel in het kind zelf hoor.

Maar als bijna 4 jarige moet het toch vreselijk zien dat iets wat voor anderen heel normaal is en redelijk makkelijk aangeleerd wordt/is bij jou zo moeilijk gaat. Zo moeilijk zelfs dat jij er speciaal voor naar het ziekenhuis heen moet (poeppoli)

En dan is het grote moment daar je mag naar school, je verheugd je erop en dan moeten je ouders je vertellen dat je niet mag, of dat jij maar een halve dag mag omdat jij niet zindelijk bent (geheel buiten jouw schuld om) ondanks dat jij zo je best doet om het te leren en onder de knie te krijgen

Ik zou in staat zijn mijn hele vrienden/familie en kennisen kring te mobiliseren zodat er elke dag iemand bij haar is op school die haar kan helpen.

2. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Dat ga ik zeker doen hoor!! ik ga het op mijn werk regelen, oma kan ook n paar dagen mocht het nodig zijn. Dus komt goed!
    Ik ga ze zeker niet weg van school houden.

3. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Maar waarom niet gewoon een luier? Van te voren laten poepen thuis en tussen de middag ook thuis?

Dan moet dat toch gewoon gaan? Mocht ze dan toevallig nog eens poepen, zit het gewoon in haar luier en kan de juf dan een smsje sturen naar je. Dan is het ook niet zoveel werk voor haar.

Ik zou niet blij worden dat je juf 5x op een dag de les uit moet om een kind te verschonen.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Ik weet niet hoe het met andere kinderen gaat maar die van mij kunnen echt niet poepen op commando. Ik kan wel willen dat ze 's morgens voor het naar school gaan poepen maar dat gaat echt niet lukken (zelfs niet nu met de zakjes vezels bij de jongste)

Wat trouwens ook de tip van mijn vader om de obstipatie te verhelpen. Haar gewoon op de wc zetten en haar er niet eerder aflaten dan wanneer ze gepoept had :$;). Die tip hebben we dus maar niet opgevolgd.

5. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Haha ik wilde hetzelfde reageren. Op commando werkt alleen maar averechts. En al helemaal als ze er niet vanaf mag totdat ze gepoept heeft. Dan zit ze er zo n week :(

6. tuc

tuc Niet meer actief

dat ze een luier om heeft hebben de andere kinderen binnen no time door, ik denk niet dat het dan leuker wordt op school

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Brrrr dat klinkt eng. Alsof kindje dan gepest gaat worden door de andre kleuters. Ik neem aan dat de juf dat dan vast wel kan uitleggen aan de klas. Anders zou ik dat zelf wel even komen doen. Kinderen worden toch pas zindelijk als ze daaraan toe zijn? Gelukkig hebben de scholen hier uitgebreide pestprotocollen. Ik zou het zelf onacceptabel vinden als ouder, als mijn kind daarom een hekel aan school zou krijgen.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Nou goed een 4 jarige met een luier is niet iets normaals. Ik heb het niet over pesten maar ze zullen wel continue benoemen dat dat kindje een luier draagt.
    En een kind wordt niet alleen pas zindelijk als het daaraan toe is hoor. Daar zul je als ouder echt wat energie in moeten steken.

En nee ik bedoel dat niet maar ts...maar jij doet alsof je die zindelijkheid maar moet laten en als een kind met 4 jaar nog niks aangegeven heeft dat het dan normaal is dat die met 4 jaar met een luier op school komt.

9. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    wij kregen ook het advies van de huisarts om hem naar school te laten gaan want dan ging het wel goed komen.
    Hoewel wij dat vertrouwen niet hadden toch maar laten gaan
    Het was vreselijk: zoontje voelde zich ongelukkig omdat het misging en vervolgens weer iemand moest komen. De andere kleuters hebben het heel snel in de gaten. De juf die dan steeds moet vbellen.
    En ik bemerkte ook bij mezlfd heel veer onrust. Steeds schuiven met werkdagen, gebeld worden.
    School adviseeerde al na 10 dagen om te stoppen met school en te herstarten als hij zingdelijk is. en tuurlijk valt dat koud op je dak en was ik ook verontwaardigd dat het afgeschoven wordt op de ouders. maar ik kreeg er een veel blijer kind voor terug.

gelukkig hulp gevonden bij een kinderbekkenbodemfysiotherapeut. Zoontje bleek het poepsignaal volledig te negeren waardoor obstipatie en enkele malen per dag een klein beetje poepen. Ook medicatie gekregen voor het poepen. een nieuw kdv die samen met ons het plan van aanpak hebben uitgevoerd en na enkele maanden was de hobbel genomen.
    Hij is weer herstart op school met halve dagen. Dus na de vakantie spannend hoe de hele dagen gaan. hij krijgt ook een nieuwe juf

Je zou kunnen proberen of zoontje het ophoudt tot thuis. Als dat niet zo is haal hem dan aub van school af. Het beschadigd allen maar zijn zelfvertrouwen. Denk dat dat problematischer is dan pas met 4,5 of zo naar school gaan.

Ps je krijgt gewoon kinderopvangtoeslag ook al is hij al 4

10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het gaat niet om het pesten. Kinderen zijn van nature gewoon open en eerlijk, en stellen vragen.

En een kind met luier op school zal van heel veel kinderen de vraag krijgen waarom hij nog in een luier plast (het is namelijk echt niet gewoon op je 4de), en niet op de wc.
    De vraag is of een kleuter daar een antwoord op kan geven als er niks medisch aan de hand is.
    Want het is ook een hele terechte vraag.
    Bij een kleuter dat nog niet zindelijk is zou ik echt gaan uitzoeken waarom dat zo lang duurt. Met 4jaar ben je niet meer zomaar een beetje laat, dat ben je met 3-3,5.
    Een 4jarige is fysiek gewoon in staat om zindelijk te zijn, tenzij er iets speelt.

Overigens vragen kinderen allerlei dingen aan klasgenoten, en is het voor kleuters ook belangrijk om zelf te begrijpen waarom ze bijv een bril of orthopedische schoenen dragen.
    Als een kleuter een luier moet dragen omdat zijn bekjenbodemspier niet goed werkt zou ik dat op kinderniveau uitleggen.

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar TS doet toch helemaal niet alsof het vanzelf moet komen? Er is daar iets bijzonders aan de hand, ze lopen zelfs al bij een poli. (En waar heb ik geschreven dat je er niks aan hoeft te doen?) Ik wijs er alleen even op dat er bij kinderen iets kan spelen waardoor ze het (in dit geval bovendien tijdelijk blijkbaar) niet (meer) kunnen. Je kunt ze niet dwingen hoor.

Een beetje gezonde druk van klasgenootjes is toch niet zo erg. That's life, zou ik denken. Zolang je daar tenminste als ouder ontspannen en begripvol mee omgaat.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, dat ben ik met je eens hoor. Maar ik denk dat uitleggen niet zo moeilijk is. Misschien dragen die anderen snachts ook nog wel een luierbroekje. En kinderen zullen niet zo verwijtend stelling nemen als sommige volwassenen :)

Mbt uitzoeken etc, daar hoeven we het toch niet over te hebben, want daar is ts al mee bezig (staat in de eerste post in dit item).

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ts schrijft dat ook niet. Uit jouw post wek.je de indruk dat de zindelijkheid vanzelf komt, uit de opmerking: een kind wordt toch pas zindelijk als het eraan toe is..terwijl we het over een kind ouder dan 4 hebben. Dan kun je toch niet meer zeggen dat het wel vanzelf komt? Nogmaals die indruk krijg ik niet van ts maar van jou. En dat je een kleuter in een luierbroekje helemaal niet zo raar vindt? Ik waarschuw ervoor dat kindjes op deze leeftijd dat wel vinden en niet per se gaan pesten maar wel steeds benoemen dat een kindje een luier draagt en daar ook dingen over zullen vragen.

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Oh sorry, dat was niet mijn bedoeling. Voor de duidelijkheid:
    Men moet kinderen stimuleren om zindelijk te worden. Zo goed? :)
    Dat kinderen elkaar dingen vragen lijkt me heel gezond.

Mbt leeftijd ben ik inderdaad van mening dat je het niet kan afdwingen, op geen enkele leeftijd. Je kan hoogstens eventuele barrieres weghalen (als je die kan ontdekken). Ten slotte een leuk stukje om te lezen misschien:

Opvoedingsvragen

15. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Op mijn school (ik sta 2 dagen per week voor de klas) sturen ze de kinderen naar huis. Ik vraag me alleen af hoe ze dat doen wanneer beide ouders werken. Ik sta op een school waar veel ouders beide fulltime werken. Ik heb zelf wel een oppas die af en toe zou kunnen komen, maar niet zomaar ineens spontaan. Geen idee hoe ik dat op zou lossen....

16. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

De halve discussie gaat over dat kinderen t maar moeten leren tenzij er iets medisch is. Maar het kind van te heeft toch iets medisch?

Ts: mijn zoontje was ook zindelijk maar door darmproblemen op een gegeven moment niet meer in staat om op de wc te poepen. Hij wilde hel graag naar school en ook uitgelegd dat hij op school niet in een luier kon poepen. Hij ging met een luierbroekje om naar school zodat hij zelf kon plassen.. Poepen hield hij gewoon op, de hele dag. Juist omdat hij wist dat als hij op school zou poepen, de juf mama zou bellen en hij dan naar huis moest. En hij wilde heel graag op school blijven. Het probleem was om de poep eruit te krijgen op een juiste manier, ophouden had hij onder controle.
    Het is bij ons nog nooit echt misgegaan .soms kleine vegen in de luier omdat hij zo vol zat dat er een klein beetje al naar buiten kwam.en mijn zoontje bleef hele dagen over.
    En ja: kinderen zijn hard tegen elkaar. En vroegen ook aan hem waarom hij een luier omhad en hij zei dan gewoon omdat het van de dokter moet. En dan was t goed. Sommige kinderen noemden hem een baby en dat is door de juf opgepakt.
    En even later zei hij: ja ik vind poepen op de wc heel moeilijk maar ik kan wel al heel goed rekenen. Jij kunt al poepen maar niet rekenen ( hij maakt sommen tot 20 op vierjarige leeftijd) en dan zijn die andere kinderen wel stil.
    Mocht een luierbroekje een optie zijn, zou ik dan gewoon eens een dagdeel proberen als hij gaat oefenen op school.misschien gaat t wel goed.
    En aan de andere kinderen in de klas uitleggen wat het probleem is en waarom hij een luier aan heeft. Als kinderen t snappen zullen ze veel minder snel pesten.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De rest van de discussie gaat volgens mij ook niet meer om ts en haar kind. Zij erkennen zelf dat hun kind hierbij hulp nodig heeft. Dat is al een prima stap!

Volgens mij is de discussie gekomen obv verbazing van sommige ouders dat het op een basisschool niet standaard erbij hoort dat een kleuter in luiers loopt, en dat op school geen volledige taaktijd gereserveerd is om de kleuters te laten verschonen door de juf.
    Dit is helemaal niet gericht op de ts.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.517
    10.417
    113
    Zelf langdurig ingevallen en een meisje had hetzelfde probleem.
    Als het gaat om een keer tja dat kan gebeuren maar als het gaat om standaard meerdere keren in de week is het niet te doen. We hadden een afspraak met ouders om haar thuis te wassen. Fris kwam ze op school.

Betreft met poep naar huis tja als een kind het niet aangeeft maakt dit alweer lastig.(weet niet of dat bij jullie ook zo is)

Over de opmerking dat kan de juf wel, als het een keer is wel maar bij medisch probleem ligt het anders, vaak kan het kind het niet schoonmaken omdat ze helemaal onder zitten en dan ben je te lang uit de klas dus geen toezicht.

Rustig met de school praten over een oplossing.omdat het medisch is zal (een goede) school met je mee willen denken.

19. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.036
    5.252
    113
    Peppijn, hier doen kinderen plasongelukjes zelf (zelf vieze kleren uit, in een zak en schone weer aan die ze bij zich hebben).

Bij poep bellen ze altijd de ouders. Dat die fulltime werken is dan jammer maar dan moeten ze iemand anders naar school sturen (grootouders, oppas etc). Anders moeten ze echt van het werk komen... Als het aan het einde van de dag is laten ze het kind naar huis gaan om het thuis op te lossen. Het is dan niet meer de moeite om een ouder naar school te laten komen.

Medische problemen maakt het hier niet anders omdat een juf gewoon geen tijd heeft om dit op te lossen. En het hoort ook niet bij haar taken. De meeste juffen willen overigens wel een keer helpen bij een ongelukje. Maar structureel kan gewoon niet. Ik denk dat in bijzondere (en aantoonbaar medische) gevallen een luierbroekje ook wel kan. Maar dit is echt een uitzondering!

20. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Dag dames,

Wat een discussie(s) hier.
    ben zelf juf van de instroom groep (jongste kleuters) wij hebben een kastje met schone kleren. Als een kind een ongelukje heeft dan zoeken we samen andere kleren uit en gaat het kind zichzelf omkleden in de wc. Vieze kleren in een tasje aan de kapstok voor thuis. Als juf hoef ik er dus niet veel voor te doen. We doen er erg luchtig over. Van de 25 zijn er denk ik een stuk of 8 die af en toe een ongelukje hebben. Als het vaker voorkomt vragen we een ouder of hij/zij zelf een verschoning meegeeft elke dag en of er in een vakantie thuis goed geoefend kan worden. Voor 1 kind heb ik een plaskaart: op vaste tijden (na het fruit eten, na brood eten, na buitenspelen) wijs ik alleen even naar die kaart en dan gaat ze naar de wc, nu gaat dat dus heel goed.

Een poepbroek heb ik nog maar 1x meegemaakt, even een grote broer uit groep 7 gehaald en die heeft t voor me gefikst bij zijn kleine broertje ;)

NOg iets over je groep zonder toezicht laten: ouders willen wel graag dat je meegaat en een schone broek geeft maar als er vervolgens iets gebeurd in de klas en ouders horen dat er geen toezicht was ben je als leerkracht gewoon zwaar de klos. Ik denk ook weleens: stel dat het brandalarm gaat terwijl ik even een kind verschoon, zou het mezelf nooit vergeven. Je laat je klas niet onbeheerd achter, punt.

Wa

Deel Deze Pagina