Naar school fietsen alleen.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amanthis, 6 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amanthis

    Amanthis Fanatiek lid

    7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik zit erg in dilemma, mijn dochter wil zelf naar school fietsen (we hebben dit ruim een maand geoefend, mijn man reed eerst 2 weken helemaal mee tot aan school, daarna een week tot aan de eerste rotonde (ze moet een kruispunt over, dit doet ze veilig en netjes, stopt met oranje), het rotonde even verderop is drukker door het werkverkeer maar ook dit doet ze erg netjes.
    Ik moet erbij zeggen dat toen we dit oefenden, ze 9 jaar en 2/3 maanden was, nu is ze 9,5 jaar (ze heeft een goedkoop mobieltje voor onderweg als er iets gebeurt en om te laten weten dat ze op school is).

    Nu breng ik haar gewoon met de auto maar besproken met iemand die ook kinderen heeft en die geeft aan dat ik net te bezorgd ben omdat ze netjes fietst en goed oplet.

    Nu gaat er gezegd worden dat zij wel kan opletten maar een automobilist niet maar ja ze gaat natuurlijk ook buiten spelen waarbij ze de straat oversteekt.

    Hoe oud waren jullie kinderen ongeveer?
    Het is in principe een kruispunt/rotonde en verder alleen maar rechtdoor.
     
  2. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    Onze dochter is 8 en begint er ook steeds weer over, maar ppfff vind t doodeng!
    Ze moet hoe we ook fietsen een drukke weg over.
     
  3. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    11 jaar was zo'n met alleen fietsen. en nog vind ik het dood eng.
     
  4. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.389
    3.259
    113
    Mijn zoon is 12 en fietst sinds dit jaar alleen van school naar huis. Naar school toe fietsen we vaak een stuk samen, omdat hij dat gezellig vind, laatste stukje fietst hij wel altijd alleen.
    Nu moet ik zeggen dat wij in een stad wonen, woonden wij in een dorp dan had hij van mij wel eerder alleen gemogen.
     
  5. marieke3

    marieke3 Fanatiek lid

    11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Mijn.dochter Was bijna 11 toen ze noodgedwongen zelf naar school moest fietsen. Ik had mijn arm gebroken. Mijn man is een paar keer met haar wezen oefenen en onderweg hadden we ogen op haar gericht van vrienden die langs de route wonen, ouders uit haar klas en goede afspraken met de leerkracht gemaakt.
    Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn dochter in een hele andere wijk op school zat ivm verhuizing dus zo'n 15 a 20 min moest fietsen. Dit in combinatie met haar gedragsstoornissen zorgde ervoor dat ook haar leerkrachten op de uitkijk stonden.
     
  6. moes

    moes Fanatiek lid

    20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    nu bij ons de school verhuisd is, mag mijn zoontje ook alleen naar school fietsen.
    Eerst zou hij een rotonde en het centrum door moeten.
    ik weet dat hij heel goed op let, maar hij heeft maar een 20 inch fietsje en wordt snel over het hoofd gezien.
    Als de school niet verhuisd was had hij van mij nog niet alleen gemogen. Hij is nu 8,5 jaar.
     
  7. Amanthis

    Amanthis Fanatiek lid

    7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Mijn dochter is gezond en fietst het stuk in 10 a 15 min.
    En met 8,5 had ik het nooit overwogen.
    Over een paar maanden gaat ze ws naar groep 6 waar ze verplicht naar de gym moeten fietsen, (middag), hebben ze geen fiets bij zich zijn ze verplicht op school te blijven in een andere klas.
    Vandaar mijn dilemma.
     
  8. Bumbaaa

    Bumbaaa Fanatiek lid

    24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier fietsen broer en zus samen..Vanaf dat ze 8 en 9 waren.
    Het is een rustige route .
     
  9. Amanthis

    Amanthis Fanatiek lid

    7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Moesten ze rotonde/kruispunt nemen en hoelang waren ze onderweg?
     
  10. Tutu

    Tutu Fanatiek lid

    30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    De dochter van mijn vriend fietste met 9 jaar naar school, zonder ongelukken. Maar zij hoefde maar een klein stukje door het park te fietsen hier en één straat over te steken.

    Met rotondes en kruispunten zou ik dat ook akelig vinden, hoor. Dan kan je dochter nog zo netjes uitkijken maar een ander deelnemend uilskuiken in het verkeer kan ook niet op zitten te letten ;)

    Ik kan me je bezorgdheid heel goed voorstellen.
     
  11. novaa

    novaa Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier met 10 jaar, 1 druk kruispunt oversteken maar die ligt pal voor de school dus automobilisten zijn daar zelf wel vaak alert.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Wij moeten een kleine 10 minuten fietsen, een erg drukke, krappe en gevaarlijke weg waar ook bussen rakelings langs rijden, veel kruispunten, een tunneltje waar auto's zich proberen naast de fietsers erdoor te persen, dus ik ben bang dat ik tot ze minimaal 10 jaar zijn ernaast moet fietsen.
    Was het een aardig overzichtelijke weg geweest, dan zouden ze denk ik vanaf 9 jaar alleen mogen fietsen.
    9,5 jaar lijkt me prima kunnen, beetje afhankelijk van het kind en de verkeerssituatie, maar als je merkt dat het goed gaat met oefenen, zou je haar volgens mij inderdaad wel alleen kunnen laten fietsen. Ik fietste als kind ook vanaf een jaar of 8,5 à 9 alleen naar school.
     
  13. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn zoon zeurt nu al dat hij naar school alleen wilt fietsen.. Hij is 7,5 maar ik vind het echt niks hoor.. En breng hem veilig met de auto..hij is wel erg teleurgesteld dat hij nog niet mag van mij.. Vind het te jong.. Hij fietst goed let goed op maar idd de automobilisten kunnen hem over het hoofd zien.. Bah ook is het 6 km fietsen wat opzich niet erg is maar hij moet over een weg ( geen fietspad) waar de auto's dus ook rijden is een lange straat.. Dan stuk fietspad en dan er weer vanaf weer een straat waar auto's rijden en een busbaan over en de bussen letten dus niet goed op.. Dan weer een straat met auto's en zijn school zit ook nog aan een autoweg (dreef) de auto's rijden echt hard daar.. Dus ondanks dat hij het goed doet wacht ik echt tot hij een jaar of 10 à 11 is .. Vind ik mooi zat denk ik... Zat hij dichterbij op school zou ik het wel sneller overwegen..
     
  14. Smile

    Smile Fanatiek lid

    11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    eeeh...met vijf jaar.... Zo'n 800 meter, 1x oversteken en verder alles over de stoep ;)
     
  15. Bumbaaa

    Bumbaaa Fanatiek lid

    24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee geen rotonde of druk kruispunt...2 zeer rustige straatjes van rechts. En zo'n 1.5 km .
     
  16. Mams136

    Mams136 VIP lid

    26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Mijn zoon is 6, we wonen nog geen 100 meter van school maar ik vind hem nu nog te jong om het zelf te lopen. (fietsen is echt niet nodig)
    Zou hij moeten fietsen, dan zeker nog niet want hij is nog veel te wankel en druk met andere dingen.
    Afhankelijk van de drukte zou ik zeggen een jaar of 8 om alleen te fietsen, mits er geen drukke kruispunten/rotondes/spoorwegovergangen zijn.
     
  17. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Moest op mijn 11 al alleen naar de middelbare school dus vind 9 echt niet te jong om zelf naar school te fietsen. Mijn dochter fiets al vanaf groep 1 naast mijn naar school eigenlijk al vanaf dat ze zonder wieltjes kom en zou van mijn wel vanaf groep 4 alleen mogen . Is zo'n 5 min en doet het prima
     
  18. dt50

    dt50 Actief lid

    5 jan 2009
    215
    0
    16
    Ik weet niet hoe oud mijn dochter is wanneer ze alleen mag fietsen. Ik ben wel verbaasd dat je " pas" een maand oefent. Mijn dochter is 5, maar ze fietst de 3 km vanaf de eerste dag naast me naar school. Ik heb het idee dat we nu al iedere dag oefenen voor het ooit alleen fietsen.
     
  19. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Mijn zusje is doodgereden toen ze op weg was naar school, dus dit is echt mijn pijnpunt!
    Ik probeer niet té beschermend te zijn, maar alleen op de fiets mogen ze bij mij echt pas vanaf groep 8 (en dan nog ben ik altijd helemaal panisch als ik een sirene hoor. Ik bel dan altijd even naar school of ze veilig aangekomen zijn:)).
    Mijn mening is dus misschien niet helemaal reëel.
     
  20. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    Ja ik ook. Maar het verkeer is niet meer zo als toen. Het is echt heel veel drukker.

    Gelukkig zit mijn oudste op vijf minuten lopen van de middelbare school. Echt een voordeel hier. Als het glad is kan hij gewoon lopend naar school. Weet is een luxe heb het geluk een middelbare school vlak bij te hebben. Dochter haar school is iets verder weg zelfs. Die gaat pas met zeker 11/12 pas alleen naar school.Hier moet ze een trambaan over. En de weg is ook druk zeker in de ochtend. Heb zelf moeite vaak om over te steken met de brommer.
     

Deel Deze Pagina