naar school vanaf 2.5 jaar

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door hulkie, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fullhouse1981

Fullhouse1981 Fanatiek lid

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Bij veel kinderen komt die ''achterstand'' vanzelf wel goed zeg! Wat ze nu moeten kunnen vergeleken met 20 jaar geleden. Mijn dochter krijgt al toetsen in groep 2?!

Mijn schoonzusje komt uit het Buitenland, en haar zoontje had een achterstand. Nu is dat ingehaald, maar ze sprak Spaans bij hem.
    Bij ons thuis is de taal Duits er met de paplepel ingegoten. Tja, zollang Nederlands maar op de eerste plaats staat is er niets aan de hand. Dus ik ben het met Isademi eens!

@isademi, ik kan me goed voorstellen dat je zegt wat je ziet. Als je daar vaker bent geweest weet je wel hoe het er aan toe gaat.

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja ik ben van mening dat je je moet aanpassen waar je woont als wij in Spanje zouden wonen zouden we zelf ook Spaans gaan praten om te integreren.

Nederlands zou een duidelijke 2e plek dan op zijn minst krijgen.

Maar goed dat is een persoonlijke keuze maar ik vind wel dat de taal van het land waarin je woont gewoon goed moet beheersen en je daar alles aan moet doen.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ik denk persoonlijk dat dat gedoe met die taalproblemen wel over gaat op een gegeven moment..

Mijn mans ouders zijn bijv geboren in Turkije en daarom sprak voornamelijk zijn moeder enkel Turks tegen hem, ze is hier pas op 17 jarige leeftijd in NL gekomen en kon niet goed leren. Mijn man spreekt nu perfect Nederlands door school/werk enz en nu is het geval dat hij graag wilt dan onze dochter ook Turks leert omdat zijn moeder dus niet goed Nederlands verstaat/spreekt..

maar straks is die generatie er niet meer en is die wil om Turks of Arabisch ofzo te leren er ook niet zo meer. Merk dat ook nu al dat veel kinderen liever gewoon Nederlands spreken thuis. De ouders van deze kinderen (veel uit de jaren 80) zijn over het algemeen beter geschoold en spreken dus zelf ook goed de taal.

4. supermummy

supermummy Niet meer actief

Maar hoe kan je een andere taal aan je kinderen leren als je zelf de taal niet goed genoeg beheerst? Want hoe goed jij ook je best doet als je in een ander land gaat wonen zal je nooit vloeiend (mothertongue) spreken ook niet na 10/15/20 jaar! Het kan natuurlijk vloeiend klinken maar de taal waarin je denkt en gevoelens uit etc blijft je moedertaal.

Hier maak ik me in ieder geval helemaal geen zorgen.
    Ken genoeg gevallen waarvan de kinderen beide (of zelfs meerdere) talen helemaal perfect beheersen en dat is juist een verrijking geen nadeel!

5. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    Begin het eerlijk gezegd kotsbeu te worden hoe je steeds de Belgen / Belgische mama's afschildert als gemakzuchtige en egoistische (want werken FT en sturen onze kinderen op 2,5 naar school) mensen. Je kan het écht niet laten om dit in elk mogelijk topic te ventileren als het over deze zaken gaat, ook in dit heb het al meermaals gedaan.

Ik ben blij voor jou dat je met je 2 koters dag in, dag uit thuis zit, elk volgescheten pampertje zelf ververst en achter het fornuis elke hapje klaarmaakt, maar dat is echt niet het Evangelie van Isademi dat eenieder moet volgen...

Besef eindelijk eens dat jouw kader daarom niet dat van anderen is ;)

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik heb een duidelijke mening ik geloof dat je in een forum hierover mag praten, als je je persoonlijk aangesproken voelt is dat jammer, ik zeg nogmaals dat ik vanuit eigen ervaring spreek en weiger mijn kinderen te laten boeten door de nalatigheid van andere (dat is mijn mening dus niet perse de waarheid maar heb recht op een eigen mening, als je hier niet tegen kan moet je niet op een forum discussiëren.)

En steeds vaker kom ik dingen tegen waarvoor ik als thuisblijfmoeder moet wijken voor de werkende moeder of mensen die hun eigen kinderen niet genoeg begeleiden zodat een achterstand gewoon zelf ingehaald kan worden, dit kost allemaal belastinggeld terwijl meeste ouders het prima zelf kunnen inhalen die achterstand met wat moeite ervoor overhebben.

Nogmaals MIJN mening en MIJN ervaringen en ik geloof dat het nog steeds een vrij land is om deze op een forum te kunnen bespreken.

7. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Vind het wel stom dat je kind zindelijk moet zijn anders mag hij niet naar school.
    Wij hadden op onze basisschool zelfs een meisje dat nog niet zindelijk was.
    Dan lopen ze toch ook een achterstand op?
    Stel een vriendje mag wel naar school maar jouw kind niet, hoe leg je dat zo'n kleintje uit?
    Moet je die dan forceren zindelijk te worden? Dan werkt het toch averechts?
    Maar goed dat is mijn mening.

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Jeetje Isademi, je voelt je wel behoorlijk superieur he als Nederlandse thuisblijfmoeder? Ik denk dat het thuisblijven jou een kortzichtig beeld van de omgeving heeft opgeleverd. Misschien moet je eens wat meer gaan communiceren met de mensen om je heen en je kader wat verbreden ;)

@ umm85: ik denk ook dat problemen rondom een taalachterstand heel langzaam kan verdwijnen. Maar ik denk wel dat dit erg lang zal duren en bovendien niet alle achterstand weg zal nemen. Het klopt dat steeds meer allochtonen gaan studeren etc. en zodoende in een hogere sociale klasse terecht komen, maar dat gaat echt mondjesmaat. Tot die tijd vind ik het een goed initiatief van de overheid en gemeenten om de gezinnen die wel moeite hebben zich op te trekken, te steunen. En dus voor hen voorzieningen te creeeren als een voorschool voor de kinderen of bijv. financieel te steunen zodat de kinderen naar sportclubjes kunnen etc. Zodoende kan die achterstand hopelijk sneller weggewerkt worden.

Isademi, ik woon naast een zeer multiculturele wijk, een vriendin werkt met allochtonen die geen of weinig Nederlands spreken (ze moet ze testen voor een integratietraject) en een andere vriendin werkt met autistische allochtonen hier in de stad. En allemaal hebben we ervaren dat ze vaak wel degelijk hard willen werken, maar dat het gewoon verrekte moeilijk is. En natuurlijk zitten ze er tussen die graag profiteren van onze zorgstaat (evenals er ook autochtonen zijn die dit doen) en ja het is een feit dat de criminaliteitcijfer hoger is onder allochtonen. Maar het 1 versterkt het ander en zolang ze in die diepe dal van lage sociale klasse zitten, is het heel moeilijk om ze daar uit te krijgen. En met initiatieven als deze zal dat hopelijk sneller gaan waardoor jij uiteindelijk blijer zal zijn (want ze zullen minder profiteren van jouw belastingcenten ;)).

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Waar zeg ik dat ik mij beter voel ik zeg alleen dat ik dit niet voor MIJN kinderen zou wensen en dat het ook anders kan en ik spreek uit ervaring onze zoon is 2,5 jaar doof geweest en heb ik superhard met hem aan gewerkt om de achterstand in te halen terwijl iedereen zei dat het niet kon en hij maar naar een medisch kinderdagverblijf moest waar is ie nu? Hij hoeft nog maar een paar maandjes in te halen en kan naar een normale basisschool.

Ik ben bang dat ze met het NL beleid in scholen hetzelfde willen gaan doen als Belgie ik zie met mijn eigen ogen de effecten van kinderen die erop zitten dat zo'n soort leven wil ik niet voor mijn kinderen.

Het is altijd jammer dat mensen door de regels door lezen wat ze willen lezen omdat ze zich meteen aangevallen voelen.

Ik zeg nergens dat ik beter ben alleen dat ik dat niet voor mijn kids wil en dat je best zelf aardig wat kan doen thuis omdat ik uit mijn eigen ervaring spreek.

Daarnaast vind ik de druk die ouders e.d. op hun kids leggen te groot worden, het zijn kinderen die mogen kind zijn.

Juist als thuisblijfmoeder zie ik veel meer wat er verkeerd gaat hier in de buurt omdat ik het elke dag zie en ermee omga , ik zit niet heel de dag binnen ofzo (wie heeft er nu vooroordelen)

Ik zeg constant dat ik vanuit mijn eigen ervaring praat (uit een multi culti wijk trouwens ;) maar je dacht vast dat ik in een of andere witte kak buurt woonde ofzo ;) )

Je moet eens beter leren lezen en niet alleen maar eruithalen wat je wilt.

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Het zal wel Isademi, ik vind je in ieder geval erg kortzichtig. En tsja, wie vooroordelen heeft, kan ze ook terug krijgen.

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik zeg nergens dat iets zo is ik zeg alleen wat ik met mijn eigen oog steeds zie, en daar baseer ik mijn mening op, jij zet in jouw berichtje allerlei vooroordelen over mij terwijl ik mijn mening baseer over wat ik daadwerkelijk meemaak en zie, dat heet geen vooroordeel maar ervaring ;)

Als ik een vooroordeel zou hebben zou ik zeggen dat Belgen achterlijke zijn (zoals in alle moppen) nee het onderwijsniveau is daar beter maar ten koste van wat vraag ik me dan af.

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wat ik trouwens persoonlijk vind van iemand anders en hun opvoeding is niet van belang (zal me een worst wezen) zolang niemand er mij mee lastig valt en dwingt om hetzelfde te doen.

13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik vind het wel een goed initiatief zolang de kindjes ook kindjes mogen blijven en niet gelijk als een bezetene hoeven te presteren.

14. Fullhouse1981

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Dames,
    Wat een aanval op Isedemi! Ik snap wel hoe en wat je bedoelt te vertellen. Goed van je dat je je kindje hebt geholpen met de '' achterstand''en wat fijn dat je kindje zo kan meedraaien op school. ik weet dondersgoed dat het retezwaar is, en ik wil dan ook echt wel zeggen dat het niet altijd gemakkelijk is om thuis te blijven met je kinderen. Vooral als er wat aan de hand is! In jou geval heb je er veel aan gedaan om je kind te begeleiden. Dus ik snap goed dat je denkt.. dat ouders dat ook goed zelf kunnen doen. Al heeft niet iedereen de mogelijkheid hiertoe. Of het geduld, of beter gezegd een mogelijkheid om thuis te blijven.

Wees er maar trots op!

15. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik hoor net van m'n moeder (die woont in Frankrijk) dat kinderen daar met 2 jaar naar school gaan. Nog eerder dus.

16. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

op zich een goed plan
    maar niet voor de hele ochtend of middag
    moet ook leuke dingen te doen zijn vind ik
    niet alleen maar leren maar ook spelen;)

17. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik vind het wel te vroeg hoor om met 2,5 jr een kind al naar school te doen... las ergens dat het ongebruikelijk is dat je kind met 2,5 jr nog niet zinderlijk is? mijn dochter is dat nog lang niet! en so what? ze doet het heel goed door uit zichzelf af en toe een plas op de wc te doen en een drol... ik push haar niet want dat werkt avrechts...

wat de psz en achterstand betreft, de eerste psz waar ik mijn dochter heen heb laten gaan was mijn grootste vergissing in mn leven! ik was wezen kijken nadat de klas vrij was.. ik dacht leuke juffen, leuk klasje... totdat mijn dochter dag 1 had..... ik zag echt alleen maar buitenlandse kindjes.. niet dat ik daar een probleem mee heb maar geen van hen sprak goed nederlands! dan hadden ze nog een groep ernaast voor kids met een achterstand in de taal of ontwikkeling... zat natuurlijk ook helemaal vol met buitenlandse kids.. de ouders die ik zag bij het ophalen werd ik niet goed van... allemaal in het turks of wat het ook is praten tegen elkaar en tegen hun kids...

ik wist niet wat ik zag, had niet gedacht dat het zo erg was.. ik heb het nog een paar keer aangekeken maar ik vond het echt 3x niks daar.. slecht beleid en erg chaotisch en die taal stond me tegen... heb daar een gesprek gehad en de leidster was een beetje op dr tenen getrapt maar gaf wel toe dat ze het zelf ook vervelend vonden en daardoor dus ook veel ouders hun kind daar niet willen plaatsen zodat het een beetje in verhouding getrokken kan worden...

nu zit ze op een andere psz en heb daar nog geen 1 kindje gezien die geen nederlands kan spreken... de ouders komen ook uit een ander milieu.. bij die andere psz waren en volgensmij een beetje van die mensen uit een achterstandswijk en ojee als je wat zei tegen ze.. de kinderen ervan sloegen ook en waren erg vervelend... mijn dochter voelde zich daar niet fijn zag ik wel dus heb haar toen ook direct van de speelplaats af mee naar huis genomen... ik ging namelijk stieken even kijken hoe het daar ging... en wat zag ik? mijn meisje stond keihard te huilen en geen juf te bekennen daarbuiten! heb haar over het hek getild en naar binnen gelopen en enorm kwaad geworden, tasje mee en wegwezen!

nmu zit ze dus in een klasje die in een montesorie basisschool zit en waar ze dus als ze 4 is overkan naar groep 1... ze kent alle juffen en meesters al dus dat is best vertrouwd overgaan straks... heerlijk schooltje!
    maar elke dag naar school trekt ze echt nog niet...

18. Fullhouse1981

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    En slapen dan?
    Tussen de ''schooltijden'' door?

19. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Ik heb even niet de tijd om hier alles na te lezen, maar even ter informatie:
    In België is het standaard gebruikelijk dat kleutertjes vanaf 2.5 naar school gaan hoor!
    Meestal wel halve dagen of namiddag slapen op school, maar toch ;)
    Werkt al JAREN prima hoor...

20. Fullhouse1981

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Veel te vroeg! Ze zijn zo vier,en dan gaan ze al erg veel naar school. Ik vind dat eerlijk waar gewoon niet normaal!

Deel Deze Pagina