Ok, fijn dat het daar wel werkt. Het zal wel goed gaan maar ik ben blij dat het in Nederland pas vanaf 5 jaar verplicht is. Waarbij ik las dat het in Belgie pas vanaf zes verplicht is..
Ik vind het geen slecht idee. Maar om nou over taalachterstand te beginnen bij kinderen van 2,5 volgens mij praten de meeste slecht ongeacht afkomst. En ik vind het belangrijk om kinderen te laten kennismaken met verschillende culturen. Dus in de witte en zwarte scholen geloof ik niet gewoon lekker gemixt en laat ze leren van elkaar.
mora, wat jammer. Mijn dochter zit dus ook echt op een zwarte psz met allemaal ouders uit achterstandswijken en er is er maar 1tje die echt niet goed nl´s spreekt van de 15 peuters. 3 kwart van de klas spreekt zelfs veel beter nl´s als mijn dochter die toch eigenlijk enkel Nederlands hoort thuis. Nu is de klas wel erg gemixed met allerlei nationaliteiten dus niet voornamelijk 1 nationaliteit, misschien dat dat ook meespeelt en de kinderen wel nl 'moeten' spreken om elkaar te kunnen verstaan.
Na zo vaak je onderschrift te hebben gelezen. Wil ik je graag vertellen dat ik het een van ontroerendste zinnen uit de geschiedenis vind. Alleen jammer dat zijn droom nooit echt uitgekomen is.
Ontzettend jammer, vraag me af of die tijd ooit nog gaat komen. Nu ik zelf kinderen heb is die zin meer voor me gaan betekenen.
Ja de plicht is er pas vanaf 6 jaar maar ze moeten minstens 1 volledig schooljaar voltijds zijn geweest anders mogen ze het eerste leerjaar / groep 3 niet doen maar beginnen ze in de kleuterklas / groep 2. Het is hier heel zelden dat kindjes bij 2.5 niet naar school komen, ze moeten ook niet 'droog' zijn al is dat natuurlijk wel leuker en de meeste scholen bieden slaapnamiddagen aan!
Oh ja, het is trouwens ook echt leren spelen dat ze doen hoor! De kindjes gaan graag (ben onderwijzeres en zie het elke dag) en ze leren ook sociale vaardigheden ontwikkelen...
ja ik vind het jammer dat ze alleen maar buitenlandse kindjes in 1 groep zetten.. als je dat een beetje mixt kunnen ze makkelijk van elkaar de taal leren.. waar mijn dochter nu op zit, is het meeste nederlands en een paar halfbloedkindjes net als mijn dochters... ik heb echt niets tegen buitenlandse mensen hoor maar wel als alles op 1 groep word gezet want dan krijgen ze zowiezo een taalachterstand en dat vind ik dan weer onnodig... daar wilde ik mijn dochter niet op hebben, en vele andere ouders dus ook niet. en wat gebeurd er dan? Juist alleen de buitenlandse kindjes gaan daarheen... vind het wel belangrijk dat elk kind de cultuur van een ander leert kennen en respecteerd maar we wonen hier wel in nederland en op de scholen hoor je dan ook nederlands te spreken... vaak zijn kinderen met een taalachterstand van buitenlandse afkomst omdat er thuis dus een andere taal tegen ze word gesproken. dat zei die peuterjuf van die psz ook. Ik vroeg haar nog zou u uw eigen kinderen hier graag heen laten gaan dan? euhm nee was haar antwoord. Niet meer! vroeger was dat wel anders toen was het nog goed gemixt en viel de achterstand kwa taalontwikkeling erg mee en zaten er hooguit 8 in die andere klas om de taal te leren... vind dat ze die ouders daarvan een nieuwe cursus moeten aanbieden en een toets moeten laten doen en als ze dat niet halen een boete te geven. want daardoor gebeuren dit soort dingen. als ze willen dat hun kind later kan gaan studeren zullen ze er wat voor moeten doen...
Ik vind dat als ze vanaf 2.5 jaar naar de peuterspeelzaal gaan al meer dan voldoende! ..zo kunnen ze ook beter aansluiten bij een basisschool! Ik zie de voordelen nu al bij me dochter!
Ik wou maar even zeggen dat mijn dochter dus ook vanaf 2,5 al naar school gaat.(my oh my, wat ben ik een ontaarde moeder) En ze vindt het GEWELDIG! Elke dag komt ze thuis met verhalen, 'knutselwerkjes',... En nee, ze valt niet met haar hoofd in haar bord eten 's avonds. Ze slaapt 's middags van haar 2 jaar niet meer trouwens, anders zou ik wel overwogen hebben nog even te wachten. Maar ze was echt zooo toe aan de nieuwe uitdaging en doet niets liever dan naar school gaan! En ze gaat heus niet omdat ik kosten wil besparen of meer tijd voor mezelf wil hebben. Volgens mij is het nagenoeg hetzelfde als PSZ, alleen heeft het gewoon een andere naam. En daar wordt hier belachelijk op gehamerd door sommigen. Wat Alyna doet op school? SPELEN. Knutselen, schilderen, met poppenhuis of auto's spelen, in de zandbak spelen. Jee, wat een misdaad. Je mag zelf kiezen hoeveel en vanaf welke leeftijd je je kindje brengt, je MOET ze niet meteen vanaf 2,5 elke dag van 9 tot 15 naar school laten gaan hoor. Dus ze mogen echt nog wel kind zijn hoor, ze hoeven helemaal niks van buiten te leren of te rekenen ofzo! Ik denk dat sommigen hier misschien door de naam een beetje een vertekend beeld van kleuterschool hebben. Dit is hoe het er in België aan toe gaat, ik weet niet hoe NL de nieuwe 'kleuterschool' ziet. En by the way, ik zie in NL ook genoeg kleuters en kinderen lopen met knuffels/spenen/flessen op een leeftijd dat ik denk 'moet dat nou?'. Dus ik vind het ronduit belachelijk om dat hier als 'iets Belgisch' neer te zetten. Lekker veralgemend zeg.
Oh ik denk dat mijn oudste het ook ubercool zou vinden om met 2,5 jaar naar school te gaan 8) Maar hij moet het voorlopig met 3 dagen opvang doen
dat zou toch in moeten houden dat het kind ook vanaf 2,5 jaar al zindelijk zou moeten zijn? ik ben het er iig niet mee eens
Wat een hoop zever heb ik al in dit topic gelezen. Isademi, je woont hier niet dus wat weet je werkelijk? Omdat je hier af en toe komt denk je te weten hoe en wat. Ik denk dat jouw representatieve kennissen jou een verkeerd beeld geven van hoe het er hier aan toe gaat. Mijn dochter ging op 2,5 jarige leeftijd naar school. Alleen de ochtenden want ze was nog niet zindelijk dus mocht ze de middagen niet daar blijven. Andere school , ander beleid. Toen ze wel hele dagen mocht zag de dagindeling er als volgt uit. Iedere week een kleur, en dan deden ze in de ochtend iets met de kleur van de week. Verven, kleuren, scheuren oid.In de namiddag gaat het er rustiger aan toe. Verhaaltje lezen, spelen. Beetje buiten spelen. 2x per week gym. 2x per schooljaar een uitstapje. 3x per schooljaar wandeling. Ze vieren sint, kerst , pasen, carnaval. En als ze moe is gaat ze niet. Als ik iets anders leuks op het programma heb, gaat ze niet. Als mij een halve dag beter uitkomt gaat ze niet. Niks moet, alles is bespreekbaar. Als de kindjes te moe zijn in de middag zegt de juf je dat en breng je je kind voorlopig alleen in de ochtend. Als je kind ziek is haal je het op op school. Verder denk ik dat wij in Belgie mekaar wat meer in elkaars waarde laten mbt de keuzes die we voor onze kinderen maken. School, voeding, opvoeding noem maar op. Gewoon achter je eigen keuzes staan en andere zijn eigen keuzes laten maken zonder daar een waardeoordeel aan vast te hangen , zonder daar per se een mening over te hebben. Zou nog niet zo verkeerd zijn als meer mensen dat zouden doen.
Lijkt me een prima initiatief van de overheid. Er zijn gewoon situaties waarin kinderen niet met een nette vocabulaire abn op de kleuterschool komen. Je kan dat nog zo bij ouders/verzorgers neerleggen, maar dat is een utopie. Prachtig toch dat er dan voorschoolse educatie wordt aangeboden. De wijze waarop zal ongetwijfeld pedagogisch verantwoord zijn en op een manier die kinderen aanspreekt. Ik denk dat het ook de juffen en meesters van de eerste groepen een hoop tijd scheelt en dat kinderen een eerlijke start maken in groep 1. Volgens mij zou Evy het helemaal te gek vinden als ze met haar rugzak op naar 'school' mag. En in de landen om ons heen is dit volgens mij redelijk gebruikelijk en worden de kinderen daar allemaal heel gezond en gelukkig groot. Het is echt weer een cultureel ding waar deze discussie in losbarst. Net als thuisblijven vs werken. Parttime vs fulltime werken. wel of geen carriere nestreven naast een gezin. Etc etc. bla bla.
perfect idee! sinds wanneer zijn kinderen geen kind meer in de kleuter (en eventuele peuterklassen) meer? De school waar mijn kinderen straks naartoe gaan zijn met name gericht op het kind-blijven. Dmv: groep 3 is niet alleen leren maar ook weer kind zijn door te spelen in groep 2 een aantal uren per week. Meer kind als wij vroeger dus...
ik vind het al erg genoeg om me mijn meisje te moeten missen die 3 dagen dat ik werk en dan zit ze nog 2 dagen op het kdv waar ik werk ook wij zijn heel gericht met taal bezig en het nadeel is dat andere ontwikkelings aspecten hierbij in het niet komen Nee hoor Zoey met 2,5 naar school laten gaan hoeft niet en gaat ook zeker niet gebeuren laat haar maar lekker uitkijken naar het moment dat ze 4 word Nog even en dan moeten ze als ze 4 jaar zijn 3 talen kunnen spreken kunnen lezen en wiskunde knobbels hebben Kinderen moeten lekker kinderen blijven of het nou spelende wijs of niet aangeleerd word vroeger had je toch dialecten enz nou sorry onze generatie is er ook gekomen . Dus als er gestemd zou mogen worden stem ik een grote NEE
Ik heb zojuist het hele topic doorgelezen. En ik heb een paar keer de opmerking gelezen, dat een kind geen kind meer kan/mag zijn. Kan iemand mij uitleggen hoe dit bedoelt wordt? Ik snap deze stelling namelijk niet.
Ik denk dat het woord school gewoon veel reacties los maakt, want bij school denk je meteen rekenen enz. Ze zouden het dan anders moeten noemen. Ik zou er niks tegen hebben als ze met 2,5 gaan, maar denk wel rustig aan opbouwen. En dat iedereen mag gaan, zindelijk of niet.
ik bedoel met een kind mag geen kind meer zijn het moet naar een gebouw met allemaal andere kinderen terwijl de meeste kinderen op die leeftijd nog het liefst bij papa en mama zijn. Denk aan geborgenheid zijn eigen huisje met eigen dingen Thuis mag hij egocentrisch zijn op een school of kdv of psz word het al geacht samen te spelen of iig te delen niks is van hem maar van iedereen. ook is de persoonlijke aandacht die een kind graag wilt een stuk minder. Juist omdat het met leeftijd genootjes zit die die zelfde behoeftes hebben. en je word nu dus als 2,5 jarige beoordeelt op wat je kan je moet dus al iets presteren anders ga je naar de volgende groepen met een stempel is het niet met taalachterstand dan wel met gedragsproblemen. En dan is het 4 kan het ook al niet echt meer kleuteren want dat vind ie niks meer aan.