Naar school - wat geef je mee?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door poema, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

En hier thuis krijgen de kids sap, water lust de oudste niet. Kan wel goed zijn, maar ik vind het gek dat men kinderen 'dwingt' om alleen water te drinken op school.

2. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het ook heel goed dat bij ons koek niet mag. Ik ben daar wel blij mee.

En ook water drinken kan ik me helemaal in vinden. En als je kindje geen water lust, tja dat is mijns inziens vooral een kwestie van wennen. Toen ons pleegzoontje bij ons kwam dronk hij alleen maar thee met heel veel suiker of appelsap/limonade. Niet vreemd dus dat ie niks wilde dat niet zoet smaakt. Maar nu drinkt hij prima water hoor, hij zegt dat ie het zelfs lekker vindt.

Maar goed, iedereen heeft hier zijn eigen ideeen over natuurlijk. Ik kan me er gelukkig wel in vinden!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier geef ik fruit mee ( alles wat ze lekker vindt)

En drinken in een beker.

Koek mag hier niet

Brood eet volgens mijn dochter niemand rond 10 uur.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb een set bakjes gekocht voor het fruit of extraatjes (4 bakjes van groot naar klein, met dierenkopjes... Bijenkorf)
    Op volle dagen dus incl overblijven:
    - 2,5 boterham
    - 1 beker diksap
    - 1 stuks of 1 bakje fruit (mandarijn, appel, besjes, aardbeien, kiwi, peer (vorkje mee)
    - soms als verrassing iets lekkers: mini krentenbol, paar pepernootjes, 2 dropjes, kinderchocolade
    En dan krijgt hij nog 200 ml halfvolle melk (schoolmelk)

Halve dagen:
    - beker diksap
    - 1 stuk of 1 bakje fruit
    - heel soms wat lekkers erbij (zoals vandaag 5 pepernootjes)

5. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Hier bijna altijd fruit. Soms een heel stuk fruit maar vaak maak ik een bakje gemengd fruit (meloen, aardbei, braam, druif, bessen, frambozen), dat doe ik in een klein tupperware bakje met een vorkje erbij. Of ik maak (fruit)spiesjes, dat vindt hij ook altijd erg leuk. Hier doe ik dan bijvoorbeeld stukjes komkommer, druif, ananas, snoeptomaatje, olijfje, dadel, opgerold plakje ham op.
    Soms krijgt hij rozijntjes, of walnoten mee. En de afgelopen weken een paar keer wat kruidnootjes erbij gedaan, moet wel kunnen in deze tijd, maar normaal gesproken hier geen koek.
    En altijd een beker melk.

Bij J. op school nemen ze voor het 10-uurtje eten en drinken mee. Alle kindjes krijgen dit normaal gesproken wel op in een kwartiertje. Soms zit er nog wat in trommeltje wat weer mee naar huis komt, maar dat is dan omdat hij geen trek meer had, niet omdat er geen tijd meer was.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Als leerkracht ben ik nooit zo blij met dat soort verrassingen.... een krentenbol is gewoon gezond, maar drop en chocola? Dat is snoep.. Fruit eten is ook een 'les' gezond gedrag, daarom heet het fruit eten. Rond deze tijd zijn er vaak kinderen met een paar pepernoten in hun fruitbakje. Tevens ook een aantal sneue kindergezichtjes die dat niet hebben....

7. Hier krijgt ze altijd fruit mee naar school

8. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat zijn dus precies de redenen waarom ik het goed vind dat er regels zijn omtrent hetgeen de kindjes mee mogen nemen.

9. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Tja, er zijn wel meer verschillen waardoor kinderen sneu kunnen zijn. Mijn zoontje was vorige week nogal sneu omdat een klasgenootje een trui van Angry Birds aan had die hij van mij niet mocht (ik hou niet van truien met dat soort opdrukken :)).
    En een andere keer was er een kindje met een bakje vol frambozen mee en dat lust mijn zoontje ook wel hééél erg graag.Tsja, jammer voor zoon lief. Dan heeft hij dit keer pech ;). Zo heeft iedereen wel eens iets wat een ander ook graag zou willen hebben. Dat vind ik iets wat hij best mag leren, je kunt niet alles op de weegschaal leggen.

Ik vind dat het aan de ouders is om te bepalen wat kinderen te eten krijgen en ik vind best dat school hun voorkeur door mag geven en eventueel een avond organiseren/nieuwsbrief mee geven om uit te leggen waarom welk eten/drinken niet zo'n succes is (donuts bijvoorbeeld), maar het blijft in mijn optiek toch in grote mate echt een keuze van de ouders.

10. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    @ Ikkie97: Ja ik vind dat je daar wel een punt hebt.

Maar aan de andere kant: mijn zoontje zit nu sinds de zomervakntie op school en de keren dat hij koek mee heeft gekregen zijn op één hand te tellen. Maar hij heeft nooit een sneu gezichtje getrokken omdat een heleboel (ik denk 60-70%) kindjes wel koek mee hadden en hij fruit. Hij is gelukkig dol op fruit.
    Maar bij ons op school wordt fruit/gezonde snack geadviseerd. Er wordt geen koek verboden, dus het is toch allemaal net iets anders.

11. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Even een off-topic vraag... Stukjes fruit in een schaaltje word toch bruin als je het meegeeft zo of niet?

12. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    @chocolaatje: valt wel mee hoor. Zit toch een dekseltje op en ze eten het hier al om 10 uur. Ze had vandaag niet alles op en dus nog appel mee terug. En zelfs die was nog te eten en niet bruin. (dat was dus om 12 uur en ik had om 7.45 uur partjes gesneden)

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter krijgt altijd fruit mee naar de psz. Appel, peer, banaan, kiwi, mandarijn.
    En meestal water, soms sap.

14. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    fruit en een beker ranja

15. Navara2010

Navara2010 Actief lid

15 okt 2012
    184
    1
    18
    Navara :D
    Antwerpen
    hier krijgt ze 1 flesje water mee , voor de ene speeltuin kleine tuc koekjes en rozijntjes en voor de andere een appel en tijdens de middag eet ze 3 sneedjes brood + 2 schelletjes plop of samson worst ( kindjesvlees ook genoemd :D ) ze mag op school ook geen snoep of chocolade meenemen en woensdag is het fruit dag . zei gaat sinds november naar school
    en rezerve kleedjes en een tutje en knuffel geef ik ook mee wel zien dat alles gemerkt is want anders speelt ge het heel rap kwijt

16. Navara2010

Navara2010 Actief lid

15 okt 2012
    184
    1
    18
    Navara :D
    Antwerpen
    alles moet wel in doosjes mag niet meer in de verpakking zitten

17. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Voor 10uurtje fruit
    's middags boterhammen (1 meer dan dat ze thuis eet)
    3uurtje koekje.

School is tot half 4.

18. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Basisschool Fruit en drinken in een beker geen koekjes of pakjes drinken. Voor het overblijven brood en 1 koekje drinken krijgen ze daar.

Peuterspeelzaal tot 1 maart moeten ze fruit en drinken in een beker meenemen vanaf 1 maart krijgen ze fruit en drinken van school en ook blijven ze over en eten tussen de middag op school

19. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij geven Robyn voor het 10uurtje fruit mee (eventueel met vorkje) en een beker diksap.

Als ze over moet blijven krijgt ze 3 bruine boterhammen, of 2 bruine boterhammen en dan een mini krentenbol of een plakje ontbijtkoek erbij. En ze krijgt dan een pakje schoolmelk.

We doen soms wat plakjes komkommer erbij, of een soepstengel ofzo.

20. tulip

tulip Niet meer actief

hier drinken en fruit, koek en snoep mag niet. Ben ik ook blij mee, dat kunnen ze evt. thuis eten, zo is er op de dag iig 1 goed fruitmoment. Hier kwamen kinderen in het verleden zelfs met zakjes chips naar school. Snap daarom ook wel dat ze het koek en snoep helemaal verboden hebben, want waar trek je de grens. Ik ben bv een miep met zoetigheid, dus een koek met choco is hier al een enorme uitzondering, maar een ander die veel makkelijker is vind dat misschien volstrekt normaal. Dus aan de ouders overlaten is lastig, want wat verstaat iemand onder gezond??

Ik las dat je geen drinken mee mag geven, dat vind ik echt raar en zou daar school zeker opaan spreken. Ik heb een slecht drinkend kind en alles wat ze drinkt is meegenomen. Hier wel allemaal gezonde dingen qua drinken, maar vind het fijn om mee te geven, zodat ik zie wat eruit is.

O en ik heb een mepal trommeltje en de appel wordt er niet bruin in, dat zou mijn dochter echt niet eten;), dus dat kan goed.

Deel Deze Pagina