Mobiel introduceren

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Roozjuh, 23 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ja ook wij moeten, naja moeten... eraan geloven. Zoonlief wil al heel lang een mobiel. Onzin vonden wij altijd, wat moet een 7/8jarige met een telefoon. Maar nu... Bijna 10 en gaat er steeds vaker opuit met vrienden. Dan is zo'n mobiel toch wel handig moet ik helaas toegeven.

Nu weet hij totaal niet wat je allemaal met een mobiel kan, hoe het werkt enz. Wij hebben dat altijd wat bij hem weg gehouden.

Voor zijn verjaardag krijgt hij dus een mobieltje, een oude van z'n vader. Puur alleen voor gebruik als hij bij iemand gaat spelen of buiten de hort op gaat.

Maar hoe leer ik hem het beste met zo'n ding om te gaan. Laat ik hem thuis met dat ding wennen, geef ik 'm gewoon en hij ziet vanzelf wel wat je ermee kan? Het gaat een prepaid worden. Ik heb liever toch wat mb's erbij ivm WhatsApp bericht kunnen sturen waar hij uithangt. Maar hubby wil dat dus niet 'hij kan ook een SMS sturen'. Goed nou ok dit gaan we dus nog ff overleggen, we hebben nog even(juli)

Hebben jullie tips? Kwa tijd dat ze 'm mogen gebruiken, wat blokkeren erop, welke apps zijn handig enz enz. Ben bang dat hij hele godganse dag op dat ding zit. Hij is nogal gevoelig kwa scherm-verslaving. Kan zo úren op de laptop of tablet zitten en dan boos worden dat het veel te kort is(natuurlijk laten we dat niet toe maar hij wil altijd langer en meer...)

2. Moluks78

Moluks78 Niet meer actief

Je geeft t antwoord zelf al ;)
    Dus alleen meegeven als hij de hort op gaat met een vriendje.

Als hij hem ook thuis mag gaan gebruiken zou ik duidelijke regels stellen. Wat hij er op mag dien (appen, spelletjes spelen, online)
    Er zijn ook apps dat je als ouders kan instellen hoeveel uur je kind achter zn mobiel kan en ook dat hij vanaf een bepaald tijdstip uit gaat.

Hier is de belangrijkste regel: niet mee naar boven.

humptydumpty vindt dit leuk.
  3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ah ja is ook wel zo, puur alleen voor buiten. Al vind ik het geen mega ramp als hij 'm thuis af en toe zou gebruiken maar ben bang dat ie er de hele dag dan op wil. Iets met een vinger en hele arm:roflmao:
    Die regel niet mee naar boven vind ik een hele goeie! Ik ga eens opzoek naar zo'n ouder app

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    Mijn dochters met smartphone zijn 13 en 15 jaar. Wij hebben maar een paar afspraken:
    Als ze huiswerk gaan maken op hun kamer, blijft de telefoon beneden.
    Als ze naar bed gaan, blijft de telefoon beneden.
    Tijdens het eten zijn er geen telefoons aan tafel.
    Hoe die telefoon werkt, hadden ze zelf snel genoeg uitgevolgeld.

Verder hadden we bij aanschaf wel de regel dat wij in hun telefoon konden, om hun internet-/whatsappgedrag e.d. te monitoren/begeleiden, aangezien ze op social media gebied toch het nodige moesten leren. In de loop van de tijd hebben we dat wel steeds meer losgelaten. Nu vraag ik wel eens of ze iets willen laten zien. Ze weten wat op dat gebied wel en niet kan en ze weten ook dat als ze daar heel erg de mist mee ingaan, de grenzen weer scherper worden. Ze hebben hun telefoon ergens in de loop van groep 7 gekregen.

humptydumpty en Roozjuh vinden dit leuk.
  5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik snap het idee van de behoefte om bereikbaar te zijn, maar dan kan het dus ook een hele simpele telefoon zijn.
    Een wat oudere smartphone, die de nieuwste apps überhaupt niet trekt.
    Alleen meegeven als ze het huis uit gaan, geen persoonlijk eigendom laten zijn.
    Thuis beneden laten, niet mee naar de slaapkamer etc.

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Im zou dus gewoon een telefoon kopen van €25 waar je alleen mee kan bellen/sms’en... ergens anders heeft hij m niet voor nodig, zeker niet als het alleen is om bereikbaar te zijn als hij ergens is...

En je man heeft gelijk, sms’en kan prima, daar heb je geen whatsapp voor nodig

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    Oh ja, in het begin hadden ze hier ook geen mb’s erop, alleen beltegoed. Alleen via wifi whatsappen (dus thuis met nog de nodige toezicht). Als ze me wilde bereiken of ik hen, dan belden we.
    En de grenzen van hoe lang ze erop mogen thuis, ging naar gelang dat nodig was.

En ze kregen een oud toestel, zeker niks nieuws. Dat kwam veel later toen ze er zelf voor gespaard hadden. Ik ging ze op die leeftijd iig geen duur toestel meegeven. Eerst maar laten zien dat ze er mee om konden gaan.

8. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Thx voor alle tips. Het gaat inderdaad een oud mobieltje worden die we hier nog hebben liggen. Is wel een smartphone maar zo traag als maar kan en niks bijzonders :p. We gaan geen nieuwe kopen, dat doet ie zelf maar als ie het zelf kan betalen met een baantje in de toekomst.

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik begrijp niet zo goed waarom ie een smartphone moet hebben?
    Dan red je het ook niet hoor met een prepaid met een paar mb’s Dus komt er weer een abbo om de hoek kijken..

Wat is er mis met een simpel telefoontje van €25?

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Omdat tegenwoordig bijna elke telefoon wel ‘smart’ is, ook de goedkope en omdat een mobieltje dat nog ergens ligt altijd goedkoper is dan 25 euro ???
    Dat hij ‘smart’ is wil niet zeggen dat je hem ‘smart’ hoeft te gebruiken toch?

humptydumpty, Butchke en Roozjuh vinden dit leuk.
  11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Omdat we deze nog hebben liggen, scheelt mij €25,-

Butchke vindt dit leuk.
  12. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn dochter heeft toen ze naar groep 7 een telefoon gekregen. Wel met kindermodus erop. Ik heb dus de bedtijd ingesteld en ze kan er niet zelf nieuwe apps op zetten. De afspraak is wel dat we af en toe samen haar appjes doorlezen. Ze hebben best wel wat sturing nodig op deze leeftijd. Mijn dochter komt nu zelf naar me toe als er gemeen word gedaan in een groepsapp.
    Voor mijn zoon van 9 heb ik het ook overwogen omdat hij steeds verder zelf op pad gaat. Maar spelen/voetballen met een mobiel bij je is helemaal niet handig. Hij heeft een gps horloge. Echt ideaal. Ik kan zien waar hij is en als er wat is kan hij me bellen of ik hem. Alleen de nummers die ik heb ingesteld kunnen hem bellen en de rest is geblokkeerd. Dit werkt erg fijn.

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Dat horloge heb ik ook over zitten nadenken. Mijn man had het ook over buiten spelen met een mobiel op zak niet handig is en hij 'm waarschijnlijk met een week kwijt zal zijn. Welke instelling/app is er voor kindermodus? En het blokkeren van iets kunnen downloaden

14. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Bij het opnieuw instellen van de telefoon vraagt hij bij samsung of je een kindermodus aan wil zetten hierin kun je zien hoelang hij online is geweest. Welke apps hij heeft gebruikt enz. Vooral de bedtijd vind ik belangrijk. Zo kan ze nooit op haar mobiel na 20.00 in de avond of voor 8.00 in de ochtend.
    Mocht je na een gps horloge kijken koop er dan wel 1 die veilig is. Het is best veel in opspraak geweest het laatste jaar. Wij hebben hem van one2track. Deze ontwikkelen zelf Nederlandstalige software. Na 2 1/2 jaar kreeg de uccu wat storingen. Ze hebben dit kosteloos hersteld. Echt super service. Ik heb ze altijd aangeleerd dat ze mijn telefoon laten overgaan en dan bel ik ze terug. Zo kost het ook geen beltegoed ;)

humptydumpty en Roozjuh vinden dit leuk.
  15. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ah top, dit is ook een Samsung. Morgen eens testen. Dankje voor je tips!

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Hier exact hetzelfde, dochter is 10.
    In beginsel (ze was denk ik 8.5 toen ze hem kreeg mocht ze van ons niet deelnemen aan groepsapps en heel in begin had ze alleen onze telefoonnummers erin en van opa en oma/familie.
    Langzaam stap voor stap uitgebreid naar nummers van vriendinnen, meer apps etc.
    Overigens heeft ze nog steeds geen mb's. Wel heeft ze een beltegoed die automatisch word opgewaardeerd wanneer ze onder een bepaald bedrag komt zodat ze nooit zonder beltegoed komt

Roozjuh vindt dit leuk.
  17. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Ok... hij heeft nooit geleerd om te gaan met een smartphone. Mag ik dat even niet van deze tijd vinden en ook best een beetje sneu, want nu zitten jullie zelf met de 'gebakken' peren.
    Natuurlijk is een 7-8 jarige niet te vergelijken met een 10 jarige, maar zit hij dan nooit op jullie telefoon?

Hij krijgt voor zijn verjaardag een oude smartphone, lijkt me echt een topkado. Heleboel apps werken dat niet goed, dus ook de monitoringsapp werken slecht.

Opzich hoeft hij alleen bellen en smsen (bestaat het nog?), maar als hij ergens op de wifi zit, kan hij prima whatsappen.
    Leer hem dan ook gelijk niet overal op de gratis wifi te zitten, gratis wifi is zeer slecht beveiligd (incombinatie met oude telefonie helemaal niet handig).

Verder zijn er al een heleboel tips gegeven en vooral wat doe je zelf met je mobiel?
    Hoe ga je met mensen om? Hoe wil je zelf behandelt worden?
    Leer dat tekst, plat is, dus geen emotie en dat de ander dit anders kan lezen dan jij.

Welke apps mag hij wel en welke niet? spelletjes?
    Als hij net als klasgenoten Tiktok wilt spelen, bedenk dan dat hij zijn privacy aanpast of dat hij altijd transparant moet zijn qua inkijken door jullie, etc etc
    Heleboel apps geven aan dat je de camera of luidspreker aan moet zetten, vindt je dat wel fijn?
    Hoop apps kan je achteraf aanpassen, maar je moet het wel doen.

Hier heeft mijn zoon voor zijn 9de verjaardag een iphone SE gekregen (tweedehands), hij is reeds 8 verder en hij zit met veel klasgenootjes in de app, erg leuk, ze spreken elkaar aan op het gedrag wat speelt, leuk of niet leuk, delen een hoop (onzin) met elkaar.
    Hier gaat mijn zoon de hele wijk gewoon door, als hij iets wil moet hij thuiskomen, Als hij naar vrienden gaat mag hij hem mee nemen, hij luistert er ook muziek mee (spotify) etc
    Als hij een app wil, moet ik hem eerst goedkeuren anders kan hij hem niet downloaden.

Goede afspraken zijn cruciaal want over 3 mnd weet hij meer dan jullie

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bijna overal is wifi en anders kan je nog sms'en of de telefoon even laten overgaan (zodat de ouder terug kan bellen).

19. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Sneu wil ik het zeker niet noemen, waarom? Hij heeft genoeg andere dingen om zich bezig te houden, boek lezen, buiten spelen, tablet, Nintendo, lego. Hij heeft nooit een telefoon nodig gehad. En op onze telefoon staan geen kinderapps dus daar heeft ie niks op te zoeken.

Oude telefoon bedoel ik natuurlijk niet een van 10jaar geleden. Het is een Samsung Galaxy s6 volgens mij. Bedoel meer dat het een gebruikte telefoon is van mijn man, geen Dino versie. Dus apps gaan het er vast prima op doen.

WiFi heeft hij dan hier thuis en op school (daar werk ik zelf ook dus heb het wachtwoord voor de WiFi daar) maar of hij hem mee naar school mag tegen die tijd is nog even een grijs gebied. Is hier 3 straten vandaan dus ene kant kleine moeite om naar huis te fietsen om te melden waar hij heen gaat met welk vriendje
    ------------------------------------------------------
    Kleine update wat betreft telefoon introduceren. We hebben de telefoon helemaal leeg gemaakt nu en hij mag zo nu en dan een mailtje of berichtje sturen naar opa/oma. Echter merken we nu al dat hij halve dag om de telefoon zit te zeuren wat ik dus al verwachtte. Hoop dat het komt doordat het nog iets nieuws is voor hem.

Staan verder nog geen spelletjes op, wil nog wel even kijken naar die kind modus wat hier eerder genoemd werd. Nog niet kunnen vinden

20. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Wij hebben er family link op staan, zo kan ik instellen hoe lang ze per dag op haar mobiel kan en heb ik zicht waar ze die tijd aan besteed.
    Hier is dat vooral aan "tiktok".
    Dat zijn filmpjes op muziek.
    Iedereen uit de klas doet dat (helaas).

Ze heeft Whatsapp met klasgenoten, familie en vriendinnen van de manege.
    En Instagram sinds kort, maar doet daar niks mee

Deel Deze Pagina