naar wc op kdv hoe werkt dat eigenlijk?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by belize, Sep 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn zoontje draagt deze week overdag alleen nog maar een onderbroek en dat gaat heel goed. Soms plast hij eens in de 1,5 uur en dan moet hij opeens 4 keer in een uur tijd. Tijdens het slapen doe ik hem voor de zekerheid nog wel een luier aan, maar ook die blijft overdag droog, 's nachts plast hij nog wel er in.
    Vrijdag ga ik hem wel zonder luier aan naar het kdv brengen voor het eerst. Ik geef wel zo'n oefenbroekje mee voor mocht het echt geen doen zijn. Maar ja, zodra ik hem een luier aantrek, laat hij alles daarin lopen. Met een onderbroek niet.
    Ik vind het wel moeilijk hoor, hij kan het zo goed, maar ik ben wel bang dat ze daar niet altijd zo snel op reageren. Eens kijken hoe het gaat.

2. misa

misa Niet meer actief

Ik vind het wel degelijk de taak van een kdv om samen met de ouders met zindelijkheidstraining bezig te zijn. Wel als het kind er klaar voor is hoor! :)
    Want wat als je een kindje hebt dat 4 of 5 dagen naar het kdv gaat, die zouden dan in de vrije dagen thuis moeten leren zindelijk worden? Dat gaat niet.

Maar als je nog niet aan zindelijkheidstraining wilt beginnen, dan kun je haast niet een paar keer per uur verwachten dat ze de luier af doen en op de toilet helpen. Maar overleggen kan natuurlijk altijd!

3. mama van sem

mama van sem Actief lid

Mar 10, 2011
    165
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, maar ik vind dat het de taak is van de ouders om een kindje zindelijk te krijgen. Wij hebben gewoon weg niet de tijd en aandacht om dit goed aan te leren aan alle kindjes.
    We hebben nog 11 andere kindjes waaronder baby's die ook veel verzorging nodig hebben.
    Wel springen wij meteen in, als we horen dat er thuis vorderingen zijn!
    Bij een jonger kindje gaan we dus ook altijd mee naar de w.c, als het kindje aangeeft dat hij naar de w.c. moet. Daar maak je altijd tijd voor! Dat is mijn werk!
    Maar de aanzet, eerste uitvoering en verantwoordelijkheid ligt bij ouders.
    Er moet dus thuis al een periode aan vooraf zijn gegaan voordat wij er mee aan de slag kunnen.

4. Vash

Vash Bekend lid

Nov 24, 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn jongste zit op een baby groep, en de oudste op een verticale groep. Op de baby groep zijn geeneens wc's, ik heb ook nog nooit een potje gezien, maar misschien staat die heus wel ergens in een kast daar. De jongste is er ook nog niet mee bezig. De oudste heeft overdag geen luier meer aan en gaat altijd zelf naar het toilet daar. Ze hebben wel luier rondjes, maar ik heb niet de indruk dat de kinderen die geen luier meer dragen op vaste tijden naar het toilet moeten. Ze gaan gewoon wanneer ze willen en de leidsters vragen af en toe aan de kids die vaak ongelukjes hebben of ze niet weer eens moeten.

5. tulip

tulip Niet meer actief

tja dan zul je als ouders toch een keuze moeten maken...

6. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    mijn zoontje gaat 1 dag per week. maar goed, hij heeft nog steeds n luier om, omdat hij 2 keer per 24 uur vaste tijden heeft waarop het niet lukt. etenstijd met tv aan(dan zegt hij dat hij niet naar po wilt maar tv wil kijken)en 5 uur in de ochtend hij plast en wordt wakker en dan pas wil op po zitten. de rest van de dag en nacht is hij al droog met de luier om. ik kan dus binnekort wel proberen zonder luier te laten gaan. op kdv zegt hij het niet meer en bij wc ronde zit hij wel op t potje maar doet nog steeds niks helaas. ergister ben ik zelf ff gegaan bij ophalen en toen bij wc een praatje met hem gemaakt, dat hij daar zijn plasje moet doen en dat het leuk is etc. misschien gaat hij het volgende week wel doen. maar goed, bij de wc van KDV zei hij dus dat hij het niet op potje wil doen, maar wel in de luier. dat zei hij dus zelf tijdens ons wc praatje.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    @Belize, en als je hem zelf bij het wegbrengen even op de w.c. zet of wil hij dan helemaal niet?

Hier is het best goed gegaan, hij heeft 1 miniplasje in zijn broek gedaan en toen ze hem daarna op de w.c. zetten, had ik een grote plas gelijk gedaan. Hij had dus niet alles laten lopen. De rest van de dag geen ongelukjes, hij was gewoon steeds op tijd naar de w.c. gegaan en ook tijdens het slaapje droog gebleven :).

8. dianapl

dianapl Actief lid

Jan 31, 2011
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf.

Als kinderen thuis bezig zijn of als de ouders het vragen om op het kinderdagverblijf te plassen op te wc doen wij dat. We laten de kinderen eerst kennis maken met het potje.

Als dat goed gaat gaan ze naar de wc. We doen eerst 1 uur de luier af en dan steeds langer. Of we laten de kinderen zonder broek lopen we l met ondergoed uiteraard.

9. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    kijk dat is goed geregeld vind ik. maar goed bij ophalen woensdag keek ik ff hoeveel kinderen er waren. een leidster was in de tuin met 7 peuters en de andere binnen met 5 babies.dat was om 17uur. ik kan me dan voorstellen dat ze mijn zoontje niet naar wc kunnen brengen.

jo; wat goed van hem dat ie zo snel kon doen!mijn zoon is verlegen denk ik. want thuis moet ik ook de kamer verlaten als hij het moet doen. het zal makkelijker gaan als hij zelf naar wc kon, maar hij is dan veel te jong denk ik. maar hij doet zijn best om groot te worden vind ik!

Share This Page