Deze week de verjaardag van onze jongste gevierd. Super naar uitgekeken met z'n allen en ze heeft de dag van haar leven gehad. Maar ik merk (niet alleen bij deze verjaardag, maar al eerder) dat ik er echt niet zo goed in ben...een verjaardag vieren... Ik overzie de drukte niet zo goed, ben onwijs blij dat mijn man veel doet op zo'n dag, want ik ben hier echt geen ster in... Terwijl het niet eens bizar druk is... Het liefst plof ik in een hoekje op de bank en laat ik het allemaal een beetje gebeuren en langs me heen gaan. Aan het eind van de dag kan ik het ook niet goed opbrengen om nog gezellig te doen tegen degenen die nog mee blijven eten, ik zou mezelf dan het liefst even helemaal terugtrekken. Ik baal hiervan, vraag me af wat er mis is met me. Ik ben jong, gezond, heb zin in de verjaardag, zie de kids genieten, maar ik ben echt op van al die drukte, prikkels e.d. Is dit herkenbaar voor mensen hier? Of ligt dit echt aan mij?
Nope, ik heb dit ook... volgende week is mijn dochter's eerste communie, met bijbehorend feest, en ik schiet nu al helemaal in de stress Het is heel de dag ipv gewoon een middagje taart en koffie en ik word gewoon zenuwachtig van het idee!
Er is niks mis met je hoor! Heb er zelf gelukkig geen last van, maar hoor en zie dit heel veel om me heen. Bij m'n familie of goede vriendinnen waarvan ik weet dat ze hier last van hebben steek ik wat extra de handen uit de mouwen op zo'n dag. En af en toe even de gastvrouw op een stoel zetten met de woorden, even chillen. Je bent absoluut niet de enige!
Ik heb dat soms ook wel hoor. Bij bepaalde mensen meer dan bij andere mensen trouwens. Kost me gewoon veel energie, die drukte, beetje gevoelig typje ofzo . Heb over het algemeen ook veel tijd voor mezelf nodig.
Hmmmm.... ik heb het wél als ik juist heel veel doe, maar als ik op de bank plof en alles laat gebeuren (en dus mijn man alles laat doen), dan en ik juist niet chagrijnig... Het was even vogelen, maar ik heb nu de juiste balans gevonden... Ik zou bij mezelf te rade gaan waarom het me zoveel energie kost... Op zoek naar deoorzaak.
Ik herken dat wel. Het eerste uur kan ik het nog redelijk handelen, maar daarna kak ik in en word het allemaal te druk. Ik merk aan mezelf dat ik me dan afsluit en even ga "afzonderen" door bijv de afwas te doen of keuken schoonmaken oid. Verjaardagen vier ik dan ook altijd in 2 dagen. Is ook druk, maar meer verdeeld met de hoeveelheid mensen. Ik ben daarna ook wel echt gesloopt.
Ik ben precies hetzelfde! Vooral dat stukje over dat je op een gegeven moment niet meer echt gezellig kan doen en het liefst in je eentje gaat zitten. Ik vier kinderverjaardag tegenwoordig gewoon van ongeveer 14:00-17:00. Lekker kort en iedereen is voor het eten opgehoepeld.
Hier ook hoor, grote groepen kosten me gewoon veel energie. Nu plan ik verjaardagen vaak overdag, zodat ik 's avonds lekker op de bank kan ploffen. En geen grote feesten, want mijn man en oudste dochter houden ook nket van te druk. Oh en wij zorgen ook dat we niet continu met koffie etc heen en weer lopen; beetje self-service, scheelt ook gedoe!
Herkenbaar. Bij mij is het de overload aan geluid, ik kan hier heel slecht tegen, op een gegeven moment doet het gewoon zeer en daardoor word ik ook chagrijnig. En daarbij helpt het niet dat mijn vriend het allemaal graag aan mij overlaat en niet ziet dat ik overprikkeld ben. Ik die dan vind dat ik het allemaal aan moet kunnen loop gigantisch over mijn grenzen heen. En het stomme is ook gewoon dat het elke keer weer gebeurd.. Je begrijpt dat ik alleen de verjaardagen van mijn kinderen vier, voor de rest geen 'feestjes' hier.
Jip. Heb ik ook. Om die reden vieren we mijn verjaardag niet. Ik kan daar echt niet van genieten. Mijn vriend viert het vaak wel maar dan trek ik me regelmatig terug boven. Wanneer zoon jarig is doe ik ook vaak aan zelfbediening. Alle drinken enz op tafel en pak zelf maar. Maar al die drukke kinderen. Pffff. Maar goed. Ik kan ook niet op zaterdag winkelen of naar andere plaatsen waar veel mensen zijn. Dan heb ik dat ook. Mij helpt het altijd om mijn mp3 speler mee te nemen met rustige muziek en die dan soms opzetten. En na het feest moet ik echt even alleen zijn. Even liggen of onder de douche ofzo.
Wauw, wat een herkenning van veel mensen hier! Blij om dit te lezen, dat ik niet de enige ben Nu eens even goed nadenken over de feestjes van de komende tijd, hoe gaan we dat doen, zodat het voor iedereen leuk blijft!
Het is, denk ik, dat ik allemaal perfect wilt hebben.. Het huis aan kant, en dan baal ik dat ik nog steeds de gang ed niet is geschilderd. Enorm veel boodschappen halen. In mijn uppie. Gelukkig is er nu een zelfscanner, scheelt weer op de band, en in tassen doen. Eigenlijk te grote groep mensen, hoop dan op goed weer, zodat we in de tuin kunnen zitten. We wonen redelijk veel weg vd rest. Dus bijna iedereen blijft mee-eten. BBQ en dus. Manlief is meestal aan het werk, is hoogseizoen dan. Dus ja. Ik ben gewoon de klos. Wat helpt: Laat het los. Wat je ruim van tevoren kan doen. Doen! En vraag om hulp! Danwel vd fam of een vriendin.
Oh ja heel herkenbaar. En ik moet toegeven dat ik verjaardagen vieren eigenlijk helemaal niet zo leuk vind. Eerst van te voren een berg boodschappen halen, dan vervolgens het hele huis aan kant (wat ik meestal alleen mag doen), daarna een vracht avondeten koken en vervolgens het hele huis vol met mensen en drukke kinderen die je van eten en drinken moet voorzien. Je rent je benen onder je lijf vandaan en als iedereen dan eindelijk weg is aan het einde van de dag, blijf je achter met complete chaos. Mwah nee, het is echt geen hobby van me. Uiteraard vieren we de verjaardagen van de kinderen (en doen we dit met liefde), maar ik ben altijd blij als de verjaardag periode weer voorbij is
Waarom vier je het dan zo? Haal koffie en taart. Schrap het eten of stuur iemand anders op pad. Haal een keer koffie en wijs mensen daarna de kofgie/ waterkoker. En klaar ben je. Je hebt het zelf in de hand, toch?
Heel herkenbaar en heb het om deze reden dit jaar ook niet gevierd. Ik heb drie kids, kort achter elkaar jarig en normaal 1 groot feest. Lees 30,35!volwassenen en stuk of 15 kids. Dit jaar alleen de opa's en oma's. En een oom en tante nodigen we nog een keer apart uit dalijk op een mooie zondagochtend. Verder hebben ze mogen kiezen op hun verjaardag naar monkey town of uit eten met opa en oma. Kozen allemaal voor het laatste. Oudste heeft uiteraard gewoon haar kinderfeestje gehad en de middelste had er zelf nog geen zin in. Ze hebben allemaal een prima dag gehad en wij ook. Volgend jaar misschien weer feest. Voor nu vond ik het heerlijk. Wij houden eigenlijk alle twee miet van die drukte en de oudste ook niet
Hier vind ik het ook een drama om een verjaardag te vieren van de kinderen maar ik kan ook niet tegen drukte ergens anders dus zie ook altijd tegen een berg op als we ergens een verjaardag hebben waar het druk is, dit is ook de reden dat ik niet naar concerten ofzo ga.. Krijg veel te veel prikkels binnen.
Ik heb dat ook. Ik heb ook echt een hekel aan verjaardagen. Ook bij andere vind ik het niet leuk. Gisteren was onze dochter jarig, we vieren het dan ook bewust tussen 1 en 7 en dat is het. Niet mensen nog tot super laat over de vloer en niet te veel volk.
Heb het ook erg gehad toen de kinderen klein waren, en dan ook aan mijn schoonzussen die met meerdere kinderen kwamen en hier gingen chillen zodat ik ook nog als een soort van politieagent moest optreden, omdat de kinderen kliederden of vechten. Je kan ook voor kinderen pakjes drinken halen, scheelt afwas en anders plastic bekertjes. Mee eten zou ik niet doen. Je kan ook door je man/vriend frikandellen laten bakken en deze uitdelen. Een kinderverjaardag hoeft niet zo uitgebreid toch. Het mooist is als het mooi weer is en ze lekker buiten kunnen spelen in de tuin. Het ergst is dat je s `avonds ook nog eens je kamer en keuken schoon moet maken.