App-gedrag van tieners/pubers. Hoe ga jij daar mee om?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Eliza78, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Onze oudste heeft sinds een paar weken een smartphone. (is 12 en gaat naar t vo na de vakantie)
    Gelijk toegevoegd in allerlei app groepjes van oud klasgenoten en leeftijdsgenoten.
    Maar wat een taal zeg... Alles en iedereen wordt uitgescholden voor van alles en nog wat.
    Mijn dochter had daar een oud klasgenootje prive (in een prive appje) wat over gevraagd.
    s Avonds na 10 uur gaf hij daar antwoord op op een zeer asociale manier.
    Als mijn dochter naar bed gaat blijft haar gsm in de woonkamer. Ik las dat appje dus en was echt perplex. Ik heb terug gereageerd met de vraag of t op een wat nettere manier kon. En werd toen voor van alles uitgemaakt door een ventje van 12.
    Mijn man zat er bij en kent de ouders van dat ventje persoonlijk en heeft even naar hun huis gebeld. Ouders waren er niet gecharmeerd van en zoonlief moest ook aan de telefoon komen en excuus aanbieden.

Hoe gaan jullie om met het app-gedrag van jullie kind(eren)? Weten jullie waar ze t over hebben in de app? Lezen jullie wel eens in de gsm van je kind?
    Ik heb t idee dat ik 1 van de weinige ben die dat dus wel eens doet. Dat ventje van 12 vroeg mij of ik het normaal vond dat ik in de telefoon van mijn dochter keek.;)

2. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Ik heb nog geen pubers, maar ik kan me voorstellen dat je dingen, net als op de laptop/pc/tablet enigszins monitort. Zeker ook omdat er via WhatsApp natuurlijk ook foto's e.d. kunnen worden verstuurd. Ik vind dat je kind zeker recht heeft op privacy, maar dat je als ouders ook de verantwoordelijkheid hebt om te weten met wie je kind om gaat, zowel "in real life" als op internet en/of via de gsm.

Pas toevallig op mijn werk nog te maken gehad met een situatie waarbij een verstuurde foto overal heen gezonden werd en alles helemaal uit de hand liep.

3. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Ik vind dit niets met 'app gedrag' te maken hebben maar met normaal gedrag.

Ook via app praat ik normaal. (Ook toen ik tiener was)

4. zonnestraal21

Mijn moeder las ook msn geschiedenis/Hyves/sms'jes. Niet inhoudelijk maar globaal. Vooral de personen met wie ik praatte. Dit is zo op mijn 14e gestopt. Nu betrapt ze zich er nog wel eens op dat ze bijv vraagt wie wie is (fb) en waar ik diegene van kent. 😂 met daarna erachteraan. Ohja dat hoef ik helemaal niet te weten.

Dit heb ik persoonlijk nooit erg gevonden. Ik had immers niets te verbergen.

5. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik zie dat het gedrag op de app heel anders is als dat ze met elkaar om gaan.
    Op school was het in ieder geval verboden om te schelden en te vloeken. Dat gebeurde dan ook niet vaak, op.de app dus wel.
    Daarom noem ik het app gedrag.
    Ik zie het overigens overal op de sociale media. Mensen typen de meest vreselijke dingen over/tegen elkaar. Ik vraag me af of ze dat ook in elkaars gezicht zouden zeggen.
    Maar schijnbaar is dat al normaal met 12 jaar. Als je dan volwassen bent vindt je dat dus gewoon normaal.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nog geen pubers en nog zeker geen mobieltje ( ook pas als hij naar het voortgezet onderwijs gaat ), maar ik ben zéker van plan om zijn gedrag in de gaten te houden.
    Als mijn zoon zulke dingen zegt, dan mag hij zijn telefoon inleveren.

7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik verbaas me er ook altijd over. Ik weet nog dat je ik toen ik wat ouder was (volgens mij 17 ofzo) msn had, maar toen waren we gewoon heel netjes tegen elkaar. Andere leeftijd ook, maar toch.

Ik heb zelf nog geen pubers, maar werk wel ook met kinderen van die leeftijd. Ik vind het goed dat je het in de gaten houdt. Ik zou er een paar keer een goed gesprek over hebben met je kind en aangeven dat ze naar je toe moeten komen, mocht er iets vervelends gebeuren.

Ik denk dat je er niet veel aan kunt doen, maar vind het ook een rare ontwikkeling. Op Instagram zijn de kinderen van 8-14 jaar ook veel erger dan die van 16/17 jaar. Ik snap daar helemaal niets van.

8. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Helaas lijken de tijden echt veranderd. Als je op instagram en facebook leest, wat die kinderen (van soms 8/9 jaar!) elkaar toewensen. Te bizar voor woorden.

TO: ik zou het ook eens met de leerkracht (of mentor als ze op VO zit) bespreken. Ik heb er zelf ook regelmatig een gesprek over met de kinderen in mijn klas, vind dit zelf heel belangrijk.

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Mijn zoons van 15 en 13 hebben ook vanaf de brugklas een mobieltje.
    Ze hebben hun mobieltje beveiligd met een code/ vingerafdruk, dus even snuffelenis er echt niet bij.
    Ik vind dat eerlijk gezegd ook niet wenselijk/ nodig, want ik respecteer hun privacy.
    We hebben het er wel vaak over; waar gaan de gesprekken over, worden er mensen uitgescholden of buiten gesloten, enz.
    Ook zeg ik weleens gekscherend: he geef mij eens even je mobiel zodat ik eens even kan kijken wat voor onzin er allemaal geschreven wordt. Ze geven hem dan altijd gewoon af, dus ik vertrouw er op dat ze er verstandig mee omgaan ( al ben ik heus niet zo naief om te denken dat pubers altijd eerlijk zijn en alles altijd braaf opbiechten).

Toen mijn oudste in de brugklas zat was er een klasgenoot die klinklare p...o doorstuurde via de app. Daar was mijn zoon toch ook wat verlegen mee en liet het me zien. Op aandringen van mij heeft hij de klasgenoot gevraagd hiermee te stoppen.

Een moeder van een klasgenootje van onze tweede zoon belde mij dit schooljaar op. Ze was er niet ven gediend dat mijn zoon pikante foto s appte naar haar zoon. Uiteraard heb ik de mobiel meteen opgeeist en het ging om een paar foto s van Celine Gomez die wel wat uitdagend, maar absoluut niet bloot ofzo waren.
    Ik ben bang dat deze moeder het nog moeilijk gaat krijgen.
    Het is een enorme controlefreak en mijn zoon vertelde dat haar zoon daar zo van baalt dat hij nu stiekem rookt, spijbelt en opzettelijk zijn huiswerk niet maakt.

Ik ben er dus van overtuigt dat praten beter werkt dan controleren.
    Al is het logisch dat je een oogje in het zeil houdt, zeker als alles nog nieuw is.

10. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik wil idd niet als een controlfreak met mijn dochter om gaan. Ik ben er door gesprekken met haar achter gekomen welke taal er gebruikt werd op de app.
    We blijven continu met haar in gesprek. t Is allemaal nieuw voor haar en ze vindt het nog best moeilijk om dr eigen mening te geven als er dingen gezegd worden die te ver gaan in de app.
    Als je t open houdt, er over praat en soms advies geeft hoop ik dat ze op een nette manier met andere omgaat op sociale media.

11. zonnestraal21

Ik bedoelde abnormaal gedrag🙈.

Ik vind het namelijk niet normaal dat een kind van 12 zo praat:)

12. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn kinderen hebben nog geen mobiel.
    Als ze er eentje krijgen (brugklas waarschijnlijk, of in groep 8) dan ga ik het zeker wel controleren, een pincode of vingerafdrukbeveiliging is geen excuus.
    Ik vind het onbegrijpelijk dat kinderen als ongeleide projectielen losgelaten worden op social media, zonder enige controle van ouders.
    Praten is belangrijk, maar er zijn voorbeelden genoeg te vinden online waarbij het echt serieus mis gaat met jonge kinderen (12/13 jaar) op social media, ze doen altijd dingen die je als ouder niet verwacht.
    En met controleren bedoel ik: kijken welke vrienden ze hebben op fb, globaal checken van wa-gesprekken.
    En dat alles in een open sfeer met mijn kind.

13. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik vraag me wel af hoe je in een open sfeer wa gesprekken kan " controleren". Biij een 12 jarige kan dat misschien nog wel, maar echt niet meer bij een 15 jarige hoor!
    Als ongeleide projectielen loslaten is natuurlijk het andere uiterste, maar ik ben er toch van overtuigt dat je " gewoon" moet zorgen dat je kinderen geen ongeleide projectielen worden en dat kan mi juist heel goed door altijd overal open en eerlijk met elkaar over te praten.
    Wie hun vrienden zijn op fb weet ik, want ik ben zelf hun " vriend" op fb;)
    Wa gesprekken controleren vind ik te ver gaan ( al zie ik heus weleens wat voorbij komen), al deed ik dat in het begin nog wel. Nu zouden ze me dat niet meer in dank afnemen, omdat ze vinden dat ik ze dan dus blijkbaar niet vertrouw en daar geen enkele reden voor heb.
    Nu weet ik ook dat mijn oudste zelf eigenlijk nooit iets op wa te vertellen heeft, maar vnl een meelezer is. De tweede is wel altijd heel druk op wa en ik vraag heus weleens wat hij allemaal zo druk aan het typen is. Hij verteld dat ook gewoon. Ook waar de gesprekken over gaan. Ik zie het nut van het checken van de gesprekken dus niet.

14. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier controleer ik alles van mijn 13 jarige puberende zoon waar hij niet altijd blij mee is.
    Ik merk ook vaak het schelden via app of facebook, vreselijk vind ik dat heb ook al 1 keer gezien dat een moeder ingreep.
    Mijn zoon doet hier gelukkig niet aan mee mits een ander scheld naar hem dan kan hij er ook wat van.

15. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ja, dat lijkt me logisch dat dit bij een 15 jarige anders is.

Ik doel meer op kinderen van 12/13 jaar.
    Ik geef les aan groep 7/8 en vind het echt niet normaal hoe het er aan toe gaat in de groepsapps die de kids dan hebben met elkaar.
    Op school heb ik het gezeik ervan, puur omdat veel ouders geen enkel idee hebben waar hun kinderen mee bezig zijn.
    Slecht!

16. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik vind het eerlijk gezegd ook onnodig om een kind in groep 7/8 al een mobieltje te geven.
    Op de basisschool van onze kinderen zijn ze in principe niet toegestaan.
    Ook vind ik zeker, net als bij alle andere dingen die bij het groter worden horen, dat je je kind moet begeleiden in het omgaan met een mobieltje en social media.
    Toch durf ik te beweren dat ik, zonder hun mobieltjes te controleren, goed zicht heb op wat mijn kinderen op de app en facebook uitspoken.

17. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Jij gaat er dus van uit dat jouw kinderen je alles vertellen over hun doen en laten op internet. Of ga je er van uit dat ze zich gedragen volgens de afspraken die jullie gemaakt hebben en vertrouw je er op dat het echt zo gaat?

18. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Het ligt er ook gewoon aan hoe je kind is qua karakter en wat je zelf doet aan de opvoeding. Onze oudste is 8 en is er een die zich aan de regeltjes houd...ze schrikt al als de jongens op school het Sinterklaasliedje verdraaien met 'andere' woorden. Ik verwacht niet dat ze later rare dingen gaat doen maar we zouden het wel in de gaten houden.

Dat dat jongetje waarvan je de ouders hebt gebeld zo praat/appt vind ik gewoon een gebrek aan opvoeding. Kennelijk praat hij zo tegen zijn ouders thuis. Zo ga je gewoon niet met elkaar om,en dat breng ik mijn kind dagelijks bij als ik dingen opmerk in haar omgang met leeftijdsgenootjes.

19. lies276

lies276 Niet meer actief

Ze zullen mij natuurlijk niet alles vertellen ( valt ook niet mee, want ze krijgen zo' 500 appjes per dag:D), maar doordat we er altijd over praten wat er speelt in de klas, waar het over gaat op de app, of er ruzies zijn en het taalgebruik en we er ook goede afspraken over hebben gemaakt, vertrouw ik er idd op dat ze zich goed gedragen op de app en facebook.
    Ze hebben mijn vertrouwen ook nog nooit beschaamd, dus ik heb ook geen enkele reden om te gaan controleren.

Wat ik nu ga zeggen is NIET om op te scheppen en niet om mezelf of mijn kinderen beter te voelen, maar wat ik wel merk ( en de mentor van zoon nr. 2 bevestigde dit)is dat kinderen met een wat lager leerniveau zich anders gedragen/ kleden, dan kinderen die op het VWO zitten.
    Op school pik je de VWO ers er altijd zo tussenuit. Ze hechten ( over het algemeen) minder waarde aan kleding en uiterlijk en zijn wat serieuzer ingesteld. Ook hun taalgebruik (en ws daarmee het taalgebruik op de app) is minder " schreeuwerig".
    Misschien gaat het straks bij onze derde zoon, die duidelijk een lager leerniveau heeft heel anders en zal ik er meer bovenop moeten zitten.
    De tijd zal het leren.

20. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Hier zijn ze ook absoluut niet rebels. Maar ik hoor van iedereen om me heen hoe hard ze gaan veranderen als ze naar t vo gaan. En daar ben ik best een beetje 'bang' voor. Ik wil ze niet klein houden,maar ze zijn nu nog zo puur.
    Ik denk dat dit 'loslaten' is. ;)

Deel Deze Pagina