15 mnd voedingsschema..

Discussion in 'Voeding' started by PDaphne, May 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PDaphne

PDaphne Actief lid

Feb 2, 2009
    193
    1
    0
    Dag dames,
    Ik wil graag het voedingsschema van mijn zoontje met jullie bespreken want ik ben er niet zeker van dat ik het goed doe..allereerst het schema zelf:
    's ochtends uit bed: fles pap 200ml en een boterham met appelstroop
    Na z'n ochtendslaapje (rond 10/11 uur): hele banaan en soms nog een boterham (met bv smeerkaas of pindakaas)
    Tussen de middag: boterham
    Tussen 2 en 3 uur: flesje melk ongeveer 200ml (hij drinkt ook de hele dag door water of diksap..)
    Rond 5 uur krijgt hij vast een potje eten (hoeveelheid voor 8+ maanden, langer lukt het hem echt niet om in de kinderstoel stil te blijven zitten)
    Als wij gaan eten eet hij ook nog wat met ons mee, aardappeltjes, groenten, pasta oid
    Rond 7 uur voor hij naar bed gaat nog een flesje melk ongeveer 150ml

Nu mijn vragen..
    - hij wordt s ochtends altijd rond 6 uur wakker. Hij heeft dan echt heeel erge honger maar is nog wel heel moe (want rond half 9 gaat hij er weer in voor zijn ochtendslaapje, en dan is hij er ook echt aan toe :) dus nou vraag ik me af: krijgt hij dan te weinig eten overdag/ s avonds? Ik kan het me niet voorstellen als ik zijn schema bekijk maar misschien zie ik iets over het hoofd?
    - hij is ook vrij klein voor zijn leeftijd (lengte op de -2 lijn, gewicht op de -1 lijn) dat is nog een reden waarom ik me afvraag of hij te weinig krijgt.
    - hebben jullie goeie tips om hem overdag genoeg te laten eten ipv zoveel brood? Al dat brood lijkt me namelijk ook niet goed voor zo'n kleintje.
    - hebben jullie kindjes vergelijkbare voedingsschema's met 15 maanden of juist meer of minder? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, alvast bedankt!

2. vlavlip83

vlavlip83 Bekend lid

Jul 31, 2010
    795
    13
    18
    Gouda
    hoi!!

maak je niet te druk om de voedingslijntjes he... ieder kind is anders en als jou kind het er lekker op doet, en vrolijk en lekker in zijn velletje zit, dat maar beetje kleiner toch:)

wat je kan doen is tussendoor nog stukjes komkommer of tomaat oid geven, ipv misschien dat potje, en vanderest lekker met jullie mee laten eten.
    Mijn meisje eet het best als wij ook eten, vind ze ook erg gezellig:)

en extra groente of fruit tussendoor kan echt geen kwaad!

3. PDaphne

PDaphne Actief lid

Feb 2, 2009
    193
    1
    0
    Hoi vlavlip :) bedankt voor je reactie! Een stukje komkommer oid heb ik wel geprobeerd, het probleem alleen wat ik nog vergeten was te zeggen is dat hij nog maar 4 tandjes heeft en geen kiezen! Dus de wat meer knapperige fruit en groenten zoals appel en komkommer kan hij niet goed eten.. Ook veel soorten vlees en rijst enzo is lastig voor hem omdat hij dus geen kiezen heeft!
    Verder ben ik het met je eens dat je je kind moet volgen en niet de voorschriften. De reden dat ik hier toch deze vraag heb gesteld is dat onze kleine man op het moment vaak ontevreden is en s ochtends dus heeel erg hongerig! Kan ook een sprongetje zijn natuurlijk maar ik vind die signalen soms moeilijk te interpreteren! Vandaar mijn vraag. In ieder geval bedankt!

4. Purk

Purk Niet meer actief

Hoi Daphne,

Hij krijgt zeker niet weinig. Hij drinkt zelfs nog best veel melk. Rond deze leeftijd s de max nl 300 cc. Maar rond deze leeftijd tot zo'n 18 maanden had ons mannetje de hele dag en nacht honger, dus het kan heel goed aan de leeftijd liggen. Misschien lust hij nog ergens tussendoor een cracker of misschien 2 boterhammen als lunch? Je geeft hem iig zeker niet te weinig.

Succes!

5. adi

adi Niet meer actief

Ik vind dat hij heel veel melk drinkt, en eigenlijk nog een baby-dagmenu heeft.

Hij is al een dreumes, en kan dus gewoon 3 goede maaltijden eten en 2 tussendoortjes. en qua fruit, eet hij alleen een banaan?

Overigens heeft een kind geen kiezen nodig om te kauwen hoor. Mijn dochter had met 13mnd net haar eerste tand, maar at gewoon bijna alles. Taaie vlees en een appel gingen nog wat lastig, maar voor de rest kan een kindje veel vermalen met zijn kaken.

En ten slotte zou ik het potje vervangen voor een volwaardige maaltijd. In een potje zit veel water + dat gepureerd voedsel veel minder verzadigt.

Volgt hij verder zijn eigen lijntje? Als hij op -2 qua lengte zit en op -1 qua gewicht is ie eigenlijk 'te zwaar' voor zijn lengte. Je hoeft je niet druk te maken over hoeveelheid eten, hij krijgt genoeg. Ik zou het wel meer afstemmen op zijn leeftijd, dus minder melk, meer soorten fruit, niet gepureerd, volwaardige maaltijden.

6. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Eten jullie dan niet samen?

Mijn dochter zat met 15 maanden zo:

* ontbijt : Boterham + Melk (150 cc bood ik aan, dronk ze nooit op)
    * Tussendoor : Fruit
    * Lunch : Boterham + Melk (150 cc bood ik aan, dronk ze nooit op)
    * Tussendoor : Fruit of iets van soepstengel, koekje, rozijntjes etc
    * Avondeten : Gewoon met de pot mee + toetje

Tussendoor dronk ze nog gewoon water, thee, roosvice, appelsap uit een gewone beker of een rietjesbeker.

Ergens tegen 19.00 naar bed.

7. PDaphne

PDaphne Actief lid

Feb 2, 2009
    193
    1
    0
    Purk en adi, bedankt voor het meedenken! Dat hij teveel melk krijgt wist ik eigenlijk niet maar een fles eraf zal geen probleem zijn (meestal drinkt hij 1 Vd 2 flessen wel goed leeg en de andere niet dus eigenlijk geeft ie het zelf al aan...) wat betreft het avondeten, daar ga ik ook zeker beter naar kijken! Ik heb al vaak geprobeerd om hem mee te laten eten met ons (niet gepureerd) maar meestal heeft hij daar het geduld niet voor :) en hij eet idd vooral vaak banaan maar ook regelmatig kiwi, nectarines en avocado... In ieder geval erg bedankt voor de tips!

8. PDaphne

PDaphne Actief lid

Feb 2, 2009
    193
    1
    0
    @gwenolyn: ik probeer zo vaak mogelijk samen te eten omdat dat gezelliger is. In de praktijk is het wel zo dat na een dag werken/ creche hij eerder honger heeft dan ik het eten klaar kan hebben... Dus op die dagen geef ik hem dan eerst eten en eet hij vervolgens ook met ons mee.. Verder ziet jou schema er wel zo'n beetje hetzelfde uit (op de hoeveelheid melk na) bedankt!

9. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Eens met Adi: schema lijkt nog meer op dat van een baby dan van een dreumes. Zou inderdaad met de melk flink minderen..
    Hier gaat het zo:
    ontbijt: 1 a 2 boterhammen met beker melk (150cc)
    tussendoor: fruit
    lunch: 1 a 2 boterhammen met beker melk (150cc)
    slapen (12.30-14.30u)
    tussendoor: fruit/ koekje oid
    avondeten: met de pot mee en als toetje vaak wat volle
    kwark/griekse yoghurt
    slapen (19-8u)

Tussendoor drinkt ze meestal water en 1 a 2x per dag een bekertje diksap.

En inderdaad ook zonder tanden kan er gekauwd worden!
    Hier heeft ze op het moment alles op 2 achterste kiezen na, maar kon al snel alles kauwen...
    Zou het potje ook weg laten en hem gewoon samen met jullie laten eten. Vult veel meer... En als je een potje geeft, waarom dan een 8+ maanden potje???

10. PDaphne

PDaphne Actief lid

Feb 2, 2009
    193
    1
    0
    Het is wel een potje voor 12+ of 15+ maanden, maar hij eet meestal de hoeveelheid van een potje voor 8+ mnd... Dus hij laat best wat staan bedoel ik! Maar goed, jullie hebben wel gelijk dat ik hem een menu moet aanbieden voor een dreumes ipv voor een baby. Ik loop meestal een beetje achter de feiten aan wat betreft zijn ontwikkeling, hij gaat altijd sneller dan ik denk ;)
    Maar nogmaals bedankt allen, hier kan ik wat mee!

11. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Het is opzich logisch dat hij nog niet het geduld heeft om zelf te eten. Dat is hij niet gewent en moet hij dus oefenen. Ik zou daar wel meer voor gaan kiezen en het hem aanleren dat hij het zelf moet doen. Ik zou hem ook 2 keer fruit aan gaan bieden en daarin meer varieren. Appel, mandarijn, peer, meloen etc.

Hier is het schema als volgt:

ontbijt:1,5 tot 2 boterhammen bekertje melk
    tussendoor: koekje/ rijstenwafel
    lunch: 1,5 tot 2 boterhammen + fruit bekertje melk
    tussendoor: fruit.
    avondeten: met de pot mee, hoeveelheid wisselt heel erg. Yoghurt na.
    voor het slapen gaan nog een flesje warme melk.

Dit is de basis, het komt ook vaak voor dat hij bij ontbijt of lunch nog een plakje volkoren ontbijtkoek, een cracotte, beschuit of rijstenwafel krijgt.
    Soms krijgt hij tussendoor ook wel eens komkommer of tomaatjes.
    Verder drinkt hij heel de dag door water of koude thee. Een paar keer in de week krijgt hij een bekertje diksap of aangelengde biologische appelsap.

12. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    #12 frannie82, May 28, 2012
    Last edited: May 28, 2012

Heb je een staafmixer met zo'n hakmolentje of misschien een losse staafmixer dat doe ik met komkommer, druif ed even licht er doorheen niet mega gepureerd maar net zo dat ze het kan eten. Hier krijgt ze het vruchtvlees anders niet weg. Appel rasp ik grof dat gaat suoer goed. Ze heeft hier alleen nog 2 ondertandjes. Ook groente zoals courgette en witlof doe ik in de hakmolen.

13. adi

adi Niet meer actief

Bij een kind van 15 maanden hoeft dit toch allemaal niet meer?
    De meeste kindjes hebben dan het zelf eten met de handen of vork al onder de knie en oefenen met een lepel.

Ts, voor een kind dat gewend is om gepureerd eten gevoerd te krijgen is het idd erg wennen om geduld op te brengen om wat langer over het eten te doen. Maar dat wennen komt altijd wel, en 15mnd vind daar persoonlijk zeker de tijd voor.
    Hoe ouder hij wordt hoe meer de peuterpubertijd gaat spelen en dan wordt het helemaal een uitdaging.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind het een schema voor een kind van een maand of 9.
    Ik lees dat hij 15 maanden is, dan kan alles gewoon met de pot mee hoor. Ik zou meteem stoppen met potjesvoer, gewoon eten wat er op tafel staan, en dat prak je dan even. Soms zijn ze op deze leeftijd te moe voor uitgebreid avondeten, ik gaf ze dan meestal tussen de middag of rond theetijd hun warme prak.

Ik zou echt niet meer pureren of hakken. Kinderen kunnen prima kauwen zonder kiezen, de kaken zijn nauwelijk heelmhard (steek je vinger er maar eens tussen).

Verder gewoon ontbijt, lunch, avondeten, in de vroege ochtend kun je nog melk geven, op deze leeftijd toch liever ut een beker dan een fles.

15. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

Nov 8, 2009
    4,023
    10
    38
    Female
    Somewhere
    Ik vind het ook nog een redelijk babyschema. Mijn zoontje at met 15 maanden gewoon met ons mee.
    Zijn 'schema' was hetzelfde als nu:

09:00/10:00 (hij word dan pas wakker) Bord pap met drinken en eventueel nog een cracotte.
    13:00 2 broodjes (eventueel zonder korst, met 15 maanden had mijn zoon nog bijna geen tanden) met beleg en beker karnemelk
    15:00/16:00 2 stuks fruit (stuk banaan, manderijn) of koek met diksap
    18:00 Warm eten met ons mee met drinken
    19:30 Fles melk 230 cc

Hij krijgt alles gewoon zo, dus niet geblendert. Dat hoeft ook echt niet meer hoor. Hij is 15 maanden. En idd stoppen met potjesvoer, misschien het eten even wat op zijn formaat snijden. Kleine stukjes kip, bloemkool wat klein gesneden enzo.

Mijn zoon is nu 17 maanden en eet alles zelf met een vorkje of lepeltje. Hij wil ook echt niet meer dat wij helpen.
    Succes ermee :D

16. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    #16 Marlous28, May 30, 2012
    Last edited: May 30, 2012
    Hier gaat het al vanaf ca 11 maanden zo:

Ontbijt: 1 boterham met alleen boter of beleg + bekertje melk of een bordje pap
    Tussendoor: fruit
    Lunch: 1 boterham met alleen boter of beleg en als ze nog zin heeft een cracker of krentebol + bekertje melk
    Tussendoor: cracker/ biskwietje/ soepstengel/ yoghurt/fruit
    Avond: met de pot mee + fruit of (vanille) yoghurt
    Flesje melk (al lijkt deze er één dezer dagen vanaf te gaan)

En verder de hele dag door thee of water en soms een beetje aangelengde appelsap.

Dochterlief heeft nog 'maar' 4 tandjes maar stukken eten en korstjes brood krijgt ze echt wel weg. Ze kan zelfstandig met de handjes eten en sinds kort zelfs met een vorkje. Als we haar gaan voeren wordt ze boos.

Ik zou ook stoppen met de potjes en laat je zoontje lekker met de pot mee-eten. Leg desnoods stukjes groente of aardappel op tafel en laat het hem zelf pakken.

Mocht het gebeuren dat dochterlief hier rond 6 uur wakker is, geef ik haar meestal een paar slokjes water. Dat rekt nog net even een uurtje extra.

Rijst wordt hier trouwens zonder te kauwen doorgeslikt en zachte vleessoorten gewoon in kleine stukjes snijden. Vis is trouwens ook erg zacht.
    Appel doe ik altijd in partjes en dan even in de magnetron. Hierdoor wordt de appel zacht (wel goed af laten koelen). En komkommer kan je gewoon schillen. Cherry tomaatjes gaan hier trouwens ook erg goed hoor.
    Ik zou zeggen gewoon proberen!!! Je zoontje is 15 maanden en kan en mag bijna alles wel eten. Laat hem zelf met de handjes eten dan kan hij het zelf doseren. Met 4 tandjes komen ze echt heel ver!

Dochterlief eet voldoende en lust heel veel en toch weegt ze 'maar' 8100 gram. Qua gewicht zit ze op de -1 lijn. Maar het is wel haar eigen lijntje en die volgt ze goed.

17. PDaphne

PDaphne Actief lid

Feb 2, 2009
    193
    1
    0
    Bedankt voor de tips dames! Gisteren heeft de kleine met ons meegegeten, aardappels spinazie en home-made gehakt ballen en het ging heel goed, hij kon het vanochtend ook wat langer volhouden :) het is ook niet zo dat hij altijd een potje at, hij at al wel regelmatig met ons mee maar ik ga er nu beter op letten en ons eten meer aanpassen op wat hij kan... Vanavond risotto, dat vind ie ook lekker! Dat van die appel is ook een goeie tip, ga ik zeker proberen! Thnx!

18. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    hmm, merk dat als ik dit zo zie ik ook nog een beetje een baby schema heb denk ik.

om 07.00 een fles 180ml
    10.00 vers fruit
    12.00 een halve of soms een hele boterham met sap
    tussen door een koekje of rozijntjes
    17.00 avondeten, met de pot mee
    19.30 fles 180 ml.

sochtends heb ik altijd vrij dus ik heb dan geen zin om om 7 uur al aan het ontbijt te zitten, vandaar de fles.
    en savonds een papfles wil ze niet.
    ze drinkt sowieso slecht en uit een beker al helemaal.

19. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Krijgt ze dan om 7u alleen maar een fles melk??
    Dan zou ik daar op z'n minst een fles granenpap van maken en bij voorkeur gewoon een bordje pap of boterham (zijn anders maar weinig granen/vezels per dag). Je kunt er dan wel geen zin in hebben om al om 7u aan het ontbijt te zitten, maar denk niet dat je daar aan ontkomt!
    Er zullen er genoeg zijn die blij zijn als het een keer 7u is ipv nog vroeger... Maar zo denk ik er over!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar waarom laat je je kind dan niet gewoon meeontbijten als je zelf ontbijt? Alleen maar fles en fruit tot lunch is wel wat magertjes hoor...

Share This Page