Ervaringen ERMD tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door yvon365, 19 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yvon365

yvon365 Actief lid

10 mei 2012
    332
    0
    0
    Hoi,

Mijn verloskundige vertelde me over ERMD om me daar eens in te gaan verdiepen voor traumaverwerking van vorige zwangerschap.

Nu ben ik heel benieuwd naar ervaringen van andere, die dat hebben gedaan, of nog doen.

Ik hoop iets te horen,

Alvast bedankt:)

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Het is emdr voor de goede orde ;)
    Ik heb mijn schoonouders het beide zien ondergaan.
    Gebaseerd daarop zou ik er never aan beginnen.
    En al helemaal niet tijdens mn zwangerschap.

3. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik heb ervaring met EMDR na de bevalling. Het was erg zwaar, maar heeft mij enorm geholpen om het trauma van de bevalling te verwerken!

Ik weet natuurlijk niet wat voor trauma je hebt, maar als je trauma zo groot is dat je er bijna dagelijks last van hebt, dan zou ik mij er zeker tijdens de zwangerschap al aan wagen. Anders is het misschien beter om tot na de bevalling te wachten aangezien het wel heftig is om te ondergaan.

4. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

Ik heb het gedaan na mijn eerste zwangerschap en bevalling en het heeft heel goed geholpen.
    Het was heftig maar niet zo heftig als ik had verwacht en het is goed en mooi afgerond.
    Nu wil ik het opnieuw gaan doen (voor andere trauma's) en twijfel of ik het tijdens deze zwangerschap ga doen.
    De therapeut die ik heb benaderd krijgt mij maar niet te pakken, of ik hem niet dus het loopt nu al niet heel soepel.
    Heb hem dus nog niet naar zijn mening kunnen vragen of het verstandig is tijdens de zwangerschap maar zodra ik meer weet zal ik het hier ook doorgeven.

5. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik ben ermee gestopt zodra ik weer pril zwanger was, omdat ik het te heftig vond tijdens een zs. Het voelde niet goed om zoveel negatieve emoties zo puur toe te laten tijdens een enorm kwetsbare periode.

6. yvon365

yvon365 Actief lid

10 mei 2012
    332
    0
    0
    Emdr dus....ik en dingen onthouden valt niet mee op het moment;)

Wisselende ervaring dus, ik heb er niet dagelijks last, de vk deed het overkomen alsof juist de nare ervaringen niet naar voren kwamen, maar verwerkt werden door de lichtflitsen en pieptonen.

Mijn 3e trimester van de zwangerschap is heel zwaar geweest om de dag naar het ziekenhuis voor bloeddrukmeting, urinecheck, bloedprikken en minimaal een uur ct scan, en na zwangerschaps diabetes, zwangerschapsvergiftiging is het na een week ziekenhuis en dagelijks 3x verschillende dingen proberen qua inleiding op vrijdagavond na een hele dag vol aan een weeën infuus en niet verder te komen dan 7 cm een spoedsectio geworden, en daarna nog fluxus gehad.

Ik kan me van de eerste 3 maanden met onze dochter werkelijk niets herinneren en ik ben hele grote delen uit mijn jeugd en de afgelopen jaren ook kwijt, ook heb ik last van mijn korte termijn geheugen.

Voor nu sta ik er vooral in dat de kans dat het weer zo erg wordt vrij klein is, en ik voor een keizersnede op voorhand mag kiezen wegens de voorgeschiedenis. Nu hoop ik met name voor het herstel op een normale bevalling, maar het stelt me wel gerust dat er zo wie zo geen polonaise aan mijn lijf komt, mocht de baby moeten komen, gaan ze geen inleiding proberen e.d.

Maar ik denk dat ik de emdr dan toch beter kan uitstellen na de bevalling.

Thanks voor jullie ervaringen!

7. MamavanF2009

Je VK heeft deels gelijk maar het zijn geen lichtflitsen.
    Er wordt gewerkt met vingerbewegingen (van de therapeut) óf tikjes via een koptelefoontje.
    Terwijl dat gebeurt is het de bedoeling dat je je emoties en herinneringen naar boven haalt (hoeft niet in detail, het gaat voornamelijk om het gevoel).
    Hoe het exact werkt weet ik niet, kan alleen vanuit mijn eigen ervaring vertellen maar door de tikjes (die vingerbewegingen, heen en weer voor mijn ogen, daar werd ik zenuwachtig van dus ik koos voor tikjes) vielen de emoties en gevolgen van de gebeurtenis grotendeels weg, zonder dat de herinneringen verloren zijn gegaan.
    Ik weet dus alles nog, alle details maar heb geen last meer van de bijbehorende emoties, angsten en gevoelens die me belemmerden.

Maar dit ging over een trauma uit mijn kindertijd, deze keer mag ik voor trauma's uit de laatste 15 jaar en ik denk dat dat toch anders voelt dan wanneer het over kinderherinneringen gaat.

8. Tika86

Tika86 Fanatiek lid

8 sep 2014
    1.153
    225
    63
    Vrouw
    Ik heb ervaringen met EMDR.
    Maar dit word niet aangeraden tijdens je zwangerschap.
    Dit zal als het goed is je psycholoog je ook vertellen. Het kan namelijk teveel spanningen/stress veroorzaken wat niet goed is voor de baby.
    Ik moest er namelijk helaas ook mee stoppen.. Ben er nu pas weer mee begonnen na de bevalling.

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wat er gebeurd tijdens de EMDR is dat je de ergste beelden onder begeleiding weer naar boven haalt en in mijn geval bewogen ze een stift heen en weer voor mijn ogen en stelde de therapeute vragen over de beelden. Door de bewegingen die je ogen maken gaat de druk langzaam maar zeker van het beeld af. Maar die beelden weer voor me halen was erg heftig en na zo'n sessie had ik meestal flinke hoofdpijn en was ik de rest van de dag nergens meer toe in staat. De dagen erna zakte het wel snel weer af gelukkig.

Aangezien het wel om een trauma gaat rondom je zwangerschap en bevalling, is het misschien wel het overwegen na, zeker als je je druk maakt om herhaling hiervan. Misschien kun je met een psycholoog of de Vk overleggen wat in jouw geval nu het beste is.

10. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    Ja hoor! Heerlijk! Niet tijdens en vlak erna maar ben nu lekker ontspannen terwijl ik eerst stijf liep van de stress. Ik kreeg het omdat ik zo heftig in paniek was na drie miskramen dat ik niet meer geloofde en kon ontspannen toen ik wederom in verwachting was. Het heeft mij gered en ik denk dat het voor de baby nu ook een stuk rustiger is. Niks mis met emoties toch? Beter verwerken dan meenemen :)

11. MamavanF2009

Helemaal mee eens!
    Zo stijf staan van de spanning en stress is gewoon killing, vandaar dat ik er heel graag wat aan wil doen.
    Emoties mogen er zijn, móeten er zelfs zijn want als je ze wegstopt word je letterlijk ziek en dan is het eind zoek.
    Dus verwerken maar wél op het juiste moment.
    En soms kan dat tijdens de zwangerschap, soms is het beter het pas daarna te doen, dat is denk ik heel persoonlijk :)

12. yvon365

yvon365 Actief lid

10 mei 2012
    332
    0
    0
    Ik ben onbewust heel gespannen, ik zit altijd met opgetrokken schouders, dit heeft ook te maken met een verleden van jaren gepest worden. Op zich denk ik niet dat ik bang of gestresst ben, maar onderhuids is dat wellicht toch anders.

Vind het heel lastig te bepalen, maar een gesprek met een therapeute kan vast geen kwaad en kan ik dan nog beslissen of het verstandig is om op dat moment door te zetten of misschien dan toch juist na de bevalling.

13. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ja ik zou het er echt gewoon even over hebben met de therapeute wat verstandig is. Het kan namelijk zijn dat je binnen een paar weken EMDR van al je spanning af bent. En aangezien je nog wel aardig wat weken moet in je zwangerschap is het het overwegen wel waard denk ik.

14. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb begin dit jaar EMDR gehad. Dus tijdens m'n zwangerschap. Dit was de tweede keer. Ongeveer 5 jaar geleden ook gedaan. Wel 2 verschillende trauma's trouwens.
    Ben blij dat ik het gedaan heb. Dus ik zou het je echt aanraden.

15. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ik was ermee bezig en werd zwsnger ben gewoon door gegaan laatste keer was ik voorbij de 30 weken ze had nog geen ervaringen met zwangerschap en emdr maar het heedr goed geholpen en heb er geen problemen door ondervonden

Mischien omdat ik al bezig was voor de zwangerschaps

16. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Emdr ja, schijnt succesvoll e behandeling te zijn!

17. MamavanF2009

Ik heb die therapeut eindelijk te pakken gekregen hoor (na een hoop voicemailberichtjes en smsjes :D )
    Hij zegt dat het prima kan tijdens de zwangerschap omdat door EMDR de spanning en stress al vrij snel (kunnen) wegvallen, wat alleen maar ten goede komt aan het kindje én de zwangerschap op zich.
    Als je je meer ontspannen voelt, beter in je vel, kan je ook meer genieten van de zwangerschap.
    En daar heeft hij een punt waar ik me goed in kan vinden, ik dacht er nl zelf ook al zo over.
    Dus ik heb meteen 2 afspraken gepland voor intake en voorbereiding en na zijn vakantie gaan we de EMDR-sessies doen.
    Spannend maar hard nodig en op een of andere manier kijk ik er naar uit om mijn traumatische herinneringen aan te pakken.
    Ik wil er echt zó graag vanaf!

18. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    Ik zeg, goed bezig!! Heel veel succes :)

19. yvon365

yvon365 Actief lid

10 mei 2012
    332
    0
    0
    Klinkt goed! En meteen door pakken, daar ben ik ook wel van.

20. MamavanF2009

Thnx :) :):)

Ja erin blijven hangen heeft toch geen nut (heb ik wel gedaan hoor) maar nu ben ik het meer dan zat!
    Dit kindje heeft me enorm wakker geschud en dan moet ze/hij nog geboren worden :D

Deel Deze Pagina