Autostoel advies gevraagd voor peuter van bijna 3

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Annefien, 26 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Ons zoontje is 2 jr en 10 mnd. Op dit moment zit hij in een Maxi cosi Pearl Pro, de stoel past voor hem nog prima, maar ik ben 21 wkn zwanger van de tweede en we hebben straks de isofixbasis weer nodig voor de baby en willen dus een andere stoel kopen voor ons zoontje.

2 opties, nu nog een groep 1 peuterstoel kopen en zodra die te klein wordt een groep 2/3 stoel.
    Of nu een groep 1/2/3 stoel kopen.

We kijken nu naar de Romer Advansafix i-size. Voordeel van deze stoel vinden we dat hij tot 21kg in de 5-puntsgordel mag. Meestal is dat tot 18kg.
    Ons zoontje is nu 98cm en 15kg.
    Als ik zijn groeicurve volg zit hij rond 3,5jr op 105cm en 17kg en rond 4jr op 108 en 18kg. Voor zover hij die curve blijft volgen, dat is afwachten natuurlijk.

Gisteren deze stoel gepast in mijn auto. Nadeel vonden wij dat de stoel nauwelijks lager en minder diep is dan de huidige stoel met basis.
    Ons zoontje kan er dan nog steeds niet zelf in klimmen en de stoel komt nog steeds ver naar voren waardoor er weinig ruimte voor zijn benen is tussen zijn stoel en de voorstoel.

Hij moet straks achter de bestuurdersstoel, in mijn auto past dat dan nog wel, maar in de auto van mijn vriend is dat lastig, daar zitten we nu met de knieën tegen het dashboard en de bestuurdersstoel kan niet verder naar voren wil je nog kunnen autorijden dus is er dan te weinig ruimte voor mijn zoontje zijn benen. Ook is in die auto de deurstijl lager en dus de doorgang om ons zoontje in de stoel te tillen vrij krap. Zeker voor die auto zoeken we dus een lagere en minder diepe stoel.

We hebben nu o.a. gekeken naar de Romer Advansafix i-size en de Maxi Cosi Titan Plus of Pro. Beide een groep 1/2/3 stoel. Binnen de groep 1/2/3 stoelen zie ik niet echt alternatieven die lager/minder diep zijn.
    In de groep 2/3 zijn die er wel. Voor de groep 1 stoelen denk ik misschien alleen bij de simpelere stoelen zonder isofix, al weet ik dat niet zeker. Maar die gebruik je dan maar ong een jaar dus heb je daarna wel het voordeel van de groep 2/3 stoel.

Heeft er iemand vanuit zijn ervaring nog tips of ideeën voor stoelen die wel lager en minder diep zijn en dus geschikt zijn als er minder ruimte is?

Nog een laatste opmerking, we willen geen stoel met vangtafel, die vallen dus af.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wij hebben van beide de voorloper van jij nu hebt. En dat bevalt prima.
    We hadden eerst de 2waypearl. En zijn toen overgegaan op de advansafix 4.
    M’n zoon was 2 jaar toen hij over ging in deze stoel als groep 1 stoel.
    Hij klom wel gewoon zelf de stoel in.

M’n dochter van 3,5 jaar zit nu in deze stoel. Ze zit hier sinds ze 2,5 jaar is ofzo in. Sinds vorige week de 5 punts gordel eruit gehaald en dus met gewone gordel.
    Voor m’n zoon hebben we toen de Römer groep 2-3 stoel gekocht.

Voordat je bevalt ben je alweer minstens 15 weken verder. Grote kans dat je zoon dan wel zelf kan klimmen.

3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.913
    113
    Vrouw
    En gewoon een extra isofix basis ding kopen? Er staan er genoeg op marktplaats en is straks ook weer prima te verkopen.
    Wij hebben ook wel gekeken voor 1/2/3 stoelen, maar waren er niet heel enthousiast over.

Annefien vindt dit leuk.
  4. Kikker84

Kikker84 Lid

9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    Wij hadden voor onze dochter eerst de maxi cosi 2way Pearl. Een hele fijne stoel. Omdat onze dochter heel groot is voor haar leeftijd (ze zit op de +2 lijn), kon ze niet tot de aangeraden tijd achterste voren in de stoel. Maar ook vooruit was deze heel fijn. Toen ik zwanger was van onze zoon zijn wij ook op zoek gegaan naar een andere stoel voor onze dochter. Wij kozen voor de maxi cosi titan pro. Mede doordat deze wat breder is en onze dochter dus groot voor haar leeftijd. Het is een fijne stoel, zeker door de ingebouwde isofix aansluit punten en de toptether. Eerlijk is eerlijk...het aantrekken van die 5-punts gordel was echt niet makkelijk. Vaak kwam het kapje waar de gordel uit de stoel kwam (tussen haar benen) los bij het aantrekken en we moesten echt super veel kracht zetten om de gordel goed aan te trekken. Ook was het beschermingskapje voor haar benen (dat soort kussentje) om de haverklap los, dus dat hebben we er maar uit gelaten. Sinds minstens een half jaar (nu is ze bijna 4), zit ze in de stoel met de gewone gordel. Dat werkt wel echt heel fijn met deze stoel. De 5-punts gordel is ook heel goed weg te stoppen in de stoel. Misschien komt het doordat onze dochter zo groot is, maar met de kennis van nu, zou ik me stevig verdiepen in een andere optie dan deze 1/2/3 stoel.

Annefien vindt dit leuk.
  5. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Dank voor jullie reacties!

Ik heb voor mijn auto nu toch maar een extra basis bij gekocht van marktplaats zodat hij in mijn auto nog een tijdje in de Pearl pro kan zitten. Dat is de opvolger van de 2waypearl en inderdaad een fijne stoel. Ik heb wel eerder gedacht om een extra basis te kopen maar de steunpoot hield me een beetje tegen, ik zet best vaak wat tussen mijn stoel en achterbank en dat gaat dan niet meer, maar dit is wel de makkelijkste optie, zo kan hij in mijn auto straks gewoon over naar een 2/3 stoel.

Voor de auto van mijn vriend is het een ander verhaal, we hebben het gepast, maar met de poot van de isofix basis achter zijn stoel kan de stoel niet eens ver genoeg naar achteren om te kunnen autorijden, laat staan dat mijn zoontje zijn benen nog kwijt kan.
    We hebben de Advansafix i-size en de Titan pro geprobeerd in zijn auto. Bij beide kon het net met zijn beentjes tussen de stoel en bestuurdersstoel.
    Uiteindelijk vonden we het openen en sluiten van gesp en het korter langer maken van de banden van de Titan net wat minder lastig, want bij allebei kan het niet tippen aan de Pearl pro. Bij de Avansafix i-size haken die twee sluitingen helemaal niet in elkaar en bij de Titan pro ook maar minimaal. En de Advansafix gaat nog net wat stoever losser/strakker dan de Titan pro maar ook daarbij geldt dat de Pearl pro echt beter werkt.

@Fristi2012 hoe is dat bij de Advansafix IV? Want die is wel nog steeds te bestellen dus daar naar uitwijken kan ook nog...
    Voor de Titan zouden we ook nog de Titan plus kunnen nemen, die heeft namelijk een andere sluiting dan de pro en hij is volgen de specificaties ook nog iets korter dan de pro. Nadeel is wel dat die plus een iets smallere zitting heeft dan de pro en hij heeft 2 veiligheidskenmerken niet (dat G-cell en iets met airprotect) geen idee hoeveel toegevoegde waarde dat heeft.

@Kikker84 Achteraf had je deze stoel dus misschien niet gekocht, wat waren destijds jouw alternatieven?
    Net als Feye aangeeft vind ik het aanbod 1/2/3 stoelen van goede merken die goed/acceptabel uit de testen komen tegenvallen. Of je moet een vangtafel nemen maar daar doe ik mijn zoontje echt geen plezier mee. Neig nu er nu dus toch naar om maar voor een van deze stoelen te kiezen voor de auto van mijn vriend, het gebruik van de 5 puntsgordel is maar max een jaar en dan moet ik de minder gebruiksvriendelijke sluiting maar voor lief nemen.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #6 Damay77, 13 jun 2021
    Laatst bewerkt: 13 jun 2021
    Verkeerde topic

Deel Deze Pagina