Peuterspeelzaal overslaan, mist peuter dan iets?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Miss Appletree, Mar 22, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Het is helaas nogal lastig om mijn dochter bij de peuteropvang te krijgen. De locaties van mijn voorkeur zijn bommetjevol. Dochter gaat nu naar het kinderdagverblijf. Maar mist onze dochter ook iets wanneer ze peuterspeelzaal zou overslaan? Is de stap naar groep 1 dan te groot? Of valt dat wel wat mee?

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Bedoel je dat ze naar het kinderdagverblijf gaat in plaats van peuterspeelzaal? Dus als alternatief? Of gaat ze sowieso al naar het kinderdagverblijf? Want als dat zo is, dan mist ze naar mijn mening niks.

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Naar mijn mening ook niet. Het was een ander verhaal geweest als ze thuis zou blijven dus niet naar een kinderdagverblijf zou gaan.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,184
    35,857
    113
    Nee, als ze ook naar het kinderdagverblijf gaat is een peuterspeelzaal niet echt nodig.

5. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Nee hoor, ze krijgt dan op het kdv al genoeg mee over samen spelen, in de kring zitten, niet bij mama, etc.

6. butterblue

butterblue Bekend lid

Nov 7, 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    Mijn dochter is ook naar het kdv gegaan ipv peuterspeelzaal.. Ze heeft naar mijn mening niks gemist. Ze is erg sociaal en speelt met alles en iedereen dus de overgang daarna naar de basisschool verliep erg soepel!

7. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ze gaat 1,5 dag naar het kinderdagverblijf sinds ze 2,5 is, omdat vriend en ik beiden werken. Maar fijn om te lezen dat ze dan niet veel zal missen. Had het idee dat psz iets schoolser was, dus wilde haar nog een aantal maanden naar de psz doen, voordat ze naar school ging. Ze heeft overigens heel veel zin om naar school te gaan.:)

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Nee joh, dat is dan echt niet nodig.
    Op het kdv van onze jongste werken ze ook met een VVE programma en wordt ze zelfs getoetst om te kijken op welk niveau ze instroomt op de basisschool. Ze zitten ook in een kring en doen dezelfde activiteiten als op de psz (op dezelfde locatie).

9. Veera

Veera Niet meer actief

Het ligt er een beetje aan. Ik heb stages gedaan op kdv en psz en dat was echt wel heel verschillend. Het ene is een voorschool, het andere alleen opvang

10. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi! wat jammer zeg dat alles zo vol zit bij jullie! Onze dochter zit sinds een week op de PSZ, ze is 2,5 en er echt aan toe! ze vind het helemaal geweldig. maar onze dochter is ook 24/7 thuis, heeft geen broertjes of zusjes en ook geen leeftijdsgenootjes in de buurt of in de familie(zijn er wel, maar zien we 1x per jaar). Voor onze dochter is het dus echt wel noodzakelijk om naar de PSZ te gaan.

Jouw dochter gaat al naar de opvang, dus leert daar al veel op het gebied van omgaan met andere kinderen, leren luisteren, etc. Ik weet niet of er veel verschil zit in een PSZ of KDV, misschien kun je op het KDV er eens naar vragen wat voor verschillen in zitten? misschien leert ze nu ook grotendeels wel dingen die ze ook op een PSZ zou leren...
    Helemaal nergens naar toe doen lijkt me nog minder goed dan dat ze alleen op het KDV zit, ze leert er altijd wel wat toch? en de overgang naar de "grote school" is toch altijd even wennen, of ze nou vd opvang komen of vd PSZ.

Veel succes met je keuze!!

11. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    Ben zelf ook nooit naar een psz/opvang geweest en Nederlands is niet mijn moedertaal. Is nooit een groot probleem geweest, zelfs met een taalachterstand kon ik prima meedraaien. Sociaal altijd wel moeite gehad, al denk ik niet dat het daardoor komt ;)

12. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Nee joh. Mijn dochter gaat ook alleen naar een kdv. Deze biedt ook een psz programma aan. Dus incl het hele VVE gebeuren.

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,782
    18,934
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zelfs onze gastouder biedt tegenwoordig VVE. En onze jongste zit daar gelukkig ook geregeld met leeftijdsgenootjes. Ik kan natuurlijk pas vergelijken als de jongste ook naar school gaat, maar ik heb niet het idee dat hij echt iets gaat missen omdat hij niet naar de psz gaat. (Oudste is nog wel een paar maanden geweest.) Mocht er sprake zijn van een spraak-taal achterstand, zou ik het wel doen.

14. Tigra

Tigra Bekend lid

Dec 15, 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn oudste dochter is alleen naar een gastouder geweest en ze heeft echt niks gemist.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,194
    16,528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier gaat dochter ook alleen naar kdv ( 2 dagen)
    Mijn andere kinderen zijn ook altijd alleen naar kdv geweest en nooit naar psz want heeft naar mijn mening geen enkele meerwaarde als je kind al naar kdv gaat.
    Kost alleen maar geld.

16. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    ik denk niet dat je peuter iets zal missen.
    ging ze nou ook niet naar het kdv dan zou ik zeggen ja ze mist iets maar nu absoluut niet.

17. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Wij hebben afgelopen maand een tour langs verschillende kdv's en psz'en gemaakt, en zagen inderdaad overal dezelfde vve-thema's.

18. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Dochter is een spraakwaterval. Ze communiceert heel goed. Mensen zeggen dat ook heel vaak. :D

Dames, ik ben weer gerustgesteld. We willen haar natuurlijk niet te kort doen door haar niet naar de psz te laten gaan.:)

19. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Kdv waar onze jongens heen gaan (oudste ging) doet veel activiteiten met peuters die ze ook bij speelzaal doen. Spelletjes, knutselen etc. vsnaf babytijd zijn ze daar heel bewust bezig met de ontwikkeling van de kinderen.
    Overgang naar school ging bij oudste heel soepel, en verwacht bij jongste ook geen problemen daarmee.

20. chanti1990

chanti1990 Fanatiek lid

Aug 13, 2012
    1,099
    6
    38
    Gelderland
    Dat is per kdv en psz verschillend. Ik heb er meerdere stages gelopen en mijn dochter gaat nu naar een psz. Mijn ervaring is dat ze bij een psz meer in de kring zitten dan op een kdv. Maar bij een kdv wordt ook genoeg aan de ontwikkeling van het kind gedacht door passende activiteiten, knutselwerkjes etc. Psz is wel echt voorbereidend op de basisschool maar ik denk dat het niet heel veel uit maakt.

Share This Page