Zo veel moeite met omkleden (gym)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door HappyRabbits, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ons zoontje ziet altijd op tegen de gymlessen op school en het hoge woord is er nu uit: hij vindt het omkleden echt heel erg. Hij weet welke dagen hij moet gymen en dan kan hij de avond ervoor al niet goed in slaap komen zo druk maakt hij zich. Als hij op het planbord ziet dat de gym een keer niet doorgaat, dan is ie helemaal opgelucht en blij.
    Ik weet dat hij veel moeite heeft met kleding die over zn hoofd heen moet. Altijd al gehad vanaf baby af aan eigenlijk al. Kan ook echt in lichte paniek raken als het te lang duurt voor iets over zn hoofd heen getrokken is. Broeken zijn geen probleem trouwens.
    We oefenen met hem en prijzen hem als het goed gaat. Maar het kost hem echt grote moeite. Hij is grof motorisch ook niet echt heel handig als ik eerlijk ben. Heeft twee jaar terug ook fysio gehad. Schat zn eigen capaciteiten laag in en heeft een hoge spierspanning.
    Wat kunnen we doen om hem te helpen en hem meer plezier te geven in het vooruitzicht van gym, want het bewegen zelf vindt ie wel leuk. Het gaat alleen om het omkleden. Herkenbaar voor iemand? Tips?

2. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Wat vervelend voor je zoon!

Misschien helpt het om hem op de gymdag een blouse aan te doen die niet over zijn hoofd hoeft. Eventueel met drukknoopjes als hij het lastig vind om knoopjes door een knoopsgat te halen.

Als gymshirt een polo met knoopjes zodat het gat heel ruim is.

3. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Wilde ook zeggen, trek hem een blouse met drukknoopjes aan. H&M en Zara hebben die.

4. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Dank voor je reactie! Was vergeten te melden dat we hem idd op de gymdagen altijd een shirt met drukknoopjes aangeven. Een polo is wel een idee ja, hij draagt nu een elastisch tshirt. Ik denk ook wel eens dat hij het zo rot vindt omdat het hem dus zoveel moeite kost in vergelijking met de andere kindjes. Hij doet er veel langer over...

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    een vest (hoody) met een rits is ook een goede optie.
    er is genoeg kleding te vinden die niet over het hoofd moet, nu je weet waar je naar moet zoeken.
    Eventueel de leraar inlichten dat hij/zij even snel kan helpen en hij daardoor niet langzamer is

DastyQueen vindt dit leuk.
  6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik sta zelf voor een kleutergroep en ik help veel kinderen met omkleden. Ik zou het heel erg vinden als een van mijn kleuters zo tegen het omkleden op ziet dat hij er niet van kan slapen, dat is niet de bedoeling.. Dus mijn advies: Even de leerkracht inschakelen!

Madeliefke, Saskia1984, Marchella en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    In gesprek met de leerkracht om te melden. Ze weet er dan van en kan ze hem helpen door te vertellen hoe goed het gaat.
    Ik zou gaan voor een vest, niet over het hoofd. Weet alleen niet of knopen en/of rits gaat anders zou hij daar hulp bij kunnen vragen.

Erg sneu en zou hem ook vertellen dat hij zo knap is dat hij het toch vertelde ook al vond hij dat moeilijk!

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Of wijde mouwen/armsgaten; dan kan je eerst je armen naar binnen doen en is het makkelijker over je hoofd te trekken (dl kwam wel eens in de knoop met lange elastische jurken :D )

9. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Wat sneu voor hem. Heb je het al met de leerkracht besproken? Misschien is er een stagiaire die hem kan helpen.
    Mijn dochter is er ook erg mee bezig en was vorige week ook zo blij dat gym niet doorging. Ze wil altijd een maillot aan, want die mag je blijkbaar aanhouden, verder let ik ook op makkelijke kleding.

10. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Wat sneu en herkenbaar. Mijn zoontje had hetzelfde probleem de eerste tijd op school. We hebben het thuis flink geoefend en op gymdagen makkelijke kleding aan gedaan: een joggingbroek met t-shirt en vest of open blouse. Dat t-shirt mocht hij aanhouden met de gym en het vest of de blouse doet hij aan zoals hij zijn jas aan doet. Op de grond leggen, armen er in en dan over het hoofd zwaaien.
    Hier helpt de juf niet zo snel, kinderen helpen elkaar en dat vond mijn zoontje echt niet leuk.

Nu na ruim een half jaar school is de gym stress er al een tijdje niet meer.

11. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Bedankt voor alle reacties. Ik ga het met de juf bespreken. Een paar weken terug hadden we ook een standaard gesprekje en daarin hadden we al het een en ander aangegeven. Gezegd werd dat hij nog wat moet oefenen. Maar nu ik zie dat hij er echt ‘stress’ van heeft, vind ik ook dat we het er nog eens over moeten hebben.
    We doen hem idd makkelijke kleding aan. Hij draagt vaak pull-on broeken (met elastiek en zo’n koortje), dat maakt het wat makkelijker. Dat voorstel met zon shirt en een overhemd open eroverheen is ook een idee! Hij is gewoon heel onzeker en oprecht blij als ze bijvoorbeeld alleen maar een keer hun schoenen hoeven te verwisselen.
    Gym zelf is ook spannend, hij vindt veel dingen eng. Maar is ook echt trots als hij het heeft geprobeerd. Hij moet echt een drempel over geholpen worden.

12. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Bij ons op school doen de kinderen geen speciaal gym shirt aan. Dat is pas vanaf groep 3. Een warm vest of blouse gaat wel uit maar daaronder hebben ze vaak een shirtje met korte mouwen en daar gymmen ze dan in. Ze zweten niet heel veel en stinken ook niet zoals de bovenbouw kinderen. Doe gewoon een shirt met korte mouwen aan en daarover een vest met rits. Vest uit en klaar...

13. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ja ik was in eerste instantie ook verbaasd aan het begin van het schooljaar. Wij gymden altijd gewoon in ons ondergoed :). Het lijkt me ook veel gedoe met een klas vol kleuters die zich nog niet allemaal even goed kunnen omkleden. Voordat je kunt gaan gymen is er alweer een kwartier voorbij...

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier hebben ze ook pas speciale gymkleren vanaf groep 3. Vind het eerlijk gezegd erg overdreven, een hele gymoutfit voor kleuters.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hier gymmen kleuters ook gewoon in hun ondergoed. Het kost bij kleuters al tijd genoeg om hun kleren uit en aan te trekken, laat staan dat ze nog gymkleren aan en uit moeten trekken.
    Zou het tegen de juf zeggen dat hij veel stress krijgt en op gymdag desnoods zijn gymkleren onder zijn gewone kleren aan te doen.
    Mijn kinderen vergaten in groep 3 ook nog wel eens hun gymkleren weer uit te dien, hadden ze nog een shirt of zo’n dun gymbroekje onder hun kleren en dat hadden ze vaak niet eens door.

16. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Juf gesproken! En wat één van jullie ook al zei, ze is blij dat ze het nu weet en gaat er rekening mee houden. Het was haar ook al opgevallen dat hij er heel onzeker van wordt en vaak hulp nodig heeft die hij dan niet echt durft te vragen. Ze vond het sneu dat hij er stress van heeft. Veel kindjes hebben nog hulp nodig al willen de meesten het wel allemaal “zelluf doen”. Op gymdagen zie je ook vaak kindjes de klas uitlopen met hun trui verkeerd om aan maar ons zoontje vindt dat dus echt een probleem. Hij wil het zo graag goed doen. Op sommige gymdagen doen ze alleen de gymschoentjes aan dus waar dat idee van n volledig gymtenue vandaan komt, geen idee. Waarschijnlijk in het kader van: hoe krijgen we ze zsm zelfstandig? Ik heb zoontje nu ook gezegd dat hij altijd naar de juf mag en dat zij hem zal helpen. Hopelijk haalt dat de druk nu een beetje van de ketel.

rijo en Twinkle81 vinden dit leuk.
  17. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    @HappyRabbits Hoe gaat het nu? Want heeft hij ook problemen als het shirt ruim genoeg is? Mijn dochter vond het ook vréselijk om een shirtje over haar hoofd te doen. Ze paniekte dan echt. Dat was geen aangeleerd gedrag. Bij haar lijkt het te komen door de geboorte (hoofd zat wat vast in geboortekanaal). Nu koop ik shirtjes die ruim genoeg zijn (of ruim te maken zijn) en gaat het goed.

Ik vind het zo sneu voor jullie mannetje. Hij lijkt me ook een perfectionist. Goed dat jullie en de juf aangeven dat hij hulp mag vragen.

Oefenen jullie thuis met zelf aankleden?

18. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Lief dat je er naar vraagt! Ja we oefenen maar ik heb niet het idee dat het veel oplevert. Hij blijft paniekerig met bepaalde kledingstukken, bijvoorbeeld hoodies. En daar heeft ie er veel van :confused:. Hij kan al in de stress schieten als hij ziet wat hij voor trui aankrijgt. Dan wil hij niet meer meewerken en is het soms echt n strijd. We proberen er dan een spel van te maken, of we doen iets met tellen. Soms werkt dat soms niet. Gewone truien met ronde wijdere hals kosten idd minder moeite.
    Hij was in mijn buik al vlot ingedaald en heeft zo nog weken moet liggen. We zijn ook bij n osteopaat geweest wat zeker heeft geholpen bij zijn sterke voorkeurshouding. We kochten ook altijd rompers en shirts met overslagjes zodat het niet over zn hoofdje hoefde. Het is dus altijd al een issue geweest.
    En ja hij is perfectionistisch. Kan uren zoet zijn met dingen waarvan hij weet dat hij er goed in is. Andere dingen doet ie liever niet, want hij maakt liever geen fouten. Geeft dan ook snel op, al stimuleren we hem natuurlijk wel. En als iets dan wel lukt dan is ie ook trots, maar vaak moeten we de volgende keer weer net zo veel overtuigingskracht gebruiken.
    Ik ben zelf een perfectionist, maar kan me niet herinneren dat dat er al zo vroeg in zat ;).

19. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    En wat ik vergeet: alles wat te maken heeft met zn koppie is wel een beetje een probleem: haren wassen, kammen (sluik steil haar maar er mag geen gel in), kapper (altijd huilen).....

20. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Dan zou ik mijn kind in trainingspak naar school doen op de dagen dat hij moet gymen. Gaat er niets over zijn hoofd is het een rits open en dicht en vest aan en uit over zijn hemd of tshirt want neem aan dat ze daarin gymen?
    Zelfde geld voor de trainingsbroek dat is voor een kind makkelijker aan en uit dan een spijkerbroek.

HappyRabbits vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina