hoe omgaan met driftbuien peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door frummelk, 2 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Mijn peuter van twee en een half heeft momenteel flinke driftbuien. Ik lees overal dat je dit moet negeren maar dat voelt voor mij zo vervelend. Om hem zo verdrietig, , gefrustreerd en boos te zien. Ik neem hem dan juist vaak bij me en laat hem uithuilen.
    Ik benoem dan dat ik zijn frustratie of boosheid begrijp en leg nogmaals uit waarom hij iets niet mag oid.
    Doe ik het nu dan helemaal fout?
    Hoe doen jullie het?

2. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Nee hoor, ik vind helemaal niet dat je het fout doet. Mijn dochter is ook zo'n heethoofd en die neem ik vaak ook bij me als ze zo boos/verdrietig/gefrustreerd is dat er een driftbui volgt. Soms echter wil ze echt niet bij me zijn op zo'n moment en laat ik haar even met rust en als ze dan iets is afgekoeld neem ik haar bij me.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    De driftbui zelf negeer ik, aangezien deze hier vaak ingezet wordt om haar zin te krijgen.
    Is ze uitgeraasd kan ze altijd bij me komen, heel vaak is ze boos op mij maar moet ik haar ook troosten..
    Ik word ook niet boos ofzo omdat ze een driftbui heeft, maar benoem wel dat ze daarmee niet ineens haar zin krijgt. Als ze begint te gooien met dingen corrigeer ik dat wel, verder mag ze gerust even boos zijn, gelukkig is dat meestal heel snel weer over.

4. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Dankjulliewel. Zo raar ben ik dus niet ;)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik deed het ook zo
    Lekker troosten als ze zo boos zijn. Op die leeftijd is dat ook nog wel heel fijn.

Negeren is meer als ze echt bewust iets gaan doen. Dan zijn ze meestal rond 3,5 jaar. Dan is het meer echt stout zijn om grenzen nog meer te verkennen.

Praten werkt dan niet altijd meer.

Later als ze dan naar de basisschool gaan werkt praten weer beter.

6. sjak

sjak Niet meer actief

Herkenbaar en geen idee! Ik heb het nu twee keer (voor mij) heel extreem meegemaakt, mevrouw ging gillen, huilen en schreeuwen, kreeg vlekken in haar nek, stortte zichzelf ter aarde! De eerste keer stond ik zo verbaasd naar haar te kijken, voor de ingang van het Kruidvat, dat mensen om mij moesten lachen....
    De tweede keer hetzelfde, maar dan voor de deur bij de Hema, een dag voor Sinterklaas! Mijn moeder is heel rustig naast haar blijven staan en ik ben de Hema ingegaan... Toen ik terugkwam stond ze o zo gezellig te kletsen met oma!?

7. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Ligt eraan waarom ze een driftbui heeft.

Soms dan leid ik haar af.
    of ik doe haar na. Dan moet ze erom lachen.
    Soms negeer ik
    En soms dan troost ik haar

Ligt echt aan het moment

8. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Ik doe het ook zo hoor. Ze voelen zich ook echt verdrietig tijdens zo'n bui ookal is het onredelijk.

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik denk dat de aanpak van driftbuien bij elk kindje anders is.

Hier gelukkig nog niet vaak meegemaakt, enkele keren bij de 18/19 maandensprong en ik vond het echt moeilijk. Hij wist zelf niet wat hem overkwam dus ik wilde hem troosten maar daar maakte ik hem nog bozer mee. Het ging echt tegen mijn gevoel in om hem met rust te laten omdat ik echt zag aan die oogjes dat hij echt niet wist wat hem overkwam.
    Hier was de beste oplossing om hem in het midden van de woonkamer te zetten zodat hij zich geen pijn zou doen tegen een muur/tafel,whatever en hem even te laten uitrazen. Dus niet op een strafhoekje alleen puur in het midden van de woonkamer zodat er minder kans was om zichzelf pijn te doen. Hij sprong regelmatig omhoog en maakte echt judo bewegingen dus bij een harde muur vond ik niet zo veilig.
    Hem heel goed observeren en zodra hij iets minder boos werd of ik een twijfel in zijn lijfje zag om naar mij te komen ging ik onmiddelijk naar hem toe om hem te troosten. Dan mocht ik het wel.

10. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Maar overal staat dat je het moet negeren. Waarom dan?

Ik geef niet toe en blijf consequent bij mijn beslissing maar om ze in hun eentje door die frustraties heen te laten gaan voelt voor mij niet goed.
    Soms wil hij idd niet de aandacht, dan is het prima.
    Vaak wordt ook geschreven dat je ze weg moet zetten, op de gang oid. Maar volgend mij hebben ze je juist nodig tijdens de driftbui. Dan leer je hem toch ook omgaan met emoties? en dat ze altijd bij je terecht kunnen?

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Denk dat het negeren nog iets is uit grootsmoeders tijd ofzo net zoals laat je baby maar lekker huilen en schreeuwen als ze niet willen of kunnen slapen. :x
    Naar je kindje kijken en je gevoel volgen. Kijken naar wat je kindje nodig heeft.

12. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Is er ook een site waarin beschreven staat hoe je op een positieve wijze met driftbuien om kunt gaan?

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Het is natuurlijk maar net wat je onder negeren verstaat.

Je kunt de driftbui negeren, maar dat wil,niet zeggen dat je je kind negeert. Door zelf rustig te blijven praten bijv. negeer je wel dat je kind staat te schreeuwen, gillen en stampvoeten, maar je negeert je kind niet. Alleen laten of wegzetten vind ik wel negeren van het kind.

14. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Je geeft hem zijn zin toch niet? Driftbui missie niet geslaagd.

E kan echt heel boos worden als hij geen koekje mag oid. Voor ons onzin om boos om te worden voor hem een werelds groot probleem. Hij krijgt het koekje niet wel een knuffel. Ik zeg dan dat als hij klaar is met boos zijn dat hij mag stoppen met huilen. Dat is dan vrijwel meteen :p

15. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Ik vind negeren ook niet per definitie negatief of slecht... Vandaag nog, we zijn bij Monkey Town. We staan in de rij voor eten, hij wil METEEN eten terwijl je moet wachten (krijg zo'n piep ding mee). Gooit zich op de grond en gaat boos doen. Ik laat hem dan altijd doen, als ik er naar toe ga, word die nog bozer. Wil die vrouw van Monkey town (goed bedoelt hoor) hem een koekje geven, dat dan niet door, hoor. Ik ga het niet belonen. Bui duurt een minuut, zoon komt naar mij toe zegt : al klaar. Ik zeg oké, wil je een knuffel? Nee, niet nodig, grote jongen, zegt die :)

Het is zo afhankelijk van je kind en de situatie. Als die voor de 15 de keer een puzzel wil maken wat niet lukt en daar boos om wordt, troost ik hem. Als hij een koekje eist (met vinger en al) en hij krijgt het niet, dan negeer ik hem.

Kortom alles is afhankelijk van de context en je kindje (en hoe ik in mijn vel zit;)

16. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als mijn zoon een driftbui krijgt dan is het meestal omdat hij iets wil wat hij niet mag. Hoe ik de 'negeer' adviezen altijd geinterpreteerd heb is dat ik negeer wat hij met zijn driftbui probeert te bereiken: zoals anderen al zeiden, ik blijf consequent bij mijn beslissing.
    Echter als hij in zo'n driftbui zit maak ik het alleen maar erger door hem proberen bij me te nemen en te troosten. Ik laat hem dus gaan maar ik laat hem zeker niet alleen. Ik blijf in de buurt en op 'stand by' (hij staat bijvoorbeeld te stampvoeten in de woonkamer en ik zit op de bank). In een vorige reactie stond ook al: ik observeer dan goed wanneer er verandering komt. Op een gegeven moment begint hij te twijfelen en slaat zijn boosheid om in verdriet, dan pak ik hem bij me of komt hij op mij afgerend. Dan wil hij maar al te graag op schoot om getroost te worden en met mij 'praten' waarom hij zo boos werd.

17. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Het ligt eraan waarom. Als ze iets niet mag (gevaarlijk), dan negeer ik haar.

Als haar iets niet lukt, laat ik zien hoe het wel moet.

Als ze boos wordt, omdat ze bang/verdrietig is, dan leid ik haar af of troost haar.

Ligt inderdaad aan de situatie zelf.

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #18 piccolina, 4 jan 2015
    Laatst bewerkt: 4 jan 2015
    Ik weet niet of jij daar iets aan hebt maar misschien wel.
    Hier passen we nooit straffen aan.
    Ik heb deze van iemand gekregen en zo proberen we dar te doen.
    Hier super eigen willetje en zelfstandige dochter. Bij haar peutergedrag begon al maandjes geleden en met negeren kon ze niets.
    Deze aanpak werkt voor kinderen die voorsprong hebben of heel zelfstandig zijn of echt eigen zin willen krijgen, maar denk ook bij elke andere kind.

Het verschil tussen straf en sturing.
    In straf zit verwijt, schuld en veroordeling besloten en een diepgeworteld idee dat een kind moet boeten voor slecht gedrag om zich beter te gaan gedragen. Sturing daarentegen is respectvol naar het kind én naar jezelf én de situatie. Sturing voldoet aan de volgende 5 criteria:
    · Je bent én vriendelijk én ferm tegelijk
    · Je geeft het kind een gevoel van verbondenheid en ertoe te doen
    · Je leert het kind belangrijke vaardigheden en eigenschappen
    · Je nodigt het kind uit te ontdekken hoe bekwaam het is
    · Het is effectief op de lange termijn
    ("Positive Discipline" boeken van Jane Nelsen)
    Hier zijn ook voorbeelden inbegrepen Buro Mare: De 5 criteria bij het opvoeden van hoogbegaafde kinderen
    Artikel gaat over hb kinderen omdat ze anders hun emoties tonen straffen of negeren zal niet helpen en juist verkeerd werken.
    Maar deze aanpak werkt ook op gewone kinderen voor zoveel ik weet.

En kies "you battle". Dat wil zeggen kies iets waar voor je echt wil strijden( bij slaan, gooien, express dingen verkeerd doen, krijsen buiten etc zal je aanpakken) maar bijv jas niet aan willen of muts of amsere kleding of niet eten iets of tv willen kijken etc etc zou ik gewoon zo laten. Peuters kunnen echt van slag zijn van kleinste dingen: hier bijv drifbui als ik haar muts omdoe ze krijst dan 10 min gerust en wil niets. En waarom? Omdat ze zelf muts aan wil.. Pff ellende vaak raden wat ze wil maar als ik dat weet dan is goed.
    Hier kan ze gerust lang krijsen en totaal afgesloten voor iets. Erna als ze stopt moet ik niet nogmaals proberen dezelfde doen want dan begint ze weer. Negeren heeft geen nut hier

19. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik negeer driftbuien, niet omdat ik vind dat t moet, maar omdat elke inmenning van aandacht, de driftbui doet exploderen, hoe meer ik haar probeer te troosten ofiets uit te leggen etc hoe bozer ze wordt

20. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Piccolina Dankjewel! Dit past precies bij me.
    Zo heb ik het precies in mijn hoofd. Fijn om duidelijke handvatten te krijgen.

Grappig detail is overigens dat binnen onze omgeving vaak gezegd en gevraagd wordt of peuter misschien ook hoogbegaafd is. Ik denk zelf dat hij slim is maar niet zo slim ;)

Deel Deze Pagina