Baby en schoonfamilie. Wat vinden jullie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vdvl95, 29 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Ik heb geen idee of dit topic hier goed staat, zo niet mag t natuurlijk verplaatst worden.:) bedankt alvast voor de moeite dit te lezen

Wij hebben een dochtertje van 6wk waar ik voornamelijk voor zorg, mijn vriend werkt fulltime. Ik heb een lieve schoonfamilie alleen ik voel me niet zo prettig bij t volgende:
    -De eerste keer dat mn schoonouders langskwamen lag ons dochtertje in de kinderwagen te slapen. Zonder te "vragen" visten zij haar daaruit om haar vast te houden. De rest van de dag was ze erg onrustig. Dit heb ik toen wel gezegd.
    -Laatst waren ze er weer en mn schoonmoeder wilde haar weer vasthouden, nou opzich prima maar mn dochtertje vond t niks. Meteen een pruillip. Sm probeerde haar te troosten maar ze raakte overstuur en zelfs ik kreeg dr tot een uur daarna niet meer rustig.
    -Laatst kwam ook mn schoonzus langs, wilde haar vasthouden en merkte toen dat mn dochtertje had gepoept. Ze nam haar mee naar boven (ik en vriend erachteraan) en ze ging haar gewoon verschonen :( Het ging ook niet echt waardoor er o.a. poep aan dr handjes kwam en ik heb t maar overgenomen

Ik heb een Sm en een paar schoonzussen. Vaak zeggen ze ook als ze huilt van "geef haar maar aan mij" of "zal ik t even doen". Net alsof ik er niks van kan ofzo, ik ben toch haar mama. Ik wil niet dat iedereen haar maar oppakt en verzorgt

Ben benieuwd wat jullie van deze situaties vinden. Misschien ligt t namelijk aan mij, maar t voelt niet fijn en k twijfel of dat terecht is. Ik weet zeker dat mn vriend vind dat ik me aanstel. Zelf durf ik niet zo gauw er wat van te zeggen

2. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Ik denk dat ze jou vooral willen helpen. Waarschijnlijk omdat je vriend fulltime werkt?

Wees vooral duidelijk! Zeg dat je het lief bedoelt vind, maar het graag zelf wilt doen.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Betreft het alleen specifiek iedereen in je schoonfamilie of heb je het met je eigen familie ook?

Ik zou inderdaad gewoon duidelijk zijn en blijven. Dat ze bijvoorbeeld als ze ligt te slapen, niet haar zomaar gaan oppakken. Of als ze verschoond moet worden, dat jij dat dan liever zelf doet. Of dat ze eerst vragen of ze je kindje mogen verschonen.

4. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Je stelt jezelf niet aan hoor. Ze zijn behoorlijk opdringerig. Slapende baby's moet je gewoon laten slapen en niet zo maar uit de wagen of uit bed halen. Dat moet je schoonmoeder als moeder toch weten.
    En zomaar zonder het te vragen naar boven lopen om de baby te verschonen ook een beetje brutaal. Ze had dat gewoon eerst moeten vragen.

Pasgeboren baby's zijn nog zo gevoelig en snel onrustig, die moet je inderdaad niet van hand naar hand laten gaan.
    Dat ze willen helpen om de kleine te troosten of even over te nemen lief en aardig bedoeld, maar als je kleine daar te onrustig van wordt, moet je dat hen eerlijk zeggen. Ik denk niet dat ze daarbij denken dat je niet kan. Goed bedoeld, maar niet zo handig.

gewoon met je vriend erover hebben. Wel lastig hoor!
    Komen ze vaak langs?

5. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik vind het nogal opdringerig en brutaal. Zomaar een slapend kind oppakken?? En ik zou het ook niet leuk vinden als zij de indruk wekken mijn kindje beter te kinnen troosten dan ik. Als ik jou was zou ik daar toch wat van zeggen. Gewoon op rustige maar duidelijke manier. Ze bedoelen het waarschijnlijk allemaal goed, maar je kunt er maar beter nu vanaf het begin af aan duidelijk over zijn wat jouw grenzen zijn, wat jij prettig vindt en wat niet, want hoe langer je daarmee wacht hoe groter jouw irritatie wordt en des de moeilijker het wordt.

6. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Bedankt voor de eerste reacties !
    Mijn eigen familie woont aan de andere kant van t land (die vonden het ook niet netjes dat zij de baby uit de wagen haalde) dus mijn Sm en schoonzussen zijn eigenlijk de enige familie die ik hier heb. Vandaar dat ik t lastig vind om tegen ze te zeggen dat ik t niet zo fijn vind.
    Ik weet ook zeker dat ze t goed bedoelen maar ik geef mn dochtertje heel moeilijk uit handen, zeker als t echt op verschonen enzo aankomt.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het ook opdringerig en brutaal..maar over deze situatie kom je onzeker over en zo zien zij dat ws ook...ze denken dat ze je moeten helpen. Probeer ervoor te zorgen dat je overkomt als vastberaden en dat je weet wat je doet. Dan lopen mensen niet zo over je heen. Dus als smoeder aanstalten maakt om haar slapend te pakken ben je dat voor en zeg je: laat haar maar lekker liggen.
    En wat betreft zo'n poepluier bv zeg je als schoonzus opstaat: ja dank je wel kom maar hier.

8. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Wat ontzettend irritant zeg, ze bedoelen het vast goed maar je dochter is op dit moment niet gebaad bij de manier waarop ze met haar omgaan. Daarnaast vind ik zomaar ongevraagd bij iemand naar boven lopen echt not done.

Maar teveel van het tegenovergestelde is ook vervelend hoor, mijn sm vraagt werkelijk bij ALLES of het wel mag. Of ze mijn dochter die praktisch op schoot klimt wel op mag tillen, of ze haar wel een rozijntje of tomaatje mag geven of ze haar een cadeautje mogen geven ALLES.
    Probeer een middenweg te zoeken al is het soms makkelijker gezegd dan gedaan.
    Succes

9. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Best wel brutaal dat ze dat zomaar doen zonder te vragen, zeker nu je kleintje nog maar zo klein is. Hoe is je schoonfamilie normaal? Misschien hebben ze het zelf niet door en bedoelen ze er helemaal niks mee, maar willen ze je gewoon helpen. Ik zou het toch bespreken, hoe moeilijk je dat ook vindt. Straks zie je er tegen op als ze op visite komen en dat moet niet de bedoeling zijn!

Mijn jongens zijn nu 8 maanden en zelfs nu vraagt m'n schoonmoeder nog of ze er 1 mag pakken, terwijl ze dat gewoon mag. Als ze er 's avonds zijn en ze moeten gewassen worden en de fles dan vraagt ze ook altijd of ze er ook 1 zal doen. Ze zullen ze ook nooit pakken als ze liggen te slapen. Ik snap ook niet zo goed dat mensen een baby zomaar pakken als ze slapen!

10. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.056
    178
    63
    Gelderland
    Dit vind ik een goede tip.

En je kunt ook heel netjes zeggen: ik begrijp dat jullie het goed bedoelen, maar zou je dat de volgende keer even willen overleggen van te voren? Ik vind namelijk dat.... Je haar lekker moet laten liggen als ze slaapt bijv.

Waren ze voor de geboorte ook al zo vrij in huis?

Ik herken dat gevoel wel hoor, dat je je kindje het liefst bij je houd en er zelf voor zorgt ;) ik zou ook erg geïrriteerd raken van dergelijk gedrag.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat was ook mijn indruk en sluit me aan bij dit advies :)

12. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Het lijkt inderdaad alsof je misschien wat onzeker overkomt bij je schoonfamilie, waardoor zij graag willen helpen...

Nu zijn wij wel heel makkelijk, maar dat komt ook omdat onze dochter erg makkelijk is. Die kun je rustig oppakken tijdens haar slaap, ze slaapt bij iedereen gewoon verder en heeft er niks van ;). Daar word je dan vanzelf makkelijk in.

Ook was ik gedwongen om de eerste weken veel uit handen te geven, omdat ik zelf nog maar weinig kon. Toen vond ik dat vreselijk moeilijk, maar nu ben ik daardoor wel een stuk makkelijker.

Ik zie persoonlijk niet zo het probleem als m'n zus/schoonzus/schoonmoeder even de luier zou verschonen, sterker nog, ik moedig dat juist aan :p aan mijn kant is het ook de eerste baby, dus die moeten allemaal goed oefenen voordat ze mogen oppassen :p

13. Query

Query Actief lid

17 sep 2013
    278
    0
    16
    Sluit me aan bij al wat al genoemd is. Zorg dat je zekerder overkomt en duidelijk aangeeft wat je wel en niet wil. Hoe langer je daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt. En hoe meer kans dat bij jou een keer de emmer vol irritaties overloopt waardoor de manier waarop je iets dan brengt meteen zorgt voor een ruzie.

14. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ooohhh daar zou ik ook echt niet tegen kunnen! Mijn schoonmoeder heeft er ook een handje van om zoonlief zomaar op te pakken en kan dat ook niet waarderen, ik heb liever dat ze dat vraagt.
    Mijn schoonbroer en schoonzus die vragen het altijd netjes.
    En mijn zoon verschonen bij mij thuis zonder het te vragen? Dan hadden ze toch een probleem, dat vind ik gewoon echt niet kunnen!

Zou het toch eens met ze bespreken dat je het lief vindt als ze je willen helpen maar dat je liever hebt dat ze zulke dingen vragen want dat het anders kwetsend overkomt, misschien als je het netjes zegt dat ze het inzien en het eerder gewoon niet zo zagen.

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Vreselijk. Ik heb ook zo'n (s)moeder. Sterkte, kan wel een jaar duren voor ze zich erbij neerleggen dat jij de moeder bent en alles mag bepalen ;)

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Mijn moeder en schoonmoeder hebben jaren meer baby-ervaring dan ik. Dus zij weten echt wel wanneer ze een kindje op kunnen pakken of moeten laten liggen. Idem voor verschonen.
    Ik heb de indruk dat jij hun bemoeienis vooral als negatief oordeel over jouw moederschap interpreteert, terwijl het dat echt niet hoeft te zijn ;)

17. Mamain2015

Mamain2015 Actief lid

25 mrt 2015
    264
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn sm's zus begon opeens de baby uit te kleden en wou de luier verschonen (op de bank nog wel)... Wow k was niet blij!

En slapende baby's wakker maken?? Wauw die heeft lef

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.523
    10.425
    113
    ligt absoluut niet aan jou! Zeker bij nog een klein meisje kun je niet zo maar alles overnemen.

Je moet het wel hebben met je vriend en schoonfamilie.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Bij ts blijkbaar niet als ze een slapend kindje oppakken

20. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Een slapend kindje oppakken is misschien niet handig nee ... al slapen er genoeg kindjes van die leeftijd gewoon door. Maar inderdaad, beter even vragen. Maar boos worden omdat iemand zonder dat je het hoeft te vragen jou helpt door je baby te verschonen? Sorry hoor, ik vind dat echt heel raar! Ze proberen je gewoon te helpen! Al die topics over schoondochters die klagen dat de schoonfamilie nooit helpt ... en dan hier klagen als ze zonder dat je het moet vragen uit zichzelf helpen! Op mij komt het over als gewoon goed bedoeld. Vind je het niet fijn, dan kun je toch gewoon zeggen, kom maar, ik doe het wel even? Snap niet zo goed dat iemand daar gelijk zo verontwaardigd over is eerlijk gezegd.

Deel Deze Pagina