Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben zo'n 5 weken geleden op staande voet weggestuurd(ontslagen)uit het ziekenhuis , maar mijn vraag is of je nou dezelfde rechten heb als je stage loopt ( en een stageovereenkomst heb getekend) en zwanger bent , als wanneer je een werkovereenkomst heb. Ik ben dus ontslagen of weggestuurd omdat ze vonden dat ik me eigen niet aan de afspraken had gehouden, maar volgens mij zijn ze vergeten dat ze die afspraken met mij gemaakt hadden. Nu na 5 weken doordrammen heb ik ze eindelijk zover gekregen voor een gesprek en dat is a.s donderdag. Aangezien ik zeker weet dat ze samen gaan spannen (teamleiding / hoofd teamleiding) wil ik voorbereid voor de dag komen. Ik kan er niets over terugvinden op internet :S Hopelijk kunnen jullie mij een beetje verder helpen! Dank je wel alvast
Een stageovereenkomst is helaas geen arbeidsovereenkomst. Een werkgever mag niet hetzelfde van jou verwachten als van een werknemer. Hij/zij moet jou meer begeleiden dan een werknemer en daardoor heeft de arbeid juridisch gezien minder waarde voor hem/haar. Daardoor zijn de opzegverboden (waaronder zwangerschap valt) niet van toepassing op een stage-overeenkomst. Ik denk dus dat je arbeidsrechtelijk niet sterk staat. Staat er mogelijk iets in je stage-overeenkomst over het recht om je weg te sturen? Mogelijk heeft het ziekenhuis of je school een protocol opgesteld waar regels voor zulk soort problemen in staan. Je zal vast niet de enige zijn die dit (terecht of onterecht) overkomt. Ik zou verder met je school gaan overleggen over wat normaal gesproken de procedure is. Succes